שוד מזויין – עונש

עבירות של שוד מזוין הן בין העבירות היותר חמורות בחוק העונשין בישראל. עבירות שוד מזויין הן למעשה עבירות גניבה המבוצעות בנסיבות מחמירות במיוחד, ובהתאם לכך, העונשים הקבועים בחוק הפלילי בצידן של עבירות שוד מזוין עשויים גם להגיע עד תקופות מאסר ארוכות מאוד.

בסקירה זו נסביר מהם העונשים שעבירות שוד מזוין נושאות בצידן, ובאיזה אופן עורך דין פלילי המתמחה בעבירות רכוש יכול לסייע לחשודים ולנאשמים בעבירות שוד מזוין והפחתה בעונשן.

מה הן עבירות שוד ובמה הן נבדלות מעבירות שוד מזויין?

בחוק העונשין הישראלי נקבע שעבירות שוד הינן עבירות גניבה שבהן קיים רכיב של אלימות ו / או שימוש בטקטיקות של הפחדה מצד התוקפים. גניבה עשויה להיחשב כשוד במצב שבו השימוש באלימות במסגרתה נועד לסייע לגנב בהשגת הרכוש הגנוב, ולמנוע התנגדויות לגניבה או להתמודד עם התנגדויות שצצות בזמן אמת.

לעומת זאת, עבירות שוד מזויין הן עבירות שוד שמתבצעות בנסיבות מחמירות יותר מעבירות השוד ה"סטנדרטיות" וכוללות שימוש בנשק חם או קר במסגרת ביצוע העבירה עצמה או בסמיכות לאירוע השוד.

 

באילו נסיבות עבירת שוד עשויה להיחשב כעבירת שוד מזויין?

בחוק העונשין מוגדרים מספר תרחישים שבהם עבירת שוד עשויה להיחשב כעבירת שוד מזוין. עם התרחישים הללו ניתן למנות מצבים בהם השודד או שותפיו לביצוע העבירה עשו שימוש בכלי נשק (קר או חם) במהלך ביצועו של השוד. נשק לעניין זה עשוי להיות: אקדחים, רובים, סכינים, גז מדמיע, אבנים וכל אמצעי לחימה לסוגיו אשר עלול לפגוע בגוף האדם או לגרום לו פציעה וחבלה.

יתר על כן, אירוע שוד ייחשב כעבירת שוד מזויין במקרים שבהם במהלך ביצוע העבירה הייתה מעורבת קבוצת עבריינים ששיתפו פעולה זה עם זה לשם ביצוע השוד, או ככל שבמסגרת ביצוע השוד נפגע אדם בודד או מספר אנשים ממעשי האלימות שהיו כלולים בו.

 

מהם העונשים שעבירות שוד מזוין נושאות בצידן?

העונש המקסימלי בגין עבירות שוד "רגילות" עומד כיום על מאסר בפועל לתקופה של עד 14 שנים. יחד עם זאת, אם מדובר בעבירות שוד מזויין צפויים העבריינים לעונש מאסר חמור יותר. העונש המרבי בגין עבירת שוד מזויין שבוצעה בישראל עומד נכון להיום על עונש מאסר בפועל לתקופה של עד 20 שנים.

שוד מזויין – עונש
שוד מזויין – עונש

שוד מזויין – עונש שונה מזה שצפוי לאדם שביצע שוד רגיל

כשעבירת שוד כוללת קבוצת שודדים, שימוש בנשקים או אלימות כלפי קורבנות השוד – היא כאמור מסווגת בקטגוריה של עבירות שוד מזויין, אשר העונש המקסימלי הצפוי למי שיורשע בביצוען עומד על מאסר בפועל בהיקף של כמעט פי 7 מעונש המאסר המקסימלי בצידן של עבירות גניבה.

לצורך העניין, העונש המוגדר בדין הפלילי בצידן של עבירות גניבה רגילות הוא כיום עונש מאסר בפועל לתקופה של עד 3 שנים. זאת לעומת עונש מאסר בפועל של עד 14 שנים עבור עבירות שוד "רגילות", ועונש מאסר בפועל של עד 20 שנים עבור עבירות שוד מזוין.

אלו הם הבדלים משמעותיים לכל הדעות. נשאלת אם כן השאלה: מדוע קיים הבדל כה דרמטי ברף הענישה בצידן של עבירות שוד רגילות לעומת עבירות שוד מזויין? התשובה לשאלה זו היא פשוטה למדי: במצב בו עבירת שוד כוללת קבוצת שודדים, שימוש בנשקים או אלימות כלפי קורבנות השוד – פוטנציאל הפגיעה בחיי אדם וברכוש גדל באופן ניכר, בעקבות השימוש באמצעים אלימים ובכלי נשק.

מסיבה זו, גורמי החוק בישראל שואפים ליצור מנגנון הרתעה מפני שימוש באלימות, שהיא בעצם המרכיב הדומיננטי בעבירות שוד מזוין המבדיל בינן ובין עבירות גניבה ועבירות שוד רגילות. מטרה זו מושגת במידה חלקית באמצעות החמרת הענישה בגין עבירות שוד מזוין.

 

כיצד עורך דין פלילי המתמחה בעבירות רכוש יכול לסייע בתיקים של שוד מזויין

סיוע משפטי מקצועי מטעמו של עורך דין פלילי אשר מתמחה בעבירות שוד מזויין, יכול לחולל ההבדל של ממש עבור החשוד א הנאשם, מבחינת חומרת העונש שייגזר עליו במסגרת ההליכים הפליליים. לעתים תיקי שוד מזויין בהם אדם מורשע, גוררים עונש מאסר ארוך במיוחד, אך במקרים אחרים – בעזרת ייצוג משפטי הולם, ייתכן גם זיכוי מלא או חלקי של הנאשם ושינוי סעיפי האישום המיוחסים לו.

במסגרת יכולותיו, עורך דין פלילי מיומן יודע כיצד להביא את גורמי האכיפה ומערכת המשפט להתחשב בנסיבות שבהן בוצעה העבירה המיוחסת למרשו ובהתאם לכך ניתן פעמים רבים לבטל את סעיפי האישום המיוחסים ללקוח או לשנותם. ישנם אף מקרים שבהם עורך הדין מצליח לשכנע את בית המשפט להמיר את עונש המאסר של מיוצגיו בתוכנית שיקום.

 

חשודים או נאשמים בעבירות שוד מזויין? כך כדאי לכם לפעול

כשאדם נדרש להגיע לחקירה משטרתית או לעמוד לדין בגין אישומים בביצוע עבירת שוד מזויין, ישנה חשיבות אדירה לליווי משפטי מקצועי של עורך דין פלילי המתמחה בעבירות שוד מזויין . עורך דין כזה, מכיר היטב את נהלי החקירה המשטרתית, ומבין את מכלול שיקולים המנחים את בית המשפט בעת שהוא מגיע להכרעת הדין לגבי עונשו של נאשם בשוד מזויין.

ההיכרות עם נבכי הדין הפלילי על שלל היבטיו, תורמת במידה רבה ליכולת של עורך הדין הפלילי להזים את החשד או האישומים שמיוחסים ללקוח, להפחית עבורו בחומרת העונש והיקפו וכן להוביל לסגירת התיק בנסיבות מסוימות.

כך תדעו כיצד לפעול בחקירה.

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירת שוד בנסיבות מחמירות

כשמדברים על שוד בנסיבות מחמירות, מתכוונים לעבירת השוד הנחשבת לחמורה ביותר. עבירה זו מוגדרת גם כ"שוד מזוין", נחשבת ככזאת באם התקיים השוד בנסיבות אלה: במהלך

עורך דין עבירות שוד

עבירות שוד, ובפרט עבירות שוד מזויין, נמנות עם העבירות הפליליות הכי חמורות בספר החוקים הישראלי. בשורות הבאות נסביר מהן עבירות שוד, במה הן שונות מעבירות

עבירות שוד – עונש

עבירות שוד הן למעשה עבירות גניבה שבמסגרתן נעשה שימוש באמצעים אלימים וכוחניים או באיום בנקיטת פעולות אלימות (בין אם במפורש או באופן מרומז) למטרת ביצוע