רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס

מחלת טיי זקס היא מחלה חשוכת מרפא שעוברת בתורשה. מדובר בליקוי בריאותי שלמרבה הצער, מרבית הילדים הסובלים ממנו אינם שורדים מעבר לשנת חייהם הראשונה. מכאן מתבהרת החשיבות הרבה של האבחון המוקדם של מחלת טיי זקס כבר במהלך ההריון.

במקרים שבהם יש חשד לכך שהתרחשה רשלנות רפואית במחלת טיי זקס ושהרופא המטפל לא דאג לשלוח את האם ההרה לבדיקות הרלוונטיות, תוך התעלמות מגורמי הסיכון הקיימים, יש מקום לבדיקת היתכנות של הגשת תביעת רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס.

המאפיינים של מחלת טיי זקס שהרופאים מצופים להכיר

מחלת טיי זקס היא כאמור מחלה תורשתית. שכיחותה של המחלה באוכלוסיה הכללית היא נמוכה יחסית, וטרם נמצאה דרך לרפא את הלוקים בה. ילדים שנולדים עם מחלת טיי זקס, חיים במרבית המקרים פחות מ – 12 חודשים ואינם שורדים מעבר לשנתם הראשונה. זאת לאור קיומה של פגיעה קשה למערכת העצבים של היילוד.

 

ההשלכות של רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס

הליקוי הגנטי ממנו סובלים תינוקות הלוקים במחלת הטיי זקס, הוא למעשה פגיעה באנזים שאמור לפרק חומצות שומן שמצטברות במערכת העצבים המרכזית. פגיעה זו עלולה להוביל להרס מלא של מערכת העצבים בגוף היילוד. תסמיני המחלה כוללים בין היתר:

  • פיגור שכלי
  • ליקויי ראיה עד עיוורון
  • פרכוסים
  • אובדן שמיעה
  • שיתוק

את התסמינים הללו ניתן לזהות כבר בחודשים הראשונים לחיי התינוק.

רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס
רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס

 

הבדיקות שמאפשרות אבחון של מחלת טיי זקס או פוטנציאל להופעתה

מאחר ומדובר על מחלה רצסיבית, קרי – מחלה שמורשת רק כאשר הגורם הגנטי נוכח אצל שני ההורים, די בבדיקת המטען הגנטי של אחד מן ההורים עוד לפני ההריון, או בביצוע בדיקות בשלבים הראשוניים של ההריון, על מנת לאבחן את פוטנציאל הנשאות של העובר למחלת טיי זקס.

לאור חומרתה של המחלה, נהוג לערוך עוד בשלבים הטרום הריוניים בדיקות גנטיות, שהן רלוונטיות במיוחד כאשר ההורים נמצאים בקבוצת סיכון, מתוקף היותם ממוצא אשכנזי (מלא או חלקי), מוצא צפון אפריקאי או היסטוריה של מחלת טיי זקס במשפחה. במצב בו עולה מן הבדיקות כי העובר נושא את המטען הגנטי שבגינו הוא צפוי לסבול מן המחלה, נהוג לשקול את האפשרות להפסקת הריון. זאת בכדי לחסוך גם מהיילוד וגם מההורים סבל בל יתואר.

 

בין הבדיקות שמאפשרות לזהות כיום במידת ודאות גבוהה, את הימצאותו של מטען גנטי המאפשר את התפתחותה של מחלת טיי זקס, ישנן בדיקת דם, בדיקת סיסי שליה, או בדיקת מי שפיר. חשוב לדעת שמדובר בבדיקות המסובסדות בידי משרד הבריאות ולכן מומלץ לבצען. במקרים שבהם מתגלה בבדיקות שנערכות בשלבי ההריון הראשונים שהעובר נושא את המחלה, המלצת הרופאים היא בדרך כלל להפסיק את ההריון.

 

רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס בזמן ההריון – כיצד היא באה לידי ביטוי?

היות ומחלת הטיי זקס היא מחלה חשוכת מרפא שגורמת סבל רב הן לתינוק והן לבני משפחתו, המערכת הרפואית מצופה לעשות ככל העולה בידה, על מנת למנוע מראש את לידתם של תינוקות חולים. רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס מתבטאת אם כן, בכך שהרופא המטפל אינו טורח ליידע את זוג ההורים לעתיד, בנחיצותן של בדיקות מקדימות, כאשר הצורך עולה בהסתמך על גורמי הסיכון והמוצא של ההורים.

רשלנות רפואית מחלת טיי זקס עשויה לבוא גם לכלל ביטוי במידה והרופא איננו דואג להפנות את האם ההרה לביצוע בדיקות רלוונטיות בזמן ההריון, כדוגמת בדיקת סיסי שליה ומי שפיר, שעשויות למנוע לידה של תינוק חולה.

רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס עלולה להתרחש לא רק בעקבות מחדל של רופא הנשים שמבצע מעקב אחר הריונה של האם לעתיד, אלא גם בידי עובדי מעבדה שמפענחים את בדיקות הסקר של האישה באופן לקוי. בכל אחד מן המקרים, תוצאותיה של הרשלנות, עשויות להוביל ללידת עובר חולה, שיחייה חיים קצרים מאוד ומלאי סבל.

 

באילו מקרים יש מקום להגשת תביעת רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס?

במקרים שבהם עולה חשד לכך שתינוק הלוקה במחלת טיי זקס נולד בעקבות רשלנות רפואית, מן הראוי לפנות לעורך דין המתמחה בתיקי רשלנות רפואית, ולבחון אם יש עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס. במסגרת תפקידו, עו"ד רשלנות רפואית נוהג לרכז את כלל הרשומות הרפואיות הנוגעות להריון על מנת לנסות ולהתחקות אחר אופן השתלשלות הארועים שהוביל לאירוע המצער.

כאשר עולה מן התיעוד הרפואי שרופא הנשים שליווה את ההיריון פעל שלא על פי הסטנדרטים המקובלים בתחום הגניקולוגיה והמיילדות, תיתכן הגשת תביעת רשלנות רפואית עם סיכויי הצלחה גבוהים.

 

מה משפר את סיכויי ההצלחה בתביעת רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס?

על מנת להוכיח במסגרת תביעת רשלנות רפואית כי התביעה היא אכן מוצדקת, עורך הדין שמייצג את התובע נוהג להציג בבית המשפט חוות דעת של רופא מומחה מתחום רפואת הנשים, המיילדות ו / או הגנטיקה. בכוחה של חוות דעת כזו להפוך את התביעה להליך משפטי אפקטיבי יותר עם סיכויים משופרים להשגת פיצוי כספי הולם להורים שילדם נפגע מרשלנות רפואית מחלת טיי זקס.

 

החשיבות הרבה של חוות דעת מומחה בתביעת רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס

מאחר והליכים משפטיים הנוגעים למקרי רשלנות רפואית נוגעים במונחים רפואיים מורכבים שדורשים ידע מקצועי ברמה גבוהה, חוות דעת של רופאים מומחים מהתחום הנדון היא חיונית להצגת טיעוני התביעה ותמיכה בקיומו של קשר ישיר בין המחדל הרפואי מצד הרופא המטפל לבין לידתו של תינוק החולה במחלת טיי זקס.

 

רוצים ללמוד עוד על רשלנות רפואית ממחלת טיי זקס? פה בנבחרת המשפטית, תוכלו למצוא מידע נוסף בנוגע לדיני רשלנות רפואית, לצד עורכי דין מן השורה הראשונה שיוכלו לסייע לכם בהגשת תביעת פיצויים ומיצוי של זכויותיכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של