שימוש בטלפון נייד בנהיגה

שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה מוגדר כעבירה חמורה. זאת במיוחד לאור היקף ממדי התופעה אשר הפך להיות 'מכת מדינה' ועל כן משטרת ישראל אוכפת עבירה זו בקפידה, בין היתר באמצעות יחידת האופנוענים, אשר נחשבת כיעילה מאוד.

באמצעי זה האופנוען המשטרתי נוסע בצמוד לרכב או מאחוריו בלי להיראות כמעט ומשקיף על הנהג, באם הנהג נצפה עושה שימוש אסור בטלפון הנייד האופנוען מסמן לו לעצור ורושם לו דוח על שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. כמובן שקיימים אמצעים נוספים כדוגמת שימוש בניידות משטרה, שוטרים סמויים, מצלמות הפרוסות ברחבי הכבישים, מצלמות סטילס לצילום מרחוק ועוד.

כחלק מהניסיון להילחם בתופעה, הוחמרה הענישה בשנים האחרונות למבצעי העבירה והוחלט להגדיל הן את גובה הקנס והן את כמות הנקודות הנצברות בגינה. ניתן להגיד שכמעט כל הנהגים, ללא יוצא מן הכלל, מודעים לאיסור על שימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה אך מעטים מודעים להיקף האיסור (מה מוגדר כשימוש בטלפון, מתי אסור להשתמש וכו') ומשכך מבצעים את העבירה שלא במכוון.

כיצד החוק מגדיר את העבירה של שימוש בטלפון נייד בנהיגה?

האיסור על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה נגזר מתקנה 28(א) אשר קובעת חובה להחזיק את ההגה בשתי הידיים בזמן נהיגה ותקנה 28(ב) המגדירה מתי אדם המשתמש בטלפון ברכב יוגדר כמבצע עבירה:

״(א)  נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.

(ב)  (1)   בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב –

(א)   לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית;

(ב)   לא ישלח או יקרא מסרון (S.M.S.);

(2)   בתקנת משנה זו –

"דיבורית" - התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו;

"טלפון" - מכשיר המיועד לתקשורת אשר קיימים בו לחצנים לחיוג.״

לפי לשון החוק ניתן להבין כי חל איסור על הנהג הן לעניין דיבור באמצעות הטלפון הנייד והן לעניין שליחת מסרונים (ובתוך כך גם שימוש באפליקציות למיניהם). יתרה מכך, עצם אחזקת המכשיר בנהיגה מהווה גם היא עבירה, אף ללא שימוש. בנוסף החוק מציין כי מותר להשתמש בטלפון באמצעות דיבורית, המוגדרת כהתקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו. השימוש המותר בטלפון בדיבורית מוגדר רק כמענה לשיחה או חיוג בלבד. כל פעולה אחרת אסורה – שימוש באפליקציות, גלישה באינטרנט, שליחה או קריאה של מסרונים, צילום וכו'.

כמו כן, לשון החוק מגדירה שימוש בטלפון בעבירה רק כאשר הרכב בתנועה. פרט זה מעלה תהייה מתבקשת לעניין שימוש בטלפון הנייד כאשר הרכב אינו בתנועה, עליה נענה מיד.

האם ניתן לעשות שימוש בטלפון הנייד בזמן עצירה או בעת עמידה ברמזור אדום?

התשובה לכך היא מעורבת. בעיקרון, כאשר הרכב נמצא במצב של עצירה מלאה, בין אם זה בחנייה או ברמזור אדום ניתן לעשות שימוש בטלפון הנייד. עם זאת, בתי המשפט כבר פירשו בפסיקה את המונח 'בתנועה' ככזה הכולל גם עצירה ברמזור אדום, שכן הרכב מונע והנהג נמצא בדרכים.

מעבר לכך, אם הרמזור התחלף לירוק והנהג החל בתנועה כאשר הוא עדיין עושה שימוש בטלפון או מחזיק את הטלפון בידו – הוא צפוי לקבל קנס אם ייתפס. הדבר נפוץ במיוחד כאשר יש פקקי תנועה והנהג עומד ומשתמש בטלפון באופן חוקי, אך די בתזוזה הכי קלה של הרכב על מנת שהדבר ייחשב כעבירה.

בנוסף, אם הנהג המשיך לעמוד ולהשתמש בטלפון והנהג הפריע לכלי רכב מאחור, הנהג יכול לקבל דוח על הפרעה או עיכוב תנועה. על כן, מומלץ להימנע משימוש בטלפון הנייד ברכב גם בעת עצירה או ברמזור אדום כדי לא לקחת סיכונים מיותרים.

מה העונש על ביצוע העבירה?

נכון לשנת 2021, על שימוש בטלפון בעת הנהיגה שלא באמצעות דיבורית יקבל הנהג קנס בסך 1000 ₪ ו-8 נקודות.

האם ניתן לעשות שימוש באוזניות על מנת לדבר בטלפון בזמן הנהיגה?

תקנות התעבורה קובעות כי “לא ינהג אדם רכב ולא ילך עובר דרך בכביש כשלאוזניו צמודות אוזניות”. על כן חל איסור לנהוג כאשר נעשה שימוש בשתי האוזניות והעונש על כך הוא קנס של 250 ₪. מה לגבי שימוש באוזניה באוזן אחת בלבד? החוק נתון לפרשנות בנושא זה ובית המשפט העליון הכריע בסוגיה כאשר הנושא הובא לפתחו.

שם דובר בנהגת שעשתה שימוש באוזניה על כך ולאחר שקיבלה קנס ביקשה להישפט בטענה שלשון הוק לא אוסרת שימוש מעין זה. המדינה טענה שהתקנות אוסרת גם על שימוש באוזניה אחת ולכן יש כאן עבירה. הנאשמת טענה כי הפרשנות של “אוזניות” מחייבת שימוש בשתי אוזניות ולא באחת.

בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של הנהגת ופסק כי יש לבחור באפשרות המקלה עם הנאשמת, והיא – ששימוש באוזניה אחת אינו נחשב עבירה.

שוטר עצר אותי בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה, מה עלי לעשות?

נהגים רבים מתנצלים ומרגישים צורך ברור להסביר את מעשיהם כאשר הם נעצרים על ידי שוטר בגין עבירת תעבורה. תגובות נפוצות לעבירה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה יכולות להיות "הייתי חייב לענות לשיחה כיוון שזו הייתה שיחה דחופה", "רק רציתי להפעיל וויז" וכולי.

חשוב לזכור כי הצעד הנכון ביותר מבחינה משפטית יהיה להימנע מכל אמירה מהסוג הנ"ל. זאת מכיוון שכל הסבר או התנצלות מתפרשת כהודאה באשמה. דבריכם יירשמו בחלק הנוגע לתגובת הנהג והדבר עלול לפגוע באפשרות להתנקות מביצוע העבירה.

קיבלתי דו"ח על שימוש בטלפון בזמן נהיגה, יש מה לעשות בנידון?

התשובה היא חד משמעית כן. על כל עבירת קנס ניתן להגיש בקשה להישפט ולכפור בביצוע העבירה.  השוטר הממלא את הדו"ח נדרש לפרט כיצד בוצעה העבירה ובאילו פעולות נקט מרגע ההבחנה ועד לעצירת הנהג. עורך דין המתמצא בדיני תעבורה יכול לאתר כשלים כאלו ואחרים במילוי הדוח ובאופן ביצוע האכיפה על ידי השוטר אשר יכולים להביא להסדר טיעון מקל או לזיכוי מלא מהאישום.

כמו כן, אם הדו"ח ניתן לאחר צילום במצלמה ניתן לערער על מהימנותה של המצלמה או על זהותו של הנהג ואלו רק חלק מהטיעונים שניתן להעלות בהתאם לנסיבות המקרה.

לכן, מכיוון שבגין עבירות אלו קיימות נקודות שעלולות לסכן את הרישיון הנהיגה שלכם ולאור העובדה שברבים מהמקרים שוטרים מבצעים אכיפה שגויה באם קיבלתם דו"ח על עבירת שימוש בטלפון בזמן נהיגה פנו עוד היום לנבחרת המשפטית שלנו. הנבחרת תעניק לכם ייעוץ יסודי ומקיף ותעזור לכם לבחון אפשרויות לביטול הדו"ח ולמחיקת הנקודות.

*המידע מוגש באמצעות הנבחרת המשפטית.

שימוש בטלפון נייד בנהיגה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: