ספקים בישראל מוצאים את עצמם לפעמים במצב של חוסר אונים מוחלט מול לקוח שלא משלם להם, גם אם הלקוח הוא בעצמו בעל עסק, שאמור להבין את הקשיים והמאבקים של בעלי עסקים אחרים.
בכל זאת, לא פעם קורה, שספקים לא מקבלים תשלום מבעל עסק שקיבל מהם שירות, או סחורה.
תחושת חוסר האונים שעומד בפניה הספק, מביאה לעיתים לכך שהפעולה החוקית היחידה העומדת לרשותו היא כתיבת פוסט זועם בפייסבוק, אבל האם זו באמת פעולה חוקית? או שפרסום פוסט כזה עלול לחשוף את המפרסם לתביעה? לפניכם מדריך קצר.
פסיקות קיימות בנושא לשון הרע ברשת
בשנים האחרונות, התקשורת מלאה בסיפורים על תביעות לשון הרע בעקבות פרסומים שונים ברשתות החברתיות.
אחד המקרים המפורסמים הוא של בני הזוג נתניהו, שתבעו את העיתונאי יגאל סרנה על פרסום פוסט, שאמינותו שנויה במחלוקת ואף זכו, מפני שהשופט קבע כי אכן מדובר בלשון הרע.
אם כן, היכן עובר הגבול שבין פרסום מידע ברשתות חברתיות לבין לשון הרע?
חוק לשון הרע משנת 1965 קובע כי אסור להשפיל אדם בעיני אחרים, או להסית נגדו ולייצר נגדו שנאה, בוז, או לעג. עם השנים נוספו תיקונים והרחבות לחוק, המתייחסים בעיקר לפרסומים בטלוויזיה וברדיו, אך עד היום טרם נכנסו תקנות ברורות, המתייחסות לפרסומים ברשתות החברתיות.
כתוצאה, במקרה של תביעת לשון הרע בעקבות פרסום ברשתות חברתיות, השופט הוא זה שנאלץ להפעיל שיקול דעת בנושא ולהחליט בעצמו.
מכיוון שכך, יש להסתמך על פסיקות קיימות בנושא ולהסיק מהן מה נחשב לשון הרע ומה נחשב לפרסום מותר, כשמדובר בפרסום פוסטים ברשתות החברתיות.
פרסום ברשתות החברתיות – מה נחשב לשון הרע ומה מותר לפרסם?
אם חלילה, מישהו פגע בכם – בין אם מדובר באדם שחייב לכם כסף ולא משלם ובין אם מדובר באדם שפגע בכם בצורה אחרת, מובן מאליו שעלו בכם רגשות של זעם וכאב, אבל בכל זאת תצטרכו להפעיל שיקול דעת לפני שתפרסמו פוסט בפייסבוק, ברשת חברתית אחר ואפילו בהתכתבות פרטית בוואטסאפ, שמישהו עלול לשתף הלאה.
אם אתם ספקים שעובדים עם בעלי עסקים ונתקלתם במקרה של בעל עסק המסרב לשלם לכם, מעכב את התשלום בתואנות שונות ומשונות, מתעלם מהבקשות שלכם וכן הלאה, תוכלו לשתף את הסיפור ברשת החברתית, בתנאי שתיצמדו לעובדות – ללא שימוש במילות גנאי, ללא פרסום השערות, הנחות ומסקנות, שאינן מעוגנות במציאות, אחרת הפרסום עלול להיחשב לשון הרע.
לסיכום
לשון הרע בפרסום ברשתות החברתיות נקבעת לפי שיקול דעתו של השופט, אם העניין מגיע לבית המשפט.
כדי שהפרסום ייחשב לשון הרע, הוא צריך לכלול מילות גנאי, או אמירות לא מדויקות, שמטרתן הברורה היא לפגוע ולעורר שנאה נגד נושא הפוסט.
בשורה התחתונה – חשבו היטב לפני שאתם מפרסמים פוסט בפייסבוק והכניסו שיקול דעת לכל מילה שאתם כותבים, גם אם אתם נמצאים בסערת רגשות, מפני שפוסט הפורקן שלכם יכול לעלות לכם בהמשך כסף רב.
למאמרים נוספים בנושא כנסו לאתר של עורך דין יוני לוי.