עורך דין צבאי

למידע בנושא פטור ממילואים

לעיתים קרובות נשמע בתקשורת הישראלית, בהקשר למשפטים בהם מעורבים אנשי צבא, או שנערכים בשטחים הנמצאים מעבר לקו הירוק, הביטוי "עורך דין צבאי". מה זה עורך דין צבאי? מה ההבדל בינו לבין עורך דין אזרחי? באילו מקרים נדרשים שירותיו של עורך דין צבאי? ואיך בוחרים עורך דין צבאי? בשורות הבאות נשיב לכל השאלות הללו בהרחבה.

קצת רקע – היסטוריה של ההפרדה בין רשויות הצבא לעולם האזרחות

אחד המאפיינים הבולטים של מדינת ישראל ביחס למרבית המדינות המתקדמות והדמוקרטיות בעולם, הוא המקום הנכבד אותו תופס הצבא בהוויה הישראלית. עד לא מכבר היתה נהוגה הפרדה מוחלטת בין הצבא לבין האזרחות. היה "מכונאי צבאי", "נהג צבאי" ואפילו "קוסם צבאי".

למעשה, לכל מקצוע שהתקיים באזרחות, היתה מקבילה צבאית. יתרה מכך, לעיתים מזומנות, אנשים אשר רכשו את המקצוע שלהם בצבא, השתמשו בו בהמשך גם באזרחות. כך מכונאי רכב, מכונאי מטוסים או מבנאי מטוסים, חובשים, מפעילי חמ"ל ומקצועות רבים אחרים, הפכו עבור המתמחים בהם מתפקיד צבאי למשלח יד אזרחי.

הצבא נטה להתנהל באופן עצמאי, והכשיר לעצמו את בעלי המקצוע שלו. זאת, הן בתחומים ייחודיים לצבא, ששם לא היה ספק בצורך של הצבא להתארגנות עצמאית, והן בתחומים שיש להם השקה ואפילו חפיפה עם האזרחות. לכל היותר, הסתייע הצבא בבעלי מקצוע אזרחיים, להשלמה או עיבוי מערך מקצועי כזה או אחר בעזרת אנשי מילואים. 

שינויים שחלו במהלך העשורים האחרונים בהתנהלות הצבא

מפאת האמור לעיל, קרה לא אחת שהייתה כפילות תפקידים, כמו גם קיום במקביל של גופים שיש להם תפקידים זהים בין המערכת הצבאית למערכת האזרחית. למרות זאת היתה (ועדיין קיימת בחלק מהמקרים) הפרדה ברורה בין המוסדות האזרחיים למוסדות המנוהלים ונשלטים על ידי הצבא בעצמו.

אבל במהלך השנים הלכה והתעמעמה, בתחומים רבים, ההפרדה הזאת. במרבית המקרים, הדבר התרחש כאשר הממונים על התקציבים ועל קביעת המדיניות בצבא, תפסו את חוסר התוחלת בהתנהלות הזאת. 

בחלק מהמקרים, הדבר התרחש בגלל מחסור באנשי מקצוע, והחלטה עקרונית של הצבא להוציא עבודות או תפקידים מסוימים למיקור חוץ. הדבר בולט במיוחד בתחום הטיפול הרפואי. אם עד לפני כמה שנים הרופא הצבאי היה הסמכות העליונה במתן חופשת מחלה לחייל, הרי שהיום, גם רופא משפחה יכול לאשר חופשה כאמור לעיל.

ההפרדה בין הרפואה הצבאית לרפואה האזרחית, אף שהיא עדיין קיימת, הולכת ומאבדת את הגבולות שלה. ואולם בתחום המשפט, ההפרדה הזאת עדיין מתקיימת, ובמידה רבה של צדק. יש בתי משפט צבאיים ובתי דין צבאיים, ויש עורכי דין צבאיים, אשר רק הם יכולים להופיע בפני בתי משפט צבאיים. בכל אלה נעסוק בהמשך המאמר. 

מי נשפט בפני בתי משפט או בתי דין צבאיים?

חייל שעבר על חוקי השיפוט הצבאיים (חש"צ) יישפט בפני שופטים צבאיים, בבית משפט צבאי. זאת, גם אם מדובר במקרים חמורים במיוחד או בעבירות פליליות, שבכל מקרה אחר מי שביצע אותן יישפט בפני בית משפט אזרחי. הפרשה הזכורה ביותר מהשנים האחרונות שעלתה לכותרות בהקשר הזה, היא פרשת אלאור אזריה, שלכאורה הרג פעיל טרור לאחר שכבר היה מנוטרל ולאחר שניתנה פקודה להפסיק אש.

המשפט נערך בבית משפט צבאי, ופסק הדין ניתן על ידי שופטים השייכים למערכת הצבאית. מנגד, בית משפט צבאי אמון על הבאה לדין של עבריינים משטחי יהודה ושומרון אשר עליהם לא חל החוק הישראלי, ולפיכך אין אפשרות להביא אותם למשפט בישראל.

בהקשרים הללו, עורך דין צבאי אמון בעיקר על הגנה על חיילים או אזרחים עובדי צה"ל, בבית משפט צבאי. לחילופין, הוא אמון על הייצוג שלהם במקרים שבהם החיילים, הקצינים או אזרחים עובדי צה"ל מגישים תביעה כנגד הצבא. בנסיבות מסוימות.

עורך דין צבאי – מה זה בעצם?

עורך דין צבאי הוא עורך דין המוסמך להופיע בפני בתי הדין הצבאיים, על מנת לייצג חיילים בשירות סדיר או בשירות קבע, כמו גם מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) או אזרחים עובדי צה"ל במגוון רחב של נושאים. בתחום הפלילי – עורך דין צבאי מייצג את מרשו במהלך חקירות מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת – המקבילים לבלשים במשטרה), וכן ייצוג נאשמים בעבירות פלילית בבתי הדין הצבאיים כאמור לעיל.

עורך דין כאמור מייצג גם חיילים הכלואים בבתי הכלא הצבאיים, כאשר נדרשת פנייה לוועדות רפואיות, ועדות התאמה וועדות סמים בבתי הכלא. בנוסף מייצגים עורכי דין צבאיים גם חיילים או מלש"בים בהליכי פטור משירות בצה"ל, פניות לגורמי הנפש בכלא ובכלל במהלך השירות הצבאי. כל זאת, בנוסף למקרים רבים אחרים בהם נאשמים חיילים או מלש"בים לפני שירות, או כאלה הנאשמים בעריקות ומעוניינים ליישר את ההדורים עם שלטונות הצבא.

עורך דין צבאי ותביעות כנגד הצבא ומשרד הביטחון

בנוסף להגנה על חיילים הזקוקים לה, עו"ד צבאי מסייע לחיילים, נגדים, קצינים ואזרחים עובדי צה"ל בתביעות כנגד משרד הביטחון, במגוון רחב של נושאים. התביעות הן לרוב על רקע הידרדרות הבריאות של התובעים בעקבות חשיפה לחומרים מסוכנים, אופי השירות ועוד.

המקרה הזכור ביותר כנגד משרד הביטחון הוא תביעה של אנשי שייטת שהוכרחו לצלול בנחל הקישון, שעד לפני כמה שנים היה המקום המזוהם ביותר במדינת ישראל, וחלקם הגדול חלה במחלות שונות ומשונות. למרבה הצער, יש מקרים רבים אחרים שמסיבות ברורות אינם מגיעים לידיעת התקשורת ובכלל.

ההבדל בין עורך דין צבאי לבין עורך דין אזרחי

עורך דין צבאי הוא איש מקצוע המכיר על בוריה את המערכת הצבאית ומתמחה בטיפול במגוון רחב של אוכלוסיות, תוך שהוא מסתמך בעיקר על חש"צ ועל פקודות קיימות, שאמורות לכסות את כל תחומי הפעילות האפשריים. זה המקום לציין שאף שהביטוי "חש"צ" נשמע מצומצם, מדובר למעשה על מערכת חוקים ענפה המכסה כמעט את כל תחומי החיים והפעילות בצבא.

עורך דין צבאי יכול לייצג חיילים ומלש"בים גם בפני בתי המשפט בישראל. עם זאת, עורך דין שאיננו מכיר את החוקים והפקודות הקשורים בצבא, אינו יכול בשום פנים ואופן לייצג חייל, לא כל שכן בפני שלטונות הצבא. למען הסר ספק – עורך דין המעוניין להופיע בפני בתי דין או בתי משפט צבאיים, חייב לקבל אישור מיוחד לכך. האישור הוא אישור קבוע להופיע בפני בתי משפט או בתי דין צבאיים.

משמעות ההפרדה בין בתי דין צבאיים לבתי דין אזרחיים

המערכת הצבאית הינה גוף שאמור לטפל בכל הבעיות ובכל מגוון המצבים שבהם עלול חייל במהלך השירות הצבאי שלו להיתקל. בהיותו בשירות צבאי החייל הוא, במובנים רבים, רכוש צה"ל. משכך הדבר, עבירות רבות שהחייל עלול לבצע, יש להן נקודות השקה רבות למערכת הצבאית.

ההעדפה היא, לפיכך, שהצבא ישפוט חייל גם על עבירות שביצע לכאורה בעת שלא היה במדים והתבצעו בתחום האזרחי, ולא להניח לשופטים אזרחיים לשפוט חייל בביצוע עבירה, גם על עבירות הקשורות בצבא. זאת, בעיקר כדי להימנע מחשיפה של עובדות או נתונים אשר השתיקה יפה להם, בפני שופטים שחלקם עלול להתגלות כבלתי מוסמכים לטפל בכגון אלה.

חוק השיפוט הצבאי ועורך דין צבאי

חוק השיפוט הצבאי הוא כלל מערכת החוקים המחייבת כל חייל בשירות סדיר או בקבע, וכן כל חייל מילואים בהיותו בתפקיד. כל קצין המועמד לתפקיד שיפוטי, או היכול לשמש כשופט צבאי במסגרת התפקיד שלו ובתוקף הדרגה שלו, חייב להכיר את חוק השיפוט הצבאי. באופן עקרוני, כפי שכבר הוזכר לעיל, כולל חוק השיפוט הצבאי סעיפים שהם מקבילים לחוק הישראלי התקף לגבי כל אזרח, תושב קבע או אזרח זר המתגורר במדינת ישראל ואשר ביצע עבירות בתחומה.

עם זאת, חלק ניכר מהסעיפים המחייבים את חיילי צה"ל בחוק השיפוט הצבאי אינם תקפים אלא בכל מה שנוגע לחיילים במדים ואינם קיימים כלל ועיקר בחוק האזרחי. עורך דין צבאי אשר יש לו אישור להופיע ולייצג חיילים במדים בפני בתי דין צבאיים, מכיר היטב את חוק השיפוט הצבאי.

ערעורים על פסקי דין או גזר דין בבית דין צבאי

חייל, מלש"ב או כל מי שנשפט על פי חוק השיפוט הצבאי ונמצא אשם, יכול לערער על פסק הדין ועל גזר הדין, לבית המשפט הצבאי לערעורים. בדרך כלל, בית המשפט הזה הוא הפוסק האחרון והוא זה אשר אחרי הפסיקה שלו אין כל אפשרות לנאשם שהורשע לפנות הלאה. עם זאת, במקרים חריגים עשויה לעמוד לנאשם שהורשע הזכות לפנות לבית המשפט הגבוה לצדק.

עם המקרים הללו ניתן למנות מקרים קשים במיוחד, חשובים במיוחד או מקרים שבהם יש בפסק הדין משום חידוש שאיתו לא התמודדה מערכת המשפט בישראל, הצבאית והאזרחית כאחת, ואשר לפסק הדין בעניין זה יש חשיבות עקרונית מהמעלה הראשונה. עורך דין צבאי מיומן ישקול, לאחר הרשעה של מרשו, את האפשרות לעתור לבית המשפט הצבאי לערעורים.

עורך דין צבאי ומשפט צבאי

בתי המשפט הצבאיים, בניגוד לבתי הדין הצבאיים, הם הגוף השיפוטי האמור לסדיר את כלל הנושאים המשפטיים בשטחים אשר החוק הישראלי אינו חל עליהם. נכון להיום, מדובר באזור יהודה ושומרון בלבד. וגם שם, יש מקרים המועברים לטיפולה המשפטי של הרשות הפלשתינית, אם העבירות נעברו בשטחי A ואם אין בהם עניין בטחוני. באשר לשופטים – השופטים בבתי המשפט הצבאיים הם קציני צה"ל.

עם זאת, עורכי הדין במשפטים הללו אינם בהכרח אנשי צבא, אלא עורכי דין שנבחרו לשם כך על ידי הנאשמים עצמם, או על ידי ארגונים שהם מממנים את הייצוג המשפטי של הנאשמים. עורך דין צבאי, במקרה הזה, אין לו מקום ואין לו כל נגיעה למשפטים המתנהלים שם. עורך דין כזה יכול, בהיותו גם משפטן באזרחות, לייצג נאשמים או תובעים.

מי יכול להיות עורך דין צבאי?

עורך דין צבאי הוא איש מקצוע אשר סיים את לימודי המשפטים במדינת ישראל, ואשר הוסמך לעריכת דין בישראל. עד כאן, המסלול הוא די דומה למסלול אשר אותו עובר כל עורך דין שסיים את לימודיו כחוק. ואולם כאן מתחיל ההבדל: על מנת לייצג ולסייע ללקוחות אשר הדיון בעניינים הוא במסגרת המשפט הצבאי חייב עורך דין צבאי להתמחות במשפט צבאי.

הדבר יכול להתבצע במסגרת ההתמחות, לאחר סיום התואר וקבלת ההסמכה בעריכת דין. כיוון שמערכת המשפט הצבאית היא נפרדת ממערכת המשפט האזרחית, ההתמחות היא בעלת חשיבות עליונה. זאת ועוד – עורך דין שלא עבר התמחות ואין לו ניסיון בנושא, לא יוכל לקבל אישור לשמש כעורך דין צבאי. מנגד, אין כל מניעה מעורך דין צבאי לעסוק בעניינים אזרחיים, ובתנאי שאלה נכללים בתחומי ההתמחות שלו.

עורך דין צבאי והכשרה לייצוג בבית דין צבאי

על מנת שיוכל לייצג לקוחות בפני בתי הדין הצבאיים, בין אם במשפטים ובין אם בערעורים, חייב עורך דין צבאי לעבור הכשרה וכן להשתתף בהשתלמויות ובסמינרים שונים, הנערכים מעת לעת.

זאת, על מנת להרחיב את הידע וההבנה שלו בחוקי השיפוט הצבאיים ולהתעדכן בשינויים המתרחשים בחוק. בדרך כלל, עורכי דין צבאיים נמנים עם קבוצה ייחודית ועומדים גם בדרישות ביטחוניות המכשירות אותם לטפל גם בעניינים שיש בהם קשר עם ביטחון שדה. 

כיצד עורך דין צבאי יכול לסייע לחיילים בנושאים הנוגעים לקבלת סיווג בטחוני?

חלק ניכר מן התפקידים המעניינים והנחשקים בצבא ההגנה לישראל, הם תפקידים אשר השירות בהם כפוף לבדיקת החייל ולאישור הסיווג הביטחוני שלו. מדובר בנושא מורכב, וההתנהלות של הצבא בעניין היא בהתאם לאופי של הסיווג הביטחוני הנדרש ולרמה שלו.

עם זאת, לא אחת קורה שחייל איננו מקבל את הסיווג הביטחוני המאפשר לו להגיע לקורס או לתפקיד הצבאי המעניין אותו. במקרים כאלה, פנייה לעורך דין מתאים להגשת ערעור על קביעת הסיווג הביטחוני היא הדבר הנכון. עורך דין צבאי יעשה ככל יכולתו על מנת להכשיר את החייל, תוך שהוא נוהג במלוא הרגישות הנובעת מהסיכונים הנובעים ממעשה הזה.

סיוע מעורך דין צבאי לקבלת פטור משירות צבאי

עד לפני כמה עשורים, פטור משירות ביטחון היה עלול להציב מגוון רחב של בעיות בפני מי שפטר עצמו משירות, או נמצא פטור ממנו מסיבות שונות. כתוצאה, אירע לא אחת שחיילים שאכן היו עשויים לקבל פטור משירות אילו דרשו אותו שירתו בצבא, לעיתים במחירים נפשיים ופיזיים לא פשוטים.

נכון להיום המצב שונה בתכלית, ואם הצבא נוכח שאזרח או תושב איננו מתאים לשירות, האדם הזה לא יגויס, או לחילופין ישוחרר שחרור מוקדם מהצבא. במקרים כאלה, ליווי של עורך דין צבאי מיומן עשוי לסייע לחייל לקבל פטור משירות על רקע בעיה רפואית, ולא על רקע נפשי. שכן חשוב להבין כי פטור על רקע נפשי עדיין עלול להציב בפני החייל בעיות עתידיות, בעיקר בכל הקשור בהעסקה בשירות המדינה, או בקבלת אישורים ורישיונות כאלה ואחרים.

עורך דין צבאי לליווי בחקירות מצ"ח ותיקים פליליים כנגד חיילים

גם בהיותם לובשי מדים ומשמשים בתפקידים שונים בצבא, החיילים הם עדיין בני אדם, וככאלה הם עלולים לעבור, שלא בטובתם, עבירות המביאות אותם אל דוכן הנאשמים. אם העבירות נעברו בהיותם לובשים מדים, הרי שהמשפט שלהם נערך בבית דין צבאי.

לפיכך, חיילים כאלה זקוקים לייצוג של עורך דין צבאי מקצועי ובעל ניסיון, אשר ידע איך להתמודד עם ההאשמות מצד אחד ולפעול על פי חוקי השיפוט הצבאי מצד שני. כאמור, חוקי השיפוט הצבאי עשויים להיות דומים, אבל הם בשום פנים אינם זהים לחוקים הרגילים, ודורשים הבנה והתייחסות מיוחדת, לטובת החייל הנאשם.

סיוע של עורך דין צבאי במקרי עריקה והשתמטות משירות

אחת העבירות הקשות שכל צבא בעולם, ובכלל זה צה"ל, מתייחס אליהן בחומרה, היא בעיה של עריקה. עריק יכול להיות חייל שנקרא לשירות ולא התייצב לצווי הקריאה, או לא התייצב לתחילת השירות הצבאי שלו לאחר שנקרא, ואין בידו שום אישור או היתר שלא להתייצב לשירות.

לחילופין, עריק הוא חייל תוך כדי השירות, אשר ברח מהיחידה שלו, או לא חזר אליה לאחר חופשה. בשלב הראשון חייל כזה נחשב לנפקד, ורק בחלוף הזמן הוא הופך לעריק. עורך דין צבאי אשר מכיר את הנושא, עשוי לסייע לחייל למצוא פתרון הולם למצב שלו, או לצאת בעונש קל.

בניגוד לצה"ל של העשורים הראשונים לאחר קום המדינה, הצבא כיום הוא קשוב ומכיל. במקרים רבים מתברר שהעריקה, שהיא כשלעצמה עבירה חמורה, נובעת מנסיבות מקלות שונות העשויות להביא לכך שהעונש לעריק יהיה בסיכומו של עניין מינורי. 

עורך דין צבאי לייצוג אנשי קבע מול שלטונות הצבא

אנשי קבע הם אנשים אשר חתמו על חוזה שירות עם הצבא, שיש לו תאריך יעד קבוע מראש לסיום. לרוב פורשים חיילי קבע בתום החוזה, או לחילופין יכולים להאריך אותו לתקופת שירות נוספת, ככל שתהיה הסכמה על הארכת תקופת השירות בינם לבין הצבא.

עם זאת, יש לא מעט מקרים שבהם מתעוררת מחלוקת בין איש הקבע לבין שלטונות הצבא. במקרים כאלה, עשוי איש הקבע בעצמו לדרוש הפרת חוזה, עם כל המשתמע ממנה. עבור הצבא הבקשה עלולה להציב בעיות לא פשוטות, בעיקר בתפקידים או במקצועות שבהם יש קושי למצוא קצין או נגד אשר ימלא את התפקיד שאותו איש הקבע המבקש התרת חוזה.

במקרים כאלה, שלטונות הצבא עלולים להפעיל לחצים משמעותיים על החייל להמשיך בתפקידו. עורך דין צבאי שמכיר את הנושא, עשוי למצוא את הדרך להגיע להסכמה מול שלטונות הצבא, או לייצג את החייל במקרים שהממונים על החייל מדרדרים את הנושא לרמה המשפטית. לרוב, עורך דין צבאי עשוי למצוא פתרונות הולמים ולהוציא את מרשו באופן הטוב ביותר האפשרי מהמצב שנוצר.

עורך דין צבאי לייצוג אנשי קבע וחיילים שהודחו מתפקידם

בניגוד למצב שתואר לעיל, של חייל איכותי המעוניין לעזוב והצבא מונע זאת ממנו, יש מצב הפוך שבו חייל או קצין מושעה, או מודח מתפקידו עקב מגוון רחב של סיבות – החל מאי התאמה לתפקיד, עבור דרך ביצוע עבירה המחייבת הדחה או השעיה וכלה בהאשמה שבגינה מועבר קצין, נגד או חייל מתפקידו עוד בטרם התברר העניין כל צרכו.

בכל אחד מהמקרים הללו, עורך דין צבאי המלווה את החייל עושה ככל יכולתו על מנת לחלץ את החייל ממצב ביש, שלעיתים מתברר שהחייל לא אשם בו כלל ועיקר, או שמידת האשמה שלו קטנה לאין ערוך מזאת שייחסו לו שלטונות הצבא מלכתחילה.

סיוע של עורך דין צבאי לייצוג בתביעות מול משרד הביטחון

אחד התפקידים החשובים והמשמעותיים ביותר אשר עורך דין צבאי עשוי למלא, הוא בייצוג של קצין או חייל בתביעה מול משרד הביטחון. בדרך כלל מדובר בתביעה להכרה בקצין, בנגד, באזרח עובד צה"ל או בחייל כנכה צה"ל, ובסיוע לחייל בהשגת אחוזי הנכות הגבוהים ביותר האפשריים לאור חומרת הפגיעה או הנכות שנוצרה בגללה. מצד אחד, הצבא מתגמל כל אזרח עובד צה"ל, חייל או קצין אשר נפגעו כתוצאה ישירה של מילוי תפקידם.

מצד שני, ההתדיינויות באשר לגובה אחוזי הנכות עלולות להיות קשוחות מאוד. זאת, במידה רבה של צדק מבחינת הצבא. עורך דין צבאי מקצועי מסייע ביישור ההדורים ובהשגת התוצאות הנדרשות עבור החייל שנפגע. ככל שעורך הדין מכיר טוב יותר את הנושא ואת המעורבים בו, וככל שהידיעה שלו את החוק היא טובה ומקיפה יותר, כך הסיכויים להצלחה התביעה יהיו גבוהים יותר. 

איך בוחרים עורך דין צבאי?

במרבית התביעות של חיילים כנגד שלטונות הצבא, יש צורך בעורך דין מקצועי במיוחד, המכיר היטב את הנושא הנדון וייצג טוב יותר את החייל. כאשר ניגשים לבחירה של עורך דין צבאי מקצועי, או של משרד עורכי דין שייצג את החייל, חשוב לדעת אם עורך הדין המועמד לבחירה אכן מכיר את המטריה ואכן יכול למלא את התפקיד שלו בצורה הטובה ביותר, לטובת החייל.

בנוסף, חשוב שבין עורך הדין המועמד לייצג את החייל לבין החייל עצמו תהיה כימיה וייווצר קשר בלתי אמצעי ומקצועי, אשר יסייע ביצירת אמון הדדי. האמון הזה הוא נדבך חשוב בדרך להשגת המטרה. עורך דין צבאי מיומן אמור להתמחות בנושאים כלליים בענייני צבא, ולהכיר היטב את הנושא הספציפי הקשור בתביעה. לפעמים, עודך הדין הזה הוא ההבדל בין פסיקה שמקפחת את החייל, לבין תביעה שהסתיימה בהצלחה ועשתה צדק עם חייל שנפגע בעת שתרם לחברה ולמדינה.

עורך דין צבאי וליווי החייל לאורך כל ההליכים

לא אחת קורה שהליך משפטי שהחל בערכאות נמוכות, הופך למקרה מוכר ועולה בערכאות השונות. בדרך כלל, חייל רשאי לערער על גזר הדין לערכאות גבוהות יותר, כולל בית המשפט לערעורים. במקרים מיוחדים, חייל או הנציגים שלו רשאים אפילו לפנות לקבלת סעד מבית המשפט הגבוה לצדק.

עם זאת, אם אין מדבר במקרה תקדימי או בעל חשיבות מיוחדת, הדיון לא יגיע לבג"צ. כך או אחרת, עורך דין צבאי אמור ללוות את מרשו לאורך כל הדרך ולייצג אותו עד למיצוי ההליכים והשגת התוצאות הרצויות. גם כאשר החייל נמצא אשם בעבירה, עורך הדין הצבאי עשוי לסייע לחייל בהקטנת הענישה ובהשגת פסק דין שיהלום יותר את הרצונות של הנאשם.

ככל שעורך הדין מיומן יותר, כך התוצאה הסופית עשויה להיות טובה יותר לנאשם. במקרה של תביעת נכות מצה"ל, עורך דין מייצג כמובן, את התובע ולא את שלטונות הצבא.

כיצד עורך דין צבאי יכול לסייע בהשגת פטור משירות בצה"ל

אף שנושא הפטור משירות בצה"ל נסקר לעיל, חשוב לחזור ולהתמקד בו. זאת, לאור השינויים החברתיים והתגברות הנסיבות המאפשרות פטור. כבר הוזכר לעיל נושא הפטור הרפואי, שהוא עדיף על פטור על רקע נפשי. בנושא הזה חשוב להזכיר, כי בעידן המודרני הצבא מתייחס לכישורים של החייל ולא תמיד למצבו הפיזי.

כך לדוגמא, יכול להיות משפטן נכה, או איש עם כישורים שונים שיגויס לתפקידים רגישים כאלה ואחרים למרות מגבלה פיזית כזאת או אחרת שהוא סובל ממנה. לפיכך, חשוב לפעול לכך שהמועמד לשירות ביטחון או החייל יזכו למלוא הזכויות שלהם בעת השירות הצבאי. חייל שמשרת בניגוד לרצונו, עלול להזיק יותר מאשר להועיל.

מצד שני, הימנעות משירות עלולה להציב בפניו מגבלות רבות בהמשך החיים. עורך דין צבאי מקצועי חייב לפעול ברגישות ובנחישות לטובת הלקוח שלו, במטרה להשיג עבורו את התוצאות הטובות והחיוביות ביותר.

איך יודעים שעורך הדין הצבאי שנבחר הוא עורך דין טוב?

לפני שבוחרים עורך דין צבאי, חשוב, כפי שכבר הוזכר לעיל, לבדוק את ההכשרה שלו, בנוסף להתאמה ולכימיה בינו לבין הלקוח שלו. בנוסף, יש חשיבות לעובדה שלעורך הדין יש ניסיון דווקא בסוג המקרים שלגביהם פנה הלקוח לשירותיו.

אם יש לך עניין בקבלת ייצוג משפטי של עורך דין צבאי מנוסה ובעל תושייה, כדאי ליצור קשר בהקדם עם עו"ד צבאי ולעשות צעד חשוב להיחלצות מבעיה לא פשוטה, או לחילופין להצליח בהגשת תביעה כנגד שלטונות הצבא. עורך דין צבאי ילווה אותך לאורך כל הדרך, עד להשגת התוצאה הטובה ביותר האפשרית לאור הנסיבות ופרטי המקרה הספציפיים שלך. 

עורכי דין מומלצים בתחום צבא וביטחון: עו"ד צבאי מירי יעקב גביש | עו"ד תביעות משרד הביטחון גרינברג

פציעה בצבא

השירות הצבאי הוא חלק מהחובות האזרחיות של כל אזרח ישראלי שהגיע לגיל 18. שנות השירות הממושכות ולעיתים גם אופי השירות עצמו, מביאים לא אחת למקרים

קרא עוד »
חקירת תאונת התהפכות בצה"ל

מדי יום מתרחשות תאונות שונות ומגוונות במסגרת הצבא. חלק מהתאונות הללו נגמרות בלא כלום, בעוד שחלק אחר של התאונות הללו נגמר בתוצאות קטלניות. תאונת התהפכות,

קרא עוד »
עבירות תנועה בצבא

עבירות תנועה צבאיות – דברים שכדאי לדעת ההליך המשפטי שלא כמו אזרח רגיל, חייל העובר על חוקי התנועה של הרשות הלאומית לתאונות בדרכים במסגרת שירותו הצבאי על

קרא עוד »