יבואני אופניים בישראל נדרשים להתמודד עם מגוון חוקי יבוא, בדומה ליבואנים של מוצרים אחרים, בדגש על תו התקן הספציפי לאופניים.
במאמר זה נרחיב לגבי נושא התקינה ונתמקד, הן ביבואנים גדולים המייבאים אופניים של מותגים מוכרים והן בייבוא אישי על כל המשתמע מכך.
תו התקן לאופניים הוסדר במכון התקנים וענף רכב וחלפים.
מדובר על תחום טכנולוגי בזיקה לתחום התחבורה והבטיחות בתחבורה.
בהתאם לתקינה האירופית
במחצית הראשונה של 2021 חל זינוק גדול ביבוא אופניים לישראל. לפי נתוני רשות המסים יבוא אופניים רגילים לארץ זינק פי 2 בתקופה זו ומספר זוגות האופניים שיובאו על ידי יבואנים, שלא ביבוא אישי ולמטרות מסחר הסתכמו ביותר מ-248 אלף זוגות. המידע מרשות המסים מתייחס לכלל יבוא האופניים לישראל על ידי המשווקים השונים, מבלי להתייחס למשווק זה או אחר.
יבואני אופניים צריכים לעבוד בהתאם לתקן האירופי על אופניים לרכיבה בעיר ושבילי רכיבה. ההתאמה לתקן האירופאי כוללת ביצוע של בדיקות חוזק מכאניות למרכיבי האופנים השונים, בדיקות ביצועי בלמים, בדיקות כידון, שלדה ועוד. יבואני אופניים נדרשים גם לבדיקה מיוחדת של אופני ילדים לשם ההתאמה לתקן האירופאי עבור אי רעילות של הצבע.
ביצוע בדיקות במכון התקנים
כיום יבואני אופניים ממתינים לעיתים בתור של עד עשרה חודשים, לשם ביצוע בדיקות במכון התקנים, על מנת להוכיח שהאופניים עומדים בתקן הישראלי. את הבדיקה יש לחזור ולבצע בכל משלוח מחדש גם עבור דגמי אופניים שכבר עברו אותה. רשמית מכון התקנים טוען שאין צורך לבצע בדיקה של כלל התהליך אלא רק סקירה של הממצאים, תוך השוואה לבדיקה הקודמת.
אישורי יצרן מקורי
מלבד עמידה במבחני התקינה והבטיחות, היבואנים של חלק גדול מהאופניים המגיעים לישראל נדרשים גם להוכיח כי האופניים יוצרו בידי היצרן המקורי ולהביא מסמכים המאשרים זאת. ליבואן בלעדי, בדרך כלל אין כל קושי לנפק את המסמכים הללו, אבל יבואנים מקבילים רבים לעיתים אינם יכולים להמציא את המסמכים הדרושים.
ייבוא אישי של אופניים בנתב"ג
ביבוא אישי של אופניים חדשים חשוב לדעת שהם פטורים ממכס. בעת המעבר בנתב"ג, על בעלי האופניים לעבור במסלול האדום ולהציג קבלת קנייה, כמו גם את עלות המשלוח כפי שהוא נגבה על ידי חברת התעופה. במסלול יש להצהיר על הייבוא ולשלם מע"מ על העלויות השונות, לרבות המשלוח. כאשר מעבירים ייבוא אישי שלא בנתב"ג, עלויות היבוא תלויות בצורת המשלוח.
התמודדות עם מכון התקנים
לסיכום הנושא, בייבוא אישי אין צורך להתייחס לנושא התקינה ואין עלויות מכס מלבד על המשלוח ומע"מ. יבואני אופניים נדרשים לעמוד בתקן הישראלי המותאם לתקן האירופי ולבצע בדיקות בטיחות של מכון התקנים עבור כל דגם המוכנס לישראל. מתוכננת רפורמה גדולה בענף היבוא של אופניים שאמורה להוזיל את העלויות של אופניים בישראל. על כך נרחיב בפעם אחרת.