עורך דין חדלות פירעון

עורך דין חדלות פרעון באור יהודה

עורך דין חדלות פרעון באור עקיבא

עורך דין חדלות פרעון באזורים נוספים

עורך דין חדלות פרעון באשדוד

עורך דין חדלות פרעון באשקלון

עורך דין חדלות פרעון בבאר שבע

עורך דין חדלות פרעון בבית שאן

עורך דין חדלות פרעון בבני ברק

עורך דין חדלות פרעון בבת ים

עורך דין חדלות פרעון בגבעת שמואל

עורך דין חדלות פרעון בגבעתיים

עורך דין חדלות פרעון בהרצליה

עורך דין חדלות פרעון בחדרה

עורך דין חדלות פרעון בחולון

עורך דין חדלות פרעון בחיפה

עורך דין חדלות פרעון בטבריה

עורך דין חדלות פרעון ביבנה

עורך דין חדלות פרעון ביהוד

עורך דין חדלות פרעון בירושלים

עורך דין חדלות פרעון בכעביה טבאש חג'אג'רה

עורך דין חדלות פרעון בכפר בן-נון

עורך דין חדלות פרעון בכפר סבא

עורך דין חדלות פרעון בכרמיאל

עורך דין חדלות פרעון במגדל העמק

עורך דין חדלות פרעון במודיעין מכבים רעות

עורך דין חדלות פרעון במע'אר

עורך דין חדלות פרעון בנוף הגליל

עורך דין חדלות פרעון בנתניה

עורך דין חדלות פרעון בעיספיא

עורך דין חדלות פרעון בעפולה

עורך דין חדלות פרעון בערד

עורך דין חדלות פרעון בעתלית

עורך דין חדלות פרעון בפרדס חנה כרכור

עורך דין חדלות פרעון בפתח תקווה

עורך דין חדלות פרעון בקדימה צורן

עורך דין חדלות פרעון בקריית ביאליק

עורך דין חדלות פרעון בקרית אונו

עורך דין חדלות פרעון בקרית גת

עורך דין חדלות פרעון בקרית מוצקין

עורך דין חדלות פרעון בקרית שדה התעופה

עורך דין חדלות פרעון בראשון לציון

עורך דין חדלות פרעון ברחובות

עורך דין חדלות פרעון ברמלה

עורך דין חדלות פרעון ברמת גן

עורך דין חדלות פרעון ברמת ישי

עורך דין חדלות פרעון ברעננה

עורך דין חדלות פרעון בתל אביב-יפו

עורכי דין מומלצים בתחום פשיטות רגל: עורך דין חדלות פירעון ינובסקי מיסקביץ'

חדלות פירעון היא מצב שבו אדם או חברה אינם יכולים לפרוע את חובותיהם לנושיהם. בשורות להלן נעסוק בהרחבה בנושא חדלות פירעון ובדרכים להתמודדות עם מצב של חדלות פירעון והשלכותיו. איך קורה שאדם או עסק יכולים להגיע למצב של חדלות פירעון? מה יכול גוף פיננסי או אדם המעניק אשראי לגוף עסקי או אדם אחר, לעשות כדי להתגונן ממצב כזה? מה יכול לעשות מי שהגיע למצב של חדלות פירעון? ואיך יכול עורך דין חדלות פירעון לסייע? כדאי לקרוא – כל התשובות בהמשך המאמר שלפניכם.

על חדלות פירעון והנזקים שבצידה לכל הצדדים המעורבים

לפני שנצלול לנושא המורכב של חדלות פירעון, חשוב להתמקד לרגע בנזקים העצומים שמצב של חדלות פירעון יכול לגרום. כאשר מדובר באדם יחיד או בעסק הנמצאים במצב של חדלות פירעון, ישנן דרכים להתמודד עם המצב בעזרת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. בעולם העסקים מתקיים המושג של חובות אבודים שכל עסק, בעיקר בתחום הפיננסי, חייב להתייחס אליו בדוחות השנתיים שלו.

בנקים, חברות ביטוח, חברות אשראי וגופים אחרים שעוסקים במימון, מפרישים בדרך כלל בכל שנה אחוז מסוים מההכנסות שלהם לטובת חובות אבודים. גם עסקים אחרים שיש להם הרבה חובות שלא שולמו, נוהגים לעשות את זה, במטרה לקדם את פני הרעה. אולם כשהמצב בעייתי באופן כללי במשק כולו, כמו למשל בתקופת משבר הקורונה, העניינים נוטים להסתבך.

על האופן בו חדלות פירעון משקפת את המצב הכלכלי הכללי במשק

אחת מאמות המידה לבחינת המצב הכלכלי הכללי ובריאותו של המשק, היא בחינה של החובות הבלתי משולמים ושל מספר העסקים או הלקוחות הפרטיים הנמצאים במצב חדלות פירעון או קרובים אליו. ככל שהמצב הזה נפוץ יותר, הוא הופך לבעייתי יותר. עסק שחייבים לא משלמים לו לא יכול להמשיך לקנות חומרי גלם, לייצר ולמכור.

הוא מפטר עובדים ומפסיק לקנות מספקים, ולעיתים הופך בעצמו לחדל פירעון, מה שמעביר את ההשפעה של התופעה למקומות אחרים, כמעין סוג של מגפה. עסקים נסגרים, והחששות מונעים מיזמים לפתוח עסקים חדשים. הכלכלה נעצרת, ודרושה רק טלטלה קטנה למוטט אותה לחלוטין. המצב הגרוע ביותר, הוא מצב שבו בנקים מתמוטטים בגלל חובות שלא נפרעים.

הגדרה כללית של חדלות פירעון

על מנת לעשות סדר בדברים, כדאי לדעת בדיוק מה זה חדלות פירעון. כשמשתמשים במושג הזה, בעיקר במובן המשפטי שלו, מתכוונים אך ורק למצב שבו אדם או עסק איננו יכול לפרוע את החובות שלו, בתנאים שסוכמו כאשר הוא לקח הלוואה, רכש מוצרים שונים, סחורות או חומרי גלם.

פשיטת רגל איננה חדלות פירעון, וגם הוצאה לפועל וכינוס נכסים אינם אלא פתרונות, חלקיים ככל שיהיו, המאפשרים לנושים לקבל ולו חלק קטן מהכספים המגיעים להם. גם הסדר נושים הוא תוצאה של חדלות פירעון וניסיון למצוא מסלול חדש שיאפשר לכולם מוצא מכובד ומשתלם מהמצב. זהו השלב שבו חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין חדלות פירעון, שיסייע לכל הצדדים להגיע להסדר מניח את הדעת.

הסכנה במצב של חדלות פירעון 

בהתנהלות פיננסית שגרתית, בעיקר בעידן המודרני, כל אדם וכל עסק נמצא במצב מתמיד שבו הוא חייב כסף לאדם אחר או לחברה – והחוב הזה נקרא אשראי. מצד שני, אותו אדם פרטי או בעל עסק, מעניק במקביל אשראי ללקוחות שלו עצמו. זאת, במטרה לאפשר להם לבצע את הרכישה בצורה נוחה יותר.

במצב שבו כל אחד מהצדדים משתמש אך ורק בכסף שצבר, חדלות פירעון של אדם אחד או של עסק איננה אופציה "מדבקת" שעלולות להיות לה השלכות יוצאות דופן. אבל במצב שבו האשראי מתגלגל מגופים פיננסיים גדולים, לעסקים קטנים יותר ומשם ללקוח הסופי, מצב של חדלות פירעון של הלקוחות הסופיים, חלקם או כולם, עלול לגרום לזעזוע של ממש. 

איך נגרם מצב של חדלות פירעון מלכתחילה?

מצב של חדלות פירעון, נגרם כאשר מספר גדול של אנשים פרטיים או בעלי עסקים (או כולם כאחד) מאבדים את כל ההכנסה שלהם, או חלק ניכר ממנה בגלל פיטורין, או בגלל מצב של אבטלה המונית, כמו בתקופת הקורונה בישראל 2020. במקרה הטוב, מי שהכנסתו קטנה, פשוט קונה פחות.

במקרה הפחות טוב, הוא מפסיק לשלם חובות למכולת, לחברת האשראי ולבנק. אלה נשארים בפועל עם חובות אבודים. עסק קטן עם הרבה חובות אבודים לא יכול להמשיך לקנות סחורות וגם לא לשלם עבור מה שכבר לקח, ומעביר את הבעיה שלו הלאה לספקים. חברת האשראי לא יכולה להלוות, וגם הבנק מפחית את כמות המשכנתאות וההלוואות ומעניק אותן בתנאים פחות אטרקטיביים. כך מתחיל תהליך שעלול להסתיים בהתמוטטות כלכלית.

מתי עסק פעיל נכנס למצב של חדלות פירעון?

עסק יכול להיכנס למצב של חדלות פירעון בשני מקרים: במקרה הראשון – אם ההוצאות הקיימות או הצפויות של העסק, עולות בהרבה על ההכנסות הקיימות או הצפויות של העסק בתוספת הרכוש שלו.

המצב השני, שלמרבה ההפתעה מתרחש לא פעם, הוא מצב שבו תזרים המזומנים של העסק בעייתי, אפילו שהעסק רווחי, ולרוב גם מנוהל היטב. בשני המקרים, אפשר להציל את העסק ולהביא אותו למצב שבו הפעילות העסקית שלו תעלה על דרך המלך. אולם המקרה של בעיית הון חוזר הוא הפשוט יותר לפתרון מבין השניים. בדרך כלל, עורך דין חדלות פירעון יכול לנסות ולמצוא פתרון הולם למצבים הבאים:

חדלות פירעון מאזנית

המצב הזה הוא, כאמור, מצב שבו שורת החובה גבוהה הרבה יותר משורת הזכות – גם אם לוקחים בחשבון הכנסות עתידיות. במצב הזה, כדאי לכל בעל עסק לבחון את המשך דרכו ולשקול לחתור אולי לתהליך של פירוק העסק.

מצד שני, בעלי חוב המכירים את הנתונים, או מבינים שזה אכן המצב, צריכים לשקול הפסקת הפעילות מול העסק במטרה למזער נכסים, ובמקביל ניסיון להוציא מהעסק סכומים גדולים ככל שניתן. לרוב, במצב הזה העסק כבר נעזר בשירותיו של עורך דין חדלות פירעון המתמודד מול החייבים, אבל לרוב חותר לפירוק העסק, מכירת החלקים הרווחיים שלו והשגת הסדרי חוב מחייבים מול הנושים.

חדלות פירעון תזרימית

לפעמים, הבעיה החמורה ביותר של כל עסק עלולה להתמקד בתזרים המזומנים שלו. תזרים המזומנים של עסק הוא, באופן כללי, היחס בין זרימת ההכנסות של העסק לבין ההוצאות שהעסק חייב לשלם, נכון לנקודת זמן ספציפית. במצבים כלכליים בעייתיים, קורה לא אחת שלקוחות דוחים תשלומים לעסק, ומצד שני ספקים תובעים תשלום במועד עבור סחורות ושירותים שספקו. במצב כזה, גם עסק רווחי במיוחד עלול להיתקע עם בעיית מזומנים – שזה בעצם סוג של חדלות פירעון. 

פתרונות אפשריים למצב של חדלות פירעון בעסק

להלן מספר פתרונות שעשויים לסייע בהתמודדות עם חדלות פירעון של תאגיד: 

הכנת תוכנית עסקית

כאשר בעל עסק יודע שהבעיה שלו איננה ניהול כושל ולא תמחור שגוי של הסחורות או השירותים שהוא מספק, הדבר הבא שיש לבדוק הוא אופן התפעול של העסק, ובדיקת האפשרות לקחת הלוואת הון חוזר, בין אם מהבנקים ובין אם הלוואה בערבות המדינה. אבל לשם כך, בעל העסק חייב לבנות ולהציג תוכנית עסקית ריאלית. בתוכנית תוצגנה כלל הפעולות שיאפשרו לעסק לעלות על דרך המלך. בנוסף, התוכנית תכלול תחזית שבה העסק ייחלץ מהמצב הביש.

 

דחיית תשלומים לספקים

דחיית תשלומים היא אחד הדברים היותר חשובים, אבל צריכה להתבצע בזהירות. זאת, כדי לא לפגוע באמון שנוצר מול ספקי השירות, חומרי הגלם והסחורות של העסק. הדחייה צריכה להתבצע בשום שכל, במטרה להימנע מפגיעה עתידית בעסק, או ממצב שבו הבעיה התזרימית לא תיפתר, אלא רק תידחה. בדרך כלל, ספקים מסכימים לדחיית תשלומים אם הם יודעים שלעסק אין דרך אחרת לשלם להם, ושדחיית התשלומים תאפשר לעסק להעביר להם את תשלום מלוא הסכום.

הקדמת תשלומים מלקוחות

כאמור, הבעיה שמלכתחילה הביאה למצב של חדלות פירעון, היא דחיית תשלומים על ידי לקוחות. לפעמים, הדחייה נובעת מהחלטה של הלקוחות, שבאווירה העסקית המאפיינת את מדינת ישראל נחשבת לגיטימית.

במקרים אחרים היא נובעת מתנאי אשראי שאושרו על ידי העסק עצמו ללא חשיבה מספקת, במטרה להתחיל לעבוד עם הלקוח. כך או אחרת, הקדמת התשלומים עשויה לאזן את התזרים ולייצב אותו. שווה להפחית אחוז מסוים מהחוב, תמורת הקדמת התשלום שלו.

הלוואת הון חוזר

בדרך כלל, הדבר הנכון לעשות במקרים מהסוג המתואר לעיל, ,הוא לקחת הלוואת הון חוזר – כלומר הלוואה שהמטרה שלה היא לגשר על הפער בין ההכנסות לבין ההוצאות. גופים פיננסיים שונים מציעים הלוואות כאלה, כולל הלוואות בערבות המדינה, אבל לא כאן המקום לדון בהן. עם זאת, חשוב להזכיר שהחזרי ההלוואה חייבים להיות מתוכננים כך שיסונכרנו עם הפעילות העסקית וישתלבו בה.

מה ניתן לעשות למניעת חדלות פירעון

כל גוף עסקי או אדם המעניק שירותים עסקיים ואחרים או מוכר מוצרים או חומרי גלם ללקוחות, יכול לנסות ולדרוש ערבויות כנגד הסחורות שלקוחות שלו רוכשים ממנו, או כנגד תשלום עתידי. כשמדובר בעסקים המגלגלים כספים רבים, הדבר אכן נעשה. ואולם ככל שמספר הלקוחות גדל והחובות שכל לקוח צובר הם קטנים יותר, קשה להשיג את המטרה.

לרוב, עסקים שממש לא סומכים על אף אחד יקנו וימכרו סחורות ושירותים אך ורק במזומן. הדבר יקטין את היקפי הפעילות המסחרית שלהם, אבל יגדיל, ככל הנראה, את היציבות הפיננסית שלהם. עורך דין חדלות פירעון יסייע לעסקים כאלה להתמודד עם לקוחות שחדלו לשלם או אינם עומדים בתשלומים במלואם או נמצאים בפועל במצב של חדלות פירעון.

מניעת חדלות פירעון בעסקאות בהיקפים גדולים

חדלות פירעון בסכומים גדולים, היא מצב שבו אדם או עסק החייב סכומי כסף גבוהים, מפסיק למעשה לעמוד בתשלומי ההחזר. לדוגמא – מי שלקחו משכנתא לקניית דירה ולא עומדים בהחזרי המשכנתא, אם בגלל אובדן ההכנסה ואם בגלל ההקטנה שלה. בדרך כלל, הבנקים או הגופים המלווים, נוטלים לעצמם ערבויות כאשר הם רושמים לעצמם הערת אזהרה על הנכס שנרכש בכספי המשכנתא.

אי עמידה בתשלומים היא בהחלט עילה להתחלת הליכי פינוי של הרוכשים מהנכס, ובהמשך מכירה שלו לטובת החזר החוב. עד לא מכבר, פעולה כזאת היתה בלתי אפשרית. ואולם היום ניתן בקלות יחסית להוציא דיירים מבתיהם, אם זאת הדרך לפתרון מהיר של הבעיה. אבל התהליך עדיין טעון אישור של שופט.

חדלות פירעון בעסק והאופן בו מושפעים ממנה בעליו

במקרה שבו העסק עצמו נמצא במצב של חדלות פירעון הוא יכול לנקוט בדרכים שונות, במטרה להקטין את החובות שלו, לפרוס אותם לתשלומים רבים יותר במגוון רחב של דרכים או להשיג הון חוזר, שיממן את התקופה הבעייתית. בסעיפים קודמים המאמר דן באפשרויות הללו.

אם בעלי העסק מחליטים שאין לעסק אפשרות להמשיך ולהתקיים, הם יכולים להכריז על פירוק העסק והפסקת הפעילות שלו. במקרים מסוימים זה עלול להשפיע עליהם. אם מדובר בחברה בע"מ, ההשפעה על בעלי העסק תהיה צנועה יותר. עוסק פטור או מורשה שהגיע למצב הזה, עלולים בהחלט להיות מושפעים ממנו מאוד.

על המשמעויות של חדלות פירעון אצל אדם פרטי

כאשר אדם פרטי מגיע למצב של חדלות פירעון, הוא יכול להתחיל תהליך של פשיטת רגל. במהלך הליך פשיטת הרגל נאספים כל הנכסים העומדים לרשות החייב, מתורגמים לכסף ומחולקים בין כלל הנושים. בסופו של התהליך, ולאחר שהרשם בהוצאה לפועל מוודא שאין עוד אפשרות לחייב להוסיף על הסכומים שאותם כבר שילם, מקבל פושט הרגל הפטר.

המשמעות של ההפטר שמקבל החייב היא שמיטת החובות. מי שלרוב יוצא נפסד מן המצב הם הנושים, אבל נקודת המוצא של הרשויות היא שהנושים היו צריכים להיות זהירים יותר בבחירת הלקוחות שלהם. בכל מקרה, עורך דין חדלות פירעון יכול לסייע לחייבים לעבור את התהליך בצורה מסודרת, ולסיים אותו במהירות הרבה ביותר האפשרית.

דרכים להתמודדות עם חדלות פירעון מבעוד מועד

כאשר ברור לגוף פיננסי או לעסק, שהלקוחות שלו נמצאים בסיכון ועלולים להגיע למצב של חדלות פירעון, הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות הוא להתעלם מהאזהרות. ככל שיקדים אותו הגוף להגיע להסדרים עם הלקוחות, כך הסיכויים שהחובות הללו ייפרעו, בסיכומו של עניין, יהיו גדולים יותר. 

דחיית החזרי חובות

אם ברור שהבעיה אצל החייב היא זמנית ואם הסיכויים לכך שהיא תיפתר בטווח זמן סביר, עומדת בפני הנושים האפשרות לדחות את החזרי החובות לחייבים שלהם. אמנם החזרי החובות, מרגע שיתחדשו, עלולים להיות גבוהים יותר, אבל מנגד גם תהיה לחייבים הכנסה. החזרי החובות שהצטברו יתווספו לתשלומים הקבועים, והם יתפרסו לאורך כל תקופת ההחזר שנותרה. זהו ההסדר שהוצע לנוטלי משכנתאות רבים, בעקבות משבר הקורונה 2020.

גרייס

גרייס היא למעשה דחיית החזר החוב, תוך שהחייב פורע אך ורק את הריבית שהצטברה בכל חודש, מה שיפחית מעט את המעמסה כשתשלומי ההחזר יתחדשו. הדבר נכון בעיקר במקרה של דחיית החזרי משכנתא, אבל יכול להיות נכון גם במקרים של החזרי הלוואות ארוכות טווח שעסק נטל, מהבנקים או הלוואות בערבות המדינה.

פריסה מחדש של החוב

לפעמים, דחיית ההחזר איננה מספיקה. הדבר נכון בעיקר במקרים שבהם החזרי החור נגסו מלכתחילה אחוז גבוה מההכנסה הפנויה. דחיית החוב במקרים כאלה עלולה רק לדחות את חדלות הפירעון ותו לא. שכן גם אם ההכנסה של החייבים תחזור למה שהייתה קודם, ההחזרים יגדלו ויקשו עליהם להתנהל בצורה טובה. במקרה הזה, פריסה מחודשת של ההלוואה או של החוב על פני תקופה ארוכה יותר יכולה להיות פתרון הולם.

הלוואה עומדת על חשבון כספים קיימים

לפעמים עומדים לרשות הלווים כספים בקרנות השתלמות, שלא ניתן למשוך אותם, אבל הם יכולים להוות בסיס לנטילת הלוואה של כמה עשרות אלפי שקלים. חברות רבות המנהלות קרנות השתלמות מאפשרות נטילת הלוואת בלון – הלוואה על חשבון חלק מקרן ההשתלמות, שתוחזר רק ברגע השחרור של הקרן. החוסך ישלם בכל חודש רק את הריבית, בגובה כמה עשרות שקלים בחודש לכל היותר.

מעבר לאמור לעיל יש גם דרכים אחרות, אבל הן תלויות בדרך כלל בשיתוף פעולה של אנשים נוספים, ולא כאן המקום לתאר אותן. בשורות לעיל פרטנו דרכים מוכרות שיכולות למנוע גלישה להליך של חדלות פירעון, שעלול להיות בעייתי לכל הצדדים – החייב והנושים כאחד.

דרכים להתמודדות עם מצב קיים של חדלות פירעון

המצב הבעייתי ביותר עבור גוף פיננסי, עסק או אדם פרטי שמישהו חייב לו כספים, הוא מצד שבו החייב מגיע למצב של חדלות פירעון. כאן, הדרכים להתמודדות הן שונות. בראש ובראשונה, כדאי לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין חדלות פירעון אשר יתווה את כלל האפשרויות הקיימות במקרה ספציפי. 

פנייה להוצאה לפועל

לכאורה, זאת האפשרות ההגיונית ביותר. הרשם בהוצאה לפועל מתחיל בהליכים נגד החייב. הוא מבצע כינוס נכסים שלו, מוכר מה שאפשר למכור ומחלק את הסכומים שהתקבלו בין כלל הנושים. למעשה, בשיטה הזאת מוחזר רק חלק מזערי מהחובות. הדעת נותנת שמי שיש לו די רכוש וכספים להחזיר כספים לכל הנושים שלו, אכן יעשה את זה (אלא אם כן הוא נוהג שלא כחוק ומסתיר נכסים).

לפיכך, מי שהגיע למצב של חדלות פירעון אכן נמצא בבעיה, וההוצאה לפועל לא ממש תפתור אותה. הבעיה החמורה יותר, מבחינת הנושים, היא שבסוף התהליך יקבל החייב הפטר, שימנע כל אפשרות עתידית להחזר החוב.

הסדר נושים

במקרים שבהם חייבים כבר נמצאים במצב של חדלות פירעון, הסדר נושים הוא הפתרון הנכון והחכם ביותר. מצד אחד, הסדר הנושים מקטין את החובות של העסק או החייב לכלל הנושים. מצד שני, הוא מאפשר להם לגבות חלק גדול יותר מהסכומים שהחייב לא שילם להם ההסדר מתבסס על העובדה שהליך כזה משאיר את העסק חי, והוא ממשיך לייצר הכנסות, שמהן אפשר לשלם את החובות.

בדרך כלל, הסדר נושים הוא חלק מתהליך הבראה של עסק, אבל גם אדם פרטי שצבר חובות עשוי לעבור תהליך כזה. הסדר נושים מחייב את מי שחתמו עליו. עם זאת, הסדר נושים יכול להינתן גם בצו של בית משפט, ואז הוא מחייב את כלל הנושים. לרוב, זה ההסדר שנושים מעדיפים, במקרים של חדלות פירעון.

כיצד עורך דין חדלות פירעון יכול לסייע?

עורך דין חדלות פירעון הוא בעל המקצוע, שאמור וצריך לייצג את החייב, לאורך כל הליך חדלות הפירעון, ועד לסיומו. כאמור, התהליך יכול להסתיים בהסדר חובות, או בתשלום של חלק מהחובות על ידי החייב, תוך קבלת הפטר בתום התהליך. באמצע חודש ספטמבר 2019 נכנס לתוקפו חוק חדש, המזרז את התהליך ומחיש את קבלת ההפטר.

זאת, כאשר אנשים פרטיים, בשונה מעסקים, עשויים לסיים את התהליך בהקדם. מי שהחובות שלהם נעים בין הסכומים של 50,000 ₪ לכל הפחות, לבין 150,000 ₪ לכל היותר, יטופלו על ידי לשכת ההוצאה לפועל חובות גבוהים מאלה, יטופלו על ידי כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר). 

על חשיבות הליווי המשפטי בהליכי חדלות פירעון

עורך דין חדלות פירעון אמור ללוות את הלקוח שלו ולייצג אותו לכל אורך התהליך, עד להשגת פתרון שיוכל לשרת הן את הלקוח ואן את בעלי החוב שלו. מבין כל הפתרונות שהוזכרו בסעיפים לעיל, עורך הדין חייב לבחור את הפתרון הנכון והמתאים ביותר עבור הלקוח שלו.

זאת, בהתאם לגובה החוב ובהתאם ליכולת של הלקוח לעמוד בהתחייבויות שלו. לפעמים, עורך דין חדלות פירעון צריך פשוט לדחות חובות ולהקדים תקבולים, דבר שלעיתים בעל העסק עצמו לא הצליח. במקרים אחרים, עורך דין חדלות פירעון יפעל במטרה להגיע להסדר חובות עם כל אחד מהנושים, במטרה לצמצם את החובות ועדיין לאפשר לעסק לעבוד. 

בכל אחד מהמקרים הללו, עורך הדין מייצג את הלקוח במשא ומתן מול הלקוחות, במידה ומתקיים מצב כזה. אם החוב עובר להוצאה לפועל, ואם נפתח כנגד העסק איחוד תיקים, מי שמנהל את העניין הפועל הוא הרשם בהוצאה לפועל. ואולם ניהול נכון של המשבר, עשוי לחלץ את החייב תוך שהוא מקבל קרש קפיצה מעולה שבאמצעותו הוא יכול לצאת לחיים חדשים.

איך לבחור עורך דין חדלות פירעון 

בדרך כלל, הבחירה של איש המקצוע שיטפל בנושא הרחב של חדלות הפירעון, הוא עורך דין ומשפטן מנוסה, המכיר את הנושא על בוריו. הדבר החשוב ביותר במקרים כאלה, הוא לבחור עורך דין בעל ניסיון ויכולת להתמודד עם כל מגוון הבעיות אשר עלולות להתעורר תוך כדי התהליך, הן לאדם או לבעל העסק שנכנס להליך של חדלות פירעון, והן לכלל הנושים המעורבים בנושא.

אלה יכולים להיות שותפים עסקיים, אבל גם עובדים מסכנים של העסק, שלא מקבלים שכר. ככל שעורך הדין יודע טוב יותר להתמודד עם כלל ההשלכות של הבעיה, כך הבחירה שלו היא הדבר הנכון לעשות.

בחירת עורך דין לטיפול בתיקי חדלות פירעון – עניין של אמון

מעבר לכל האמור לעיל, הבחירה של עורך דין חדלות פירעון היא במידה רבה עניין של אמון, שנוצר בין כל הצדדים. חדלות פירעון היא נושא רגיש ובעייתי. ככל שעורך הדין יטפל בו ברגישות הראויה, אבל בנחישות המתבקשת, כך הפתרון יהיה בסיכומו של עניין מוצלח ומותאם לכל הצדדים המעורבים.

עם זאת, לאורך דרך עלולים להיווצר מצבים שבהם מתעוררים חילוקי דעות בין הצדדים. ככל שהאמון שעורך הדין שנבחר זוכה לו הוא רב יותר, כך גם המוכנות של הלקוח שלו לקבל את הפתרונות הללו תהיה גבוהה יותר. זאת, גם במקרה שבו עורך הדין יאמר דברים שלא בהכרח מוצאים חן בעיני הלקוח.

על ההשפעה הרגשית של חדלות הפירעון על בעל העסק

בחלק ניכר מן המקרים, עורך דין חדלות פירעון מטפל בענייניהם של עסקים אשר התקיימו ופעלו במשך שנים רבות. במקרים כאלה, ההשפעה על הבעלים של העסק, שבמקרים רבים הוא גם המייסד שלו וגם השקיע בו הרבה ועשה בו לילותיו כימים, יכולה להיות משמעותית.

עורך דין חדלות פירעון צריך, לגלות רגישות רבה כלפי מרשו ולדעת איך לבצע את כלל המטלות שלו, תוך הסבת מינימום פגיעה ושמירה על כבודם של המעורבים. מפתיע לגלות עד כמה יחס חיובי של עורך הדין, גורם לכלל המעורבים לעשות הכל על מנת לעמוד בהתחייבויות שהם נטלו על עצמם. 

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – כיצד הוא נוגע לענייננו?

בשלהי ספטמבר 2015 התקבל חוק חדש, המאפשר לבעלי חוב דרך מהירה להיחלץ מהחובות שלהם, כשתאריך היעד הוא ארבע שנים מרגע פתיחת התהליך. עם זאת, אותו החוק עצמו מקל על נושים לחלט את דירת המגורים של החיים, אם השופט המעיין בתיק והמטפל בו מצא לנכון לעשות כך.

לפיכך, עורך דין חדלות פירעון צריך להשתדל לעשות עבור הלקוח שלו את המיטב, ולחלץ אותו ממצב הביש תוך הימנעות מגרימת נזקים מיותרים. אם מדובר בעסק, עורך הדין ישתדל להשאיר את העסק פעיל, במטרה להמשיך ולייצר הכנסות.

בשורה התחתונה

האם יש לך רצון ועניין בשירותיו המקצועיים של עורך דין חדלות פירעון? האם אתה רוצה לדעת יותר על ההתנהלות הנכונה בנושא הזה? אם התשובה לשתי השאלות הללו חיובית, כדאי ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בליווי אנשים פרטיים וחברות בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, על מנת לעשות צעד חשוב בדרך ליציאה ממצב הביש ופתיחת דף חדש במישור הפיננסי.

מאמרים נוספים בתחום עורך דין חדלות פירעון

מצב של חדלות פירעון הוא מצב שבו סך ההוצאות גדול משמעותית מסך ההכנסות – דבר שיוצר חובות רבים שלא ניתן לכסות אותם. כאשר אין אופק להסדרת החובות במצב הנוכחי, ניתן להכריז על הסדר של חדלות פירעון שמאפשר הסדרה שונה של החובות. הימצאות במצב של חדלות פירעון היא מלחיצה מאוד...
מהו הפטר על חובות? צו הפטר הוא צו שמאושר על ידי בית משפט לפיו הסתיימו הליכי פשיטת הרגל של פושט רגל מסוים. הפטר נחשב לדרך המוצלחת ביותר לסיים את פשיטת הרגל שכן ההפטר כולל מחילת חובות מסוימת – לאחר מתן צו ההפטר ניתן להגיע להסדר מסוים באשר לחובות ואף...
עורך דין מומחה לענייני פשיטות רגל הוא בעל ידע, הסמכה ומיומנות לעזור לאנשים פרטיים ולעסקים להתמודד עם החובות שצברו במידה שאין ביכולתם לפרוע אותם בטווח הנראה לעין. עורך הדין מעניק ייצוג ללקוחות בתיקים נגד גובי חובות, מנהל משא ומתן עם הנושים, מטפל בתביעות חוב של חברות שהעניקו לחייב אשראי,...