רשלנות רפואית תסמונת דאון

תסמונת דאון היא תסמונת אשר פוגעת בהתפתחותם של ילדים בפן ההתנהגותי ובפן החיצוני, ומגיעה בקשת רחבה של דרגות שנמצאות על הספקטרום האוטיסטי. החל מדרגות פגיעה קלות יחסית ועד לדרגות גבוהות יותר שלא מאפשרות לאותו אדם, או לבני משפחתו, לחיות חיים רגילים ונורמליים.

יש הרבה מאוד ילדים שנולדים עם תסמונת דאון וחיים באושר, אך זה מגיע עם הרבה מאוד קשיים. המינימום שהרפואה יכולה לעשות היא ליידע את ההורים על הסכנה בשלב מוקדם ככל הניתן, ולהאפשר להם להפעיל שיקול דעת מושכל בנוגע להמשך ההריון לנוכח הסיכונים או הפסקתו. כאשר גורמי הרפואה שעימם באים ההורים לעתיד, אינם פועלים באופן זה, יש מקום לדון בהגשת תביעת רשלנות רפואית תסמונת דאון, כפי שנסביר להלן.

מהי רשלנות רפואית תסמונת דאון

תסמונת דאון היא למעשה תסמונת הנובעת מפגם גנטי בכרומוזום מספר 21. זוהי מחלה תורשתית הנובעת מכשל גנטי אצל אחד או שני ההורים, ומתבטאת אצל העובר, גם אם ההורים אינם לוקים בתסמונת בעצמם, אלא רק מחזיקים במטען הגנטי שבכוחו לגרום להופעתה.

מדובר בבעיה רפואית חשוכת מרפא, שכוללת גם עיכובים התפתחותיים חמורים והפרעות בריאותיות מרחיקות לכת ולכן, רשלנות רפואית תסמונת דאון היא מחדל רפואי חמור שמביא איתו נזק ארוך טווח הן לילד עצמו והן למשפחה שלו.

 

רשלנות רפואית תסמונת דאון בשלבי האבחון

תהליך האבחון של תסמונת דאון הוא אינו תהליך פשוט, והוא מתחיל עם זיהוי של כשל כלשהו בהתפתחות העובר עוד בשלב הסקירות הראשוניות, לאחר מכן, תצטרך היולדת לעבור מספר בדיקות חודרניות שמטרתן בדיקה של מספר הכרומוזומים בגוף באמצעות השליה או תאי העובר.

הבדיקות כוללות בין השאר בדיקות מי שפיר ובדיקות נוספות. כיום, ניתן לערוך גם בדיקה באמצעות סקר ביוכימי, שכן כל יולדת זכאית לבקש את הבדיקות המתקדמות הללו (בתשלום) כדי לבדוק אם העובר שלה נשא. כל מקרה בו הרופא לא מזהה את הסכנה ולא מפנה לטיפול נוסף, הוא מקרה של רשלנות רפואית תסמונת דאון שעלול להגיע לתביעה משפטית.

רשלנות רפואית תסמונת דאון
רשלנות רפואית תסמונת דאון

רשלנות רפואית תסמונת דאון – נקודות הכשל

ישנן כמה נקודות בהן כושלים רופאים בכל הנושא של רשלנות רפואית תסמונת דאון וחשוב להכיר את הנושא לפני שניגשים להגיש תביעת רשלנות רפואית בבית המשפט:

  1. הצוות הרפואי לא המליץ ליולדת או לא העלו את האופציה של בדיקות של חלבון עוברי, סקירת מערכות ובדיקות חודרניות כמו בדיקת מי שפיר.
  2. בדיקות אשר פוענחו באופן שגוי וגרמו לחוסר טיפול או המשך בדיקות.
  3. אי הפנייה לביצוע בדיקה גנטית או בדיקת מי שפיר לאחר זיהוי ממצאים חריגים או מדאיגים.
  4. אי הפנייה לרופא מומחה בנושא למרות ממצאים חריגים.
  5. אי קיום התייעצות עם גורמים נוספים, שכן רופאים מחויבים להתייעץ עם גורמי מקצוע נוספים במקרים של אי ודאות.
  6. הסתרה של הנושא מפני ההורים, שכן הרופא אינו בטוח שמדובר בתוצאות חד משמעיות.

 

רשלנות רפואית תסמונת דאון – "הולדה בעוולה"

הטענה המרכזית של התובעים בנושא של רשלנות רפואית תסמונת דאון היא שהרופאים גרמו ל"הולדה בעוולה". כלומר, ההורים לא קיבלו את האינפורמציה המלאה ולפיכך המשיכו עם ההריון מבלי לדעת שהילד שלהם סובל מתסמונת דאון. תסמונת דאון היא אינה עוד תסמונת, אלא מצב בו הילד סובל מאוד, וכך גם ההורים.

הורים רבים, ולבטח הורים לכמה ילדים גדולים, מחליטים לוותר על ההריון כדי לא להכניס את כל המשפחה לסחרור שישפיע גם על הילד, גם על האחים שלו וכמובן גם על ההורים. לכן, מוגשת תביעת רשלנות רפואית באמצעות שירותיו של עורך דין רשלנות רפואית המתמצא בנושא באופן ספציפי.

 

רשלנות רפואית תסמונת דאון ועבודתו של עורך דין רשלנות רפואית

העבודה של עורך דין רשלנות רפואית היא מאוד מורכבת מפני שהיא צריכה להוכיח את הקשר שבין הנזק שנגרם לתובעים לבין העבודה של הרופא או הצוות הרפואי. ההוכחה היא אינה פשוטה, מכיוון שלא כל טעות מהווה רשלנות רפואית. יש רופאים שטועים, כמו כל אחד מאיתנו, וכמובן שההנחה היא שהם אינם עושים זאת במזיד.

כאשר יש חשד שהרופא לא פעל לפי הפרוטוקולים המקובלים, והוא אינו עומד במבחן הרופא הסביר, אזי שהגשת תביעת רשלנות רפואית היא מתבקשת.

 

רשלנות רפואית תסמונת דאון – סכומי פיצויים

סכום הפיצויים עבור תלונת רשלנות רפואית היא משתנה ממקרה למקרה. זה תלוי במצבו של הילד, במצבם של ההורים, בהוצאות שנגרמו למשפחה והנזקים הפיזיים והנפשיים שנגרמו לכל אחד מהתובעים. ההוכחה פה היא מאוד קשה, אך כאשר יש בידי התובעים חוות דעת רפואית מקצועית, הנושא הופך לקל יותר.

לחוות דעת מקצועית של רופא מומחה יש משקל רב ועורכי דין איכותיים, בעלי קשרים ויכולות, יכולים לספק את אותם מסמכים שיעשו את ההבדל ויטו את הכף לטובת התובע במשפט. הרעיון הוא גם להשיג את חוות הדעת, אותה קשה להשיג מפני שרופאים אינם ששים לכתוב נגד קולגות, וגם לשלם עליה סכום הגיוני שלא יוריד משמעותית מסכום הניצחון בתביעה.

 

רשלנות רפואית תסמונת דאון – מתי מגישים תביעת רשלנות רפואית

תביעת רשלנות רפואית תסמונת דאון צריכה לשקף את הנזק הנפשי, הפיזי והכלכלי, אשר קרה לתובעים בעקבות העבודה הרשלנית של הרופאים. ברפואה המודרנית, לרופאים יש את כל הכלים לספק לאנשים את כל המידע הרלוונטי בזמן אמת. אנשים שלא מעוניינים, מכל סיבה שהיא, ללדת תינוק עם תסמונת דאון, צריכים לעשות זאת בהחלטה מודעת ובייעוץ נכון של הצוות הרפואי.

 

רשלנות רפואית תסמונת דאון – נזק בלתי נתפס

החיים עם תסמונת דאון הם קשים מאוד עבור החולה ועבור כל הסובבים אותו. זוהי פגיעה משנת חיים, ובעלת השלכות ארוכות טווח. לכן מצופים רופאים וגורמי רפואה שלא פעלו על פי פרוטוקול האבחון והטיפול המקובל בנשים הרות, לתת את הדין על מחדליהם, כאשר נולד תינוק בעל תסמונת דאון.

מקרים של רשלנות רפואית תסמונת דאון יכולים להסתיים בקבלת פיצוי של מיליוני שקלים על אותו נזק בלתי נתפס, וכדי לאפשר זאת, חשוב לעבוד עם עורך דין רשלנות רפואית מוכשר ואיכותי.

 

מעוניינים ללמוד עוד על רשלנות רפואית תסמונת דאון? כאן בנבחרת המשפטית, תמצאו מידע רב בנושא של דיני רשלנות רפואית, לצד עורכי דין מקצועיים שיוכלו לייעץ לכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
איש ואישה שוכבים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של