רשלנות רפואית פצעי לחץ

פצעי לחץ מהווים בעיה רפואית ידועה ושכיחה למדי, הנפוצה במיוחד אצל אנשים קשישים או אנשים בעלי יכולת תזוזה מוגבלת, כמו מטופלים המצויים בתקופות אשפוז ארוכות. הבעיה של פצעי לחץ מתרחשת גם בבתי חולים וגם במוסדות סיעודיים כגון בתי אבות, אבל גם אצל חולים השוהים בביתם הם.

אף שפצעי לחץ נשמעים לכאורה כבעיה זניחה יחסית, בפועל הדבר מסב סבל רב למטופלים רבים. יתרה מכך, רשלנות רפואית בטיפול בפצעי לחץ, עשויה לגרום לפגיעה מרחיקת לכת בבריאותם של מטופלים, עד כדי הופעת סיבוכים רפואיים והבאתם לכלל סכנת חיים של ממש.

למותר לציין כי הופעת פצעי לחץ והחמרתם בעקבות טיפול רפואי קלוקל אינן נחשבות לגיטימיות או קבילות בשום צורה בימינו. לפיכך כאשר יש חשד לרשלנות רפואית הקשורה בפצעי לחץ, יש לפנות להתייעצות מול עורך דין ולבחון אפשרויות לנקיטת הליכים משפטיים.

 

מה זה פצעי לחץ?

פצעי לחץ הינם נגעים או כיבים פתוחים המופיעים על העור. פצעים אלו – כשמם כן הם: פצעים הנגרמים במקרים רבות בעקבות לחץ מתמשך המופעל על אזור מסוים בגופו של אדם השוכב או יושב ללא יכולת תזוזה. לכן פצעי לחץ יופיעו ברוב המקרים בפלג הגוף התחתון, לרבות אזור האגן, הישבן, הירכיים וכדומה.

בעוד שאדם בריא נוטה לחוש במצבים אלו אי נוחות שתגרום לו לשנות את מנח הגוף, כאשר אדם מוגבל תנועתית, או סובל מליקוי עצבי שאינו מאפשר לו לחוש בכאב או בלחץ, בעקבות מנח גופו, אספקת החמצן לאזור זה בגופו נפגעת, והאיבר מתחיל להינמק.

כלומר פצעי לחץ גורמים לא רק לפגיעה באיכות חייו של החולה, אלא אף מגדילים את הסיכון לנכות קשה ומוות בטרם עת. מכאן החשיבות הגבוהה של מניעתם בכל מחיר.

 

על חשיבות הטיפול המונע בפצעי לחץ

הבעייתיות הגדולה של פצעי לחץ, קשורה בעובדה שפצעים מסוג זה נוטים להיווצר בתוך פרק זמן קצר ביותר (מספיקות מספר שעות של חוסר תזוזה בלבד), אך הריפוי שלהם עשוי לארוך פרק זמן ארוך במיוחד. אי לכך מתן טיפול מונע בפצעי לחץ, הוא קריטי ביותר לשמירה על בריאות המטופל.

רשלנות רפואית פצעי לחץ
רשלנות רפואית פצעי לחץ

מה היא רשלנות רפואית בטיפול בפצעי לחץ?

הדיווח על הופעת פצעי לחץ בחולים מבוגרים ומאושפזים, הפכה גבוהה יותר בעשורים האחרונים, בעיקר לאור העלייה הדרמטית בתוחלת החיים הכללית באוכלוסיה, והן כפועל יוצא של עליית המודעות לקיומם.

למטופלים סיעודיים או כאלו המתקשים להתנייד, ורתוקים למיטתם למשך פרקי זמן ארוכים מבלי שתהיה להם יכולת לנוע, קיימת תלות רבה בצוותים הרפואיים האמונים על הטיפול בהם.

סיוע של רופאים ואחיות בהנעת גופו של המטופל הרתוק למיטתו או לכסא גלגלים, הוא קריטי ביותר למניעת הופעתם והחמרתם של פצעי לחץ. לכן כאשר סובל מטופל מהזנחה מצד הצוות הרפואי בהיבט זה, ובעקבות זאת מופיעים בגופו פצעי לחץ, יש מקום לבחון אם מדובר במקרה של רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בטיפול בפצעי לחץ בקשישים עם מחלות רקע

יתר על כן, הסכנה להופעת פצעי לחץ במטופלים בני 70 ויותר שמצבם סיעודי או שסובלים מבעיית שליטה בסוגרים, זרימת דם לא תקינה, ומחלות רקע כדוגמת סוכרת – הינה גבוהה יותר.

לכן צוותי הרפואה מצופים לגלות עירנות מרבית בעת הטיפול באוכלוסיה זו. כאשר רופאים ואחיות אינם מקפידים הקפדה יתרה על מניעת הופעת פצעי לחץ באוכלוסיות אלו, ניתן לטעון לרשלנות רפואית גם כן.

 

כיצד מצופים מוסדות הרפואה, הסיעוד והשיקום למנוע הופעת פצעי לחץ?

פרוטוקול הטיפול המקובל למניעת פצעי לחץ במוסדות הרפואה, הסיעוד והשיקום, מחייב את ההנהלה במקום והצוותים הרפואיים לפעול כדלקמן:

  • לשנות את מנח גופו של המטופל הנמצא במצב שכיבה או ישיבה מתמשכמדי שעתיים.
  • דאגה לשמירת ההיגיינה של המטופלים
  • לעשות שימוש בציוד רפואי ייעודי להפחתת לחץ על איברים שונים ובכללם: מזרני אוויר, מזרני מים או מזרני סיליקון.
  • הזנה במזונות עתירי חלבון.

 

על חשיבות האבחון המוקדם של פצעי לחץ שהופיעו למרות הטיפול המונע

ללא אבחון של פצעי לחץ ומחלות הרקע הגורמות להם במועד, זיהומים עלולים להתפשט בגוף החולה ולהוביל אף להיווצרות של אלח דם המסכן את חיי החולה.

 

מהן ההשלכות של רשלנות רפואית פצעי לחץ?

כאמור, היווצרותם של פצעי לחץ מציבה סכנה חמורה לבריאות המטופל. זאת לאור הפוטנציאל להיווצרות נמק וריקבון ברקמות שאינן מקבלות אספקת דם שוטפת ותקינה.

פגיעה כזו ברקמות מובילה במקרים רבים גם לחדירת בקטריות ומזהמים לגוף המטופל באופן המעמיס על המערכת האימונולוגית באופן שהיא מתקשה להתמודד עמו במקביל להתמודדות עם פצע הלחץ.

כתוצאה מכך, במקרים רבים זיהום נקודתי המתחיל מאזור בגוף המטופל שנוצר בו פצע לחץ, מצליח להתפשט לאזורים אחרים, עד כדי מצב שבו עולה הצורך אף בקטיעת גפיים לעתים. במקרים חמורים במיוחד – מצב זה מציב את החולה בסכנת חיים ממשית.

 

עילות להגשת תביעת רשלנות רפואית פצעי לחץ

בהמשך לפרוטוקול הטיפול המקובל למניעת פצעי לחץ במוסדות רפואיים, כפי שפירטנו לעיל, ישנן שתי עילות עיקריות להגשת תביעת נזיקין עקב רשלנות רפואית הנוגעת לפצעי לחץ:

 

רשלנות רפואית באבחון ומניעת פצעי לחץ שבאה לידי ביטוי בליקויים הבאים:

  • היעדר הקפדה על שינוי מנח גופו של המטופל.
  • הימנעות מעשיית שימוש בציוד ייעודי למניעת פצעי לחץ.
  • הימנעות מעריכת בדיקות פיסיולוגיות מדוקדקות לזיהוי איברים אשר מועדים להיווצרות פצעי לחץ.
  • אי שמירה על היגיינת המטופל והיובש של עורו.

 

רשלנות רפואית בטיפול בפצעי לחץ קיימים, שבאה לידי ביטוי בליקויים הבאים:

  • טיפול לוקה בפצעי לחץ המוביל להיווצרותם של זיהומים מקומיים או מפושטים.
  • הימנעות מניקוי פצעים וסילוק רקמות פגועות (הליך שנקרא "הטריה") או ביצוע הטריה באופן רשלני.

 

למי פונים להתייעצות משפטית בנושא רשלנות רפואית בפצעי לחץ?

היה ואתם חושדים כי אירעה רשלנות רפואית באבחון או בטיפול בפצעי לחץ שלכם או של יקיריכם, עליכם לפנות להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין שמתמחה בהגשת תביעות פיצויים בגין רשלנות רפואית במוסדות רפואיים או רשלנות רפואית של צוותי סיעוד.

ככל שניתן יהיה להוכיח כי אכן אירעה רשלנות רפואית בפצעי לחץ, ניתן יהיה להגיש תביעת נזיקין כנגד הצד הפוגע ולתבוע פיצויים על פי היקף וחומרת הפגיעה שנגרמה למטופל עקב המחדל הרפואי באבחון או בטיפול בפצעים. בריאות שלמה ובהצלחה!

פצעי לחץ זהו מצב שבו איבר אחד או מספר איברים בגוף מתחילים להינמק, עקב אי הגעת חמצן לאותם אזורים בגוף. פצעי לחץ נגרמים לרוב לאנשים שמוגבלים ביכולתם לנוע או בעלי פגיעה עצבית שלא מאפשרת להם לחוש מגע, כך שהם יושבים או שוכבים ללא תזוזה שעות ארוכות ונוצרים פצעי הלחץ.
מטופלים שמתקשים להתנייד בכוחות עצמם או שמרותקים למיטה מסיבות שונות נדרשים לקבל סיוע בתזוזת גופם, על מנת להימנע מהיווצרות פצעי לחץ. מטופלים אלו תלויים לחלוטין בצוות הרפואי לשם כך, ובמידה והצוות הרפואי מתרשל בתפקידו ולמטופל נוצרים פצעי לחץ, הדבר יכול להיחשב כרשלנות רפואית.
במידה ונוצרים פצעי לחץ בגופו של המטופל, משמעות הדבר היא שישנם איברים בגופו שלא קיבלו אספקת דם וחמצן תקינה. הדבר יכול להוביל במקרים רבים לחדירת חיידקים ומזהמים שונים לגוף, וכך ליצור זיהום באזורים שונים בגוף. זיהומים אלו יכולים להגיע לכדי צורך בכריתת איברים ואף במוות.
על מנת לבחון את כדאיות התביעה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמומחה בתחום הרשלנות הרפואית. עורך הדין יוכל לבחון לעומק את המקרה, לאסוף את כל המסמכים והעדויות הנדרשות על מנת להוכיח את הנזק ואת ההתרשלות, ובמידה וניתן להוכיח את הנזק – התביעה תהיה כדאית על מנת לקבל פיצויים.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשלנות רפואית פצעי לחץ

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של