פעמים רבות פרסומים אודות אדם מסוים, גורמים לנו לחשוב האם יש בדברים האמורים השמצות בלתי ראויות ופגיעה בשמו הטוב. התחום הזה לרוב נמצא ב'שטח אפור' המושפע מראייתו הסובייקטיבית של כל אדם ואדם, וכך קשה לקבוע האם יש באותו פרסום הוצאת דיבה ממש. אך אל דאגה, במאמר זה נכווין אתכם וניתן לכם כלים מקצועיים להתמודדות במצבים אלו.
מהי בעצם הוצאת דיבה?
נתחיל בהסברת המושג הבסיסי 'הוצאת דיבה'. הוצאת דיבה היא בעצם אמירת 'לשון הרע' – אמירות שונות וכל תוכן מילולי שעלול לפגוע בשמו הטוב של אדם, או כל גורם השייך לאדם(כגון חברה, עמותה וכו'). במאמר זה ננסה להבין מתי אמירה שפורסמה היא עילה לתביעה ומתי לא. נציין כי עורך דין הוצאת דיבה הוא הגורם המתמחה בנושאים אלו ועמו מומלץ להתייעץ.
מהי הפגיעה בשמו הטוב של אדם?
פגיעה באדם באמצעות 'הוצאת דיבה', הינה כל השפלה של אדם בעיני אחרים, כמו גם הפיכתו למושא ללעג או לשנאה בשל מעשיו או מוצאו, וכל פרט המאפיין אותו. גם אמירות העלולות לפגוע בצורה ממשית בעבודתו של אותו אדם או בעסק פרטי שלו הן פגיעה בשמו הטוב.
'לשון הרע' בזירה הציבורית – ביקורת לגיטימית או הכפשה?
כיום, רבים שטחי הפרסום וזירות התקשורת המתמלאות בפרסומים וכתבות אודות אנשים פרטיים וארגונים. רק לפני כשנתיים, בית המשפט העליון קבע כי פרסום שכזה יכול להוות עילה לתביעה בגין הוצאת דיבה מה שלפני כן לא היה מוסדר בחוק. ועל כן על כל אדם לדעת כי הינו חשוף לתביעה משפטית.
פרסומים המותרים – חשוב להכיר
במסגרת חוק 'לשון הרע', נקבעו סוגי פרסום המותרים בחוק, אשר נגדם אין אפשרות לתבוע. נמנה כאן את חלקם – פרסום על ידי חבר כנסת\ממשלה מתוקף תפקידו, פרסום של מבקר המדינה, פרסום במסגרת הליכים משפטיים ואף פרסומים שיש בהם חזרה על 'לשון הרע' מותרים במקרים מסוימים.
איך נדע האם קיימת עילה לתביעה?
ציינו כבר בתחילת המאמר, כי תחום זה הינו 'שטח אפור' ונזקקים בו לייעוץ משפטי. נציין שכך גם בהתלבטויות אודות פרסומים על אדם מסוים. קשה לקבוע בוודאות ללא ייעוץ מה יכולה להיות פסיקת בית המשפט בנושא והאם אכן האדם הנפגע יקבל פיצויים או שלא. עורך דין אדי בליטשטיין הוא עו"ד המתמחה בנושא זה – ויכול להכווינכם.
לסיכום
'לשון הרע' או 'הוצאת דיבה', הם מושגים שיכולים להשתמע לשתי פנים, ובמיוחד בעידן שלנו בו ניתן להפיץ בקלות מידע שעלול לפגוע בשמו הטוב של אדם. חשוב להכיר את סוגי הפרסום השונים המותרים בחוק, כמו גם את העובדה כי פרסום ברשת חברתית יכול להוות עילה לתביעה. חשוב להתייעץ עם עו"ד המומחה בתחום שיוכל להדריך אתכם האם בפרסום המסוים יש עילה לתביעה או שלא. בהצלחה!