בנקים הם גופים מסחריים, כמו כל חברה אחרת, אבל בניגוד לכל חברה אחרת, יש להם חובות מעוגנות בחוק כלפי ציבור לקוחותיהם. בכלל זה חובת הזהירות, חובת הנאמנות, או חובה לפעול בתום לב. אם נקלעתם למצב שאחת מהחובות האלה לא קוימו כלפיכם בעת שהייתם לקוחות של בנק דיסקונט, פנו אלינו לבדיקת עילה מוצדקת לתביעה ואנחנו נשמח ללוות אתכם בתהליך המלא, עד לזכייה שלכם.
התייחסות החוק אל תביעות נגד בנקים
החוק קובע כי חובת הבנקים לנהוג בלקוחותיהם בהגינות ולהגן על האמון שהלקוח נותן בהם, קודמת אף לחובתם כלפי בעלי הבנק. לכן, כאשר מוגשת תביעה נגד בנק דיסקונט וכל בנק אחר בישראל, בית המשפט מתייחס אליה באופן שונה מאשר תביעה כנגד גוף מסחרי אחר.
החובות של בנק דיסקונט כלפי לקוחותיו – לפי חוק
האמון שניתן לבנקים על ידי לקוחותיהם אינו מובן מאליו ולכן הלקוחות מוגנים, לפחות על הנייר, על ידי החוק בפני הגישה החופשית שיש לבנקים לנתונים הכספיים שלהם, לחסכונות, או לחובות שלהם.
הבנק מחויב לנהוג כלפי לקוחותיו בהגינות, בזהירות ובתום לב, להגן על האינטרסים של לקוחותיו ואף לנהוג בשקיפות, כלומר להציג בפני לקוחותיו את כל המידע הרלוונטי לגבי החשבונות המנוהלים על ידי הבנק, כדי להבטיח שהוא מודע לכל סיכון שהוא לוקח בעת יישום פעולות שונות, כמו לקיחת הלוואה למשל, שיעבוד נכסים וכן הלאה. בנוסף, אסור לבנק להסתיר מידע מהלקוח, באופן שיסייע לבנק להרוויח מהחתימה של לקוח על עסקה רווחית עבור הבנק.
כיצד מגישים תביעה נגד בנק דיסקונט?
תביעה בכל נושא שהוא, צריכה להישען על הוכחות, כאשר במקרה של התנהלות הבנק מול לקוחותיו, הוכחות אלה נמצאות בעיקר במסמכי הבנק, כפי שנשלחו, או נמסרו ללקוח. לכן, חשוב לאסוף ולשמור את כל המסמכים הבנקאיים הרלוונטיים לתקופה בה התבצעה עבירה לכאורה, או ננקטה פעולה שלא במסגרת חובת הבנק כלפי הלקוחות שלו. לאחר מכן, יש לפנות לעורך דין דיני בנקאות, לצורך בחינת הנתונים ובדיקת היתכנות עילה לתביעה נגד הבנק.
למה חייבים לפנות לעו"ד מומחה לתביעות נגד בנקים?
בנקים הם, כידוע, גופים גדולים, שזכויותיהם מעוגנות בחוק, מחזיקים בממון רב, מחלקות משפטיות עצמאיות וסוללות ארוכות של עורכי דין מהשורה הראשונה העומדים לרשותם בכל עת ובכל עניין. תביעה משפטית נגד בנק, אם כן, אינה מהלך פשוט לביצוע כלל ועיקר. מנגד, כוחם הגדול של הבנקים מאפשר להם לנקוט פעולה משפטית בכל הזדמנות כנגד לקוחות שלהם, מסיבות שונות.
עו"ד מומחה לדיני בנקאות הוא בעל מקצוע שיש לו ידע וניסיון רב בייצוג נתבעים מול בנקים וכן בייצוג תובעים נגד בנקים. עו"ד תביעות נגד בנקים מכיר על בוריה את המערכת הבנקאית, את החובות והזכויות שלה מול הלקוח, את היכולות של המערכת ואת הדרכים היעילות ביותר לפעול נגדה במקרה שנעשה עוול ללקוחות שלה.
מתי אפשר להגיש תביעה נגד בנק דיסקונט?
תביעה נגד בנק דיסקונט היא עניין רלוונטי, אם וכאשר ניתן להוכיח כי הבנק הפר את חובותיו כלפי הלקוח וכתוצאה מכך, גרם ללקוח פגיעה או הפסדים.
חובת הזהירות
החוק מכיר בהיותם של הבנקים גופים רבי עוצמה, שהאזרח הקטן אינו מסוגל לעמוד מולם בכוחות עצמו ולכן קבע כי הבנקים חייבים לנהוג כלפי לקוחותיהם מתוך זהירות והגינות. דוגמה טובה לכך היא חובת הבנקים ליידע את לקוחותיהם באופן שקוף וברור לגבי ההשלכות של כל פעולה שנעשית בחשבונותיהם – בין אם על ידי הבנק עצמו ובין אם על ידי הלקוח בעצמו.
חתימה על הלוואה למשל, מחייבת את עובדי הבנק ליידע את הלקוח מה התשלום שגובה הבנק עבור מתן ההלוואה, זאת במילים פשוטות וברורות. על אחת כמה וכמה כאשר הלקוח נדרש לשעבד נכס בבעלותו לצורך קבלת ההלוואה – הבנק חייב לוודא שהלקוח קיבל הדרכה מלאה לגבי ההשלכות האפשריות של המעשה ואף לוודא כי הלקוח הבין את מה שנאמר לו.
חובה זו מוטלת על הבנק ולא על הלקוח ולכן, אם חובה זו לא בוצעה כראוי והותירה את הלקוח חסר בידע חיוני בנושא, החוק עשוי לקבוע כי הבנק לא מילא את חובת הזהירות ולכן יש עילה לתביעה. חובה זו נובעת גם מתוך הבנה של החוק כי האזרח הפשוט אינו בקיא ואינו יכול להיות בקיא בכל הנהלים והכללים הפנימיים של הבנקים ולכן הם אלה שחייבים ליידע את הלקוח בהשלכות של פעולותיו בבנק.
חובת הזהירות אינה החובה היחידה המוטלת על הבנקים מול לקוחותיהם לפי החוק, אך היא מציגה היטב את הנושא.
יחסי הכוחות בין הבנק ללקוחות – בסיס לפסיקה משפטית נרחבת
יחסי הכוחות בין הבנק ללקוחותיו אינם שווים – זה ברור וידוע. ידם של הבנקים נמצאת תמיד על העליונה כאשר הם אלה שקובעים את התנאים, את המחירים, את צורת ההתקשרות עם הלקוח, כאשר הלקוח נותר כפוף לשורה של תנאים חוזיים, שנקבעו עבורו מראש, ללא משא ומתן ובלי שיש לו יכולת להשפיע עליהם כלל.
פסיקת בתי המשפט נוטה ככלל לטובת הלקוחות כדי לאזן את יחסי הכוחות ולכן מוטלות על הבנקים חובות מוגברות, שמטרתן להגן על הלקוחות. חובות הבנק כלפי הלקוח, לפי לשון החוק, קודמות אף לחובותיו כלפי בעלי הבנק.
למעשה, בתי המשפט דורשים מהבנקים לקחת אחריות על כך שמעשיהם לא יטעו את הלקוח, שלא יגרמו לו נזקים בשל פעילות שלא היתה מובנת לו כראוי ולכן, כאשר בית המשפט דן בנושא שבין בנק ללקוחותיו, תיבחן התנהגותו של הבנק בחומרה והקפדה יתרה.
לסיכום
החוק בישראל מקפיד ליצור מעטפת הגנה נרחבת על לקוחות הבנקים, תוך שהוא מטיל את רוב האחריות על הבנקים עצמם. מכיוון שכך, אם אתם חושבים שהבנק נהג בכם חוסר הגינות, חוסר יושר, ניצל את חוסר ההבנה שלכם, או פעל בחוסר יושרה כלפיכם, כאשר הייתם לקוחות שלו, ייתכן שיש לכם עילה לתביעה וחשוב שתפנו לעורך דין מומחה לדיני בנקאות כדי לבדוק את הנושא.