עורך דין תעבורה

כל אדם בישראל אשר מחזיק ברישיון נהיגה ונוהג בכלי רכב, בין אם באופן פרטי ובין אם מתוקף תפקידו המקצועי או לצורכי עבודה, עלול למצוא את עצמו, חלילה, עומד בפני שופט בבית הדין לתעבורה, בעקבות עבירת תעבורה חמורה שביצע, ואשר מחייבת העמדה לדין.

על מנת להימנע מענישה חמורה וענישה בכלל בכל הנוגע לעבירות תנועה ועבירות שבוצעו בדרכים, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להסתייע בשירותיו המקצועיים של עורך דין תעבורה מנוסה. זאת, במטרה למצות את ההליכים המשפטיים, להימנע מהרשעה בסעיפים בלתי מוצדקים או להפחית מרוע הגזירה, אם וכאשר הוכחה אשמת הנהג בסעיפי האישום המיוחסים לו.

כיצד פועלות רשויות האכיפה והמשפט בישראל כנגד עבירות תעבורה? מהי שיטת הנקודות וכיצד היא עובדת? מהם תחומי הפעילות של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה? מהן עבירות התנועה העיקריות שבהן מתעורר הצורך בשירותיו המקצועיים של עורך דין דיני תעבורה? ואיך בדיוק בוחרים עורך דין תעבורה? כדאי לקרוא – כל התשובות בהמשך המאמר שלפניכם.

 

דיני תעבורה – הקדמה קצרה לנושא נרחב

נושא התעבורה במדינת ישראל הוא נושא רחב יריעה, שיש לו השפעה עצומה הן על הכלכלה והן על החברה בישראל. למרבה הצער, תאונות הדרכים גובות מחיר כבד, הן ממשפחות הנפגעים עצמן והן ממדינת ישראל, שבמקרים רבים הופכת הלכה למעשה, לגוף האמון על תשלום הפיצויים לקורבנות תאונות דרכים בארץ ולבני משפחתם.

ההגדרה הפשטנית של המושג תעבורה, גורסת כי התעבורה הינה תנועה של הולכי רגל ושל רכבים כאחד, בדרכים ובכבישים. זאת, על מנת להגיע ממקום אחד למשנהו. מעבר להליכה רגלית, יכולים אדם או קבוצת אנשים להסתייע בכלי רכב מכל סוג שהוא – רכבים דו גלגליים או יותר, מנועיים או אחרים, על מנת להשיג את אותה המטרה. כלי הרכב כאמור הוא אמצעי התעבורה. 

 

מה בין עבירות תנועה ועבירות תעבורה?

עבירות תנועה ועבירות תעבורה הן הכינוי לכלל העבירות אשר אותן מבצעים נהגים, בעלי רכבים וגם הולכי רגל, בין אם הן גורמות לתאונות דרכים ובין אם לאו. נהג עלול להישפט או להיקנס בגין עבירת תעבורה, גם אם העבירה שלו לא גרמה בפועל לנפגעים או לנזק. לעניין זה, האינדיקציה היחידה לחומרת הענישה, היא חומרת העבירה.

מאליו מובן, עם זאת, כי אם עבירה חמורה גרמה לפגיעה ברכוש, בגוף או חלילה בנפש, הענישה עלולה להיות מחמירה הרבה יותר. במקרה הזה, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לשכור את שירותיו המקצועיים של עורך דין מנוסה שתחום התמחותו הוא דיני תעבורה. עורך דין דיני תעבורה יוכל לפעול לצמצום חומרת האישומים כנגד הנהג העבריין.

בהמשך, במהלך המשפט, מסייע עורך דין תעבורה למזער את האישומים, וחותר להשגת גזר דין שהחומרה שלו פחותה מזאת שהייתה צפויה מלכתחילה בהתחשב בנסיבות המקרה. לבסוף, בכוחו של עורך דין תעבורה מנוסה, לגרום לכך שגזר הדין כנגד נהג שהורשע בביצוע עבירת תנועה, יהיה מידתי ולא יחרוג ממידת החומרה של פסקי הדין שנגזרו במקרים דומים לאלו, שבגינם הועמד הלקוח שלו למשפט.

 

כיצד פועלות רשויות החוק בישראל כנגד עבירות תעבורה?

במדינת ישראל נהרגים מדי שנה מאות אנשים בתאונות דרכים או תאונות תעבורה שונות. למעשה, תאונות דרכים גבו מאז קום המדינה מחיר שהוא גבוה יותר מן המחיר שגבו כל מלחמות ישראל וכל פעולות הטרור גם יחד. אף שההשוואה הזאת עשויה להצטייר כשהשוואה מקוממת במידת מה, היא נועדה בעיקר להדגיש את חומרת המצב ולא לזלזל חלילה בקורבנות הטרור או בחללי מערכות ישראל. מהבחינה הזאת, מדינת ישראל אינה שונה מיתר מדינות העולם המתקדמות. ובכל זאת, בישראל מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים ביחס לגודל האוכלוסייה, הוא גבוה.

למרבה הצער, יש קבוצות אוכלוסיה מוגדרות שבקרבן מספר הנהגים העבריינים מצד אחד, ומספר הנפגעים בתאונות דרכים ותאונות תעבורה מצד שני, גבוה במיוחד. זאת, ללא פרופורציות לחלקה בכלל האוכלוסייה במדינת ישראל. חוקי התעבורה השונים, בנוסף לפעולות אחרות שנוקטות הרשויות השונות בישראל, נועדו למנוע או לכל הפחות לצמצם את מספר תאונות הדרכים ואת החומרה שלהן. 

נקודת המוצא של כלל העושים במלאכה היא שאכיפה יעילה של חוקי התעבורה, עשויה לתרום להשגת המטרה. ואולם מעבר לאכיפה, הם גם מבינים כי הסברה יעילה עשויה להשיג תוצאות לא פחות טובות. בשורות הבאות נדון באמצעי האכיפה השונים ובדרכים הקיימות להתגונן מפני תביעה בנושא תעבורה. בנוסף, נקדיש פסקה קצרה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, על מנת להשלים את תמונת האמצעים המגוונים שנוקטים הגופים השונים האמונים על נושא מניעת התאונות והגברת הבטיחות בדרכים.

 

עורך דין תעבורה – מיהו ומה תפקידו בעצם?

עורך דין תעבורה הוא עורך דין מוסמך, אשר תחום ההתמחות שלו הינו טיפול בעבירות תעבורה ובאישומים כנגד נהגים או נגד הולכי רגל בנושאים שונים הקשורים בתעבורה. לעיתים קרובות, מי שנאשם בעבירת תעבורה כזאת או אחרת, מקבל קנס המהווה תחליף להעמדה לדין, שהמחוקק רואה בו עונש הולם לעבירה.

מצד אחד, תשלום הקנס כמוהו כהודאה באשמה. מצד שני, תשלום הקנס מסיים את הפרשה ומונע מעובר העבירה את החשיפה להליכים חוקיים נוספים. תשלום הקנס בתוך פרק הזמן שהוקצב לכך, מונע גם הגדלה אוטומטית של התשלום.

יחד עם זאת, דרישת תשלום הקנס מונעת לכאורה מהנאשם את האפשרות להגן על עצמו בבית המשפט. לא בכדי ניתנת לכל אדם הנאשם בעבירת תעבורה, הזכות להימנע מתשלום הקנס ולעמוד לדין בגין העבירה שביצע. עם זאת, אדם המעדיף להישפט צריך להיות מודע לכך שהרשעה שלו תביא בהכרח לקנס מוגדל.

 

מה עדיף עבור מי שקיבל דוח על עבירת תנועה – תשלום קנס או משפט? 

לכאורה, תשלום הקנס אמור לסיים את הטיפול בעבירה. עם זאת, יש עבירות שונות אשר מעבר לקנס שהוטל בעקבות הביצוע שלהן, מקבל הנהג העבריין גם נקודות. סעיף 69א’ לפקודת התעבורה, ביחד עם סעיפים נוספים, מעגנים את שיטת הנקודות הנהוגה בישראל. ככל שנהג צבר יותר נקודות בתקופת זמן קצרה יותר, כך הסנקציות שיינקטו כנגדו עלולות להיות משמעותיות יותר.

במקרים חריגים, הנהג יתבקש לעבור שוב מבחן תיאוריה, מבחן נהיגה מעשי ובדיקות רפואיות, שזה אומר בעצם מעבר כל המסלול לקבלת רישיון מההתחלה. לפיכך, מי שכבר צבר כמה וכמה נקודות ונמצא בסכנה מוחשית לשלילת רישיון או אפילו יותר מכך, עשוי להעדיף משפט שבו יהיה לו סיכוי להוכיח את החפות שלו.

 

מהי שיטת הנקודות ואיך היא עובדת?

שיטת הנקודות שאותה הנהיג משרד התחבורה, הינה שיטה המשמשת לצורך מעקב אחרי עבירות תעבורה שביצעו נהגים ואחר התדירות והחומרה שלהן. כיוון שהנתונים נאספים ומאוחסנים בצורה מסודרת ויסודית, וכיוון שהנקודות אותן צבר הנהג נצברות ונרשמות במחשבים של משרד התחבורה מיד עם ביצוע העבירה, יכולים המומחים של משרד התחבורה לעקוב בצורה יעילה אחרי נהגים שהם עבריינים מועדים.

נהג אשר מבצע עבירה חד פעמית או עבירה אחת שאיננה חמורה מדי כמה שנים, לא ייחשב כנהג בעייתי. ממילא, הנקודות שנצברו נמחקות אחת לכמה שנים. כחומרת העבירה, כך יגדל מספר הנקודות שהנהג המבצע יצבור.

אולם אם מדובר בעבריין סדרתי, הרי שהנקודות שיצברו לחובתו יעידו על כך, והעבריין הזה יאולץ לעבור קורס כזה או אחר על מנת למחוק את הנקודות שהצטברו לחובתו. לחילופין יהיה חייב, כמובן, לנהוג בזהירות רבה על מנת להימנע מצבירה של נקודות נוספות, מה שתואם בעצם את המטרה הראשונית של השיטה הזאת.

 

מהן בעצם עבירות תעבורה?

פקודת התעבורה ותקנות התעבורה, הם שני המסמכים החוקיים אשר על פיהם נשפטים מי שביצעו עבירות תעבורה. לכאורה, המחוקק מבדיל בין עבירות תעבורה לבין עבירות פליליות רגילות, ומעביר את כל נושא התעבורה לטיפולה של מערכת שיפוטית נפרדת.

אבל למעשה, האמת היא כי עבירות תעבורה הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין. כאמור לעיל, העונש עבור עבירות תעבורה קלות, עשוי להסתיים בקנס. מנגד, עבירות חמורות יותר מחייבות משפט, שבסיומו יוטל על העבריין קנס כספי או מאסר על תנאי במקרה הטוב, ועונש עבודות שירות או מאסר במקרה הפחות טוב.

אחת העבירות שהמחוקק אינו מוחל עליה הינה עבירה של הפקרה לאחר פגיעה, שבגינה עלול העבריין לספוג עונש של שנות מאסר מרובות. ההבדל העיקרי בין עבירות תעבורה ועבירות פליליות רגילות, טמון בעובדה שעצם ביצוע העבירה כרוך בענישה, והתוצאות שלה, אם יש כאלה, עלולות רק להחמיר את הענישה. 

 

מהם תחומי הפעילות של עורך דין תעבורה?

עורך דין תעבורה הוא בעל המקצוע שאמור להקל את הסנקציות והעונשים המוטלים על מי שביצעו עבירות תעבורה לסוגיהן השונים, אם העבירות הללו הביאו לכך שהעבריין נתבע לדין. יש עבירות שעצם הביצוע שלהן איננו מאפשר הטלת קנס, ואפילו הוא מלווה בתוספת נקודות, אלא מחייב משפט. עם העבירות החמורות מהסוג האמור, ניתן למנות את העבירות הבאות:

 

נהיגה ללא ביטוח חובה

ביטוח החובה הוא בעצם הביטוח שאמור לפצות נפגעים כתוצאה מהעבירה, בין אם היו ברכבו של הפוגע ובין אם נפגעו על ידי הרכב הפוגע. העדר ביטוח חובה מונע מבעל הרכב או מכל אדם אחר, לנהוג ברגב הזה, גם אם יש ברשותו רישיון נהיגה תקף.

העבירה הזאת היא עילה למשפט, בנוסף על שלילת הרישיון שבמקרים רבים נלווית להזמנה למשפט. עם זאת, אם הציג הנהג מסמכים המעידים על קיומו של ביטוח חובה בעת ביצוע העבירה, תבוטל העבירה ובמקומה יוטל קנס בגין אי נשיאת מסמכים.

 

חריגה ממהירות נסיעה מותרת

באופן עקרוני, חריגה מהמהירות המותרת עלולה להביא להטלת קנס. עם זאת, חריגה של שלושים קילומטרים לשעה (קמ”ש) מהמהירות המותרת בשטח בנוי, או ארבעים קילומטרים לשעה בשטח בין עירוני, תגרום להגשת כתב אישום בלא כל אפשרות לברירת קנס. זאת, מפאת רמת הסיכון הגבוהה שהנהג מסכן בה את מי שנוסע איתו, ועל אחת כמה וכמה את מי שעלול להיפגע מהרכב שלו בעת תאונה, חלילה.

 

נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים, היא עבירה שנחשבת כחמורה במיוחד, ובית המשפט מחמיר מאוד עם מי שנמצאו אשמים בעבירה מהסוג הזה. גם כאן, אין ברירת קנס והנהג העבריין יזומן למשפט. למרבה הצער, נהגים שיכורים או תחת השפעת סמים גרמו לחלק ניכר מהתאונות הקטלניות ביותר בישראל.

 

נהיגה בעת פסילת רישיון

גם כאן, העבריין עלול להיות מובא לדין אם נמצא אשם בנהיגה בעת שהרישיון שלו נפסל. אין הגיון במתן קנס לנהג שנוהג בפסילה, שכן מדובר בסוג מסוים של פרס לאותו עבריין. עם זאת, יש מה לעשות על מנת לבטח או להשעות את הפסילה, שבמובנים רבים פוגעת בזכות יסוד של הנהג, במיוחד אם עניינו עדיין לא נדון בבית המשפט.

כל עבירות התעבורה שהוזכרו לעיל, הן רק חלק מזערי מכלל העבירות שבגינן עלול העבריין לעמוד לדין, בלי כל אפשרות להמיר את המשפט בתשלום קנס. בכל אחד מהמקרים הללו, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לפנות לסיוע של עורך דין תעבורה המכיר את הנושא, מתמצא בו ויכול להגיש סיוע משפטי מקצועי. במקרים מסוימים, החוק מחייב קבלת סיוע משפטי.

 

על חשיבות הפניה לייצוג משפטי במשפט תעבורה

מעבר לאמור לעיל, חשוב לציין כי אם מי שעבר עבירת תנועה שבגינה הוא עלול לספוג עונש של שלילת רישיון או, מה שגרוע יותר, עונש מאסר, צריך לקבל ייצוג משפטי הולם, כאשר מתנהל נגדו משפט בבית הדין לתעבורה. כפי שכבר הוזכר לעיל, למרות שבחוק הישראלי יש הפרדה בין משפט תעבורה לבין משפט פלילי, הרי שעבירת תעבורה, ועל אחת כמה וכמה עבירה מסכנת חיים או עבירת תעבורה שבגללה היו נפגעים בגוף או בנפש, העבריין חייב בייצוג משפטי.

זאת, בעיקר לנוכח העובדה שעצם ביצוע העבירה מהווה עילה לפסיקה מחמירה, שלאחריה יגיע גם גזר דין מחמיר. אם במשפט הפלילי יש צורך להוכיח קיומו של יסוד משפטי וכוונה בדרך לביצוע העבירה, אין הדבר כך בעבירות תעבורה. זאת הסיבה לכך שהייצוג המשפטי הוא חיוני במקרים שצוינו לעיל, ובמקרים רבים נוספים.

 

על בית המשפט לתעבורה ותחומי הפעילות שלו

בית המשפט לתעבורה הוא, כמובן מאליו, חלק מהרשות השופטת במדינת ישראל. המעמד של בית משפט לתעבורה דומה למעמד של בית משפט השלום בתחום השיפוט הפלילי בישראל. פקודת התעבורה ותקנות התעבורה, תוחמות את הנושאים והמצבים המדויקים בהם ייערך דיון בבית המשפט לתעבורה.

עם זאת, בגלל ריבוי העבירות מצד אחד, והעובדה שרובן קלות ואינן בהכרח מסכנות חיים מצד שני, מצא לנכון המחוקק לאפשר לנהגים רבים שנתפסו עוברים עבירות לשלם קנס. זאת, כתחליף הולם לדיון בבית המשפט לתעבורה.

מוסכם על כולם שהקנס הזה אכן מקצר תהליכים ומונע עומסים מיותרים שהיו עלולים להיווצר, אם כל עבירה היתה גורמת להעמדה לדין של העבריין. מנגד, מי שמרגיש שתשלום הקנס מקפח אותו והוא מעוניין להישפט, יכול להצהיר על כך ולעמוד למשפט, אשר יוכיח את חפותו. לא אחת קרה שנהגים העדיפו להישפט, והאישום כנגדם אכן בוטל עקב כך.

 

כיצד מטופלות עבירות תנועה בבית משפט לתעבורה?

במקרים חמורים, בית המשפט לתעבורה הוא המקום שבו ייערך משפטם של עבריינים שביצעו עבירות תעבורה חמורות, אשר הגורם הבעייתי ביותר שבהן הינו הגורם של סיכון חיי הזולת וחיי הנהג עצמו. כבר הובאו לעיל דוגמאות לעבירות שידונו בבית המשפט כאמור.

אולם חשוב לדעת כי בנוסף לעבירות הנזכרות לעיל, בית המשפט לתעבורה דן גם במגוון רחב של נושאים אחרים. עם הנושאים כאמור ניתן למנות עבירות בנושא רישוי מסמכים ועבירות ביטוח. סוג אחר של עבירות הינו עבירות של מהילת דלקים, פיקוח על תחנות דלק, וכן עבירות על חוק הפיקוח על מוצרים ושירותים, בעיקר במוצרים ושירותים שעניינם תחבורה ורישוי.

גם הפיקוח על נותני שירותים בתחום התחבורה, הוא עניינו של בית המשפט לתעבורה. לדוגמא – נהג אוטובוס שמעניק שירות גרוע או מסרב להעניק שירות או כל עבירה אחרת המתבצעת תוך כדי העבודה של הנהג. ערעור על פסיקת שופט בבית המשפט לתעבורה מוגש לבית המשפט המחוזי.

 

על פקודת התעבורה והסעיפים השונים שלה

פקודת התעבורה היא למעשה אוסף של תקנות וחוקים שונים. מכיוון שהפקודה כאמור לא חוקקה כמסמך יחיד, היא נחשבת פקודה ולא חקיקה. הפקודה כאמור מורכבת מתשעה חלקים שונים. הפרק הראשון מגדיר את הנושאים והמושגים שבהם תעסוק הפקודה. הפרק השני של הפקודה עוסק בענייני רישוי ורישום הרכב שבו נוסע הנהג, ומסיע איתו נוסעים.

הפרק הזה עסק ברישיון הרכב, התוקף שלו והסמכות להסדיר את הרישיון כאמור לעיל. החלק הזה מסדיר את כל האגרות והתשלומים השונים שבהם חייב בעל הרכב, גם אם אין בידיו רישיון נהיגה. דוגמה טובה לכך הוא בעל עסק שיש לו רכב, אבל מי שנוהג ברכב הוא אדם אחר, העובד בעסק.

החלק הבא של הפקודה כאמור עוסק כל כולו ברישיון הנהיגה של מי שנוהג ברכב. הגדרת רישיון נהיגה וקביעת איסור נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף ובכלל. בנוסף, החלק הזה עוסק בהגדרת הכשירות להוצאת רישיון נהיגה וסייגים למתן רישיון.

לדוגמה – נהיגה עם משקפיים או עם עזרים מיוחדים בלבד. החלק הזה מסדיר גם את נושא הנהג החדש והנהג הצעיר. חלק נוסף בפקודה נוגע לבעלי תפקידים, הרשאים לנהוג בסוג מסוים של רכבים. לדוגמה – בעלי רישיון נהיגה צבאי הרשאים לנהוג בכלי רכב צבאיים. 

החלק הבא של פקודת התעבורה עוסק בנושא המוניות, הוצאת רישיונות להפעלת מוניות וכל עניין שיש לו קשר לנושא הזה: הוצאת רישיון למונית או העברה שלו, וכן הסדרה של תשלום האגרות השונות. מי שמפעילים קו שירות, חייבים ברישיון ייחודי לשם כך.

זאת, במטרה למנוע תחרות פרועה ובעקבותיה ירידה ברמת השירות וברמת הבטיחות של הנהנים ממנו. בשנת 2016 נוסף לפקודה הנושא של נסיעות שיתופיות, שהולך ותופס תאוצה בישראל בשנים האחרונות. הפקודה מגדירה בצורה ברורה ככל שניתן את הנושא ואת המחירים והעלויות שלו ללקוחות. 

בחלק הבא של הפקודה, עוסק המחוקק בבתי הספר לנהיגה וברישיונות להפעלה שלהם. בנוסף, הוא עוסק בנושא המורים לנהיגה, ולא אחת מתמקד במורים לנהיגה ובאופן ההתנהלות שלהם. זאת, בהתחשב בעובדה שמדובר במי שמכשירים את דור העתיד של הנהגים.

בשלב הבא עוסקת הפקודה באגרות שונות שבהן חייב כל בעל רכב, ובפטורים הניתנים לבעלי רכבים מסוימים או בעלי מגבלות או אחרים שהם זכאים לפטורים מאגרת רישיון נהיגה, או פטור מאגרות עבור רכבים השייכים לסוגי אוכלוסיה הפטורים מהם – נכים, נכי צה”ל, פגועי נפש ועוד. 

פרק חשוב נוסף של פקודת התעבורה עוסק בשיפוט ובסדרי הדין בעת טיפול בעברייני תעבורה המובאים לדין עקב עבירה חמורה שעברו. הפרק עוסק בסמכותו של שופט תעבורה ובסדרים האפשריים למשפט כנגד מאן דהוא, בעקבות עבירה תחבורתית שעבר. חלק חשוב במיוחד בפקודת התעבורה, עוסק בהתליית רישיון נהיגה – פסילת רישיון על רקע חשד לקבלת הרישיון שלא כדין, הן עקב אי עמידה בדרישות לרישיון והן אם מחזיק הרישיון החשד בכך שהוא בלתי כשיר לנהוג.

לדוגמה – אדם הסובל מבעיות ראייה קשות, ובכל זאת מחזיק רישיון נהיגה. בהתאם לסעיף הזה, רשות הרישוי רשאית לחייב כל בעל רישיון נהיגה, להתנות תנאים לקבלת הרישיון. עם התנאים כאמור ניתן למנות הרכבת משקפיים בעת הנהיגה, ומגוון תנאים אחרים.

 

מהו צו התעבורה משנת 2002?

צו התעבורה מהווה השלמה לפקודת התעבורה, וקובע את הסנקציות והעונשים אשר יישאו בהם עברייני תנועה, בהתאם לסוג העבירה שביצעו.הצו קובע את הקנסות השונים, אשר נקבעו בהתאם לדרגת העבירה שביצע הנהג ולחומרה שלה.

 

מהי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומה תפקידה?

אף שהמאמר עוסק בעורך דין תעבורה בהקשר של עבירות תעבורה והעונשים המוטלים על נהגים עבריינים בישראל, מצאנו לנכון להזכיר במספר מילים גם את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הרשות הזאת הינה גוף עצמאי, הפועל במסגרת משרד התחבורה.

תפקידיה של הרשות הזאת מגוונים, וכוללים בין היתר תכנון והפעלת מערך ארצי להצלת נפגעים בתאונות דרכים, וכן גיבוש מדיניות של אכיפה וענישה, כולל ביצוע שינויי חקיקה שונים, במטרה להפחית ככל שניתן את מספר תאונות הדרכים בישראל ואת החומרה שלהן. בנוסף, אמונה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על פעולות הסברה שונות בקרב קבוצות אוכלוסיה רלוונטיות, בדגש על ילדים ונוער.

זאת, במטרה לחנך אותם להתנהגות נאותה בנושאי תעבורה כבר מגיל צעיר. אין ספק כי הפעילות הנרחבת של הרשות מעלה את הנושא לשיח הציבורי, ולמודעות של כל אזרח ותושב במדינת ישראל. בכך, יש לקוות שנחסכים נפגעים בתאונות דרכים, בגוף ובנפש. 

 

באילו מקרים כדאי לפנות להתייעצות מול עורך דין תעבורה?

עורך דין תעבורה הוא עורך דין המתמחה בייצוג אנשים אשר תלויות ועומדות כנגדם האשמות בגין עבירות על חוקי התעבורה. בדרך כלל, בעבירות שבהן ניתנת לנאשם ברירת קנס, קרי תשלום קנס כנגד שמיטת האישומים, הרי שמרבית הנאשמים מעדיפים לנצל את ברירת הקנס ולהימנע מהליכים משפטיים מיותרים.

בחישוב של עלות מול תועלת, אין ספק כי במקרים רבים תשלום הקנס הינו הברירה העדיפה. הדבר נכון באותה המידה כמעט, גם כאשר עצם הטלת הקנס כרוכה בתוספת נקודות הנזקפות לחובתו של הנהג.

עם זאת, ישנם מקרים אשר בהם גם כאשר מדובר בקנסות מזעריים לכאורה, מעדיף מקבל הקנס להישפט. לרוב, מדובר בשני מצבים: האחד – מצב שבו הנהג בטוח בחפותו ויכול ומעוניין להוכיח אותה בבית המשפט. המקרה השני, הוא כאשר הנקודות שנצברו נוספות על נקודות קיימות, שבגינן עלול הנהג להיות חשוף לסנקציות שונות.

אולם הנחיצות של עורך דין תעבורה עולה, כאשר הנהג נאשם בעבירות חמורות על חוקי התעבורה, אשר בגללן הוא איננו מקבל ברירת קנס אלא מופנה ישירות למשפט. עבירות כאלה יכולות להיות, כפי שכבר הוזכר, עבירות מהירות חמורות או עבירות חמורות על חוקי התעבורה שעלולות להיות מסכנות חיים.

אבל הייצוג הופך לחובה של ממש, אם הנהג מואשם בפגיעה באנשים אחרים, בהריגה או במקרים הגרועים יותר – הפקרת פצוע אחרי תאונה. במקרים הללו הייצוג המשפטי איננו בגדר רשות, אלא בגדר חובה של ממש. זאת, משום שהרשעה במקרים כאלה עלולה להוביל לפסק דין הכולל עונש מאסר ממושך לעבריין שהורשע. 

 

איך בוחרים עורך דין תעבורה?

אם כבר הוחלט להגיש כנגדכם כתב אישום חמור בנושאים שהוזכרו לעיל, הדבר הנכון ביותר הוא לבחור עורך דין תעבורה מנוסה, המכיר את תחום דיני התעבורה על בוריו. לכאורה אפשר היה לחשוב כי עורך דין פלילי רגיל יכול לעשות את העבודה, אך לא כך הדבר.

משפט המתנהל בבית דין לענייני תעבורה, הוא משפט מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, הדורש בקיאות רבה ברזי החקיקה, הן מצד ההגנה והן מצד התביעה. זאת, במטרה להקטין את הסיכויים להרשעה ובעקבותיה לפסק דין שעלול להשפיע על חיי הנאשם למשך תקופה ארוכה. ככל שההאשמות הן חמורות יותר, כך חשוב לבחור עורך דין מנוסה ומיומן יותר. 

 

בשורה התחתונה

אם יש לכם צורך בייצוג משפטי מקצועי במשפט המתנהל בבית הדין לענייני תעבורה, מומלץ לפנות בהקדם להתייעצות מול עורך דין תעבורה, שילמד את פרטי המקרה שלכם ויוכל ללוות אתכם לכל אורך התהליך, ולסייע לכם למצות את זכויותיכם מול רשויות האכיפה ומערכת המשפט.

עורכי דין תעבורה מומלצים: עו”ד תעבורה ינובסקי טייב | עו”ד תעבורה יערית אוליאל

עורך דין תעבורה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: