מס עקיף הוא מס בגין ביצוע הוצאות או עסקאות מסוימות, שהחייבים שלו הם הצרכנים הסופיים. היצרן, היבואן או הספק שמוטל עליו מס זה, יוכל "לגלגל" אותו אל הצרכן ולהימנע ממנו.
הדבר יוצר מיסוי רגרסיבי – סכום גבוה וכבד שמוטל בדרך כלל על הצרכן או האזרח ה"קטן" יותר במשוואה והוא מוטל עליהם באופן זהה, ללא הבדלים או התחשבות בגובה ההכנסות. באופן פרדוקסלי, הדבר יוצר מיסוי מוגבר בקרב אנשים שהכנסתם נמוכה, יותר מאלה שהכנסתם גבוהה.
מיסוי עקיף מתבטא בדרך כלל בתשלומים כמו מס קנייה ומס בלו, מכס ומע"מ. במקרים אלה, התמורה תהיה לטובת צרכים ושירותים ציבוריים בנושאי חינוך, בריאות ורווחה כך שאין בה יצירה של רווחים ישירים כלשהם.
רוב הציבור מתבלבל בין תשלומים של מיסוי עקיף לבין מצב של תשלומי אגרה. להבדיל מהמס העקיף, אגרה איננה משקפת מחירי שוק והיא עומדת כתנאי לקבלת תמורה ישירה, אם כי הדבר מקובל, אך איננו מחייב.
מה ההבדל בין מיסוי ישיר לבין מיסוי עקיף?
לעתים נדמה שכמות המיסים בישראל רק הולכת ומתארכת, בייחוד ככל שהאדם צובר הון ורכוש או אמצעים לאורך חייו. המיסים שעל כל אזרח לשלם על פי חוק נחלקים לישירים ועקיפים, כאשר את הישירים עליו לשלם בהתאם לפעילות מסוימת, הם מוטלים אישית על אדם מסוים ולא אפשרי להעבירם לאדם משלם אחר כגון: תשלום מס הכנסה, מס רווחי הון או מס שבח.
במקרה של מיסוי עקיף, הוא מוטל על הצריכה ומונע מכוח השוק. זהות משלם המס אינה ידוע וניתן לגלגל אותה עד למצב שבו הצרכן ישלם. כך מתקבל מצב שבו השכבה החלשה "סובלת" יותר ממס זה. המס העקיף עומד על שיעור אחיד ונקבע על פי אחוז מסויים משווי השירות או המוצר כגון: תשלום מס על דלק.
שני סוגי המיסים גם יחד נועדו לכניסה לקופת המדינה. המיסים בישראל מהווים כ-75% מתקציב המדינה (קרוב ל-200 מיליארד שקלים בשנה) ומממנים חלק גדול מהוצאותיה.
על פי ההיגיון, אלה שמרוויחים יותר צפויים לשלם יותר, אך בשל חוסר האיזון ופערי המעמדות, זכאיות האוכלוסיות המוחלשות ליותר נקודות זיכוי, ניכויים והטבות מבחינת התשלום לרשויות.
ככל שהאזרחים משלמים את התחייבויותיהם במס ולא נוטים לביצוע מוגבר של העלמות מס או התחמקות מתשלומים במרמה, המדינה תוכל להקטין בעבורם את המחירים של שירותים ומוצרים שונים כמו חשבון המים, משקאות אלכוהוליים, רכבים ירוקים, הקטנת מס הרכישה על דירה ועוד.
דוגמאות של מיסוי עקיף ושיעורו
מע"מ – מס ערך מוסף
אולי הידוע והמוכר ביותר בתחום של מיסוי עקיף. כשיצא חוק המע"מ בשנת 1976, הוא עמד על 8% בלבד כאשר אגף המכס ומע"מ היה אחראי לגבייה עצמה. נכון לשנת 2018, עומד המע"מ על 17% כאשר הגבייה מתבצעת מטעם רשות המיסים.
במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור מתשלום המע"מ או לבצע את התשלום במע"מ אפס, כפי שקורה למשל בעת רכישות באילת, מי שידועה כעיר ללא מע"מ וזולה יותר מטבע הדברים. אנשים שמוגנים מטעם חוקי הגנת הדייר, יבואנים של מוצרים מסוימים, מלכ"רים ומבצעי החכרה במקרקעין למשל, יהיו פטורים מתשלום מע"מ.
מס בלו
זהו מס עקיף שנלווה לרכישת דלק. שיעור מס הבלו על הדלק נקבע על ידי משרד האוצר ומתעדכן בצו המתפרסם באינטרנט אחת לחודש.
מס קנייה
מס עקיף שמוטל בשיעור זהה על כל מוצר מיובא ומוצר שיוצר בישראל, אך התחשיב שלו בשני המקרים יהיה שונה, כך שעשויים להתרחש הבדלים בין סכום הקנייה הסופי בין מוצרים תוצרת הארץ ובין מוצרים תוצרת חו"ל.
מס זה חל בעיקר על טבק ואלכוהול, כאשר מטרה נוספת שלו היא לצמצם צריכה של חומרים מזיקים, נוסף על הרצון להגדיל את תקציב אוצר המדינה.
כמה מיסוי עקיף אנחנו באמת משלמים?
מס הקנייה על רכב – ככל הנראה אחד המיסים העקיפים היקרים ביותר שמשלמים אזרחי המדינה. שיעור המס עומד נכון להיום (2019) על 83%, כאשר רכבים ירוקים זוכים להפחתה עד גובה של 30%. המס לדגמי רכבים מסוימים כמו דגמי יוקרה או רכבים מזהמים מאוד עשוי להיות גבוה יותר ולא לכלול הטבות מס.
מס הקנייה על סיגריות – נחשב לגבוה מאוד ביחס לעולם ועומד על 80% כולל מע"מ לסיגריות רגילות ו-30% עבור טבק לגלגול. לאחרונה החלו פעולות במטרה לאזן בין מיסי הקנייה של שני הסוגים.
מס הקנייה על מוצרי צריכה מיובאים מחו"ל – תשלום מיסי הקנייה חלים על כל מוצר שעלותו הינה 75 דולר או יותר. יחד עם זאת, טלפונים סלולריים, מוצרי חשמל ביתיים ומוצרי קוסמטיקה, זוכים לפטור שהוארך בינתיים (משנת 2018) ומקבילים כעת לפטור על רכישות שבוצעו באינטרנט.
תכנון מיסים והגנות משפטיות יוכלו לעזור לכם לשלם פחות
שיטת המיסוי בישראל היא נגזרת של חלק מהחובות האזרחיות של תושבי המדינה. כל אזרח חייב בתשלומי מיסים על פי קביעת הרשויות, לרבות תשלומי מיסים עקיפים במידת הצורך.
רוב האנשים אכן מקפידים להתנהל באופן אחראי וישר כלפי המדינה ולשלם את חובותיהם במס, אך מבלי לבדוק היטב האם מגיע להם לקבל על כך פטור או נקודות זכות במס שיוכלו להקל משמעותית את נטל התשלום של המיסוי העקיף.
מן הצד השני של המשוואה, ניצבים אנשים שמשלמים בעל כורחם את המיסוי העקיף אך נמנעים או מתחמקים מתשלום המיסים הישירים. הדבר פוגע משמעותית בקופת המדינה ועשוי לגרור בעקבותיו הליכים פליליים בעלי עונש קשה, חמור ומרתיע מאוד.
אם נקלעתם למצב של תסבוכת מול רשויות המיסים, מס הכנסה או מע"מ – משרדנו הוא הכתובת המקצועית והמדויקת ביותר לטיפול מהיר ויעיל בנושא. המשרד כולל עורך דין מס הכנסה בעל ניסיון וותק של שנים רבות בתחום, עורכי דין פליליים ורואי חשבון מהשורה הראשונה בענף, המתמודדים עם סוגיות משפטיות מורכבות בדיני מיסים לרבות אישומים פליליים בגין העלמות מס, זיוף חשבוניות, רישום כוזב וטעויות בירוקרטיות, אשר עשויות לחייב את האזרחים בהוצאות כספיות כבדות, נוסף על סנקציות נוספות כפי שקובע החוק.
אמנם מתשלום המס העקיף אין כל דרך להימנע, אך באמצעות תכנון מס יעיל ניתן להביא להפחתת העלויות לרבות בדיקת העמידה בתנאי הפטור שקובעת המדינה.
באמצעות משרדנו ניתן להביא לרווחה גבוהה ביחס לסוגיית המיסוי ולפתור מצבים של חבות או אי דיווח במס מול הרשויות ובתי המשפט. בנוסף השירות במשרדנו נכון לאנשים פרטיים, בעלי עסקים וחברות בע"מ שנקלעו למצוקה כלכלית בשל המיסוי הגבוה ומעוניינים לבדוק את הדברים לעומקם, או להגיש תביעה משפטית מתאימה.
קיבלתם כתב אישום בואו להבין איך מוחקים אישום פלילי ? פנו אלינו מיד!
משרד עורכי דין אורדן מתמחה מזה שנים רבות בדין הפלילי, עבירות כלכליות, צווארון לבן ומיסים. הוותק הרב של המשרד, הניסיון, המוניטין והידע שצבר לאורך השנים, הוביל למספר גבוה של ביטולי כתבי אישום ומחיקת האישום תוך שמירה על נאמנות מוחלטת ללקוח, הקפדה על זכויותיו והגינות החוק כלפיו, באופן קשוב ודיסקרטי.
עורך דין פלילי אורדן ומשרדו זמין לכל לקוח ויוכל לייעץ, ללוות ולייצג את כלל החשודים והנאשמים לרבות ייצוג בחקירה, הגעה להסדרי טיעון והבאה לידי מחיקה או תיקון של כתב האישום.
צרו קשר ואנו נדאג לכם לפתרון הטוב ביותר!