שיתוף הילדים בהליך הגירושין

הליך הגירושין הוא הליך לא פשוט לאף צד, אך לצערנו זוגות רבים ברחבי הארץ והעולם מוצאים את עצמם מתמודדים איתו, כשנישואיהם עולים על שרטון. הליך הגירושין מתבצע לא אחת בתיווכו של עורך דין גירושין, המלווה את כל אחד מהצדדים במטרה לסייע לו בהשגת התוצאות אליהן הוא שואף להגיע בתום ההליכים.

בחלק מהמקרים הליך הגירושין מתבצע תוך שיתוף הילדים בהתהליך. גם במקרים כאלו עורך דין גירושין משחק תפקיד חשוב ביותר, ובמסגרת מאמר זה ננסה להבין את הנושא של שיתוף הילדים בהליך הגירושין קצת יותר לעומק, ולעשות סדר בדברים.

שיתוף הילדים בהליך הגירושין – באיזה אופן?

כשמדברים על שיתוף הילדים בהליך הגירושין, מסתכלים על שיתוף המתבצע בשני היבטים: ההיבט הראשון הוא הפן הפסיכולוגי של שיתוף הילדים בהליך הגירושין, בכל הנוגע לפתיחת הנושא לדיון מולם, ותחילת ההתמודדות המשותפת עם העניין. ההיבט השני הוא הפן המשפטי, שבמסגרתו שיתוף הילדים בהליך הגירושין בא לידי ביטוי. שיתוף הילדים בהליך הגירושין הוא חלק חשוב בהחלטת בית המשפט, אז איך הוא מתבטא בפועל?

 

שיתוף הילדים בהליך הגירושין – כי דעתו של הילד לא פחות חשובה מדעותיהם של הוריו

מערכת המשפט היא מערכת שמנסה עד כמה לדבוק באמת ובצדק עד כמה שניתן, ולקחת בחשבון כמה שיותר נתונים רלוונטים לדיון שמתבצע סביב נושא מסוים. בכל הנוגע להליך הגירושין, קיימים לא מעט דיונים שמנסים להביא בחשבון נתונים כמו טובת הילד, תנאי המחייה שלו, מאפייני ההורים והתא המשפחתי שממנו הוא מגיע ועוד.

היות והליך הגירושין נוגע בפרידת ההורים אך משפיע גם על התא המשפחתי כולו, שיתוף הילדים בהליך הגירושין הוא עניין שתופס נפח יותר ויותר גדול בשנים האחרונות, כחלק אינטגרלי מהדיונים הנערכים בבתי המשפט בנושא. שיתוף הילדים בהליך הגירושין מאפשר לילד להשמיע את דעותיו ורצונותיו, ובית המשפט יכול בהחלט להתחשב בהם בעת הליך קבלת ההחלטות שלו בעניין.

 

אילו אתגרים שיתוף הילדים בהליך הגירושין יכול לעורר?

הילד הוא יחידה עצמאית ובלתי נפרדת מהתא המשפחתי, ולכן הליך הגירושין משפיע עליו באופן משמעותי מאוד. גירושי ההורים מובילים לכדי מגורים נפרדים, שינויים פוטנציאלים במסגרות החינוכיות של הילדים, שינויים בסדר היום שלהם, הסדרי ראייה ועוד. שיתוף הילדים בהליך הגירושין יכול להעלות נקודות חשובות ותובנות כמו היכן נוח לו לשהות יותר במהלך השבוע, לדוגמא, ואיזו מסגרת חיים תהלום את הצרכים של הילד, בהתאם לגילו, אורח החיים שהוא מנהל ועוד.

שיתוף הילדים בהליך הגירושין
שיתוף הילדים בהליך הגירושין

שיתוף הילדים בהליך הגירושין – לא תמיד משמש רק את בית המשפט

לצערנו, לא מעט הליכי גירושין מתנהלים בצורה מכוערת, ומגיעים לכדי סכסוך אמיתי בין הזוג המתגרש. כחלק מהמחלוקות וההליך הלא נעים, כל אחד מבני הזוג עלול "למשוך" את העניין לכיוונו, ולנסות להותיר את בן הזוג השני ללא כלום, גם במחיר של טובת הילדים.

שיתוף הילדים בהליך הגירושין יכול להיות מעולה על מנת לפקוח לשני הצדדים את העיניים, לאפשר לילדים להתבטא בצורה מלאה ולשקף את רצונותיהם האישיים.

באופן הזה, גם הצדדים יכולים להיזכר שטובת הילדים היא במקום הראשון, ולכן לא פעם שיתוף הילדים בהליך הגירושין משמש לא רק את בית המשפט, אלא גם את הזוג המתגרש עצמו.

 

כיצד עורך דין גירושין מסייע בשיתוף הילדים בהליך הגירושין?

הרעיון לשיתוף הילדים בהליך הגירושין לא תמיד עולה על השולחן, אבל כל עורך דין גירושין מקצועי יודע שהעניין הזה יכול להיות בהחלט יעיל וטוב עבור שני בני הזוג ועבור הליך הגירושין שמתקיים ביניהם. עורך דין גירושין מקצועי יוכל להעלות את האופציה של שיתוף הילדים בהליך הגירושין על השולחן, ולשקף בפני בני הזוג את היתרונות הגלומים בה.

כמו כן, לעיתים שיתוף הילדים בהליך הגירושין יכול, במודע, להוביל להכרעה לטובת אחד משני בני הזוג, כאשר הוא מעוניין להוכיח שהילדים מעדיפים להישאר לצידו באופי החיים החדש שלהם. מקרים אלו רלוונטים בין שני בני זוג עם מערכת יחסים מעורערת, כאשר אחד משני הזוג פחות פעיל בגידול הילדים ובשמירה על טובת הבית, לדוגמה.

 

עורך דין גירושין יסייע בהכנת הילדים לקראת הליך הגירושין

מעבר להעלאת אופציית שיתוף הילדים בהליך הגירושין על השולחן, עורך דין גירושין יכול להיות יעיל גם בהכנת הילדים לקראת הצגתם האישית בפני בית המשפט. ילדים, בין אם הם צעירים במיוחד ובין אם הם נערים בגיל ההתבגרות, אינם רגילים למעמד המשפטי, והוא עלול בהחלט להוות איום עליהם.

כל המסגרת המשפטית מביאה איתה אווירה לא פשוטה עבור הילדים, בעיקר בצל העובדה שהיא כרוכה בפרידה של הוריהם. עורך דין גירושין מקצועי יכול לעשות עבודה טובה בעניין הזה, ולהשרות על הילדים רוגע, שלווה וביטחון לקראת הצגת הרצון שלהם בפני בית המשפט. כמו כן, יכול עורך דין גירושין לכוון את הילד לנקודות הרלוונטיות לדיון, וכך המפגש שלו עם המערכת המשפטית יהיה קצר, ממוקד וענייני ככל הניתן.

 

האם שיתוף הילדים בהליך הגירושין תמיד נחוץ?

שיתוף הילדים בהליך הגירושין הוא רלוונטי כאשר טענותיו של הילד יכולות להוביל לכדי קבלת ערך מוסף. ילד צעיר מאוד שרק למד לדבר, לדוגמה, לא יוכל להביא איתו טענות משמעותיות שיכולות לחזק או לערער את הדיון בעניין הוריו, שכן הוא קטן ולא מודע להתרחשויות, ולא יכול להועיל לעניין. לעומת זאת, ילד בוגר יותר שכבר מבין את התמונה ונמצא בגיל שמאפשר לו לגבש דעות ורצונות משל עצמו, בהחלט יוכל להוות גורם משמעותי כחלק משיתוף הילדים בהליך הגירושין.

 

שיתוף הילדים בהליך הגירושין באמצעות אנשי מקצוע

במקביל לעבודתו של עורך דין גירושין, במסגרת שיתוף הילדים בהליך הגירושין מעורבים גורמים מקצועיים נוספים. בדרך כלל גם עובדים סוציאליים יהיו חלק מההליך, על מנת שהילדים יוכלו להרגיש בסביבה מוגנת ובטוחה, שאינה מאיימת עליהם הוא שואבת מהם תשובות שהם אינם מעוניינים לתת.

נוכחות העובדים הסוציאליים היא חשובה ומשמעותית הן להליך הגירושין עצמו, והן להתמודדות העתידית של הילדים עם נושא הגירושין. בחלק מהמקרים, הן במסגרת שיתוף הילדים בהליך הגירושין והן מחוצה לה, לוקחים חלק גם גורמים פסיכולוגיים שיכולים לסייע לילדים בהתמודדות הלא פשוטה שעומדת בפניהם.

 

עורך דין גירושין – להתמודדות עם שיתוף הילדים בהליך הגירושין ולכל צורך אחר

במידה ואתם נאלצים לעמוד בסיטואציה של גירושין, בחירת עורך דין גירושין היא לא פחות מהכרחית עבורכם. בין אם הדברים מתנהלים בצורה נעימה ביניכם לבין בן הזוג שלכם, ועל אחת כמה וכמה כאשר הדברים אינם מתנהלים בצורה הזו – עורך דין גירושין הוא זה שיוכל לתת לכם את המענה המקצועי ביותר, להכווין אתכם אל עבר הליך משפטי שיביא לידי ביטוי את כל הצרכים והרצונות שלכם, וידאג, במידת הצורך, לשיתוף הילדים בהליך הגירושין בצורה מקצועית. השתמשו בחוכמה בשירותיו של עורך דין גירושין ותוכלו להגיע להצלחות.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא