זכויות חיילי מילואים – יחסי עובד-מעביד בשירות מילואים

נכון הדבר שבכל רגע נתון הכמויות הגדולות של המשרתים בצה"ל הם חיילים בשירות חובה ובשירות קבע, אך הכוח המשמעותי ביותר של צה"ל הוא כוח המילואים. משרתי המילואים לא מתייצבים רק בעת מלחמה או מבצע צבאי, אלא גם במהלך ימים רבים בשנה, לצורך אימונים ומילוי תפקידים מבצעיים שונים. במאמר הבא נסקור את זכויות חיילי מילואים – יחסי עובד-מעביד בשירות מילואים.

 

זכויות חיילי במילואים

נתחיל מהשורה התחתונה – לחיילי מילואים יש שלל זכויות, שניתנות להן בעקבות חקיקה ייעודית. בלי משרתי המילואים, צה"ל לא יכול היה להיות הצבא החזק והגדול שהוא כיום. משרתי המילואים אמורים בעיקר להוות את הכוח המשמעותי והעיקרי של צה"ל בזמן מלחמה, אך למעשה משרתי מילואים מגיעים במהלך כל שנה ליחידות הצבאיות שלהם לתקופות של כמה ימים עד כמה שבועות.

משרתי המילואים מתאמנים ביחידות שלהם כדי להיות מוכנים לרגע האמת, ולפעמים גם ממלאים תפקידים מבצעיים. מכיוון ששירות המילואים מפסיק לזמן קצוב את החיים החופשיים והאזרחיים של משרת המילואים, ישנן זכויות שבאות להביע הוקרה  כלפי משרתי המילואים, וכן לשמור על המוטיבציה שלהם ועל ההדדיות בינם לבין הצבא והמדינה.

בין הזכויות השונות של חיילי המילואים ניתן למנות:

  1. זכות לתשלום בעבור שירות מילואים
  2. קבלת מענק בגין הגעה למספר ימי מילואים מסוים
  3. הנחות נרחבות בתשלומים שונים לרשויות
  4. זכויות באקדמיה לסטודנטים שהם משרתי מילואים
  5. זכויות חיילי מילואים בפן יחסי עובד-מעביד בשירות מילואים

מילואים ועבודה

מילואים ועבודה הם ללא ספק שני דברים שמתנגשים. אדם שמועסק במקום עבודה כלשהו, מצופה ממנו על ידי המעסיק שלו שיבצע את העבודה שלו ואת המטלות השונות במסגרת התפקיד שלו. כאשר אדם מסוים נקרא לשירות מילואים, הוא צריך לעזוב הכל ולהתייצב ביחידה שלו במועד שנקבע בצו. המעסיק שלו מנגד נשאר כביכול עם הבעיה של עובד חסר.

ככל שהעובד משמעותי יותר, כך זכויות חיילי המילואים מבחינת יחסי עובד-מעביד בשירות מילואים פחות חשובות למעסיק. לכן, כדי לא ליצור סיבוכים משמעותיים, ומתוך הבנה שברוב המוחלט של המקרים הזימון של משרת המילואים חשוב יותר מהצרכים של גוף כזה או אחר במשק, עוגנו זכויות חיילי מילואים בהקשר עובד-מעביד בשירות מילואים.

 

מהן זכויות חיילי מילואים בהקשר יחסי עובד-מעביד בשירות מילואים?

זכויות חיילי המילואים מטיבות בעיקר עם משרת המילואים הפעיל. למשרת המילואים יש חובה אחת משמעותית כלפי המעסיק שלו. החוק קובע שמשרת מילואים, שזומן לשירות מילואים ביחידת המילואים שלו, יודיע בטווח זמן סביר על כך למעסיק שלו.

המטרה היא לאפשר למעסיק להתכונן כנדרש לתקופה בה העובד שלו לא יהיה נוכח במקום העבודה. העובד יציין את התאריכים שבהם הם לא יהיה במקום עבודתו, אלא במילואים, כך שלמעסיק יהיה טווח זמן הגיוני להתכונן לכך. כשמדברים על זכויות חיילי מילואים – יחסי עובד-מעביד בשירות מילואים, מתכוונים בעיקר לזכויות הללו:

  1. איסור פיטורים במהלך שירות מילואים
  2. איסור פיטורים לאחר שירות מילואים
  3. זכויות שונות לעובדי מדינה שהם משרתי מילואים פעילים

 

עורך דין צבאי למשרתי מילואים פעילים

חלק גדול ממשרתי המילואים עושים זאת מתוך אהבה למדינה, רצון לתרום גם לאחר שנגמר השירות הצבאי שלהם ותחושת שליחות. כל הרגשות הללו עשויים לעוור לפעמים את משרת המילואים, שידאג פחות לעצמו ויהיה מרוכז בעיקר בביצוע שירות המילואים על הצד הטוב ביותר.

במידה ויש חשש לכך שאחת מזכויות חיילי המילואים שלכם נפגעת, מוטב שתפנו במהרה לעורך דין שיוכל לסייע לכם. עורך דין צבאי הוא איש המקצוע בעל הידע המשפטי הטוב ביותר לצורך העניין. כתוצאה מכך, ובאמצעות הניסיון שהוא צובר בתחום שלו, הוא יכול לסייע באופן ממשי ולדאוג לכך שהזכויות שלכם מתקיימות, ושאתם לא מנוצלים על ידי המעסיק שלכם.

 

איסור פיטורי עובד בשירות מילואים פעיל

לו החוק לא היה מעגן זכויות חיילי מילואים של יחסי עובד-מעביד בשירות מילואים, מעסיקים היו יכולים לפטר עובדים שיוצאים לשירות מילואים. הדבר היה יוצר חשש משמעותי בקרב עובדים שמעוניינים לבצע את שירות המילואים שלהם, שכן הם יודעים שאפילו זימון של כמה ימים או שבועות בודדים, עלול להציב את הפרנסה שלהם בסכנה.

לכן, נחקק חוק לפיו למעסיק אסור לפטור עובד בשירות מילואים. כדי שלא תיווצר פרצה מסוימת, החוק מתייחס גם למקרים שונים בהם העובד לא נמצא באותו זמן בשירות מילואים, אך מפוטר מכיוון שהוא עדיין חייל מילואים.

 

איסור פיטורים במהלך שירות המילואים

הדרך המובהקת ביותר של מעסיק לפטר עובד שנמצא בשירות מילואים, היא להודיע לו על הפיטורים שלו או על הזמנתו לשימוע לפני פיטורים בזמן שאותו עובד מבצע את שירות המילואים שלו. הדבר מעיד בסבירות גבוהה שמניעי הפיטורים מתקשרים אל שירות המילואים של העובד. זכויות חיילי המילואים מונעות זאת, כאשר מצוין  בחוק באופן מפורש שפיטורים אלו הם עבירה על החוק.

 

איסור פיטורים בתום תקופת שירות המילואים

על מנת לעקוף את האיסור שהציבו זכויות חיילי המילואים שעוגנו בחוק והתייחסו ליחסי עובד-מעביד בשירות מילואים, לא מעט מעסיקים ניסו לפטר עובדים לאחר שהם חזרו מתקופת המילואים. משרתי מילואים קיבלו הודעת פיטורים כשבוע או שבועיים למשל לאחר שסיימו את שירות המילואים שלהם, כשהדבר העלה חשד ששירות המילואים הוא הסיבה בגינה הוחלט לפטר אותם. לכן, נקבע בחוק שאסור לפטר עובד מילואים במשך 30 יום מתום תקופת שירות המילואים שלו.

 

הגשת תביעה נגד המעסיק במקרה של עבירה על החוק

למרות שהחוק מאוד ברור, ישנם מעסיקים שלא מתייחסים לזכויות חיילי מילואים ובוחרים בכל זאת לפטר אותם. במקרה הזה, יכול לפנות משרת המילואים שקיבל הודעת פיטורים מהמעסיק שלו לוועדת התעסוקה שיושבת במשרד הביטחון, ולהגיש תביעה נגד המעסיק שלו. מדובר בהליך פשוט יחסית, המצריך בסך הכל פנייה אל הגוף המדובר. ניתן לפנות באמצעות עורכי דין מטעם משרד הביטחון, באמצעות עו"ד צבאי פרטי או ללא סיוע משפטי.

הוועדה יכולה לצוות את אחד מהצווים הבאים:

  1. צו הפוסק פיצויים למפוטר, בגובה של עד חמש משכורות או יותר מכך, בנסיבות מיוחדות.
  2. צו המורה למעסיק להחזיר את העובד אל מקום עבודתו.
  3. צו המורה למעסיק להחזיר את העובד אל מקום עבודתו וגם לפצות אותו בסכום שנקבע.

 

בחירה כעובד מצטיין לעובדי מדינה המשרתים במילואים

לעובדי מדינה שהינם משרתי מילואים פעילים, ישנן זכויות נוספות. חייל ששירת יותר מ-10 ימי מילואים במהלך שנה מסוימת, זכאי שהמעסיק שלו ייקח זאת בחשבון כשהוא בוחר עובד מצטיין – בחירה בעלת תגמול כספי בשירות המדינה.

 

הכרה של המעסיק בניסיון שנצבר במהלך שירות המילואים

לתפקידים שונים בשירות המדינה דרוש ניסיון ניהולי מסוים. מי שנמצא בשירות מילואים נפגע כביכול, שכן הוא עשוי לצבור בצורה איטית יותר את תקופת הניסיון הדרושה. החוק מאפשר הכרה של המעסיק בניסיון ניהולי שצובר משרת מילואים, בשירותו כקצין למשל.

 

שימו לב

זכויות חיילי מילואים הנוגעות ליחסי עובד-מעביד בשירות מילואים מאפשרות למשרתי המילואים לא לחפש דרכים לקבלת פטור ממילואים, אך על מנת שתוכלו לשמור על יחסי עבודה תקינים, שימו לב שאתם מודיעים בזמן למעסיק שלכם על זימון המילואים שקיבלתם.

מאמרים נוספים בתחום

ככל שעוברות השנים אנחנו רואים עוד ועוד נשים שבוחרות להישאר בקבע בשירות הצבאי. אחרי שהן מסיימות את שירות החובה הן חותמות על קבע ולפעמים גם יוצאות ללימודים על חשבון הצבא. בנוסף לכך, ככל שעוברות השנים יש גם יותר ויותר תפקידים שנשים מבצעות בצה"ל, מה שמוביל לכך שיש גם יותר...
עבירות תנועה צבאיות – דברים שכדאי לדעת ההליך המשפטי שלא כמו אזרח רגיל, חייל העובר על חוקי התנועה של הרשות הלאומית לתאונות בדרכים במסגרת שירותו הצבאי על ידי רכב צבאי או בתוך בסיס צבאי, מסתכן בהעמדתו לדין. בפני החייל אשר הועמד לדין שאינו משמעתי, (בשל עבירה שאינה פשוטה, החורגת מגבולות הדין...
המעבר מאיש קבע לאזרח הוא לא מעבר פשוט ויש לא מעט סוגיות שאיתן צריך להתמודד. כמובן שככל שעוברות השנים וככל שמדובר על אדם שנמצא בקבע יותר שנים כך המעבר יכול להיות חד ומורכב יותר, אך מצד שני, כך גם הכדאיות להישאר במערכת הולכת וגדלה. לא אחת קורה שכאשר איש...
תושבי ישראל המסיימים את שירותם הצבאי בצבא ההגנה לישראל, נדרשים לשירות מילואים וזאת לצרכי תגבור כוחות הסדיר בצבא במצבי חירום ובעיתות שגרה כאחד. השירות במילואים מעוגן באמצעות מספר חוקים המיועדים מצד אחד להגן על הצורך במערך המילואים כחלק מכוחות הצבא ומצד שני להגן על זכויותיהם של משרתי המילואים בכל...
אחד מהדברים הסבוכים ביותר בצבא זה למצוא בתי חולים בשיתוף הצבא ור"מ 2, לרוב מדובר בתחום לא ממש ברור אשר קשה מאוד למצוא עליו מקורות ברחבי האינטרנט. חיילים רבים אשר זקוקים לטיפול רפואי על מנת לקבל כמות גדולה של ימי מחלה מוצאים את עצמם בחוסר וודאות אל איזה בית...
אירועי רשלנות רפואית אינם פוסחים על חיילים המשרתים בשירות חובה בצה"ל. אופיין של המרפאות הצבאיות, בתוך כך- מרפאות השדה, מעמיד חייל בשירות חובה בפני פוטנציאל להינזק, שעה שהוא נזקק לשירות, אבחון וטיפול רפואי. מהי רשלנות רפואית בצבא, מתי לחשוד בקיומה ומה צריך לעשות חייל בשירות חובה (ובמקרי פטירה- חו"ח-...
כל חייל בצה"ל צריך להכיר את פקודת המטכ"ל המשפיעה על האופן שבו הוא יקבל טיפול רפואי בבסיס או מחוצה לו. עם זאת, הנושא של טיפול רפואי בחייל – (פקודת מטכ"ל 61.0104) גם מחייב הבהרה של ההגדרות ובמידת הצורך עם התייעצות עם עורך דין רלוונטי   טיפול רפואי בחייל ניתן...
מדי יום מתרחשות תאונות שונות ומגוונות במסגרת הצבא. חלק מהתאונות הללו נגמרות בלא כלום, בעוד שחלק אחר של התאונות הללו נגמר בתוצאות קטלניות. תאונת התהפכות, בה רכב צבאי או כלי צבאי מתהפך בעת הנסיעה שלו, עשויה להוביל לנפגעים ולחקירה של מצ"ח. במאמר הבא נסקור את כל מה שצריך לדעת...
השירות הצבאי הוא חלק מהחובות האזרחיות של כל אזרח ישראלי שהגיע לגיל 18. שנות השירות הממושכות ולעיתים גם אופי השירות עצמו, מביאים לא אחת למקרים בהם מתרחשת פציעה בצבא, היכולה אף להסתיים בנכות. במקרים כאלו, חשוב שתדעו מהן הזכויות העומדות לכם וכיצד תוכלו לממש אותן בצורה הטובה ביותר.  ...
האזרח הפשוט ככל הנראה לא ישים לב, אך בכבישי ישראל נוהגים כל יום אלפי נהגים צבאיים. כחלק ממילוי תפקידו, הצבא דורש מכוחותיו להתנייד ממקום למקום לעיתים קרובות מאוד לצורך מילוי צרכים שונים, כמו צרכים ביטחוניים, שינוע של ציוד או חיילים, רפואה ועוד רבים אחרים. לצערנו, כמו בכל מסגרת הכוללת...