רשלנות רפואית הפלות

רשלנות רפואית הפלות עלולה להתרחש בשני מצבים עיקריים: כאשר ישנו חשש או חשד לרשלנות רפואית בעת ביצוע הגרידה או ההפלה, או כאשר פעולה רשלנית אחרת מובילה בעצמה להפלה. בכל אחד מהמקרים, השלכותיה של הרשלנות הרפואית משפיעות הן במישור הפיזי והן בפן הנפשי לא רק על העובר, אלא כמובן גם על האם ההרה ויתר בני משפחתה.

תהליך ההריון ושלב הלידה הינם שלבים משמחים בחיי כל בני זוג, אשר חולמים ומצפים לחזור מבית החולים בידיים מלאות. כאשר תהליך זה לא מושלם כפי הצפוי, ובמיוחד כאשר ישנו חשש כי המקרה המצער היה יכול להימנע, נחשפים הצוות המטפל והרופא הצמוד לתביעות על רשלנות רפואית. לא כל טעות המתרחשת במהלך ההריון יכולה להיות מוגדרת כרשלנות.

לפעמים, למרבה הצער, טעויות עלולות להתרחש, אולם כאשר לא נשמרו כל הנהלים הידועים והסטנדרטים  המקובלים בתחום, ונגרם נזק באופן ישיר מטעות זו, יש מקום לבחון את האפשרות להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בהפלות.

 

מהי הפלה ומתי היא מתבצעת?

הפלה או גרידה היא תהליך כירורגי בו נעשית הפסקת הריון עקב סיבות שונות בשלבי ההריון  השונים. התהליך הרגשי המתלווה להפלה, יהיו סיבותיה אשר יהיו, הינו קשה לנשים רבות ולפעמים אף נמשך תקופת זמן ארוכה לאחר ההפלה.

הפלה יכולה להיות טבעית, כך שהיא מתרחשת באופן ספונטני, או הפלה מכוונת אשר נעשית על ידי רופא מיומן, בדרך כלל בשל סיבוכי הריון עד כדי הפסקת דופק של העובר.

מכיוון שההחלטה על הפלה יזומה, בדרך כלל תתרחש תוך כדי לחץ, מכיוון שמרגע אבחון הבעיה, יש לפעול באופן מהיר כדי למנוע סיבוכים פוטנציאליים, על הרופא המבצע לאבחן בזהירות את המקרה ולבצע את ההליך באופן מקצועי ונכון.

אופן ההפלה או הגרידה יוחלטו על ידי הצוות הרפואי, בדרך כלל על פי שבוע ההריון , גיל האישה ומצבה הנפשי והפיסי. בשבועות הראשונים להריון , תוכל ההפלה להיעשות על ידי תרופות, אך משבוע 10 הגרידה צריכה להיעשות באופן פולשני יותר.

רשלנות רפואית הפלות
רשלנות רפואית הפלות

רשלנות רפואית לפני הפלות

הפלה יזומה מתקבלת בשל מספר סיבות, וביניהם הפסקת הדופק של העובר, גילוי מומים שאינם ברי חיות ועוד שיקולים שונים אשר מחייבים את הפסקת ההריון . רשלנות רפואית עלולה להתרחש כאשר האבחון שבגינו מופנית האישה להפלה אינו נכון.

כאשר לא מתבצע אבחון זהיר ומדויק של גיל ההריון , או לא נשקלים כל הסיכונים והסיכויים הקיימים בהמשך ההריון  ועוד, עלול הרופא להיות מואשם ברשלנות רפואית. מנגד, אבחון שגוי עלול גם למנוע הפלה מהאם, כך שעלול להיווצר מצב של הולדה בעוולה, בה תינוק נולד עם מום משמעותי אשר מוביל לחיי כאב וסבל לו ולבני משפחתו.

אבחון זהיר ומעקב אחר נהלים וסטנדרטים קיימים, מחייבים את הרופא המטפל אשר מחויב לשמור על שלום המטופלת והעובר. בכל מקרה של חשש או חשד לרשלנות רפואית כדאי ורצוי לפנות לייעוץ אצל עורך דין רשלנות רפואית, אשר יוכל לבחון את המקרה ואת הקשר שבין הנזק שנגרם לפעולה הרשלנית שנעשתה.

 

רשלנות רפואית במהלך הפלה

תהליך ההפלה או הגרידה בדרך כלל מתבצע ללא קשיים וסיבוכים, אולם ישנם מקרים בהם עלולה להתגלות רשלנות רפואית בביצוע ההליך עצמו או במעקב אחר מצב המטופלת לאחר ההליך. הסכנה העיקרית והמשמעותית ביותר בתהליך הגרידה הוא יצירת בעיות פריון עתידיות או נזק לאיברי הרבייה.

נזק כזה עלול להיווצר כאשר נגרם נזק לדופן הרחם, אשר מסכן לא רק את הרחם עצמו אלא גם איברים פנימיים סמוכים אליו. כמו כן עלול ההליך להשאיר את היולדת במצב של כאבים כרוניים ותסמינים נוספים אשר עלולים להוריד מאיכות חייה.

בישראל, על פי החוק, ההפלות מבוצעות בבתי חולים או מרכזים רפואיים, בהם הצוות מיומן ומנוסה בביצוע הליכים אלו. אולם ישנם מקרים בהם פונה האישה לקליניקה פרטית, אשר המעקב והרגולציה המופעלת עליה נמוכים עד כדי לא קיימים.

 

רשלנות רפואית במעקב לאחר הפלה

לאחר ההליך הכירורגי, בחוסר מעקב, עלולים להישאר שרידי עובר ברחם, דבר אשר יגרום לדימומים קשים, הידבקויות ברחם ולביצוע פעולה נוספת אשר תנסה לפתור את הבעיה, על כל סיכוניה וסיבוכיה.

לפעמים, סיבוכים אלה הם בלתי נמנעים אולם, בפעמים אחרות, אבחון מהיר ונכון של המקרה יוכל להציל את עתידה של היולדת ולמעשה לשפר לאין ערוך, את הצלחת הריונותיה העתידיים.

המעקב אחר יולדת שעברה גרידה הינו מתועד בסטנדרטים ונהלים מקצועיים מקובלים, אשר מטרתם היא למנוע מקרי רשלנות כמו אלה הנידונים. לכן, על היולדת להישאר לפרק זמן מסוים בבית החולים או במרכז הרפואי כאשר תיפקודה הפיסי, כפי שהוא מתבטא במדדים חיוניים ובבדיקות דם, נמדד באופן עקבי ורציף.

במקרה והיולדת מתלוננת על כאבים או אי נוחות אחרת, על הצוות לבדוק אותה ולברר את סיבת הכאב. כאשר הרופא או הצוות המטפל לא מקפיד על כללים אלה, הם עלולים להיות חשופים לתביעה על רשלנות רפואית.

 

לסיכום

רשלנות רפואית הפלות עלולה להתרחש בעת האבחון אשר יפנה את היולדת להפלה יזומה, בעת ההליך הכירורגי או לאחריו, בעת המעקב אחר היולדת ומצבה. בכל אחת מנקודות אלו עלול הרופא להתרשל בתפקידו אם לא מילא את כל הכללים והנהלים הקיימים בתחום, ולא נתן את כל תשומת ליבו למצבה של היולדת.

במקרים אלה הוא עלול להיות חשוף לתביעה על רשלנות רפואית. עורך דין רשלנות רפואית יבחן את המקרה ואת השתלשלות האירועים וינסה להוכיח במשפט כי קיים קשר ישיר בין הנזק לבין הפעולה הרשלנית שנעשתה.

יש לזכור כי הרופא המטפל מחויב ונאמן למטופלת ולבני משפחתה, אשר מצפים לחזור מבית החולים בידיים מלאות לאחר תהליך תקין של הריון ולידה. לפעמים הטעויות והסיבוכים הינם בלתי נמנעים, אך במקרים שסיבוכים אלה יכולים להימנע, יש לתת את הדין  כאשר זה לא נעשה.

בתהליך ההפלה עלולה להתקיים רשלנות רפואית בשני תחומים מרכזיים: בהליך ההפלה עצמו או בהליך קדום אשר נעשה בצורה פגומה והוא אשר הוביל לצורך בהפלה. רשלנות בהליך ההפלה כולל ביצוע פעולת ההפלה בצורה שאינה תקינה או ביצוע מעקב לאחר ההפלה בצורה פגומה.
במידה וחוויתם רשלנות רפואית בעת ביצוע הפלה, ייתכן ומגיעים לכם פיצויים – הן בגין עוגמת הנפש והייסורים הנפשיים אותם חוויתם, והן בשל הנזקים הפיזיים שנגרמו לכם בעקבות הפעולה הרשלנית. ביצוע תהליך ההפלה בצורה פגומה עלול להוביל לבעיות פוריות, כאבים כרוניים, תפקוד איברים לקוי ועוד.
בהחלט. חלק אינטגרלי מהליך ההפלה הינו שלב המעקב הבא לאחר הטיפול. במידה והיולדת חשה כאבים, ואינה מקבלת מענה מתאים – הצוות המטפל חשוף לתביעה בגין רשלנות רפואית. המעקב חייב להיות מתועד ולהיעשות על פי נהלים ברורים.
כמו כל בן אנוש, גם רופא עלול לטעות. מכיוון שכך, ישנה הפרדה בין טעות אנוש לבין טעות אשר מקורה ברשלנות או בחריגה מהנהלים. בכל מקרה של חשד לפעולה רשלנית עלינו להפעיל את מבחן הרופא הסביר, הקובע האם הרופא טעה בשיקול דעתו או ששום רופא סביר לא היה פועל כך, וממילא יש מקום לתבוע בגין רשלנות רפואית.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשלנות רפואית הפלות

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של