חקירת תאונת התהפכות בצה"ל

מדי יום מתרחשות תאונות שונות ומגוונות במסגרת הצבא. חלק מהתאונות הללו נגמרות בלא כלום, בעוד שחלק אחר של התאונות הללו נגמר בתוצאות קטלניות. תאונת התהפכות, בה רכב צבאי או כלי צבאי מתהפך בעת הנסיעה שלו, עשויה להוביל לנפגעים ולחקירה של מצ"ח. במאמר הבא נסקור את כל מה שצריך לדעת על חקירת תאונת התהפכות בצה"ל.

 

תאונות בצבא

הצבא הוא גוף עצום, המכיל בכל רגע נתון כמויות עצומות של אנשים. לכל חייל או מפקד בצבא יש משימות שהוא מבצע. גם משימות מורכבות יותר וגם משימות מורכבות פחות, עשויות להיגמר בתאונה. תאונות בצבא נפוצות הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. גם אם לא ראיתם עד כה במהלך השירות הצבאי שלכם תאונה, דעו כי הצבא נפרס על שטח כל כך רחב ומבצע כמויות עצומות של פעולות, כך שתאונות מתרחשות בו, ולא מעט.

אם מוסיפים לכך את העובדה שבצבא משרתים חיילים צעירים, שלפעמים לא מנוסים או מיומנים מספיק בפעולות שאותן הם מבצעים, וכן את העובדה שהשגרה הצבאית, הכוללת מחסור בשעות שינה ובתזונה הולמת, הינה שוחקת ומעייפת ביותר – אך סביר הוא שבצבא מתרחשות לא מעט תאונות שונות.

בין התאונות שמתרחשות בצבא ניתן לכלול:

  1. תאונות אימונים
  2. תאונות מבצעיות
  3. תאונות עם מעורבות כלי רכב או רק"מ
  4. תאונות ירי

תאונת התהפכות וסכנות הנשקפות ממנה

אחת התאונות הנפוצות ביותר בצבא היא תאונת התהפכות. תאונת התהפכות היא תאונת דרכים לכל דבר ועניין. בתאונה זו, רכב מסוים מתהפך על הכביש, או מהכביש אל שוליו ומחוצה לו, כתוצאה מסיבה מסוימת. באמצעות חקירת תאונת התהפכות בצה"ל, יודעים להצביע על הסיבה שבגינה התהפך הרכב.

מכיוון שמדובר בתאונה, זה אומר שהכוונה של הנהג או של האנשים השונים שישבו ברכב לא הייתה לגרום לכך, אלא שהדבר נעשה שלא ממניעים זדוניים. למרות זאת, ישנם אשמים לתאונות התהפכות בצבא. תאונה כזו עשויה להסב נזקים חמורים ובלתי הפיכים. התהפכות הרכב צבאי יכולה להוביל למוות של מי ששהה ברכב בעת התאונה. גם מי שעמד בסמוך לרכב עלול למות או להיפצע כתוצאה מתאונה זאת. בנוסף, נגרם נזק רב לרכוש צבאי.

 

חקירת תאונה בצבא

צה"ל יודע שהוא לא יכול להוריד את מספר התאונות שמתרחשות מדי שנה במסגרת השירות הצבאי לאפס. לכן, הצבא אימץ תרבות של תחקור וחקירת אירועים שונים, על מנת שלא תיווצר הישנות של אירוע שלילי, כמו תאונה. במידה ותאונה היא לא חמורה במיוחד, ולא כוללת פגיעה בנפש, היא עשויה להיחקר ברמת היחידה במסגרת תחקיר צבאי, שלאחריו יגובשו מסקנות. מטרת המסקנות תהיה למנוע תאונות נוספות בעתיד.

ברגע שמדובר בתאונת דרכים משמעותית, כמו תאונת התהפכות, המשטרה הצבאית תיכנס לעניין. במידה ויש נפגעים בנפש, המשטרה תחפש את האשמים לתאונה, ובמידת הצורך יוגשו כתבי אישום על ידי הפרקליטות הצבאית כנגד המעורבים.

חקירת תאונת התהפכות בצה"ל על ידי מצ"ח

המשטרה הצבאית היא יחידה במסגרת הצבא, שפועלת ככוח שיטור בעל סמכויות בתוך הצבא עצמו. שוטרים צבאיים מוכרים בעיקר כמי שאוכפים את הדיגום של החיילים בתחנות הרכבת והאוטובוסים, אך זה לא הדבר היחידי שהם עושים. במסגרת המשטרה הצבאית פועלת המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח). במידה ומתרחשת תאונת התהפכות, חקירת תאונת ההתהפכות בצה"ל תתבצע על ידי מצ"ח.

מצ"ח תגיע לזירת האירוע, תאסוף ממצאים ותתחקר במקום אנשים מעורבים. לאחר מכן, חוקרי היחידה יחליטו על זימון של אנשים מסוימים לחקירה. חלק מהנחקרים יזומנו לחקירה באזהרה, וחלק יזומנו לחקירה בחשד לביצוע העבירה. בסוף חקירת תאונת התהפכות בצה"ל, יוחלט האם יש להגיש כתבי אישום לפי חומר הראיות שנאסף, על מנת שניתן יהיה למצות את הדין עם מי שאשם בהתרחשות התאונה.

סיוע משפטי מעורך דין צבאי

במהלך השירות הצבאי אתם עשויים לספוג ענישה משמעותית מהצבא בעת ביצוע עבירה. לכן, אם אתם מעורבים בצורה כזו או אחרת בתאונת התהפכות של רכב צבאי, מוטב שתפנו אל עו"ד צבאי, לכל חייל יש את הזכות לקבל ייצוג וסיוע משפטי במידה והוא נחקר על ידי הצבא.

למעשה, גם אם אתם לא מזומנים לחקירה, אתם יכולים לפנות אל עורך דין צבאי. עורך דין זה בקיא במערכת החוקים של הצבא. בזכות בקיאות זו, הוא יכול לסייע לכם לממש את האינטרסים השונים שלכם, כמו גם להתכונן לחקירת מצ"ח, וזאת גם הודות לניסיון שלו.

הפרמטרים הבאים יסייעו לכם לבחור עורך דין צבאי לסיוע משפטי בעת חקירת תאונת התהפכות בצה"ל:

  1. הניסיון של עורך הדין בתיקי תאונות דרכים בצבא
  2. הבקיאות של עורך הדין בעבירות רשלנות, עבירות פליליות ועבירות צבאיות
  3. הזמינות של עורך הדין – עניין מהותי בעת חקירות כאלו

החלטה על הגשת כתב אישום

מצ"ח תבצע את החקירה שלה ותנסה לאסוף כמה שיותר ראיות, על מנת שהיא תוכל לבסס חשד שיהיה מוצק מספיק ויבשיל להגשת כתב אישום. כל עוד לא יוגש כתב אישום נגדכם, אתם לא צפויים לקבל ענישה מעבר לענישה משמעתית, אלא אם התיק ייפתח מחדש מסיבות מסוימות.

מפקד המשימה בעת תאונת התהפכות

כאשר נגרמת תאונת התהפכות וכשמתחילת חקירה של תאונת התהפכות בצה"ל, מצ"ח צפויים לחקור את הגורמים השונים ובעלי התפקיד שהיו חלק מהאירוע. נסיעה צבאית היא משימה לכל דבר ועניין, כך שמי שיזומן בין היתר יהיה מפקד המשימה, שנכח ברכב בעת ההתהפכות.

נהג הרכב בעת תאונת התהפכות

גם נהג הרכב בעת תאונת ההתהפכות יזומן לחקירת תאונת התהפכות בצה"ל על ידי מצ"ח. הוא לא יזומן בהכרח בתור חשוד, אך במקרים רבים הנהג הוא זה שאשם בהתהפכות הרכב, וחוקרי מצ"ח צפויים לנסות ולהוכיח את אשמת הנהג במהלך החקירה.

גורמים נוספים

בנסיעה עם כמות נוסעים מינימלית אמורים להיות ברכב נהג ומפקד משימה, אלא אם הנהג הוא בעל היתר מיוחד. למרות זאת, לחקירת תאונת התהפכות בצה"ל על ידי מצ"ח צפויים להיות מזומנים גורמים נוספים, כמו:

  1. נגד רכב
  2. חיילים שבאו במגע עם הרכב בסמיכות לאירוע
  3. מפקדים שלא נכחו באירוע
  4. עדים שונים

מה לא כדאי לעשות?

תאונה במסגרת הצבא, כמו גם חקירת מצ"ח, אלו דברים מפחידים ומלחיצים באופן טבעי. למרות זאת, חשוב לא לנהוג בצורה שאינה טבעית, או לבצע פעולות שעשויות להסב לכם נזק. עריקות מהצבא למשל, עקב חשש מזימון לחקירה, עשויה לפגוע בכם, שכן בלשי המשטרה הצבאית ולוכדי עריקים יחלו בחיפושים אחריכם.

היוועצות בעורך דין – גם במקרים בהן לא זומנתם לחקירה

תאונת התהפכות אירעה במסגרת היחידה שלכם וחקירת תאונת התהפכות בצה"ל על ידי מצ"ח החלה? גם אם לא זומנתם לחקירה, כדאי להתייעץ עם עורך דין צבאי, למקרה ומצ"ח יחליטו לזמן אתכם לחקירה במועד מאוחר יותר.

קבלת סיוע משפטי מעורך דין

חיילים רבים חוששים לפנות אל עורך דין, מכיוון שהדבר עשוי לגרום להם להיראות כאשמים כביכול. חשוב להפריך מיתוס זה, שכן אין אדם שהורשע או הואשם בעקבות פניה אל עורך דין. קבלת סיוע משפטי מעורך דין היא זכות של כל אזרח וגם של כל חייל.

מאמרים נוספים בתחום

ככל שעוברות השנים אנחנו רואים עוד ועוד נשים שבוחרות להישאר בקבע בשירות הצבאי. אחרי שהן מסיימות את שירות החובה הן חותמות על קבע ולפעמים גם יוצאות ללימודים על חשבון הצבא. בנוסף לכך, ככל שעוברות השנים יש גם יותר ויותר תפקידים שנשים מבצעות בצה"ל, מה שמוביל לכך שיש גם יותר...
עבירות תנועה צבאיות – דברים שכדאי לדעת ההליך המשפטי שלא כמו אזרח רגיל, חייל העובר על חוקי התנועה של הרשות הלאומית לתאונות בדרכים במסגרת שירותו הצבאי על ידי רכב צבאי או בתוך בסיס צבאי, מסתכן בהעמדתו לדין. בפני החייל אשר הועמד לדין שאינו משמעתי, (בשל עבירה שאינה פשוטה, החורגת מגבולות הדין...
המעבר מאיש קבע לאזרח הוא לא מעבר פשוט ויש לא מעט סוגיות שאיתן צריך להתמודד. כמובן שככל שעוברות השנים וככל שמדובר על אדם שנמצא בקבע יותר שנים כך המעבר יכול להיות חד ומורכב יותר, אך מצד שני, כך גם הכדאיות להישאר במערכת הולכת וגדלה. לא אחת קורה שכאשר איש...
תושבי ישראל המסיימים את שירותם הצבאי בצבא ההגנה לישראל, נדרשים לשירות מילואים וזאת לצרכי תגבור כוחות הסדיר בצבא במצבי חירום ובעיתות שגרה כאחד. השירות במילואים מעוגן באמצעות מספר חוקים המיועדים מצד אחד להגן על הצורך במערך המילואים כחלק מכוחות הצבא ומצד שני להגן על זכויותיהם של משרתי המילואים בכל...
אחד מהדברים הסבוכים ביותר בצבא זה למצוא בתי חולים בשיתוף הצבא ור"מ 2, לרוב מדובר בתחום לא ממש ברור אשר קשה מאוד למצוא עליו מקורות ברחבי האינטרנט. חיילים רבים אשר זקוקים לטיפול רפואי על מנת לקבל כמות גדולה של ימי מחלה מוצאים את עצמם בחוסר וודאות אל איזה בית...
אירועי רשלנות רפואית אינם פוסחים על חיילים המשרתים בשירות חובה בצה"ל. אופיין של המרפאות הצבאיות, בתוך כך- מרפאות השדה, מעמיד חייל בשירות חובה בפני פוטנציאל להינזק, שעה שהוא נזקק לשירות, אבחון וטיפול רפואי. מהי רשלנות רפואית בצבא, מתי לחשוד בקיומה ומה צריך לעשות חייל בשירות חובה (ובמקרי פטירה- חו"ח-...
כל חייל בצה"ל צריך להכיר את פקודת המטכ"ל המשפיעה על האופן שבו הוא יקבל טיפול רפואי בבסיס או מחוצה לו. עם זאת, הנושא של טיפול רפואי בחייל – (פקודת מטכ"ל 61.0104) גם מחייב הבהרה של ההגדרות ובמידת הצורך עם התייעצות עם עורך דין רלוונטי   טיפול רפואי בחייל ניתן...
נכון הדבר שבכל רגע נתון הכמויות הגדולות של המשרתים בצה"ל הם חיילים בשירות חובה ובשירות קבע, אך הכוח המשמעותי ביותר של צה"ל הוא כוח המילואים. משרתי המילואים לא מתייצבים רק בעת מלחמה או מבצע צבאי, אלא גם במהלך ימים רבים בשנה, לצורך אימונים ומילוי תפקידים מבצעיים שונים. במאמר הבא...
השירות הצבאי הוא חלק מהחובות האזרחיות של כל אזרח ישראלי שהגיע לגיל 18. שנות השירות הממושכות ולעיתים גם אופי השירות עצמו, מביאים לא אחת למקרים בהם מתרחשת פציעה בצבא, היכולה אף להסתיים בנכות. במקרים כאלו, חשוב שתדעו מהן הזכויות העומדות לכם וכיצד תוכלו לממש אותן בצורה הטובה ביותר.  ...
האזרח הפשוט ככל הנראה לא ישים לב, אך בכבישי ישראל נוהגים כל יום אלפי נהגים צבאיים. כחלק ממילוי תפקידו, הצבא דורש מכוחותיו להתנייד ממקום למקום לעיתים קרובות מאוד לצורך מילוי צרכים שונים, כמו צרכים ביטחוניים, שינוע של ציוד או חיילים, רפואה ועוד רבים אחרים. לצערנו, כמו בכל מסגרת הכוללת...