האזרח הפשוט ככל הנראה לא ישים לב, אך בכבישי ישראל נוהגים כל יום אלפי נהגים צבאיים. כחלק ממילוי תפקידו, הצבא דורש מכוחותיו להתנייד ממקום למקום לעיתים קרובות מאוד לצורך מילוי צרכים שונים, כמו צרכים ביטחוניים, שינוע של ציוד או חיילים, רפואה ועוד רבים אחרים. לצערנו, כמו בכל מסגרת הכוללת בתוכה נהגים ורכבים, לעיתים מתרחשות גם תאונות דרכים, ובעקבותיהן גם נפתחות חקירות הבודקות את פרטי התאונה. במאמר זה נפרט על חקירת תאונות דרכים בצה"ל.
כמה גדול עולם הרכב בצבא?
על מנת שנוכל להבין כמה משמעותי נושא חקירות תאונות הדרכים בצה"ל רחב, עלינו להבין מהו היקף השימוש הנעשה בכלי רכב בצה"ל. בואו ניקח לדוגמא בסיס להכשרת לוחמים. בבסיס זה שוהים בכל רגע נתון מעל אלפי חיילים, אשר יוצאים לחופשות בבתיהם בכל הארץ כמעט בכל סוף שבוע. בשנים האחרונות אותם בסיסים נדרשים לספק לחייליהם הסעות הביתה וחזרה לבסיס. כחלק מההכשרה של אותם חיילים, הם מבצעים מסעות של עשרות רבות של קילומטרים, אשר מפוקחים ע"י מפקדים שנוסעים עם רכבי הצלה במסלול הארוך של המסע. בנוסף, בכל תחילת וסוף שבוע מגיעה סחורה אשר מיועדת למטבח של הבסיס. סחורה זו משונעת ע"י משאיות גדולות, לעיתים ממקומות רחוקים ביותר במדינה. מדובר כמובן רק על בסיס אחד מתוך אלפי בסיסים ומוצבים הפרוסים בכל המדינה. מכאן ניתן להבין כי עולם הרכב בצבא הוא מרחב עצום ונעשה בו עיסוק משמעותי הכולל הכשרת נהגים, מכונאי רכב, מפקחים, ועוד תפקידים רבים אשר מטרתם שמירה על בטיחות חיילינו.
סוגי חקירות של תאונות דרכים בצה"ל
חקירת תאונת דרכים בצה"ל הינה הליך המתבצע ע"י מפקדים בצבא, אשר הוכשרו לכך ושיש להם ניסיון בתחום. תאונות דרכים בצבא יכולות לקרות בסיטואציות שונות ויש לבחון כל תאונה לגופה. אופי החקירה משתנה ממקרה למקרה על פי סוג התאונה שהתרחשה.
לפניכם מספר מקרים שונים של חקירות תאונות דרכים בצה"ל:
- חקירת תאונות דרכים בצה"ל שהתרחשו במהלך תרגיל
כחלק מההיערכות של צה"ל לתרחישים ביטחוניים שונים, הצבא מבצע תרגילים המדמים סיטואציות מבצעיות כגון מלחמה, התחממות ביטחונית, פיגוע ועוד. כחלק מאותם תרגילים, נבדקת גם רמת המוכנות של נהגים צבאיים לאותן סיטואציות. לעיתים קורה כי במהלך תרגיל מתרחשת תאונת דרכים ובעקבותיה נפתחת חקירה. חקירה מסוג זה תתמקד במהלך התרגיל לכל אורכו, ותבדוק האם כל התנאים הדרושים לקיום התרגיל קוימו. - חקירת תאונות דרכים בצה"ל שהתבצעו במהלך נסיעה שגרתית
לצורך תחזוקת תפקודו היום יומי של הצבא, יש לערוך נסיעות שגרתיות למטרות שונות כמו למשל שינוע של מזון ומצרכים, צורכי רפואה או תחמושת. תאונות בנסיעות מסוג זה קורות בתדירות גבוהה במיוחד, ועל כן מתקיימות חקירות רבות בנושא, אך אין זה אומר שהשלכותיהן של חקירות אלה קלות יותר. להיפך, במטרה למזער את כמות התאונות, הענישה מוגברת וקשה במיוחד. - חקירת תאונות דרכים בצה"ל במהלך פעילות מבצעית
כיאה לצבא, חיילי צה"ל מבצעים פעולות לשמירת ביטחון המדינה בכל רגע נתון, ועל מנת לבצע אותן יש לבצע גם נסיעות ברכבים צה"ליים שונים. מדובר במגוון רחב של פעולות, אשר חלקן נחשבות מתונות יותר כמו הסעת חייל לעמדת שמירה למשל, ולחלקן אופי סוער ומסוכן כמו מרדף אחר חוליית מחבלים.
לעיתים, בעקבות האופי המסוכן של אותן פעילויות והמהירות הנדרשת על מנת לבצען, מתרחשות גם תאונות דרכים. לרוב במקרים אלו חקירת התאונה תהיה קצרה מאוד שכן התאונה לרוב מהווה גורם שולי כחלק ממקרה גדול יותר, ואין להפיל את האשמה לתאונה על גורמים ספציפיים.
במי מתמקדות חקירות תאונות דרכים בצה"ל?
בכל נסיעה המבוצעת ברכב צבאי, חובה שינכחו שני בעלי תפקידים – נהג מוסמך ומפקד נסיעה. חקירות בדבר תאונות דרכים בצה"ל יתמקדו באותם שני גורמים.
- נהג צבאי הוא חייל אשר עבר קורס ייעודי המכשיר אותו כנהג, ומלמד אותו את יסודות הנהיגה ועולם הרכב. קיימים מסלולים רבים בצבא אשר בסופם חייל מוגדר כנהג, וכל קורס מותאם לתפקידים ומטרות שונות. חלק מאותם נהגים משתבצים לתפקיד עוד בטרם גיוסם לצבא, וחלק מהנהגים "מתגלגלים" לתפקיד לאחר תקופת הכשרה לתפקידי לוחמה, ורק אחריה יוצאים לקורס נהיגה. לרוב חיילים אלה יוכשרו כנהגים מבצעיים אך לא בהכרח.
- מפקד נסיעה איננו נהג אלא חייל צה"ל, אשר בנוסף להכשרתו הבסיסית, הוכשר גם לפיקוד על נסיעות צבאיות. לרוב הכשרה כמפקד נסיעה מועברת כהשתלמות בת כמה שעות. מפקד הנסיעה הוא האחראי הבלעדי על הנסיעה, שכן הוא מפקדה, ולרוב האשמה במקרה של תאונת דרכים תהיה עליו.
תחומי האחריות המרכזיים של מפקד הנסיעה הם וידוא כי הרכב תקין ומוכן לנסיעה, וידוא כי הנהג חש בטוב ומסוגל לבצע את הנסיעה, והכוונה בזמן נסיעה לאחור (אשר במהלכה חובה על מפקד הנסיעה להכווין תוך התבוננות ברכב כשהוא מחוצה לו). אסור שמפקד הנסיעה יהיה גם הנהג למעט במקרים חריגים.
מיהו הגורם אחראי על חקירת תאונת דרכים בצה"ל?
הגורם שיחקור את התאונה ויכריע על מי מוטלת האשמה במקרה של תאונת דרכים בצה"ל יהיה הממונה על נושא התחבורה ביחידה אליה משתייכים החיילים המעורבים (לרוב סמג"ד). במידה ומדובר בתאונה קשה, אשר תוצאותיה הביאו לנזק רב לרכב או ליושבים בו, או שבתאונה מעורבים כלי רכב מיחידות שונות – ההכרעה תעבור לגורמים גבוהים יותר ואף לבית דין צבאי.
במקרה זה מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי, אשר ידע לייעץ לכם במהלך החקירה וידאג להגן על זכויותיכם.
מה עליי לעשות במקרה של תאונת דרכים וחקירה?
קודם כל ולפני הכל, הבריאות היא הדבר החשוב ביותר. במידה ונקלעתם לתאונת דרכים, גשו לקבל טיפול רפואי בהקדם האפשרי. במקרים מסוימים ייתכן ולא תחושו בפגיעה בזמן שמיד לאחר התאונה, ואי קבלת טיפול עלול לגרום להתדרדרות הפציעה.
מיד לאחר תאונות הדרכים בצה"ל נפתחת חקירה. המטרה של חקירת תאונות דרכים בצה"ל היא להגיע לסיבה אשר בגללה קרתה התאונה, ולהבנה כיצד ניתן למנוע תאונות דרכים כאלו בעתיד. העונש בעקבות התאונה יוחלט על ידי אחד הגורמים הפיקודיים ביחידה בה התאונה התרחשה, והוא יכול לנוע מעונש כספי קל, לריתוק בבסיס ועד מאסר.
במידה ומתקיימת נגדכם או שאתם מעורבים בהליך חקירת תאונת דרכים בצה"ל, מומלץ לפנות לעורך דין צבאי על מנת לקבל ממנו ייעוץ והכוונה.
בנוסף, במידה ונפגעתם בתאונה, עו"ד צבאי יפעל לשמור על הזכויות המגיעות לכם כמו קבלת פיצוי כספי מהצבא בהתאם להליך הרפואי אותו אתם צריכים לעבור, קבלת אחוזי נכות או קבלת מעמד של נכה צה"ל. בנוסף, במידה ונקלעתם לתאונת דרכים במהלך חופשה ואף במהלך עריקות מהצבא, ייתכן ואתם רשאים לקבל פיצויים מהצבא.
סיכום
חיילי צה"ל עושים את עבודת בצורה מסורה ומקצועית, ואחת ממטרות העל של הצבא היא להשיב אותם הביתה בשלום. עם זאת, לצערנו תאונות דרכים בצה"ל הן דבר שכיח אשר קורה כמעט מדי יום בחומרות שונות. חקירת תאונות דרכים בצה"ל באה למזער את כמות הפגיעה בחיילים. צה"ל מנהל חקירות במטרה למנוע את התאונות הבאות.
במידה ונקלעתם לתאונה וכעת אתם לוקחים חלק במסגרת חקירת תאונת דרכים בצה"ל, חשוב מאוד לוודא כי הזכויות שלכם במהלך החקירה נשמרות, וכי החקירה תסתיים על הצד הטוב ביותר. הדרך המומלצת ביותר לעשות זאת היא על ידי שימוש בשירותי עו"ד צבאי בעל ניסיון רחב בתחום שידע לייעץ לכם ולסיים את ההליך הקשה בהקדם האפשרי.