רשלנות רפואית גניקולוגיה

גניקולוגיה היא ענף רפואה הממוקד בטיפול במחלות באיברי המין הנשיים ובכללן מחלות נרתיק, מחלות בשחלות, ומחלות רחם, אולם גם בכל הנוגע לפוריות, הריון, לידה ובעיות הורמונליות מהן סובלות נשים ונערות. מפאת רוחב היריעה של תחומי הטיפול של רופאי הנשים, לנשים יש ממשק רב עם הגניקולוגים שלהן במהלך חייהן הבוגרים.

משום כך, תביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה אינן עניין נדיר בנוף המקומי ובעולם בכלל. במאמר זה נסביר באילו מקרים ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית גניקולוגיה ואילו גורמים מקצועיים מוסמכים לסייע.

 

רשלנות רפואית גניקולוגיה – כיצד היא באה לידי ביטוי?

במסגרת הכשרתם של רופאים גניקולוגים, הם מוסמכים לאבחן, לטפל ולמנוע זיהומים ודלקות באיברי הרביה והשתן הנשיים, מחלות מין, סוגים שונים של סרטן האופייניים לנשים כגון סרטן צוואר הרחם וסרטן השחלות, בעיות הקשורות במחזור החודשי של האישה ובעיות פוריות.

גניקולוגים גם עוסקים במסגרת תפקידם, בהתאמת אמצעי מניעה לנשים ונערות. אולם מעבר להכשרתם בתחום הגניקולוגיה עצמו, רופאי נשים רבים מוסמכים גם בתחום המיילדות.

כפועל יוצא, רבים מהגניקולוגים מטפלים גם בביצוע בדיקות מעקב בזמן ההריון להבטחת שלומם של האם והעובר, מסייעים במצבים חריגים במהלך ההריון, ולעיתים גם מעורבים בלידה עצמה ובטיפול בסיבוכים המתעוררים במהלכה (אם ישנם כאלו).

 

רשלנות רפואית גניקולוגיה – זה נפוץ יותר ממה שנדמה לכן

מטבע הדברים, תחום הגניקולוגיה מחייב דיסקרטיות רבה מצד הרופאים המטפלים ויחסים של אמון בין המטופלת למטפל. אולם למרבה הצער, נראה כי במקרים לא מעטים האמון הזה מופר, לאור כמות תביעות הנזיקין המגיעות לפתחם של בתי המשפט בישראל בגין רשלנות הרפואית בתחום הגניקולוגיה. רבות מן התביעות הללו נסובות סביב כשל באיתור או אבחון של מחלות עריה בנשים, או סביב בעיות שונות בזמן ההריון או הלידה.

רשלנות רפואית גניקולוגיה
רשלנות רפואית גניקולוגיה

סוגים שונים של רשלנות רפואית גניקולוגיה

מרבית תביעות הפיצויים המגיעות לבתי המשפט בישראל בעקבות רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה, נוגעות כאמור לאחד מבין 3 נושאים מרכזיים:

  1. רשלנות רפואית באבחון מחלות גניקולוגיות או בעיות אחרות מתחום רפואת הנשים (כמו סרטן צוואר הרחם).
  2. רשלנות רפואית בהריון
  3. רשלנות רפואית בלידה

 

את חלקן הארי של הבעיות הללו, אפשרי לגלות בשלביהן המוקדמים ובכך לשפר באופן ניכר את סיכויי החלמתה של המטופלת. אולם למרבה הצער, במקרים רבים מדי, בעיות גניקולוגיות אינן מאובחנות במועד או שלמטופלת ניתנת אבחנה שגויה, מה שמוביל לא אחת לפגיעה מרחיקת לכת באיכות חייה ובבריאותה.

 

על חשיבות האבחון המוקדם של מחלות גניקולוגיות

רבות מן המחלות הגניקולוגיות, ניתנות לטיפול פשוט יחסית במידה ומאתרים אותן בשלב מוקדם. חשיבותו של האבחון המוקדם של מחלות גניקולוגיות אם כן, הוא לאפשר למטופלת לקבל טיפול רפואי כנדרש במצבה על מנת לשפר את סיכויי ההחלמה שלה ולמנוע פגיעה בבריאותה הכללית.

מנגד, אי גילוי מוקדם של מחלות גניקולוגיות שונות (ושוב אנו שבים לדוגמא הקלאסית של סרטן הרחם), עלול להסתיים בפגיעה בלתי הפיכה בפוריותה של האישה ובבריאותה, ואף להוביל למותה. רופא נשים שנמנע מביצוע בדיקות גניקולוגיות מקיפות לאישה המדווחת על בעיות שונות, מסכן עצמו אם כן, בתביעת רשלנות רפואית.

 

על רשלנות רפואית גניקולוגיה בטיפולי פוריות

רשלנות מצד רופאי נשים עשויה להתרחש גם בהקשר של טיפולי פוריות. מאחר וטיפולי פוריות הם טיפולים מורכבים ולא פשוטים, רופאי הנשים נדרשים להביא לידיעת המטופלת ובן / בת הזוג שלה, את סיכויי ההצלחה של טיפולים אלו, תופעות הלוואי שניתן לצפות להן, והסיכונים אשר כרוכים בביצוע טיפולי פוריות.

בנוסף לכך, רופא הנשים נדרש גם לבצע מעקב מסודר אחר טיפולי הפוריות שהמטופלת עוברת, ולהפנות אותה לביצוע בדיקות רלוונטיות והתייעצות עם רופאים מומחים כנדרש.

יתרה מכך, בכל בדיקה גניקולוגית פולשנית ובכל טיפול כזה (למשל, התקנת התקן תוך רחמי), ובפרט כאשר הדבר נעשה בהקשר של בדיקת עקרות, היריון או טיפולי פוריות, רופא הנשים נדרש לקבל את הסכמתה המפורשת של המטופלת לביצוע ההליך הרפואי המתוכנן לאחר שהוסבר לה בפרוטרוט מהו ההליך המדובר ובמה הוא כרוך.

ככל שפוריותה של המטופלץ או הריונה נפגעו כתוצאה מבדיקה או טיפול שלא תודרכה כהלכה לגביהם ולא נתנה את הסכמתה מדעת לביצועם – רופא הנשים עלול לעמוד בפני תביעת רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה.

 

תביעות רשלנות רפואית גניקולוגיה בגין רשלנות בהריון ורשלנות בלידה

רבות מתביעות הרשלנות הרפואית המוגשות כנגד רופאי נשים, נוגעות לרשלנות רפואית בהריון או לרשלנות רפואית בלידה. כשמדובר על רשלנות רפואית בהריון, הן נסובות במקרים רבים סביב רשלנות בביצוע בדיקות שונות בהריון (כמו סקירת מערכות, בדיקת אולטרסאונד ודומותיהן), רשלנות אי הפנייה של האם ההרה לייעוץ גנטי, הימנעות משליחת המטופלת לביצוע בדיקות כנדרש, אי אבחון של מצוקה עוברית בזמן ההיריון או הלידה עצמה, וכן הלאה.

 

על זכותם של ההורים וילדיהם להגיש תביעת רשלנות רפואית גניקולוגיה

במקרים כאמור לעיל, רשאית המטופלת הנפגעת, בן זוגה וכן היילוד, להגיש תביעת פיצויים כנגד הגניקולוג שנחשד ברשלנות רפואית בהריון או בלידה. כאשר התביעה מוגשת מטעם הילד/ה שהינם קטינים, משום שקטינים אינם נחשבים כישות משפטית עד הגעתם לגיל 18, תקופת ההתיישנות בתביעות רשלנות רפואית בהריון או בלידה היא ארוכה למדי.

בניגוד לתביעת רשלנות רפואית שמוגשת בידי בגירים, שתקופת ההתיישנות שלה היא עד שבע שנים מקרות האירוע הרשלני, במקרה של תביעת רשלנות רפואית בהיריון / בלידה המוגשת מטעם הילד, החוק בישראל יאפשר לו להגיש תביעה עד הגיעו לגיל 25.

 

הסיכוי לקבלת פיצויים בתביעת רשלנות רפואית בהריון ובלידה

חשוב לדעת שסכום הפיצוי בתביעות רשלנות רפואית בהיריון או בלידה, נגזר במידה רבה מחומרת הפגיעה ממנה סובל היילוד.

לכן באם התובע הוא ילד הסובל ממום לכל החיים (כגון תסמונת דאון), הסיכויים לקבלת פיצויים בהיקף מכובד מאוד גדלים (זאת בהתחשב בהוצאות הרפואיות להן הנפגע נדרש למשך כל חייב, הוצאות סיעוד, פגיעה בכושר ההשתכרות שלו, וכמובן – גם עוגמת הנפש שנגרמה לו ולבני משפחתו).

למותר לציין כי הפיצויים בסכומים הגבוהים ביותר שנרשמו במדינת ישראל בתביעות נזיקין מעולם הגניקולוגיה, נפסקו במקרים כאלו.

בדרך כלל, אלו הן תביעות שמוגשות נגד רופא הנשים שהיה אמון על ליווי האישה ההרה במהלך הריונה, ועקב הימנעות מביצוע הבדיקות הנחוצות, טעויות באבחון, או אי שימת לב לפרטים – כשל באיתור פגמים מולדים ומומים שונים בעובר.

 

אילו גורמים מקצועיים מוסמכים לסייע בתביעת רשלנות רפואית גניקולוגיה

בעזרת שירותיו של עורך דין רשלנות רפואית, תוכלו להעריך האם ישנו מקום להגשת תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה ומהם סיכויי ההצלחה בה.

גניקולוגיה היא התחום הרפואי העוסק במחלות שונות באיברי הרבייה והשתן של נשים. הגניקולוג מטפל במקרים של זיהומים ודלקות באיברים אלו, וכמו כן גם במחלות קשות שיכולות להיגרם באיברים אלו, כמו מחלת הסרטן. הגניקולוג עוסק גם בבעיות במחזור החודשי של האישה ובבעיות פוריות.
מקרים של רשלנות רפואית בתחום הגניקולוגיה יכולים להתעורר כאשר הגניקולוג לא מפנה את האישה לבדיקות הנדרשות או לא לטיפולים הכרחיים, לא מאבחן בצורה נכונה ממצאים רפואיים או תוצאות בדיקות, מבצע בדיקות וטיפולים באופן רשלני או בדרכים שאינן תואמות את הנהלים המקובלים ועוד.
כיוון שמדובר בתחום שעוסק באיברים רגישים וחשובים, ובנושאים כמו פוריות ומחלות שונות באיברי הרבייה והשתן, הרי שרשלנות רפואית יכולה להביא לתוצאות קשות ואף לסכנת חיים ממשית עבור המטופלת (למשל, אם אבחון של מחלת הסרטן מתעכב בעקבות רשלנות רפואית, המצב עלול להחמיר ואף לגרום למוות).
כן. במידה ולמטופלת נגרם נזק, וניתן להוכיח שנזק זה נגרם כתוצאה מהתנהלות רשלנית של הגורם הרפואי המטפל, ניתן להגיש תביעה של רשלנות רפואית. מומלץ להסתייע בעורך דין רשלנות רפואית, שיוכל לנהל את התביעה בצורה הטובה ביותר עד לקבלת פיצויים עבור הנזק שנגרם.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
רשלנות רפואית גניקולוגיה

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של