תביעה נגד עובד בגין גניבת סוד מסחרי

עולם העבודה מלא בסודות עסקיים שאנשים מפתחים עם השנים. כאשר אותם אנשים מעסיקים עובדים אחרים שיעבדו תחתם, הם למעשה חושפים אותם לסודות הללו, ואף לעיתים משתמשים ביכולות של אותם עובדים כדי לפתח, להתפתח ולייצר עוד אלמנטים שיכולים להיחשב לסודות עסקיים ומסחריים. הפחד הגדול של אותם עסקים, הוא הדלפה של אותם סודות עסקיים על ידי עובדים ולכן, הם צריכים לדעת ולהגן על עצמם ואף להגיש תביעה נגד עובד בגין גניבת סוד מסחרי כדי ליצור הרתעה והגנה.

על חשיבות הסודות המסחריים

גניבת סוד מסחרי היא עבירה חמורה מאוד עבור הרבה מאוד בעלי עסקים. הנזק שיכולה לייצר כזו דליפת מידע הוא עצום, ובתרחישים קיצוניים, היא יכולה אף לגרום לסגירת העסק או לצמצום הפעילות עד כדי חוסר רווחיות.

זה נכון לכל תחום שהוא, לרבות תחום ההייטק, המזון, האבטחה, הטכנולוגיה ועוד. מדובר, למעשה, בדרך שמאפשרת לעסק לעשות כסף, ולהרוויח את היתרון היחסי על פני היריבים שלו מאותו התחום. לכן, גניבת סוד מסחרי היא עניין שמתייחסים אליו ברצינות רבה, גם במסגרת החוק.

 

עמדת החוק לגבי גניבת סוד מסחרי

החוק הישראלי קובע מה הוא סוד מסחרי ומהי גניבת סוד מסחרי על מנת למנוע אי הבנות. הגדרת המונח "סוד מסחרי" מובאת כחלק מחוק עוולות מסחריות שנוסח בשנת 1999, לפיו:

"סוד מסחרי הינו מידע עסקי מכל סוג שהוא, שאינו נחלתם של רבים ואיננו ניתן לגילוי כדין בנקל על-ידי אחרים".

בהמשך, קובע החוק כי סודיותיו של המידע הנ"ל, מעניקה לבעליו יתרון עסקי בולט על פני המתחרים שלו ובלבד שבעליו החוקיים של המידע נוקט באמצעים סבירים על מנת להגן על סודיותו.
כך למעשה, יכול כל בעל עסק לשמור על הסודות המסחריים שלו, כל עוד הוא מפעיל אמצעים סבירים לכך.

תביעה נגד עובד בגין גניבת סוד מסחרי
תביעה נגד עובד בגין גניבת סוד מסחרי

שימוש חוקי בסודות מסחריים

מכיוון שרוב אנשי העסקים הם בעלי אינטרס מובהק לשמור על הסודות המסחריים שלהם, הסכנה הגדולה ביותר עבורם הוא כוח האדם שהם מעסיקים. שוק העבודה כיום בנוי בצורה שונה מאשר בעבר. אנשים מדלגים בין עבודות, מחפשים תנאים טובים יותר, שכר גבוה יותר וגם אתגרים שונים.

זאת בניגוד לעבר כאשר אנשים נהגו להישאר באותו מקום עבודה למשך כמה עשורים. כתוצאה מכך, אנשים רבים נחשפים לסודות עסקיים שונים, וחלקם אף משתמשים באותם סודות, שלא כחוק, בין אם בתום לב ובין אם במזיד.

 

על הציפייה של מעסיקים לנאמנות ותום לב מצד עובדיהם

כל בעל עסק מצפה מהעובדים שלו לנאמנות בסיסית ולתום לב בכל הנוגע לשימוש במידע, במערכות או בשיטות העבודה של העסק. על מנת שהעסק יוכל להתפתח ולפעול בצורה מסודרת, העובדים חייבים לקבל את התנאים הבסיסיים לעבודה, וזה כולל פעמים רבות גישה לאותם סודות מסחריים.

אם עובד מפר את האמון הבסיסי הזה, ייתכן שיהיה צורך לערב עורך דין דיני עבודה אשר יפתור את הבעיה בבית המשפט. יש לא מעט תקדימים לתביעות של גניבת סוד מסחרי כאשר ברבות מהן, המעסיק יוצא בסופו של דבר כשידו על העליונה.

 

כיצד מעריכים את הנזק שנגרם למעסיק בתביעה נגד עובד בגין גניבת סוד מסחרי

תפקידו של עורך דין דיני עבודה במקרים של תביעות בנושא גניבת סוד מסחרי היא להוכיח שהעובד לא פעל בתום לב. בין אם העובד רצה להתקדם בעבודתו החדשה, להרשים את הבוסים החדשים או לפגוע בבוס הישן ממניעים אישיים, הוא ידרש לתת את הדין ולשלם בגין הנזקים שגרם למקום עבודתו הישן בעת שהסגיר את סודותיו המסחריים לגורמים בלתי מורשים.

אם העובד השתמש במידע שרכש במקום אחד, ויישם אותו בעבודה במקום אחר, יש כאן מקום לדיון לגבי השאלה עד כמה הוא פגע במעסיקו הישן, ועד כמה המידע סייע לו בצורה לא הוגנת במקום החדש. התחום הוא אפור, ולכן, העניינים הללו נסגרים לעיתים בבית המשפט.

מה עושים כשאין יכולת להוכיח בבית המשפט שבוצעה גניבת סוד מסחרי בידי עובד?

ישנם פסקי דין שקובעים שגם אם מעסיק לא יצליח להוכיח כי עובד ביצע גניבת סוד מסחרי של ממש, הוא עדיין יוכל לטעון לעילות תביעה נזיקיות רגילות, עקב הפרת חוזה והתנהגות שלא בתום לב של העובדים שלו. כאשר עובדים עם עורך דין דיני עבודה מיומן, הוא יכול לסייע לבעלי עסקים למצוא האם והיכן ביצע העובד עבירה של גניבת סוד מסחרי ואף להוכיח כי העסק ספג נזקים בצורה כזו או אחרת בשל כך.

 

על תפקידו של עורך דין דיני עבודה בתביעה נגד עובד בגין גניבת סוד מסחרי

במקומות עבודה רבים, לבטח בהייטק, מחתימים עובדים על הסכמי סודיות דרקוניים כדי להבטיח שהמידע הרגיש והידע הייחודי בארגון, יישארו בידי המעסיק. המחלוקות הקשות בין עובדים למעסיקים בהקשר זה, נגרמות לרוב בגלל שיטות העבודה והמידע שצובר העובד תוך כדי העבודה במקום.

השאלה היא האם העובד השתמש במידע מסוים שצבר במקום אחד, במקום עבודה אחר, ועד כמה פגע במעסיקו הקודם עקב השימוש שעשה במידע ובידע, הן שאלות שעל עורך דין דיני עבודה למצוא את התשובות עליהן, לטובת הלקוחות שלו, בין אם מדובר בייצוג של המעסיק, או בייצוג של עובד לשעבר.

 

מה משמעותן של תקופות צינון לעניין גניבת סוד מסחרי?

המציאות של שוק התעסוקה הישראלי גורמת לכך שישנם המון מקרים של גניבת סודות מסחריים בארץ, לבטח בשוק ההייטק הרגיש, וכי עורך דין דיני עבודה הוא מצרך מבוקש מאוד עבור חברות רבות מצד אחד, ואנשים פרטיים מנגד.

בהרבה מקרים, נפגשים הצדדים בבית המשפט לאור חוסר עמידה בסעיף המחייב תקופת צינון של העובד לפני העסקה אצל מעסיקים מתחרים, והמקרה השני הוא במקרה של הקמת חברה פרטית בידי עובד, העוסקת, פחות או יותר, באותו תחום בו עוסק מעסיקו לשעבר של העובד.

 

כיצד מעסיקים יכולים להגן על עצמם מפני גניבת סוד מסחרי בידי עובדים?

בשני המקרים הרלוונטיים והשכיחים הללו של עובד שעזב את מקום עבודתו ויצא לדרך חדשה, אין מן הנמנע שיהיו חשדות מצד מעסיקו הקודם בדבר האפשרות לגניבת סוד מסחרי. הרי העובד הוכשר, שכלל את כישוריו, צבר ידע והשתמש בשיטות עבודה של מקום אחד, וכעת הוא מבצע את אותה עבודה, במקום אחר, מבלי שמעסיקו הקודם ירוויח מכך.

לא תמיד העבירה של גניבת סוד מסחרי מתרחשת באופן אוטומטי, אך עורך דין דיני עבודה יכול לסייע למעסיקים להגם על האינטרסים שלהם, אם הנושא יגיע לבית המשפט, ולהציג את העובדות כפי שהן באמת.

 

האם ניתן להטיל צווי מניעה וקנסות נגד עובד בגין גניבת סוד מסחרי?

במקרים קיצוניים, עורך דין דיני עבודה יכול להנפיק צו מניעה למניעת מעבר של עובד ממקום עבודה אחד לאחר, וזאת אם יש חשש ממשי לביצוע עבירה של גניבת סוד מסחרי ושימוש בו במקום העבודה החדש. המדיניות הציבורית בישראל היא של עידוד תחרותיות הוגנת, והקנסות בעבירות של גניבת סוד מסחרי יכולות להגיע לסכומים גבוהים מאוד, של עד 100 אלף שקלים ללא צורך בהוכחת נזק מצד המעסיק.

 

האם אפשרי למנוע גניבת סוד מסחרי על ידי עובדים?

עסקים רבים צוברים מוניטין רב עם השנים, והם עובדים קשה כדי להביא ללקוחות שלהם את המוצר או השירות הטוב ביותר. ברוב המקרים, זה מתרחש בעזרת סודות מקצועיים שנצברים עם השנים. אף שגניבת סודות מסחריים עלולה להתבצע בידי גורמים חיצוניים לארגון, ברוב המקרים, זהו כוח האדם בחברה שמהווה את הסכנה הגדולה ביותר.

כדי למנוע גניבת סודות מסחריים לעיתים אין מנוס אלא להסתייע בשירותיו של עורך דין דיני עבודה שיכול לייעץ למעסיק לגבי דרכים חוקיות להגן על הקניין הרוחני שלו ואמצעי אכיפה יעילים.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.