רשלנות רפואית בניתוח מחלות שונות

רשלנות רפואית עלולה להתרחש במהלך ניתוח של מחלות שונות. הרשלנות יכולה להתרחש עוד לפני הניתוח עצמו, כאשר לא מוסברים לחולה כל תופעות הלוואי האפשריות העלולות להתרחש בניתוח, או כאשר ההסכמה מדעת, עליה הוא נדרש לחתום, אינה מוסברת לו באופן בהיר, שקוף ולמיטב הבנתו.

כמו כן, רשלנות רפואית עלולה להתרחש גם במהלך הניתוח עצמו, כאשר שלב אחד או מרכיב אחד בניתוח נעשה שלא על פי הנוהל, ולא יכול לעמוד בסטנדרטים הרפואיים המקובלים. כך או כך, בכל חשש לרשלנות רפואית בניתוח מחלות שונות, יש להיוועץ תחילה עם עורך דין דיני רשלנות רפואית, בכדי שיוכל לייעץ על המשך הטיפול בתיק.

מכיוון, שהפיצויים העשויים להיקבע בדיני רשלנות רפואית הינם גבוהים מאד, ומכיוון שתיקים אלה סבוכים להבנה של הדיוטות, צריכים להתבצע מספר שלבים המקדימים את הגשת התביעה לבית המשפט, הכוללים את איסוף החומר הרפואי והתייעצות עם מומחים ורופאים בכירים בנושא הספציפי.

הוכחת רשלנות רפואית בניתוח מחלות שונות

תיקים ותביעות העוסקות ברשלנות רפואית עוסקים בתשלומי פיצויים, בדרך כלל, גבוהים מאד. כמו כן, תיקים אלה מחייבים ידע מקצועי רפואי, בכדי להוכיח שלושה דברים עיקריים.

במהלך המשפט, ובכדי להוכיח שנעשתה רשלנות רפואית, חייב עורך דין דיני רשלנות רפואית להוכיח מספר דברים מהותיים: האחד הוא חובת הרופא הסביר, עובדת גרימת הנזק, והוכחת הקשר הישיר בין השניים. לפני תחילת המשפט, יאסוף עורך הדין המייצג את כל החומר הרפואי, ויתייעץ עם מומחים בעלי שם ורופאים בכירים בתחום.

בשלב זה, יש להוכיח כי הרופא הסביר לא היה מתנהג כפי שהרופא, או איש הצוות, נהג במקרה התביעה. הרופא הסביר הינו אדם אשר פועל על פי סטנדרטים רפואיים ידועים, מתוך ידיעה ומקצועיות. ולכן יידרש מעורך דין דיני רשלנות רפואית להוכיח כי הנזק שנגרם לתובע, אכן נגרם, באופן ישיר מהתנהגותו הבלתי סבירה של הרופא, או איש הצוות הרפואי האחר.

במקרה של ניתוח, הקשר יכול להיות גם לאי המלצתו של הרופא להמשך טיפול או בירור, חוסר עידכון הצוות במצבו של החולה, אי הסבר מפורט של כלל תופעות הלוואי או הסיכונים הנלווים, השארת גוף זר במקום הניתוח ועוד.

רשלנות רפואית בניתוח מחלות שונות
רשלנות רפואית בניתוח מחלות שונות

רשלנות רפואית בניתוחי עמוד שדרה

ניתוחי עמוד שדרה אורתופדיים הינם ניתוחים עם שיעור סיכונים גבוה, אשר עלולים להשאיר את החולה עם נזקים תמידיים ומשמעותיים מאד להמשך חייו העצמאיים. לכן, רשלנות רפואית עלולה להיקבע במקרה שבו לא הוסברו לחולה, כראוי, כל אותם סיכונים, ולא הוסברה לו התמונה המלאה.

כאשר החתימה על טופס ההסכמה מדעת, לא נעשית כאשר כל המידע נמצא מול עיניו של החולה, לא תהיה לה משמעות אמיתית. בנוסף, רשלנות רפואית עלולה להתרחש כאשר לא נעשו כל הבדיקות המקדימות לניתוח, ופרט אנטומי או פתולוגי לא התגלה, באופן אשר סיכן את הצלחת הניתוח וגרם לנזק משני.

לתביעות רשלנות אלה יכולים להתווסף מקרים בהם לא התגלתה מחלה, עצבית למשל, והחולה אף לא הופנה לניתוח לשם מניעת הידרדרות המחלה, או עצירתה. במקרים אלה, של איחור בביצוע הניתוח, נדרשת מקצועיות מהרופא, ומידת מומחיות, אשר בלעדיה, הוא יתקשה לאבחן חולים ולפעול בתחומי ענף האורתופדיה.

רשלנות רפואית בניתוחים מתחום הפלסטיקה

מקרי תביעות רבים על רשלנות רפואית, מוגשים כנגד רופאים ומנתחים מתחום הפלסטיקה. תחום זה, אשר שכיחותו הולכת וגוברת, מזמין אנשים רבים אשר מעוניינים בשיפוץ איבר זה או אחר. מכיוון שניתוחים אלה נעשים, בדרך כלל, לשם שיפור המראה החיצוני, ללא כל מחלה או סבל פיסי, המנותחים שואפים לשלמות בתוצאות.

רשלנות רפואית במקרים אלה עלולה להתרחש כאשר התוצאה שהוצגה לחולה לא תואמת את התוצאה שיצאה אל הפועל, או כאשר התרחשו סיבוכים בעת הניתוח אשר לא נלקחו בחשבון לפניו או לא הוסברו לחולה שהם יכולים להתרחש.

החשש בניתוחים אלה, שמכיוון שהמבצע אותם עשוי להיות גורם פרטי, הוא יהיה בעל אינטרס מובהק למשוך לקוחות רבים ככל האפשר, גם במחיר של מכירת אשליות או אי הסבר מלא על הפרוצדורה, שאומנם היא לא מצילת חיים, אך היא פולשנית ולעיתים אף מורכבת.

במקרים אלה, בתי המשפט יחמירו עם הרופאים המבצעים, ולכן יש לדאוג לפני ההליך לייצוג של עורך דין דיני רשלנות רפואית, המנוסה בתחום זה, ויכול להוביל את המשפט עד לתוצאה הסופית המקווה.

רשלנות רפואית בניתוחי עיניים

מעבר לניתוחי עיניים, המערבים פן אסתטי, כמו למשל ניתוח הרמת עפעפיים או ניתוח להסרת משקפיים, ישנם ניתוחי עיניים שהינם מחויבי המציאות, כמו ניתוח קטרקט, ניתוחי רשתית או קרנית ועוד.

ניתוחים אלה עלולים להסתבך ולגרום לנזק משמעותי לחולה. באם לא הוסברו לו, מבעוד מועד, כל הסיכונים ותופעות הלוואי הכרוכות בניתוחים מסוג זה, עלול הרופא להיות חשוף לתביעות שיערבו האשמה ברשלנות רפואית.

כמו כן, עלולה להתרחש רשלנות רפואית גם לאחר הניתוח, כאשר המשך הטיפול או המכשור בו נעשה שימוש לא מחוטא, או לא מוכן, כפי שצריך לחולה. רשלנות רפואית עלולה להתרחש גם עם ניתוחים שנדחים, מסיבות שונות, אשר עלולים לגרום לאובדן ראיה טוטאלי, כמו למשל בניתוח בעת קרע ברשתית, אשר נדרש להיות מהיר ככל האפשר.

בין אם הניתוח נעשה בבית החולים, ובין אם הוא נעשה במרפאות פרטיות, יש לבחור בקפידה את המנתח או רופא העיניים המטפל, בכדי למנוע מצבים אלה ואחרים. אובדן ראיה הינו משמעותי ביותר עבור החולה, אשר יכול למנוע ממנו חיים נורמטיבים ופשוטים יותר, כפי שהכיר לפני המקרה שהתרחש.

רשלנות רפואית בניתוחי בטן

ניתוחי בטן הינם שם גדול וכולל של עשרות ניתוחים מסוגים שונים, כמו למשל ניתוחים במעי הגס, קיצורי קיבה, ניתוחי אפנדציט ועוד. ניתוחים אלה שכיחים מאוד בישראל, ובכלל בעולם, מכיוון שמחלות רבות עלולות להתקיים במקום זה.

עיקר התלונות על רשלנות רפואית בניתוחים מסוג זה הוא על אי טיפול או חוסר הקשבה מלאה לתסמינים שקרו לאחר הניתוח, ועלולים לנבוע מסיבוכים ותופעות לוואי של הניתוח עצמו. למשל, כאשר חולים אשר מתלוננים על כאבי בטן לאחר הניתוח, או תופעות אחרות, הם עלולים לקבל טיפול תרופתי שגרתי ולא להיבדק באופן עמוק יותר.

כאבים אלה עלולים להיגרם מדימום לאחר ניתוח, מחפצים שהושארו או מפרוצדורה ניתוחית שלא נעשתה כיאות. הנזק אשר עלול להיגרם מחוסר טיפול יכול להיות קשור באופן ישיר לחוסר תשומת הלב של הרופאים לאחר הניתוח ולכן עלול להיחשב כרשלנות רפואית.

בכל מצב בו קיים חשש לנזק שכזה, או לקשר בין הנזק להתנהגות הצוות הרפואי, יש להיוועץ עם עורך דין דיני רשלנות רפואית, אשר יוכל לייעץ, לתמוך, ולהתחיל לחקור, יחד עם החולה, את מהות המקרה והגשתו לבית המשפט.

רשלנות רפואית המתרחשת בזמן ההרדמה לניתוח

רשלנות רפואית יכולה להתרחש גם בזמן ההרדמה לניתוחים במחלות שונות. במקרה זה, עלול החולה להרגיש את הנעשה בו בזמן הניתוח, לשמוע את הרופאים המנתחים, ולסבול מנזקים פיסיים ונפשיים לאחריו.

הטעות הנפוצה של המרדים, במקרים של רשלנות רפואית, היא כאשר לא נעשה חישוב נכון של חומרי ההרדמה אל מול משקל הגוף של החולה, באופן שיבטא מתן מעט חומר או הרבה ממנו לפני הניתוח עצמו. טעות נוספת שעלולה להתרחש בזמן הרדמה היא כאשר הרופא המרדים בחר בחומר אשר מסוכן לחולה או לא מתאים לסוג הניתוח.

כחלק מהחתימה על טופס הסכמה מדעת, אשר נחתם לפני הניתוח, מוסברים גם סיבוכי ההרדמה מפי המרדים עצמו. על המרדים לבחון את כל הידע הרפואי הקיים על החולה, ועל רגישותו לחומרים מסוימים, ולהחליט החלטות, שהינן משמעותיות ביותר לכל מהלך הניתוח, ולהחלמתו המלאה של המנותח לאחר הניתוח.

לסיכום

רשלנות רפואית בניתוח מחלות שונות עלולה להסתיים, פעמים רבות, בנזקים משמעותיים ומהותיים לחולה, אשר עלולים להותיר אותו עם איכות חיים ירודה עד כדי חוסר עצמאות וניהול חיים נורמטיבים, כפי שהיה רגיל אליהם. בכל מקרה של רשלנות, יש להוכיח את הקשר בין הנזק שנעשה לעובדת הרשלנות שהתרחשה על ידי הרופא או הצוות הרפואי.

יש להתייעץ עם עורך דין דיני רשלנות רפואית, אשר נדרש לאסוף את כל החומר הראייתי הרפואי הקיים, להתייעץ ולהוכיח שאכן ישנו קשר ישיר בין נזקי הניתוח לבין הרשלנות שהתרחשה. הרשלנות הרפואית נבחנת אל מול מבחן הרופא הסביר, אשר חייב להיות מצויד בידע מקצועי בתחום מומחיותו, כפי שהציג לחולה.

הרשלנות בניתוחים עלולה להתרחש בשלב ההרדמה, בבחירת הניתוח הלא מתאים לסוג המחלה או באיחור הניתוח, בהשארת גורם זר, ניתוח האיבר הלא נכון או בהשגת תוצאה שאינה מתאימה לתוצאה שהוצגה למנותח לפני הניתוח.

הכוונה לרשלנות רפואית שמתרחשת במהלך ניתוחים שמתבצעים בהקשר של מחלות שונות (למשל, מחלת סרטן, מחלת סוכרת וכו'). רשלנות רפואית זו עשויה להתרחש במצבים שבהם מטופל לא קיבל מידע מספק אודות תופעות הלוואי שעשויות להתרחש לאחר הניתוח או כשהוא חותם על ההסכמה מדעת מבלי שהוסבר לו לעומק במה מדובר.
בהחלט, רק צריך לבדוק לעומק בדיוק במה מדובר בשביל לבחון שאכן אירעה רשלנות רפואית לפני או במהלך ביצוע ההרדמה לניתוח. לצערנו, ישנן לא מעט תביעות הקשורות לתחום זה שמתמקדות בטעויות שהתבצעו על ידי המרדים.
מדובר בנזקים שונים שלא ניתן למנות אותם על רגל אחת. הסיבה היא שבכל ניתוח עלול להיווצר נזק שונה(מכיוון שמדובר באזורים שונים בגוף ובמחלות שונות). נציין באופן כללי שהנזקים עלולים לגרום לאיכות חיים ירודה ולעיתים אף למצב של חוסר עצמאות אצל המטופל.
מצב שבו המטופל נשלח לבצע ניתוח מסוים שבסופו של דבר התגלה כי הוא אינו מתאים לסוג המחלה שהוא לוקה בה, יכול להיות מוגדר בסופו של דבר כרשלנות רפואית מתחום זה. גם מצב שבו הושאר גוף זר לאחר הניתוח יכול להיחשב כרשלנות רפואית שכזו.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשלנות רפואית בניתוח עמוד השדרה

עמוד השדרה, כשמו כן הוא, הוא שדרת הגוף של המטפל. כל פגיעה בעמוד השדרה עלולה להוביל לתוצאות חמורות מאד מבחינת המטופל. לפיכך, רופאים המבצעים ניתוחי

רשלנות רפואית בניתוח אוזן

האוזן היא האיבר בגוף האחראי על השמיעה. מדובר באיבר מורכב מאוד, שההשפעות שלו על איכות החיים חורגת מעבר לתפקיד העיקרי שלו, קרי השמיעה. ניתוחי אוזן

רשלנות רפואית בניתוח אף

ניתוחי אף נמנים עם הניתוחים המבוקשים ביותר. במהלך העשורים האחרונים, בעקבות השיפורים הטכנולוגיים המשמעותיים, הפכו ניתוחי אף למקובלים אף יותר. בשורות להלן נדון בניתוחי האף

רשלנות רפואית בניתוח בכף היד

כף היד נמנית עם האיברים השימושיים ביותר בגוף האדם. אין כמעט עיסוק או מצב שבו לא נעשה בה שימוש. לפיכך, כל פגיעה בכף היד עלולה

רשלנות רפואית בניתוח בטן

הבטן היא אחד האזורים המורכבים בגוף, והיא מכילה חלק משמעותי מכלל האיברים החיוניים להישרדות הגוף. בגלל המורכבות של הבטן וריבוי האיברים וחלקי הגוף הנמצאים בתוכה,

רשלנות רפואית בניתוח להגדלת חזה

ניתוח להגדלת חזה הוא אחד הניתוחים הפופולאריים ביותר בקרב נשים. מדובר בניתוח אסתטי מעיקרו, שבו מגדילים הרופאים המנתחים באמצעים מלאכותיים את החזה של המטופלת. לניתוח

רשלנות רפואית בניתוח כריתת רחם

ניתוח כריתת רחם הוא ניתוח שבו מתבצעת כריתה מלאה או חלקית של הרחם. בגלל החשיבות של הרחם והעובדה שבלעדיו לא תהיה אפשרות למנותחת להרות, השיקולים

רשלנות רפואית בניתוח קיצור קיבה

השמנת יתר היא אחת הרעות החולות של העידן המודרני. עם השנים התוו מומחים לנושא דרכים שונות לטיפול בבעיית ההשמנה. זאת, באמצעות מגוון רחב של טיפולים

רשלנות רפואית בניתוח קשירת חצוצרות

ההתקדמות בתחום הרפואי בעידן המודרני מאפשרת לנשים רבות להימנע מהריון לא רצוי. אחת הדרכים שנשים רבות בוחרות בה למניעת הריון היא ניתוח קשירת חצוצרות. מדובר

רשלנות רפואית בניתוח מחלות לב

ניתוח לב הוא אחד הניתוחים היותר עדינים ומסובכים שקיימים. הלב הוא איבר חיוני להמשך החיים, וכל הפסקה בפעילותו עלולה להביא לתוצאות חמורות עד כדי מות

רשלנות רפואית בניתוח עפעפיים

תחום הרפואה הקוסמטית מתפתח במהירות מסחררת בתקופתנו, וכיום נשים וגברים כאחד, מסתייעים במגוון רחב של הליכים אסתטיים כדי לשפר את המראה החיצוני שלהם. עם הטיפולים

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי, ככל ניתוח אחר, הוא מהלך כירורגי שנלווים אליו סיכונים שונים. אולם כאשר מתרחשים מחדלים רפואיים שונים לקראת הניתוח הקיסרי, במהלכו או לאחריו, הדבר

רשלנות רפואית בניתוח ראש

רשלנות רפואית בניתוח ראש היא תוצר של רשלנות רפואית מצערת שעשויה להתרחש במסגרת הליכים כירורגיים המערבים לרוב פתיחה של הגולגולת במטרה לטפל בסוגים שונים של

רשלנות רפואית בניתוח להסרת קעקוע

ניתוח להסרת קעקוע הינו ניתוח קוסמטי במהותו, כך שרצונו של המטופל בניתוח זה לא נובע בהכרח משיקולים רפואיים. משום כך, אם נגרם נזק כלשהו בניתוח