באילו מצבים לא יינתן הפטר על חובות

צו הפטר חובות ניתן לחייבים שנמצאים בהליכי הוצאה לפועל וחדלות פירעון במטרה לעזור להם להשתקם כלכלית. עם זאת לא תמיד ניתן לקבל צו זה. כל הפרטים – בכתבה שלפניכם.

 

חדלות פירעון

לעיתים אנשים מגיעים לסיטואציה קשה כלכלית ולא מצליחים לעמוד בתשלום חובותיהם. מצב זה מכונה חדלות פירעון, ובו לנושים יש זכות לדרוש מהחייב את מה שמגיע להם. בשביל לקבל את החוב הנושים יכולים לנקוט במגוון של הליכים משפטיים כמו עיקול על מנת להגדיל את הסיכוי שהחוב יוחזר אליהם.

 

מהו צו הפטר חובות?

צו הפטר חובות ניתן על ידי רשם הוצאה לפועל ובכוחו לאפשר לחייב להיפרע מהחובות שיש לו. הצו ניתן לאנשים בעלי חובות שנמצאים בפשיטת רגל וחדלות פירעון ולמעשה נותן להם אפשרות למחוק חובות שלא נפרעו בהליך. בצורה כזו החייבים זוכים להגנה מפני הדרישות של הנושים שלהם להחזר החובות וכך למעשה פותחים דף חדש מהבחינה הכלכלית.

 

מתי לא ניתן לקבל צו הפטר חובות?

חשוב לדעת שלא כל חוב ניתן למחוק על ידי הפטר חובות. ישנם 3 סוגים של חובות שלא ניתן לקבל עליהם הפטר:

 

  1. חוב מזונות

הסיבה לכך שלא ניתן לפטור מחוב מזונות היא אינטואיטיבית למדי. איננו רוצים להביא למצב בו האם צריכה לכלכל בכוחות עצמה את ילדיה ולא לקבל את המזונות המגיעים לה מהאב.  אמנם, החוק מותיר לבית המשפט שיקול דעת בעניין הזה ולפעמים מאפשר לפטור גם מחוב מזונות, אך זה יקרה בדרך כלל במצבי קיצון, לדוגמא אם האב נמצא במצב בריאותי קשה ומחוסר עבודה.

 

  1. קנסות שלא שולמו

קנסות שאדם נדרש לשלם בעקבות הליך פלילי או קנס אחר שאמור להגיע למדינה, לא יקבלו הפטר. כך נכון גם לגבי תשלום של דוחות חניה – צו הפטר לא יבטל אותם.

 

  1. חובות שנצברו עקב מעשי מרמה

האינטרס הציבורי בנתינת צו הפטר חובות הוא לסייע לאנשים שנקלעו לתסבוכת כלכלית בתום לב, וברצוננו לסייע להם להשתקם ולחזור לשוק העבודה. חובות שהצטברו לחייב כתוצאה ממעשי מרמה שהחייב ביצע או לקח בהם חלק לא ימחקו.

 

בנוסף ל – 3 המקרים הללו, ישנן סיבות נוספות לכך שלא תמיד יינתן צו ההפטר. למעשה, כל בקשה לקבלת הפטר חובות תידון בלשכת ההוצאה לפועל. לאחר הגשת הבקשה הנושים מקבלים הודעה לגביה ויש להם את האפשרות להתנגד לבקשה להפטר ולנמק מדוע הם מתנגדים לה.

רשם ההוצאה לפועל ידון בכל מקרה לפי נסיבותיו הקונקרטיות, ויקבע האם יש מקום לתת צו הפטר חובות. בהחלטה זו יש לקחת בחשבון את היכולות הכלכליות הן של החייב והן של הנושים ולכן ייתכנו גורמים נוספים לסירוב לתת צו הפטר כמו גובה החוב, המצב הכלכלי של הנושה, עברו הכלכלי של החייב ועוד. אתם צריכים עזרה חשוב שתדעו לפנות לעורך דין מקצועי כמו עורך דין דן מור שיעזור לכם להגיע להסדר.

מחשבון ומטבעות

מאמרים נוספים בתחום

עבור אנשים שנקלעו למצוקה כלכלית חמורה, והפכו לחייבים של כספים לנושים רבים, הליך של פשיטת רגל עשוי להיות קרש קפיצה לחיים חדשים. לאחר הרפורמה שהחלה בשנת 2013, הפך התהליך של הכרזה על אדם כפושט רגל למהיר יותר. הגשת הבקשה על ידי החייב, אם כן, עשויה להוות עבורו פתרון אחרון,...
כיום יותר ויותר אנשים מוצאים עצמם במצב של חובות מול הבנקים. ניתן לנסות ולהסביר מצב עגום זה, בו מוצאים עצמם מאות אלפי ישראלים (ואף יותר מכך), על ידי בחינת הנקודות הבאות: יוקר המחייה: אין כל ספק כי המחייה בישראל יקרה, כמובן כאשר משווים אותה למדינות מערביות אחרות. מן הנתונים...
אם אתם מצויים באחד של פשיטת רגל, אין ספק כי מדובר בהליך קשה מנשוא, אך יחד עם זאת יש כמה דברים שעליכם לדעת ולהכיר. בזכות הכרה של הזכויות שלכם בתור פושטי רגל, התהליך יהיה יותר קל ופשוט עבורכם. אחד הדברים החשובים ביותר בהליך פשיטת הרגל הוא הנושא של ניהול...
בתור לפירעון החוב של פושטי הרגל עומדים כל הנושים שממתינים לקבל את כספם. אז מול מי מהם פורעים את החוב קודם? וכיצד פועל סדר נשייה בפירעון החובות על פי החוק החדש?     מהי קופת הנשייה? חייבים שנמצאים בהליך חדלות פירעון, משלמים את חובם לקופה מרוכזת הנקראת קופת הנשייה....
חדלות פירעון הפכה להיות ביטוי שגור בפיהם של אנשים רבים בארץ. לצערנו, הדבר בא לידי ביטוי בעקבות שינויים קיצוניים בכלכלה שעוברים על אזרחי מדינת ישראל בחודשים האחרונים. עובדה זו גרמה לנו להוציא סדרת מדריכים שתציג בפני כל דורש את המונחים הנפוצים ביותר שעשויים להגיע לפתח ביתכם. הפעם נציג את...