יובנק הוא חלק מהבנק הבינלאומי ולמעשה, החל משנת 2015 אינו נחשב לישות משפטית עצמאית, אלא לחטיבה של הבנק הבינ"ל. יובנק מעניק שירותים בתחום שוק ההון בעיקר ללקוחות אמידים ויש לו סניפים בודדים בלבד.
יחד עם זאת, גם לקוחות בנק ייחודי כמו יובנק, עשויים לחוש כי נעשה להם עוול. יתרה מכך, דווקא לקוחות אמידים, הם אלה שעלולים להינזק באופן מהותי יותר כאשר הבנק נוהג בהם בחוסר הגינות. אם אתם חשים כי נעשה לכם עוול ואתם מעוניינים לבדוק אם יש לכם עילה לתביעה נגד יובנק, אל תהססו – פנו כבר עכשיו לקבלת ייעוץ ובחינה של הנושא אצל עו"ד מומחה לדיני בנקאות.
תביעה נגד יובנק – מתי יש עילה?
יחסי הבנק והלקוח אינם מתאפיינים בשוויוניות, כידוע לכל. הבנק הוא זה שקובע את תנאי ההתקשרות עם הלקוח, את גובה העמלות ואת ההשלכות שמגיעות עם אי עמידת הלקוח בתנאי החוזה. משום כך, חלה על הבנק חובה מוגברת לקיום דיני החוזים, לצד חובות אחרות, הקבועות בחוק ומיועדות להגן על הלקוח מפני ידו הארוכה והחזקה של הבנק.
לעיתים קרובות ניתן לראות התנהלות שרירותית ונוקשה של הבנקים כלפי לקוחותיהם, למרבה הצער, בעיקר כאשר מדובר על לקוחות דלי אמצעים, שאין להם מושג לגבי זכויותיהם מול הבנק ועל האפשרות לתבוע את הבנק בגין התנהגות לא הולמת, או הפרת החובות שלו כלפי הלקוח.
למעשה, כאשר בנק מפר את אחת החובות הללו כלפי הלקוחות שלו, זוהי עילה להגשת תביעה. לכן, כדי לדעת אם יש לכם עילה להגשת תביעה נגד יובנק, יש להכיר היטב את החובות החוקיות של הבנקים כלפי לקוחותיהם.
מתי כדאי להגיש תביעה נגד יובנק?
עם חלוף השנים, המערכת המשפטית הפכה נוקשה יותר כלפי הבנקים ומקפידה לדקדק איתם על כל פרט קטן שבקטנים כאשר קיים חשד, או קיימת תביעה בגין הפרה של זכויות הלקוח. זכויות אלה, המעוגנות בחוק ומוכרות היטב למערכת המשפטית, כמו גם לעורכי דין מומחים לדיני בנקאות, הופכות את העמידה מול המערכת הבנקאית לכדאית – בתנאי שניתן להוכיח כי אכן נגרם עוול ללקוח.
משום כך, לקוחות הפונים להגשת תביעה נגד יובנק, יכולים להיות בטוחים ביודעם כי מערכת המשפט נוטה לטובתם וכי יש להם סיכוי לנצח, אם הם נעזרים בעורך דין מתאים.
תקנות וחוקים להגנת האזרח מול הבנקים
קיימים חוקים רבים ותקנות, שמטרתם להגביל את כוחם של הבנקים לפגוע באזרחים, אלא שרוב האזרחים אינם מודעים לאפשרות להגן על עצמם בפני התעמרות של הבנקים, חוסר הגינות, חוסר יושר, או כל פגיעה אחרת ולכן ממשיכים להתנהל בשקט תחת לחצים אדירים. אם כן, מהם הסוגים הנפוצים ביותר של תביעות נגד בנקים?
סוגי התביעות הנפוצים ביותר נגד בנקים
- תביעה נגד יובנק על ידי עסק שנגרמו לו נזקים כלכליים בעקבות פעולות של הבנק שלא כדין.
- תביעה נגדית כנגד תביעה שרירותית של בנק נגד לקוחותיו
- טיפול משפטי דחוף למניעת נזקים הנובעים מהתנהגות שרירותית של בנק, כגון הקטנת מסגרת אשראי שלא כדין.
- החזרות צ'קים שלא כדין
אלה בין הסוגים הנפוצים ביותר של עימותים משפטיים בין בנקים ללקוחות, המצריכים את שירותיו של עו"ד בנקים, או עו"ד דיני בנקאות, אך התחום רחב מאוד וקיימים עוד סוגים רבים של עימותים משפטיים בין בנק לבין לקוחותיו, על בסיס הפרת החובות הבסיסיות של בנק ללקוח.
תביעה נגד בנק יובנק – יחסים מורכבים עם הלקוח
קיימים מספר מאפיינים ייחודיים במערכת היחסים בין בנק ללקוחותיו, שאינם קיימים בין גופים מסחריים אחרים ללקוחותיהם, או בין גופים ציבוריים ללקוחותיהם:
- ניגוד אינטרסים – הבנק מרוויח על חשבון הלקוח במקרים רבים ולכן עלול לבצע פעולות הנוגדות את טובת הלקוח
- הבנק מעניק ללקוחותיו שירותים שונים, ביניהם גם ייעוץ כמו במקרים של משכנתאות, הלוואות, השקעות וכן הלאה. במקרים אלה הלקוח פגיע יותר כי הוא מסתמך על עצת הבנק.
- בנקים הם בין הגופים החזקים ביותר במשק ולקוחות הבנקים הם אנשים פשוטים.
- בנק הוא גוף המעסיק מומחים בתחום הכלכלה והמשפט, עובדים בעלי מיומנויות גבוהות, גיבוי תקציבי אינסופי, ידע מקצועי שלרוב האזרחים אין גישה אליו.
- בנקים מחזיקים מחלקות משפטיות מתוקצבות היטב, כמו גם בסוללות של עורכי דין מיומנים.
- החוק מחייב את הבנקים לפעול לטובת הלקוח, לעיתים גם כאשר זו נוגדת את האינטרס הכלכלי של הבנק ואפילו של בעלי הבנק.
- המערכת הבנקאית נתפסת בעיני הציבור כמערכת ציבורית יותר מאשר מערכת מסחרית.
חובת הבנק ללקוחות שלו
החוק מגדיר מספר חובות של הבנקים כלפי לקוחותיהם, אך אלה הגדרות מופשטות מעט, המותירות מקום רב לשיקול דעת בקרב השופטים. יחד עם זאת, החובות הללו קיימות כדי להגן על לקוחות הבנק מפני פעולות שרירותיות ונוקשות של הגופים החזקים הללו, כנגד האזרח הפשוט, שידו אינה משגת להגנה מספיק חזקה במקרים רבים.
משום כך, הנטייה הכללית של בתי המשפט היא לעמוד לצידו של הלקוח, כאשר הבנקים הם אלה שצריכים להוכיח את צדקתם, בין אם הם תובעים ובים אם הם נתבעים. בין החובות הללו של הבנקים כלפי לקוחותיהם ניתן למנות את החובה לפעול בתום לב, חובת האמון, החובה הציבורית, חובת הזהירות ועוד.
כל החובות הללו מציבים את הבנק בעמדה שבה הוא חייב בעיני החוק לדאוג לאינטרסים של הלקוח, לעשות כל מאמץ כדי להימנע מפגיעה בלקוחות, להימנע מהונאה ביודעין או שלא ביודעין, להגן על הלקוח מפני נקיטת פעולות בנקאיות שעלולות לפגוע בו ועוד.
לסיכום
כפי שניתן לראות, מערכת המשפט עומדת לצידם של לקוחות הבנקים כדי לספק להם את האפשרות המקסימלית להתגונן מפני התנהגות שרירותית ותוקפנית של הבנק. משום כך, אם אתם חוששים שנגרם לכם עוול בגלל התנהגות לא תקינה של יובנק, המעשה הנכון לעשות הוא לפנות לעו"ד בנקים, שיבדוק עבורכם את סיכויי ההצלחה ויכין עבורכם תביעה נגד בנק מסד.