שערוך בהסכמי גירושין וחלוקה צודקת של הרכוש בין הצדדים

הסכם גירושין הוא הדרך הנכונה והטובה ביותר לסיום חיי הנישואין. ההסכמה באשר ליתרונות שלו מקובלת על כלל אנשי המקצוע בתחום. אבל למרות שהסכם גירושין פותר את מרבית הבעיות, עדיין יש בכל הסכם נקודות שחייבות להתברר עד תום אם וכאשר מגיעה העת לקיים את ההסכם. מהו הסכם גירושין? מה היתרונות שלו? מהו שערוך נכסים בהסכמי הגירושין?

מתי מתעורר הצורך לערוך שערוך של הנכסים שאמורים להתחלק בין שני הצדדים בהסכם? למה חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין גירושין לטפל בהערכת הנכסים ובחלוקה הוגנת שלהם בין בני הזוג? במאמר שלפניכם נדון בדרכים למימוש הלכה למעשה של הסכם גירושין ושערוך הנכסים כמרכיב חשוב בדרך לביצוע ההסכם הזה.

מהו הסכם גירושין ומי יכול לחתום על הסכם כזה?

הסכם גירושין הוא הסכם אשר נחתם בין בני זוג שהם כבר נשואים, או שהם עתידים להינשא בעתיד הנראה לעין. ההסכם הזה מתווה את הדרך לטיפול בנכסים של בני הזוג, כמו גם בעניינים אישיים, שבמרכזם המשמורת על הילדים.

 

הצד הפיננסי של הסכם גירושין

הצד הפיננסי של הסכם הגירושין עוסק באופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, אם וכאשר הנישואין יסתיימו. למען הסר ספק – כאשר מדברים על חלוקת הרכוש, מדובר בעיקר על הרכוש והממון המשותפים שבני הזוג צברו במהלך חיי הנישואין. רכוש או כספים שאחד מבני הזוג הביא איתו לחיי הנישואין יחזרו אליו במלואם ולא יחולקו בין בני הזוג. הדבר נכון בדרך כלל, אף שיש מקרים שבהם בהסכם הגירושין קיימת הסכמה של אחד מבני הזוג להעביר לרשות בן הזוג האחר רכוש השייך לו, שישקע לטובת הילדים או למטרות אחרות.

 

חלוקת הרכוש המשותף בהסכמי גירושין

הסכם גירושין מתווה את הדרך לחלוקת הרכוש המשותף הקיים או כל רכוש משותף אחר שיצטבר במהלך הנישואין. בהעדר הסכם, הנטייה של בתי המשפט או של בית הדין הרבני היא לחלק את הרכוש שווה בשווה בין ביי הזוג.

הסכם גירושין עשוי להעניק חלק גדול יותר לאחד מבני הזוג בעקבות מגוון רחב של סיבות. בין השאר – גם בעקבות פער משמעותי בהכנסה שחלוקת הרכוש משקפת אותו, או פער בצרכים בין בני הזוג. אם יש עסק משותף, ההסכם יכול לעסוק בתנאים לחלוקה שלו או לחילופין לניהול משותף שלו למרות הגירושין.

ההסכם יכול לעסוק גם באיזון משאבים, שזה אומר שפחות עוסקים במכירת נכסים קיימים ויותר מנסים לחלק אותם בצורה הולמת. בסיכומו של עניין, מעביר הצד שזכה לחלק גדול יותר מהנכסים לצד השני, סכומי כסף שיאזנו את העודף הזה. התהליך הזה נקרא איזון משאבים.

שערוך בהסכמי גירושין וחלוקה צודקת של הרכוש בין הצדדים
שערוך בהסכמי גירושין וחלוקה צודקת של הרכוש בין הצדדים

החלק המשפחתי של הסכם גירושין

החלק המשפחתי של הסכם גירושין עוסק בדרך כלל  בטיפול בילדים ובמשמורת:

  1. משמורת משותפת או הסדרי ראייה: בהסכם גירושין יכולים בני הזוג להסכים מראש על סוג המשמורת שייקבע. משמורת משותפת פירושה חלוקת זמן שווה בין ההורים, כשהילדים שוהים בחלק מהזמן אצל בן זוג אחד ובחלק השני אצל בן הזוג השני. לחילופין, בני הזוג יכולים להסכים על משמורת לאחד הצדדים תך שהצד השני נהנה מהסגרי ראייה בלבד.
  2. תשלום מזונות: בדרך כלל, תשלום המזונות הוא פונקציה של אופי המשמורת, כאשר במשמורת משותפת המזונות נמוכים יותר. עם זאת, הטיפול השוטף בילדים מתחלק גם הוא שווה בשווה.

 

חשוב להדגיש שלא משנה איזה הסדר מוסכם על שני הצדדים, האפוטרופסות על הילדים שייכת לשני ההורים באופן טבעי ומועברת באופן בלעדי רק להורה אחד במקרים נדירים בלבד.

 

על היתרונות של הסכמי גירושין

היתרון המשמעותי ביותר של הסכם גירושין, טמון בעובדה שהוא מתווה מראש קווים כלליים של הסדר עתידי בין בני הזוג. זאת, אם וכאשר הם יבקשו להיפרד. עצם העובדה שההסכם נחתם בתקופה שבה בני הזוג מתקשרים ומבינים איש את הצרכים של רעהו או רעותו, עשויה לייצר הסכם גירושין הוגן לתועלת כל הצדדים.

מעבר לעובדה שלרוב מדובר בהסדר הוגן, הרי שהסכם גירושין מונע מראש גם את התהליך הארוך, המסובך ושטוף הרגשות של גירושין ללא הסכם. היישום של הסכם כזה הוא קצר למדיי כיוון שמדובר בהסכם שקיבל תוקף של פסק דין. כך נחסכים מכל הצדדים עוגמת נפש והוצאות רבות. זאת, בנוסף לעוגמת הנפש שנחסכת גם מהילדים, שלא נסחפים לתוך המלחמה בין ההורים שלהם.

 

שערוך בהסכם גירושין – מתי הוא נדרש ולמה?

במרבית המקרים, הסכם גירושין בין בני זוג נערך זמן רב לפני שהגירושין מתרחשים בפועל. לכן ההסכם לא יכול לעסוק בצורה מפורטת בחלוקת הרכוש בין הצדדים, אלא רק בקווים כלליים. בהסכם יכולים שני הצדדים להחליט שהרכוש שהצטבר בידי בני הזוג יחולק שווה בשווה, או יוחלט על קווים כלליים לחלוקת הרכוש. עם זאת, כמעט ואין פירוט של הרכוש שבו מדובר.

ואם יש פירוט כזה, הוא כללי מאד וממילא כולל רק את הרכוש שהיה בידי בני הזוג בעת חתימת ההסכם. לפיכך, כאשר בני זוג מתחילים לגלגל הליך גירושין, אחד הדברים החשובים שהם חייבים לעשות הוא לבצע שערוך של הרכוש שהם צברו ביחד.

 

מה זה שערוך של הרכוש בגירושין?

שערוך של הרכוש הוא הערכת השווי של כלל הרכוש שבני הזוג צברו במהלך חיי הנישואים. אם מדובר בחסכונות כספיים בלבד, אין צורך בהליך הזה. ואולם אם לבני הזוג יש נדל"ן – שזה אומר דירה אחת או יותר, או נכס נדל"ן אחר, יש צורך לבצע הערכת שווי שלו לפני החלוקה. אם יש בבעלות בני הזוג עסק, גם הוא צרים לעבור הליך שערוך, בין אם בני הזוג מתכוונים למכור אותו ובין אם הוא יישאר בבעלות אחד מהם, שיעביר לשני את שווי החלק שלו בעסק.

 

איך מתבצע תהליך שערוך בהסכמי גירושין?

לרוב, שני בני הזוג מחליטים על אופן השערוך של הרכוש, כאשר גם ההחלטה הזאת יכולה להיות חלק מהסכם הגירושין מלכתחילה. בדרך כלל מדובר על הערכת שמאי או שילוב הערכות של יותר מבעל מקצוע אחד. חלוקת הרכוש מתבצעת בהתאם להערכה המוסכמת על שני בני הזוג.

 

על חשיבות הליווי המשפטי בשערוך בהסכמי גירושין והוצאתם אל הפועל

הסכם גירושין, כמו כל הסכם אחר, מחייב ליווי מקצועי בדרך ליישום מוצלח שלו. כאשר פורטים את ההסכם לפרוטות ומתרגמים אותו לפעילות בשטח, מתברר שגם היישום של ההסכם האיכותי ביותר דורש עבודת שטח רצינית אם רוצים ליישם אותו בהצלחה.

עורך הדין מוודא שהיישום של ההסכם מתבצע בהלכה וכן מסיר את המכשולים השונים בדרך ליישום שלו, בין אם בהתמודדות מול הרשויות השונות ובין אם במתן פרשנות לסעיפים השונים או ביישום הלכה למעשה שלהם. ליווי של עורך דין מבטיח שההסכם יתבצע לתועלת כל הצדדים ובצורה ההוגנת ביותר האפשרית.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את