בנקים נחשבים בין הגופים החזקים ביותר בישראל ובעולם, בזכות הנגיעה שלהם בחייו של כל אזרח במדינה כמעט, בשל הממון והכוח הרב העומד לרשותם בכל רגע נתון ובשל השליטה המלאה שלהם על מערכת היחסים שלהם עם הלקוח.
למעשה, עליונותו של הבנק באה לידי ביטוי לא רק מול הלקוח, אלא גם מול משפטנים, שאינם בקיאים דיים במערכת הבנקאית. לכן, אם אתם חושבים שיש לכם עילה לתביעה נגד בנק ירושלים, חשוב שתפנו לעו"ד מומחה לדיני בנקאות, כדי להבטיח את סיכוייכם להגשת תביעה מוצלחת.
עו"ד מומחה להתמודדות נגד בנקים
התמודדות ראויה לשמה מול המערכת הבנקאית יכולה להיעשות רק על ידי עו"ד מומחה לנושאי בנקאות, שיש לו גם ניסיון מעשי רב, מכיר על בוריה את המערכת הבנקאית ואת שיטות הפעולה שלה ויודע לזהות כאשר בנק נהג בלקוחותיו באופן הנוגד את רוח החוק. כך הוא יכול להשיג ללקוחותיו את התוצאות הטובות ביותר.
עו"ד מומחה לדיני בנקאות יכול לסייע ללקוחותיו לא רק בהגשת תביעה נגד הבנק, אלא גם בהתגוננות מול תביעה של הבנק נגד לקוחותיו. אם כי כדאי להבין מראש כי תביעות רבות נגד בנקים, גם כאשר הן נעשות בעזרת עו"ד מתאים, מסתיימות בהסדרים שונים, שכן הבנקים, כאמור, הם גופים חזקים מאוד ולעיתים קרובות תביעה משפטית אינה משתלמת.
חובת הבנק כלפי לקוחותיו
בסיס איתן לתביעה משפטית נגד בנק ירושלים חייב להיות מעוגן בהפרה של אחת החובות של הבנק כלפי לקוחותיו.
החוק מגדיר כמה חובות כאלה:
- חובת האמון, הנובעת מהאמון שהלקוח נותן בבנק
- חובה ציבורית של הבנק כלפי הלקוח
- חובת הזהירות של הבנק, להגן על הלקוח מפני ביצוע פעולות מזיקות
- שמירה על האינטרסים של הלקוח
- חובת חוזיות ונזקיות, שמשמעה הוא להימנע מפעולה רשלנית כלפי הלקוח
- חובת תום הלב – לפעול לטובת הלקוח מתוך ידיעה
- חובת השקיפות – להביא בפני הלקוח כל מידע שעשוי להשפיע בעתיד על מצבו מול הבנק
- איסור על ניצול לקוח בגין מצבו הפגיע, כגון מחלה, חובות, מצוקה, אובדן וכן הלאה
- איסור על התניית מתן שירותים בפעולה מסוימת לטובת הבנק
- חובה להענקת שירותים קבועים מסוימים לכלל הלקוחות
אך המסר המרכזי של כל החובות הללו הוא זהה
הבנק חייב להגן על לקוחותיו, אסור לבנק לפעול באופן הנוגד את האינטרסים של לקוחותיו, אסור לבנק להסתיר מלקוחותיו מידע חיוני, להונות אותם, או לגרום להם לפעול שלא בטובתם – לטובת רווחי הבנק. החוק אף מרחיב ואומר כי חובת הבנק כלפי לקוחותיו קודמת אך לחובתו כלפי בעלי הבנק. יחד עם זאת, הכוח הרב העומד לרשות הבנקים מחייב מיומנות משפטית, ידע וניסיון, כדי להגיש נגד הבנק תביעה שיש לה סיכויי הצלחה ראויים לשמם.
יחסי הבנק והלקוח בתביעה נגד בנק ירושלים
לקוחות הבנק נמצאים בעמדת נחיתות ברורה מול הבנק, שכן הם תלויים בו. בנקים הם נותני השירות הבלעדיים להחזקת חשבונות פיננסיים ומתן שירותים מגוונים בתחום הפיננסי, שהחוק מתיר רק להם לעסוק בהם.
מנגד, הבנקים בישראל הם גופים מונופוליים, שיש להם הזכות הבלעדית לקבוע את התנאים החוזיים של כל התקשרות שלהם עם הלקוח, תנאים אלה מנוסחים לעיתים קרובות באמצעות מונחים מקצועיים, שאינם מובנים למרבית הלקוחות הפשוטים, שאין להם ידע בעולם הבנקאות וזה כשלעצמו מציב את הלקוחות במצב של חוסר אונים מול העוצמה ושרירותיות שהבנקים נוטים לנקוט במהלך ההתנהלות שלהם.
החוק מכיר ביחסים בלתי שוויוניים אלה ולכן מתייחס אל הבנקים באופן מחמיר, כאשר על הבנק מוטלת חובת ההוכחה, כמעט בכל מקרה של תביעה משפטית מול לקוח.
מהי עילה מספקת לתביעה נגד בנק ירושלים?
עילה מספקת לתביעה נגד בנק ירושלים מתקיימת כאשר ניתן להוכיח כי הבנק פעל בניגוד לאחת מחובותיו כלפי הלקוח.
הסיבות לכך מגוונות
- הזכויות של הלקוח מול הבנק אינן גלויות ולכן לקוחות אינם מודעים אליהן
- הבנקים הם שקובעים את תנאי ההתקשרות עם הלקוח באופן שרירותי ונוקשה, בלי שתהיה ללקוח אפשרות לנהל מו"מ, או למחות על תנאים אלה.
- הבנק הוא גוף חזק, עתיר ממון שלרשותו עומדות מחלקות משפטיות וסוללות עורכי דין – יתרונות שידו של האזרח הפשוט אינה משגת.
לכן, קיימת עילה לתביעה בכל מקרה שבו ניתן להוכיח כי הבנק
- לא העניק ללקוח הסברים מפורטים מספיק, או וידא כי הלקוח מבין את השלכות הפעולה שהוא, או הבנק נקטו בחשבונו.
- הטעה את לקוחותיו בדרכים שונות, כדי להרוויח באמצעות פעולות לא הוגנות את רווחיו שלו.
- פרסם מידע פרטי אודות הלקוח, פרטיו האישיים ופעולותיו בבנק, כל עוד יש התקשרות חוקית בינו לבין הבנק וכל עוד המידע לא מחייב חשיפה לפי החוק.
- לא נתן שירות תקין ללקוח, פעל ברשלנות, או חוסר תשומת לב, שגרמה ללקוח פגיעה והפסד.
- פעל באופן לא שוויוני כלפי לקוחותיו, או השתמש לרעה בכוחו מול הלקוח
- פעל בחוסר תום לב מתוך אינטרס להרוויח ובכך פגע באינטרסים של הלקוח.
- לא עצר התנהלות כלכלית חסרת זהירות של לקוח בכך שאיפשר לו, למשל לקחת הלוואת כאשר הוא נמצא במצב של חדלון פירעון למשל.
- סירב סירוב לא מוצדק לתת שירות, או מוצר בנקאי ללקוחותיו.
לסיכום
בנקים הם אמנם גופים חזקים ומשפיעים, בעלי מונופול רחב למתן שירותים פיננסיים רחבים, לקביעת מדיניות ועוד. יש להם עוצמה גדולה כאשר הם מחליטים לפנות נגד הלקוח ותביעה נגד בנקים היא מהלך פשוט שאינו חף מסיכונים, אבל חשוב לזכור כי החוק עומד לצידם של לקוחות הבנקים, מעניק להם גיבוי ואף נוטה לטובתם ולכן, אם אתם חושבים שיש לכם עילה לתביעה נגד בנק ירושלים, אל תהססו לפנות לעזרה מעו"ד מומחה לדיני בנקאות.