תקיפת שוטר או עובד ציבור

במהלך חיי היום יום שלנו כולנו נתקלים בלא מעט אנשים אשר חלק מהם הם שוטרים וחלק הם עובדי ציבור אחרים. אומנם זה נכון שבדרך כלל אנחנו לא באמת נותנים את הדעת על הנושא, אך ברגע שבו מתעוררת בעיה כלשהי, הדברים עלולים להסתבך, אפילו הרבה ממה שאתם יכולים לתאר לעצמכם.

כך קורה, לדוגמה, שאנחנו יכולים לקום בבוקר בהיר אחד, להיתקל בפקח עירייה, שהוא עובד ציבור לכל דבר, אשר רושם לנו דוח. יש אומנם לא מעט מקרים שבהם פשוט נקבל את הדין אך יש גם מקרים שפתאום, בבת אחת, נמצא את עצמנו מגיבים בצורה שאינה מתקבלת על הדעת.

אנחנו עלולים, מתוך כעס ותסכול על הסיטואציה, להפריע לאותו פקח לרשום לנו את הדוח ויתרה מכך, אנחנו עלולים אפילו לפגוע בו. חשוב להבין: מדינת ישראל רואה בפגיעה בשוטרים ובעובדי ציבור פגיעה במערכת החוק כולה ולכן היא רואה במקרים של תקיפת שוטר או עובד ציבור עבירה חמורה ביותר. אתם בהחלט צפויים לתת את הדין על הדברים שעשיתם ולכן חשוב להבין תחילה במה דברים אמורים.

משרדנו מתמחה בייצוג נאשמים שזוהי הסתבכותם הראשונה והם לרוב נעדרי עבר פלילי. ייצוג נאשמים נעדרי עבר פלילי דורש התייחסות מיוחדת ושונה, שכן מדובר בנאשמים שלהם אינטרסים נוספים מלבד חומרת העונש.

 

מה זו עבירת הפרעה לעובד ציבור?

ראשית, נתחיל מציטוט החוק, אשר בהתאם לסעיף 288א קובע כי כל אדם אשר: "מפריע ביודעין לעובד הציבור או למי שהוסמך למלא תפקיד של עובד הציבור במילוי תפקידו על פי דין" ו/או "אינו מקיים חובה המוטלת עליו על פי חיקוק למסור ידיעה או מסמך" למעשה עובר עבירת הפרעה לעובד ציבור.

יתרה מכך, החוק קובע כי על עבירה כזאת העונש המרבי יעמוד על שנת מאסר אחת. כתוצאה מהניסוח של החוק ניתן לראות בצורה חד משמעית כי ההגדרה מאוד רחבה, מה שאומר שאינספור התנהגויות שונות יכולות להיחשב כהפרעה לעבוד ציבור.

זו יכולה להיות התנהגות הכוללת אי שמעיה להוראות אך זו גם יכולה להיות התנהגות כמו קריעת דוחות, מה שאומר שבהחלט עלול להיות שגם אתם תמצאו את עצמכם בסיטואציה שבה הפרעתם לעובד ציבור למלא את תפקידו. עם זאת, חשוב ביותר להבין שכדי שניתן יהיה להוכיח שאכן הפרעת לעובד ציבור לבצע את עבודתו, עליו להוכיח את היסוד הנפשי.

כלומר, האדם שהפריע לעובד הציבור צריך להיות מודע לכך שהפעולה שהוא מבצע אינה חוקית ועלולה להפריע לעובד לבצע את עבודתו. בנוסף לכך, האדם שמפריע לעובד הציבור חייב להיות מודע לכך שמדובר על עובד ציבור, ואת הנתון הזה ניתן להסיק מהמדים שעל עובד הציבור ללבוש.

תקיפת שוטר או עובד ציבור
תקיפת שוטר או עובד ציבור

מיהם אותם עובדי ציבור ומדוע הענישה קיימת?

ראשית, בבואנו לראות מיהם אותם עובדי ציבור אנחנו רואים שמדובר על אנשים שעובדים ברשויות החינוך המקומיות, ברשויות המקומיות, במועצות דתיות ובמוסד לביטוח הלאומי. בנוסף לכך, בכל גוף שבו הממשלה שותפה להחלטות או למימון בדרך כלשהי, גם שם העובדים נחשבים לעובדי ציבור, כמו לדוגמא: עובדי מפעלים, עובדים בקרנות ובגופים שונים, עובדי הקרן הקיימת לישראל ואפילו עובדי ההסתדרות הציונית העולמית.

לא חסרים גופים שבהם הממשלה מעורבת בדרך כזו או אחרת ולכן בהחלט ניתן לומר שיש הרבה מאוד עובדי ציבור בישראל. כעת שאתם בוודאי תוהים מדוע החוק מאפשר ענישה כאשר פוגעים או מפריעים לאחד מאותם עובדי הציבור וכדאי שתדעו: עובדי הציבור הם למעשה גלגלי השיניים של מערכת הממשל והמשפט. כלומר, פגיעה באותם עובדי ציבור היא למעשה פגיעה במערכות הללו של המדינה ולכן המדינה עושה הכול כדי להגן על אותם עובדים.

 

דוגמאות לעבירות שונות כנגד עובדי ציבור

אתם עדיין מתקשים לדמיין את עצמכם בסיטואציה שבה גם אתם מפריעים לעובד ציבור? או שאולי כבר עשיתם עבירה כזאת ואתם רוצים להבין טוב יותר במה דברים אמורים? אם כך, כדאי שתקראו את השורות הבאות כי בהן אספנו עבורכם מספר דוגמאות למקרים של הפרעה לעובד ציבור:

הפרעות לפקחי בניה מקרים שבהם פקחי הבניה עוצרים את עבודת הפרויקט במקום מסוים אך הדיירים, מרצונם החופשי, מזמינים איש מקצוע אחר. אותו איש מקצוע בודק את הדברים, תולש את הפתק שהציב פקח הבנייה אשר אוסר על עבודות במקום והדיירים למעשה שבים לעבודה מלאה על הפרויקט בעזרת אדריכל מקצועי או כל איש מקצוע אחר.
הפרעה ללוכד כלבים לכל הדעות אין דבר נורא יותר מאשר להתקרב הביתה ולראות שלוכד כלבים, שהוא עובד ציבור, לוכד את הכלב שלכם כי הוא הסתובב חופשי. עם זאת, חשוב להבין שעברתם כאן עבירה על החוק כי אסור לשחרר כלבים והלוכד בסך הכול מבצע את עבודתו. לכן, כל פגיעה בו או הפרעה לעבודתו זו הפרעה לעובד ציבור וצפוי עליה עונש.
הפרעות לפקחים ברכבת הקלה מצב שבו פקח מגיע, מורה לאחד מהנוסעים לשבת או לעמוד במקום מסוים וזה לא מספיק לשתף פעולה למרות שהפקח מציג עצמו כעובד ציבור.

אומנם לא בכל המקרים ישפוט בית המשפט שמגיע לכם עונש של שנת מאסר שלמה, אך בכל המקרים אתם תעמדו לדין וכנראה שגם תימצאו אשמים. לכן אין שום סיבה לעבור על החוקים וכדאי לזכור שבסופו של דבר, במקרים כאלה, המדינה נוטה להגן על עובדי הציבור שלה.

 

עבירות של הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו

עד כה ראינו כיצד בוחרת המדינה להתנהג במקרים של פגיעה בעובדי ציבור, אך מצב חמור יותר הוא המצב של הכשלת שוטר. התפקיד של השוטרים בחברה שלנו הוא להגן על האזרחים, לשמור על הסדר ולוודא שאיש לא עובר על החוק.

לכן למדינה יש אינטרס מאוד ברור לשמור על מעמדם של השוטרים ומשמעות הדברים היא שעל עבירה כמו הפרעה לשוטר העונש יכול להיות עוד יותר חמור לעומת הפרעה לעובד ציבור. בנוסף לכך, גם המשטרה עצמה תעשה הכול כדי להגן על העובדים שלה ולכן, אם תקפתם שוטר או שהפרעתם לו למלא את תפקידו, בהחלט יכול להיות שהפרקליטות תלחץ להגיש נגדכם כתב אישום וזה כבר יכול להיות סיבוך רציני.

חשוב להבין שגם מערכת המשפט עצמה רואה צורך אדיר להגן על השוטרים במדינה ולכן אדם שפגע בשוטר צפוי להיענש בחומרה ולרוב בית המשפט לא יגלה כלפיו סלחנות. למעשה, בבואנו לראות מה אומר החוק במקרים כאלה, אנחנו רואים שבצורה חד משמעית החוק החליט על עונש יחסית גבוה: "העושה מעשה בכוונה להפריע לשוטר כשהוא ממלא תפקידו כחוק או להכשילו בכך, או להפריע לאדם אחר או להכשילו מלעזור לשוטר, דינו – מאסר עד שלוש שנים ולא פחות משבועיים ימים".

חשוב לעצור ולשים לב כאן להבדל בין העונש המרבי בין הפרעה לשוטר ובין הפרעה לעובד ציבור, שכן אצל עובדי הציבור ראינו שמדובר על שנה ואילו בהפרעה לשוטר העונש המקסימלי הוא 3 שנות מאסר. ממש כפי שקורה בהפרעות לעובדי הציבור, גם כאן צריך להיות קיים ייסוד הכוונה והמודעות של האדם התוקף או המפריע לדברים שהוא עושה. כמו כן, כמובן שחובה להוכיח שהאדם התוקף ידע מראש שעומד מולו שוטר.

 

מה קובע החוק במקרים של העלבת שוטר?

כאשר מדברים על תקיפה של שוטר או על הפרעה לעבודתו לא מדברים רק על פגיעה פיזית. למעשה, אם נחזור לחוק וננסה לבדוק מה הוא קובע, אנחנו נראה שהחוק אומר בפרוש: "המעליב בתנועות, במלים או במעשים, עובד הציבור, או דיין או פקיד של בית דין דתי או חבר ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה, כשהם ממלאים תפקידם או בנוגע למילוי תפקידם, דינו – מאסר שישה חדשים".

העלבה של שוטר יכולה להיות בפועל גם דחיפה פיזית או פעולות אחרות שכן ההגדרות כאן נרחבות וניתן לפרש אותן לפנים רבות. לעומת זאת, במידה ואדם תקף שוטר בצורה רצינית יותר ולא רק העליב אותו או הפריע לעבודתו אלא פגע בו פיזית ממש, העונש המינימלי יהיה חודש מאסר. העונש מקסימלי על מקרה כזה יכול לעמוד על בין 3 ל 5 שנות מאסר בפועל ומכאן אנחנו למדים עד כמה מערכת המשפט רואה בחומרה מקרים של תקיפה שוטרים בעת מילוי תפקידם.

 

מהם השיקולים המנחים את בית המשפט?

אומנם עד כה חזרנו וראינו עד כמה מערכת המשפט נוטה להגן על שוטרים שנתקפו ועל עובדי ציבור שנגרם להם עוול על ידי אזרחים שונים, אך חשוב לדעת שאלה הם לא השיקולים היחידים. כלומר, ישנם עוד שיקולים אשר מנחים את בית המשפט בעת קבלת ההחלטה, כמו לדוגמא: כיצד התנהג השוטר לפני שאותו אזרח החליט לתקוף אותו, להעליב אותו או להפריע לו? מה היה מצבו הנפשי של האזרח לפני הפגיעה בשוטר ובעת הפגיעה? האם ישנן עדויות של אנשים שהיו במקום אשר יכולות לחזק את גרסתו של האזרח התוקף?

בנוסף לכל אלה, בית המשפט ייקח לתשומת ליבו גם את השאלה האם לאותו אזרח יש עבר פלילי נקי או לא, האם הוא מביע חרטה וכדומה. בית המשפט למעשה, במילוי התפקיד שלו, שואף למצוא את האיזון הנכון שבין הגנה על השוטרים ועובדי הציבור ובין הגנה על האזרחים ואין ספק שלא תמיד זו סוגיה פשוטה.

 

דוגמאות למקרים שבהם אזרחים מפריעים או תוקפים שוטרים

לא אחת קורה שאנחנו נוסעים במכונית שלנו בשלווה, או אחרי יום מרגיז ביותר במשרד ועוצר אותנו שוטר תנועה. משהו בדיון בין שני הצדדים לא מתפתח בצורה רגילה, כל צד בטוח בצדקתו ואנחנו, שנהגו ברכב, מאבדים את הראש.

השאלה היא מה עושים במצב כזה? האם עלינו לקבל את הדין, להבין שעומד מולנו שוטר וכי בכוחו אפילו לשלול לנו את הרישיון? והאם זה אומר שאפילו אם אנחנו סבורים שהוא לא נוהג בצורה חוקית והגיונית עלינו לקבל את הדין ולנסות בהמשך לבטל את הדוח? רוב האנשים יודעים היטב שזה מה שנכון לעשות כי כל דבר אחר, כאמור, עלול להיחשב כעבירה חמורה.

עם זאת, במידה והשוטר היה תוקפני אלינו, אנחנו בטוחים בצדקתנו או שהיה לנו יום נוראי, כולנו עלולים למצוא את עצמנו מעליבים את אותו איש מקצוע. חשוב מאוד לא לעשות זאת כי אפילו אם רק תסננו קללה בין השניים זו עלולה להיות העלבת שוטר.

מי צריך את זה, אם ברור שכבר תקבלו את הדוח על עבירת התנועה שעשיתם? ויחד עם זאת, אל פתחו של בית המשפט מוגשות מידי שנה אינספור תביעות בנושא של העלבת שוטר או פגיעה בו. כמובן שהמקרה הזה הוא מקרה קלסי שיכול לקרות לכולנו וזה המקרה השכיח, אך יכולות להיות גם התפתחויות הרבה יותר מורכבות.

יש אנשים שמצאו את עצמם מרביצים לשוטרים, פוגעים בהם ואפילו הורגים אותם תוך כדי בריחה, שוד וכדומה. אין ספק שבכל מקרה כזה המשטרה תעמוד על שלה ותגיש כתב אישום ולכן חשוב כל כך להימנע ממצבים כאלה. להימנע מפגיעת שוטר זה לא תמיד אומר שאתם מסכימים לדרך ההתנהגות שלו או שאתם מצדיקים אותו, זה בסך הכול אומר שאתם מגנים על עצמכם ולכן כדאי לבחור בדרך הזו.

 

עד כמה העדים יכולים להשפיע על החלטת בית המשפט?

כמו שקורה בכל תביעה או מקרה אחר, גם במקרים שבהם אדם פגע בשוטר או בעובד ציבור אחר, כפי שראינו, לראיות ולעדים ברחוב יש לא מעט השפעה. לכן, אם מצאתם את עצמכם פוגעים בשוטר, בין אם זה כיוון שהעלבתם אותו ובין אם זה בגלל שהתנהגתם אפילו בצורה אגרסיבית יותר, כדאי יהיה לבדוק האם היו עדים ברחוב.

זה לא משנה אם מדובר על עדים מטעמכם כי הם חברים שלכם, מכרים או קרובי משפחה או שאולי מדובר על עוברי אורח באזור. מה שבטוח זה שאותם עדים יכולים לשפוך אור על הדברים ובמידה והשוטר בעצמו התנהג בצורה אגרסיבית, הרי שתוצאת התהליך יכולה להיות שונה.

בית המשפט לרוב יתקשה להאמין לאזרח שטוען שהשוטר תקף אותו או התנהג בצורה אגרסיבית אחרת אם לא יהיו לכך עדויות, כי כפי שהזכרנו, מבחינת החוק יש חשיבות להגנה על השוטרים. לכן, אם תוכלו להביא עדים לכל דבר שאתם טוענים, זה ישנה את הדברים לטובה ואין ספק שזה יסייע לכם להקטנת העונש.

מה עושים את הסתבכתם בפרשיה כזאת?

קרה גם לכם שקמתם בבוקר לעוד יום שגרתי אך במהלכו הפרעתם לעובד ציבור לבצע את עבודתו? תקפתם שוטר או העלבתם אותו? אם כך, אין ספק שאתם צריכים לדעת את האמת: הסתבכתם. זה לא משנה אם אתם אשמים או לא והאם יש נסיבות מקלות לתקיפה שלכם או לא. מה שבטוח זה שלפני הכול אתם חייבים לפנות לעורך דין שיוכל לעזור לכם.

איש מקצוע כמו עורך דין אשר מכיר את התחום הזה לעומק יוכל לעזור לכם הרבה מעבר למה שאתם חושבים, אז למה שתוותרו על ההזדמנות הזאת? אתם תוהים כיצד יוכל עוה"ד לסייע? אם כך, כדאי שתדעו: לפני הכול עוה"ד יוכל להקשיב לכם מתוך מקום מקצועי. זה אומר שהוא מגיע עם היכרות מעמיקה עם מערכת המשפט ועם החוקים, ובהתאם לכך הוא גם יוכל להסביר לכם עד כמה המצב מסובך או לא ועד כמה העונש שלו אתם צפויים חמור או לא.

בנוסף לכך, אפילו אם במבט ראשוני נדמה שהמצב חמור, עורך דין טוב יוכל גם לעזור לכם להקטין את העונש. תקיפת שוטר או עובד ציבור זה לא עניין של מה בכך אך עם עורך דין טוב אתם בהחלט יכולים למזער את הנזקים. עורך דין עם ניסיון תמיד ימצא את כל הפגמים בהליך המשטרתי, מה שהרבה פעמים מביא לזיכוי הנאשם או להקלה בעונשו.

 

שוטר

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירת תגרה

בכדי לשמור על שלומו של הציבור ולהגן עליו, קיימים כמה חוקים אשר אוסרים התנהגות אלימה ובריונית. אנשים אשר מפרים חוקים אלה עשויים לקבל עונשי מאסר

עבירת תקיפה סתם

"תקיפה סתם" הינה אחת מהעבירות שההרשעה בגינן אינה מחייבת פגיעה פיזית. ככלל, מדובר בעבירה פלילית שמוגדרת כמעשה אלים כלפי אדם אחר בניגוד לרצונו. מבין כלל

עבירות איומים

עבירות איומים הן עבירות פליליות נפוצות למדי במדינת ישראל. עבירות איומים מתבצעות כנגד אנשים מכל קבוצות האוכלוסיה – החל מנבחרי ציבור, אנשים מפורסמים, אושיות תקשורת,

עבירת חבלה חמורה

עבירות של תקיפה וחבלה נחשבות לעבירות חמורות מאוד. המחוקק שואף, ובצדק, להעניש את העבריין הגורם חבלה לאדם אחר בחומרה. זאת, בהתאם לחומרת החבלה שאותה גרם.

עו"ד אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא בין התופעות היותר מטרידות שניתן להעלות על הדעת, ודווקא בתקופה האחרונה, היא הופכת שכיחה מאי פעם. למרבה הצער, עבור אנשים רבים, התא