אופניים וקורקינט חשמליים

האופניים והקורקינט החשמליים צברו פופולאריות בקרב אזרחי ישראל וכיום הם בבחינת כלי רכב נפוצים בערים הגדולות ובייחוד בסביבת גוש דן. היתרונות בשימוש האופניים והקורקינט ברורים וכלי רכב אלו מהווים כפתרון יעיל, מהיר וחסכוני עבור מי שחפצים לעבור ממקום למקום בעיר ללא הצורך בחיפוש חנייה, הוצאות על קנייה ואחזקת רכב ועמידה בפקקים.

אולם, עליית הפופולאריות של כלי הרכב החשמליים הקטנים הללו גרמה לעלייה גם בתאונות בהן מעורבים הנהגים של כלי הרכב הללו, אשר לצערנו מתרחשות על בסיס יומיומי. התדמית של האופניים והקורקינט החשמליים ככלי רכב קליל ונוח לשימוש הינה מטעה, שכן מדובר בכלי רכב מסוכנים, אשר יש לנהוג בהם בזהירות יתרה.

לאור זאת, בעת האחרונה המשטרה והכנסת החלו להסדיר ולאכוף את חוקי התנועה הנוגעים לכלי רכב אלו ולהתייחס אליהם כאל רכב דו מנועי. לפניכם עיקרי החוקים, התקנות והקנסות הנוגעים לנושא.

 

מי רשאי לרכב על אופניים וקורקינט חשמליים?

גיל הרכיבה המינימלי המותר בחוק לרכביה על כלי רכב אלו הינו 16 שנים, כאשר נהג אשר אינו בעל רישיון נהיגה חייב לעבור מבחן תיאוריה ולשאת תעודה המעידה על כך. הצורך בצליחת מבחן תיאוריה נובע מכך שכאשר אין בנמצא שבילים ייעודים לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים, על הרוכב להשתמש בכביש ולשם כך עליהם להתמצא בחוקי התנועה והתמרורים השונים.

 

אילו מגבלות חלות על השימוש בעת רכיבה על אופניים חשמליים?

ראשית, נקבע כי מקום בו קיים שביל מיוחד לאופניים, חלה על הרוכבים חובה להשתמש בו. חל איסור מוחלט על רכיבה על המדרכות ולכן יש להקפיד על מעבר לנהיגה בכבישים כל עת שאין במקום שבילים ייעודים, כאשר המפרים הוראה זו חשופים לקנס על סך 250 ₪. בעת הנהיגה בכביש על הנהגים להיצמד לימין הכביש, תוך שמירה על רכיבה בהתאם לחוקי התנועה. כמו כן, חלות התקנות וההגבלות הבאות:

  • חובה לחבוש קסדה בעת הרכיבה.
  • חל איסור על יותר מאדם אחד לרכב על אותו כלי בו זמנית.
  • חל איסור לשימוש בטלפון סלולרי בזמן הנהיגה.
  • חל איסור להשתמש בשתי אוזניות בעת הרכיבה. אם ברצונכם בכל זאת להשתמש באוזניות בעת הרכיבה, עליכם להשתמש באוזניה אחת בלבד על מנת שתהיו קשובים למתרחש בסביבתכם.
  • אסורה רכיבה בשכרות או בהשפעת סמים.
  • המהירות המקסימלית המותרת בעת רכיבה הינה 25 קמ"ש.
  • מגבלה נוספת שלא הרבה יודעים על קיומה הינה חובת לבישת אפוד זוהר בעת הרכיבה כאשר נדרשת הדלקת פנסים ברכבים ובתנאי ראות לקויה.

 

יש לציין כי עד לא מזמן, לא בכל הערים הייתה קיימת אכיפה של הוראות החוק הנוגעות לאופניים וקורקינט חשמליים. אולם, בעת האחרונה ובייחוד מאז כניסת התקנות החדשות בנושא לתוקף החל מחודש יולי 2019, האכיפה הולכת וגוברת ולכן מומלץ לשים לב ולנהוג על פי התקנות.

 

מהן המגבלות הטכניות הקבועות בתקנות?

יצרנים ומשווקים רבים של כלי הרכב החשמליים נוהגים להציע שדרוגים ותוספות אשר כוללים בן היתר הרחבה של נפח המנוע ואפשרויות לנסיעה במהירות גבוהה יותר מן הרגיל. ישנם מי שאף  קונים חלקים מכלי רכב אחרים ומרכיבים אותם בעצמם על כלי הרכב החשמליים. אולם, חשוב לדעת כי על פי התקנות כלי הרכב צריכים לעמוד בתקן מסוים אשר אין לחרוג ממנו:

משקל כלי הרכב החשמלי המרבי הוא 30 ק"ג וכן תקרת נפח המנוע המותר הוא 250 וואט. כמו כן, על כלי הרכב צריכים להיות מותקנים פעמון, פנס ומחזיר אור. מלבד זאת נדרש מהרוכבים להדביק מדבקה על כלי הרכב הכוללת פרטים על המספר הסידורי, היצרן, לחץ האוויר, המשקל המרבי ועוד.

 

מהם העונשים הקבועים בחוק בגין הפרה של אחת מהתקנות או חוקי התעבורה?

רוב העבירות שמבצעים הרוכבים על האופניים והקורקינט החשמליים נחשבות לקלות יחסית ועל כן מסתיימות בקנסות שנעים בין 100 ₪ ל1000 ₪ בלבד. עם זאת, מדובר כאמור בכלי רכב לכל דבר ועניין ולכן עבירות חמורות יותר יגררו בצידן קנסות של 1500 ₪ והמקרים החמורים יכולים להגיע לכדי צבירת נקודות, שלילת רישיון הנהיגה והחרמת כלי הרכב. להלן פירוט העונשים בגין ביצוע העבירות בעת שימוש בכלי רכב חשמלי דו-גלגלי:

  • רכיבה על כלי הרכב ללא קסדה, הרכבת אדם נוסף על כלי הרכב, שימוש בשתי אוזניות תוך כדי רכיבה - קנס בסך 250 ₪.
  • שימוש בפלאפון תוך רכיבה על קורקינט חשמלי, רכיבה בטרם מלאו לנהג 16 שנים, רכיבה על כלי רכב שאינו עומד במגבלות הטכניות – קנס בסך 1000 ₪.
  • חציית צומת ברמזור אדום – קנס בסך 1500 ₪ בצירוף 10 נקודות חובה שיוצמדו לרישיונו של הנהג.
  • נהיגה בשכרות – מדובר באחת העבירות החמורות ביותר שניתן לבצע בעת נהיגה על אופניים או קורקינט חשמליים מאחר ודינו של רוכב קורקינט או אופניים חשמליים הרוכב בשכרות הינו כדין נהג שנוהג בשכרות ברכב וצפוי לאותם העונשים שצפוי נהג שיכור. על כן, ההשלכות של ביצוע העבירה יכולות לכלול את החרמת כלי הרכב ושלילת רישיון הנהיגה של הנהג. יש לציין כי משטרת ישראל עושה בדיקות ינשוף גם לנוסעים בכלי רכב אלו, במיוחד בסופי השבוע.

 

יש לי פסילת רישיון - האם אוכל בכל זאת לנהוג על אופניים וקורקינט חשמליים?

כל עוד לא צוין בפרוש אחרת, פסילת הרישיון על ידי בית המשפט חלה על נהיגה ברכב מכל סוג שהוא. בעקבות התיקון בחוק שחל בשנת 2019, נכללים האופניים והקורקינט החשמליים ככלי רכב, אף אם לא הדבר לא נאמר במפורש. עם זאת, ניתן לפנות אל רשות הרישוי בבקשה לקבלת היתר לנסיעה על כלי רכב אלו למרות פסילת הרישיון. במידה והבקשה תאושר תצטרכו לעבור מבחן תיאוריה בטרם תורשו לעלות שוב על הכביש.

 

ביצעתי עבירת תנועה על אופניים או קורקינט חשמליים - מה עלי לעשות?

במקרים בהם מדובר על דוח בסכום נמוך ייתכן ומוטב פשוט לשלם את בדוח ולהמשיך הלאה. על אף שהמלצתנו היא להתייעץ עם עורך דין תעבורה בנוגע לנסיבות בהן ניתן הדוח, בטרם ביצוע תשלום הקנס. במקרים בהם מדובר בדוח על סכומים גבוהים יותר, ניתן לבדוק עם עורך דין תעבורה האם וכיצד ניתן להקטין את גובה תשלום הדוח ואולי אף לבטלו.

כך לדוגמא, אחת הדרכים לבטל דוח היא הגשת פנייה בכתב למשטרה בה מבקש הנהג להמיר את הדוח באזהרה. כמו כן, במידה וביצעתם עבירת תנועה חמורה כגון חציית צומת באור אדום או נהיגה בשכרות, אין להקל ראש במשמעות האישומים שכן אופניים וקורקינט חשמליים הינם כלי רכב לכל דבר ועניין מבחינת החוק והענישה ניתנת בהתאם. על כך התייעצות עם עורך דין במקרים אלו חשובה במיוחד.

 

הנבחרת המשפטית מי אנחנו?

הנבחרת המשפטית מתמחה בייצוג וניהול תיקי תעבורה על כל סוגיהם ברחבי הארץ. הנבחרת בעלת ניסיון עשיר בטיפול בעבירות תעבורה על כל סוגיהן ובפרט בעבירות של נהיגה בזמן פסילה או נהיגה ללא רישיון בתוקף. באמתחתה של הנבחרת הצלחות מרובות בשדה המשפטי הכוללות זיכוי מלא לנאשמים בעבירות תעבורה, ביטול והפחתה של נקודות תעבורה ועוד.

נקלעתם בבעיית תעבורה? פנו עוד היום לנבחרת המשפטית על מנת לקבל את המענה המקצועי והנכון ביותר.

*המידע מוגש באמצעות הנבחרת המשפטית.

אופניים וקורקינט חשמליים
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: