המפגש בין בנקים ללקוחות הוא מפגש רגיש במהותו. הבנקים מעניקים ללקוחות ייעוץ פיננסי – בעוד שהם בעלי עניין. הלקוחות זקוקים לשירותים שמעניקים הבנקים, אבל לא תמיד יכולים לעמוד בתנאים שמציבים הבנקים. הלקוחות מעוניינים בשירות הזה ואף את התשלום הנלווה אליו, אך אין להם כל שליטה, או השפעה על התנאים הללו.
מי שקובע אותם הוא באופן בלעדי – הבנק. אם כן, אך טבעי הוא כי לעיתים קרובות מדי, לקוחות הבנקים מרגישים שנעשה להם עוול, אף כי הם לא תמיד יודעים להצביע באופן נקודתי על מהות העוול. אם גם אתם מרגישים שנעשה לכם עוול על ידי בנק הפועלים – אל תהססו – פנו עוד היום לעורך דין מומחה לדיני בנקאות, שיבדוק עבורכם את הסיכוי שלכם לנצח בעת הגשת תביעה נגד בנק הפועלים.
עילות להגשת תביעה נגד בנק הפועלים
- החלטה חד צדדית, ללא אזהרה, של הבנק להקטין, או לבטל מסגרת אשראי של הלקוח. כתוצאה הלקוח נקלע לחובות.
- הפסדים שנגרמו ללקוח עקב השקעה בניירות ערך. במקרה כזה יש לבדוק אם ההפסדים נגרמו כתוצאה מהנחיות שניתנו בפועל על ידי הלקוח, שאם לא כן, הבנק עשוי להיחשב אשם ברשלנות ולכן יש עילה לתביעה.
- הבנק החליט לממש את זכותו למימוש הנכס והפעיל כינוס נכסים על חשבונו ונכסיו של הלקוח, שלא כדין. בפועל, במרבית המקרים החוק עומד לצידו של הלקוח במקרים כאלה ומאפשר לו לפרוס את התשלומים כך שלא ייאלץ לאבד את הנכס, או למכור את הנכס בעצמו בסכום משתלם והוגן וכך לשלם את חובו לבנק.
- בעת אינטראקציה עסקית, הבנק מוסר מידע שגוי אודות לקוחותיו לצד שלישי. למעשה, בנקים נחשבים גוף ציבורי למחצה ומשום כך חלה עליהם חובת הציבוריות, הנאמנות וגילוי זהירות מוגברת כלי הלקוחות שלהם ולכן מעשה כזה עשוי לזכות בהתייחסות מחמירה במיוחד מצד בתי המשפט.
- פעילות חריגה בחשבון ללא עדכון של הלקוח – אם הבנק בחר לבצע פעולות חריגות או היה עד לפעולות חריגות בחשבון ולא טרח ליידע את הלקוח, בעקבות כך נגרם ללקוח נזק, או הפסדים, הבנק עשוי להיות אשם בהפרה של חובתו לשמור על האינטרסים של הלקוח.
- שיעור מופרז של ריביות ועמלות – בנק השולח ללקוחותיו דפי פירוט מסובכים וארוכים של עמלות לא מוסברות וחיובים גבוהים ללא הצדקה, עשוי לחטוא בהפרה של חובת האמון שלו כלפי הלקוח, שכן האזרח הפשוט לא באמת מבין את השפה הבנקאית ולכן קל מאוד לתמרן אותו להציג לו פירוט חשבון שאינו תקין, בלי שהוא יבין כלל על מה מדובר. זוהי כמובן עבירה על החוק, שעלולה לחשוף את הבנק לתביעה.
הגשת תביעה נגד בנק הפועלים – איך זה עובד?
יש כמה צעדים חיוניים אותם יש לבצע בעיקר לפני הגשת תביעה נגד הבנק, כדי להגדיל את הסיכויים לנצח בתביעה וכן כדי לצמצם את הנזקים האפשריים בעקבות הגשת תביעה כזאת.
צעד ראשון – פניה לעו"ד בנקאות
עורך דין לדיני בנקאות הוא עו"ד שיש לו מומחיות ספציפית בדיני בנקאות בישראל. אלה מסועפים ומורכבים ביותר, בשל המעמד החוקי המיוחד של הבנקים בישראל, הנחשבים למוסדות מסחריים, אך גם ציבוריים למחצה. זאת בשל התלות הגדולה שיש לאזרחים ביחסים שלהם עם הבנק, כאשר בפועל אין להם כמעט כל השפעה לגבי מהות היחסים, התנאים המנחים את היחסים הללו וההשלכות של פעולותיהם במסגרת זו.
עורך דין בנקים הוא הכתובת המתאימה ביותר אם כן, לקבלת ייעוץ, הכוונה, הנחיה לאורך כל תהליך התביעה וכן לבחינת הסיכויים להגשת תביעה מוצלחת נגד בנק הפועלים.
פתיחת חשבון בבנק אחר
לצד האמוציות הגואות לעיתים בעת הגשת תביעה נגד בנקים, רוב אזרחי המדינה עדיין תלויים באופן כמעט בלעדי בבנקים לטובת התנהלות כלכלית תקינה. לכן, לפני שפותחים בצעדים משפטיים נגד הבנק שלכם, חשוב לפתוח חשבון בבנק אחר.
לאחר הגשת התביעה החשבון שלכם יוגדר כ"חשבון בטיפול משפטי", מה שיטיל כתם עליכם כלקוחות בכל הבנקים ויקשה על פתיחת חשבון בבנק אחר. הדבר גם יעכיר באופן טבעי את היחסים שלכם עם הבנק ולא יאפשר לכם להתנהל מולו באופן שהייתם רגילים אליו.
איסוף ראיות לצורך הגשת תביעה נגד בנק הפועלים
איסוף ראיות לקראת תביעה נגד בנק הפועלים צריך להיעשות באופן מדוקדק ויסודי. כל מסמך, דפיס, תיעוד מודפס, הקלטה של שיחות, פגישות, שיחות טלפון עם נציגי הבנק וכל מידע מתועד אחר, שיכול לעזור לבסס את התביעה ולהוכיח כי נגרם לכם עוול על ידי הבנק.
גישת בתי המשפט במקרה של תביעה נגד בנק הפועלים
הגשת תביעה נגד בנק הפועלים, או נגד כל בנק אחר בישראל לצורך העניין, מעמידה את הבנק במרבית המקרים ובאופן יוצא דופן בעמדת נחיתות. במילים אחרות, באופן מיוחד וייחודי לסיטואציה של תביעה משפטית נגד הבנק, הלקוח נמצא בפעם הראשונה בחייו בעמדת עליונות מול הבנק, שכן בתי המשפט בישראל נוטים לטובת הלקוח.
זאת בגלל מעמדת המיוחד במשפט הישראלי, המתייחס אל הבנקים כאל מוסדות מסחריים, שהם גם מוסדות ציבוריים, בגלל התלות הגדולה של כל אזרחי המדינה במגוון השירותים שהם נותנים. בנוסף, המדינה מכירה בכוחם הגדול של הבנקים, הנובע מרמה גבוהה של ידע מקצועי, מיומנויות מקצועיות, ממון רב ומחלקות משפטיות שלמות, הניצבות לשירות הבנקים בכל עת. כל אלה מציבים באופן שגרתי את הלקוחות בעמדת נחיתות ניכרת מול נחת זרועו של הבנק והמדינה מכירה במצב המיוחד הזה.
לסיכום
תביעה נגד בנק הפועלים עשויה להיות מהלך מרתיע למדי, עבור רוב לקוחות הבנקים, שומרי החוק, משלמי המיסים ההגונים והישרים, שנקלעו למצב ביש מול הבנק בעקבות רשלנות, חוסר הגינות, או פעולה שלא בתום לב, שנעשתה על ידי הבנק. תביעה נגד בנק הפועלים יכולה לשאת בתוצאות טובות מאוד עבור התובע, בתנאי שהיא ערוכה כראוי ומנוהלת על ידי עורך דין מתאים.