בעשורים האחרונים טלפון סלולארי לא רק נהיה נחוץ, אלא גם נהיה פריט חובה. אין אף אדם, ולא הפרימיטיבי ביותר שלא מחזיק סלולרי. בהתאם לכך הפכנו להיות תלויים מאוד בחברות הסלולר אשר מספקות לנו את המכשיר המדובר, השיחות בו, זמן גלישה, אחריות ועוד. תלות זו הפכה להיות ממשית במיוחד כאשר חיינו אינם חיים בלי הסלולר שלנו, וכאשר כל המידע שלנו ודרכי ההתקשרות שלנו נמצאים במכשיר הקטן. לכן, לעיתים הצרכן מוכן לעשות הכל כדי שהסלולר שלו יתפקד וזה כולל עמידה בתנאים לא הגיוניים של חברות הסלולר. החדשות הטובות: יש מה לעשות ואיך לפעול אם נעשה לכם עוול מצד אותן חברות.
פערים בין המחיר המובטח לחיוב בפועל
פעמים רבות אנו נתקלים במצב של הבטחות ורודות ואינסופיות מצד חברות הסלולר, אך בפועל ההתחייבות שניתנת לא מתקיימת, והפער בין ההבטחה לחיוב בפועל הוא תהומי. על מנת לפעול באופן נכון בסיטואציות כאלו יש לקחת בחשבון מספר דברים. ראשית, האם ההתחייבות הייתה רק בעל פה או גם בכתב? כל התחייבות צריכה להיעשות בכתב אחרת נדיר להוכיח אותה. גם אם נציג השירות הוא חבר והאדם הכי נחמד ונדיב שפגשתם, אם הוא מתחייב למחיר או לחבילה מסוימת – וודאו כי התחייבות זו ניתנת גם בכתב.
אמנם אין הדבר חוקי להבטיח ללקוח דברים כוזבים גם בעל פה, אך דבר זה קשה להוכיח בבית משפט. שנית, עליך לוודא שאין ״אותיות קטנות״ במעמד החתימה על החבילה או ההתחייבות. במקרים רבים כל ההתחייבויות נכנסות לחוזה בכתב אך הלקוח מפספס את האותיות הקטנות שלהן משמעות גדולה. דבר אחרון – הקפידו על תיעוד כל הקבלות והעסקאות ותעמדו על כך שחברת הסלולר תשלח לכם כל שירות שסופק על ידה לחשבון שלכם באינטרנט.
במידה וההתחייבות הייתה בכתב, לא סתרה את האותיות הקטנות והפער בין ההתחייבות לחיוב בפועל מתועד מספיק – בית המשפט נוטה להטיל את האחריות על חברת הסלולר שכן היא בעלת הכח והצדדים אינם בעלי אותו מעמד ולא משתווים בכוחותיהם בפער משמעותי.
ההסכם שנחתם עם חברת התקשורת אינו תואם את התנאים שהובטחו בעל פה
כאמור, חבילות סלולר רבות נסגרות בשיחה בלבד עם הנציג, ובהסכם הכתוב אין תיעוד להרבה מההטבות וההבטחות. מה ניתן לעשות למעט לעבור על כל מילה בהסכם הכתוב (וזה קשה, כי מדובר בהסכמים ארוכים ומסורבלים)? במקרה זה המצב מעט יותר מורכב. במקרים כאלו תצטרכו להוכיח כי לא היה ברשותכם את כל האמצעים לקבל החלטה מושכלת למעט השיחה עם הנציג. ראוי לציין כי חובתה של חברת התקשורת שמספקת את ההסכם להביא בכתב את כל פרטי ההתחייבות. בית המשפט דן בעניינים כאלו בהקשר למקרה הספציפי, והרבה פעמים כשאין הוכחות לכאן ולכאן מוצעת עסקת פשרה בין הצדדים.