רשלנות רפואית – מצוקה עוברית

לידה הינו תהליך טבעי המתרחש משחר האנושות. במקביל להתרגשות לקראת בואו של התינוק החדש למשפחה, עלולה הלידה לעורר תחושות של פחד אצל האם העתידית. למרות שמרבית הלידות מתבצעות בהליך תקין ומשמח, ישנם גם מקרים בהם נעשות פעולות רשלניות אשר עלולות להסתיים בנזק לאם או לילוד.

אחד מסוגי התביעות העוסקות ברשלנות רפואית, עוסקות באי מתן תשומת לב עמוקה למצוקה עוברית שמתגלית, או טיפול לקוי במצוקה שכזו. בכל חשש או חשד לרשלנות רפואית, יש להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בלידה, אשר יוכל להמליץ או לא להמליץ על המשך התביעה וללוות, במידת הצורך את התהליך הארוך והמורכב העומד בפני מי שהחליט לתבוע ולנהל משפט.

על עורך הדין להוכיח את הקשר הישיר הקיים בין הפעולה הרשלנית שנעשתה לבין הנזק שנגרם.

מהי מצוקה עוברית?

מצוקה עוברית עלולה להתרחש בעת הלידה או לאחריה, ובדרך כלל תתבטא בירידת כמות החמצן אותה מקבל העובר. ירידה שכזו עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים, אשר לא יוכלו להיות מטופלים לאחר מכן, ולכן מחייבת מניעה מלכתחילה או טיפול מהיר מאד. התסמינים אשר יציגו מצוקה עוברית, כוללים, בין היתר, הפחתה בתנועות עובר כשהוא עוד נמצא בבטן אימו, או שינויים בקצב הלב שיתבטאו בשינויים בדופק הנשמע.

בדרך כלל שינויים אלה ניתנים לאבחון לא פולשני, ובמעקב תקין של מהלך ההיריון ומהלך הלידה. המצוקה העוברית יכולה לנבוע ממספר סיבות, אשר העיקרית שבהן עלולה להיות כריכת חבל הטבור סביב צווארו, אך גם בשל סיבות אימהיות כמו קריעת רחם, היפרדות שיליה, מיעוט מי שפיר, זיהומים שונים ועוד.

במקרה של גילוי המצוקה העוברית, יש ליילד את האם כמה שיותר מהר, או לנקוט בגישות שמרניות יותר, ובלבד שהם יוכלו למנוע את המצוקה הנשימתית של העובר. בחירת הטיפול המתאים נתון לשיקול דעתו של הרופא על פי מיטב הבנתו, ניסיונו והסתמכותו על פרוטוקולים רפואיים מקצועיים הידועים לו.

ישנם מקרים שהינם בלתי נמנעים, אולם ישנם מקרים בהם לא נלקחה ההחלטה הנכונה מחוסר תשומת לב מלאה, או הסתמכות על התמונה החלקית בלבד.

רשלנות רפואית - מצוקה עוברית
רשלנות רפואית – מצוקה עוברית

משמעות הנזק ותביעה על רשלנות רפואית – מצוקה עוברית

הנזק שעלול להיגרם לתינוק בעקבות טיפול לקוי ורשלנות רפואית במצב של מצוקה עוברית עלול להיות כה משמעותי ולהוביל לחיים של כאב וסבל. מצוקה עוברית יכולה להתגלות במהלך הלידה או לאחריה. במהלך הלידה, יש לנטר באופן עקבי ורציף את התקדמות הלידה ומצבו של הילוד, בכדי לנסות למנוע מקרים של מצוקה.

כאשר מתגלית מצוקה עוברית, כמו למשל עקב כליאת כתפיים, מצוקה נשימתית ועוד, יש לפעול בנחישות ומהירות על פי הסטנדרטים הקיימים. בכדי לנסות להיענות למצוקה העוברית, אם מתרחשת, באופן המהיר והיעיל ביותר, ישנה דרישה לנוכחות רופא ילדים בחדר הלידה או בחדר הניתוח.

גם לאחר הלידה חייב רופא הילדים לבדוק את הילוד באופן מקיף ועמוק, בכדי לוודא ולשלול תסמינים של מצוקה עוברית נוכחית או עתידית-פוטנציאלית. מכיוון שהתינוק הנולד הינו פגיע וחשוף לסיכונים רבים, יש לנהוג במשנה זהירות בכל הנוגע למצוקה עוברית מתפתחת. הפיצויים הגבוהים הנקבעים, פעמים רבות, במקרה של רשלנות רפואית, הינם גבוהים מאד.

המחשבה העומדת מאחורי  מתן פיצויים משמעותיים היא לא העובדה כי תשלום זה יוכל להחזיר את הגלגל לאחור ולמחוק את עוגמת הנפש והסבל שנגרמו, אלא היא באה בכדי לסייע להורים לגדל את ילדם באופן המיטיב ביותר, במקרה והוא נשאר פגוע.

 

תביעת רשלנות רפואית – מצוקה עוברית

הצעד הראשון לפני תביעה על רשלנות רפואית, הוא פגישה ראשונית אצל עורך דין רשלנות רפואית בלידה. בפגישה זו יוכל עורך הדין לעבור על הפרטים הראשוניים, ולגבש המלצה לגבי המשך התביעה. על עורך הדין לאסוף את כל החומר הרפואי הקיים על המקרה, בכדי להיות מסוגל לפרט, באופן המדויק ביותר, את השתלשלות האירועים ואת הסיבות שהובילו לתביעה הספציפית.

כמו כן, על עורך הדין להביא חוות דעת של רופאים בכירים ומקצועיים נוספים, אשר יוכלו להעיד כי ההחלטה שהתקבלה על ידי מי מהצוות הרפואי לא עמדה בסטנדרטים המקצועיים המקובלים במקרה הנידון. כך שההוכחה היא כי הפעולה שנעשתה או לא נעשתה עקב המצוקה העוברית, לא הייתה נעשית במקרה דומה על ידי רופא "סביר" אחר.

סוגי משפטים אלה, העוסקים בנושאים רפואיים מקצועיים, הינם מורכבים ומערבים עולם מונחים ונושאים אשר אינם נהירים לאנשים שלא מגיעים מתחום זה. לכן, המשפט עלול להיארך פרק זמן ארוך, בכדי לתת לעורכי הדין ולשופט את הזמן להתכונן למשפט, ולהבין את הנושא הנידון.

לכן, ישנה חשיבות מכרעת לבחירת עורך דין רשלנות רפואית בלידה, המנוסה בתחום זה ויכול ללוות את המשפט באופן מקצועי וברור.

 

לסיכום

תביעות רשלנות עלולות לעסוק, בין השאר, בנושאים העוסקים ברשלנות רפואית עקב מצוקה עוברית. מצוקה עוברית תתבטא בירידה בכמות החמצן העוברת אל העובר, עקב סיבות שונות, כשהעיקרית ביניהן היא כריכת חבל הטבור סביב צוואר התינוק. עלולות להיות סיבות נוספות למצוקה העוברית, אולם כך או כך היא חייבת להתגלות בהקדם.

המצוקה יכולה להתגלות במגוון בדיקות, החל מאולטרה סאונד וכלה בהרגשת תנועות עובר, ומרגע שהתגלתה היא חייבת להיות מטופלת באופן המהיר והיעיל ביותר. מצוקה נשימתית של העובר עלולה להוביל לנזקים משמעותיים אשר יותירו את התינוק וההורים המטפלים חשופים לחיים של סבל וכאב.

בבית המשפט על עורך דין רשלנות רפואית בלידה להוכיח כי קיים קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית לבין הנזק שנגרם. המבחן שיעמוד בפני השופט, הוא מבחן הרופא הסביר, אשר בבסיסו מוכיח כי במקרה דומה, רופא אחר היה נוהג באופן שונה, על פי הסטנדרטים המקצועיים במקובלים בתחום.

מצוקה עוברית היא שם למספר רב של ליקויים ובעיות הנגרמות לעובר טרם הלידה או אחריה. מצוקה זו מאופיינת בסממנים פיזיים אשר לעיתים ניתן לאתר. במידה וישנו ליקוי בטיפול או מתן תשומת לב פחותה לסממנים למצוקה עוברית, עלול להיגרם לילוד נזק רב אשר ישפיע על שארית חיוו.
לרוב מצוקה עוברית מאופיינת ברמת חמצן נמוכה מהרגיל אותה מקבל העובר. ליקויים כמו מצוקה נשימתית, עלולים להוביל לחיים שלמים של הילוד בסבל רב, כתוצאה מפגיעה קשה בתפקודו. מקרים אלו עלולים להתדרדר אף יותר, ועל כן מעקב אחר ההיריון הוא הכרחי ובעל פוטנציאל למניעת אסון.
רשלנות רפואית עולה על השולחן כאשר יש חשש סביר כי נזק הנגרם לילוד הוא כתוצאה מהזנחה, או מעקב שאינו רציף ומעמיק. במקרה כזה, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמצא בתביעות על רשלנות רפואית, על מנת לקבל הערכה האם מדובר באופציה אשר ניתן להביא לידי מימוש.
פגיעה בחיי אדם עוד טרם החלו היא פגיעה קשה, ולכן חשוב למצות את הדין עם צוות אשר הזניח מעקב אחר התינוק. בנוסף, במקרים בהם הילוד נשאר בעל מום או פגיעה מכל סוג שהוא למשך שארית חיוו, פיצויים אשר יתקבלו מתביעה יקלו משמעותית על גידולו.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עובר

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של