רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס

תסמונת ספסיס, או אלח דם, מתרחשת כאשר הגוף מגיב בתגובת יתר לזיהום כלשהו. בדרך כלל תסמונת זו תתרחש בקרב אנשים אשר הינם מדוכאי חיסון, מבוגרים או כתוצאה מזיהום בחיידקים אשר עמידים לאנטיביוטיקה. רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס עלולה לקרות כאשר קיים איחור או עיכוב באבחון התסמונת או כאשר הטיפול לא נעשה באופן בו הוא היה צריך להיעשות.

בכל מקרה של חשש או חשד לרשלנות רפואית, יש להיוועץ עם עורך דין רשלנות רפואית, שיוכל להמליץ האם כדאי להמשיך בתביעה, לאמוד את עלותה ולנהל את התיק בבית המשפט. בדרך כלל, משפטים העוסקים ברשלנות רפואית מסתיימים בתשלום פיצויים, אולם הם גם עלולים לארוך זמן רב, ולכן יש להתאזר בסבלנות.

על תסמונת ספסיס

ספסיס הינה תסמונת השכיחה יותר בקרב מבוגרים ואנשים עם מערכת חיסון ירודה, למשל לאחר טיפולים כימותרפיים. התסמונת מבטאת את תגובת היתר של מערכת החיסון  לזיהום הנמצא בגוף, כך שמחולל הזיהום כבר אינו נמצא במקום אותו הוא תקף, אלא נמצא במערכת הדם. מצב זה הינו קריטי להמשך חייו של החולה, ולכן נחשב למצב חירום רפואי.

לאבחון מצב של ספסיס יש לבדוק ארבעה גורמים עיקריים: חום מתחת ל 36 או לחילופין מעל 38, קצב נשימה ודופק מהיר, ומספר גבוה של תאי דם לבנים, מעל 12,000 או מתחת ל-4,000. כמו כן, בבדיקת דם נמצא גורם זיהומי קיים בגוף. בנוסף לכך, עלול החולה לבטא תסמינים נוספים כמו תסמינים נוירולוגים שיתבטאו בשכחה או בלבול, ותסמינים אחרים שיכללו רמת סוכר גבוה מאד או נמוך מאוד ועוד.

 

סיכונים וסיבוכים של תסמונת ספסיס

הסכנה הגדולה ביותר בתסמונת ספסיס היא הידרדרות למצב של שוק ספטי, אשר סיכוניו עלולים להיות בלתי הפיכים באופן אשר מאיים על המשך חייו של החולה. התסמינים המקדימים להידרדרות המצב הם: ירידה בלחץ הדם, פגיעה בתפקוד הכליות ועליה בהפרשת החלבון, פגיעה בריאות, בכבד ובעיות קרישה.

בבדיקת דם יהיה אפשר לראות רמות גבוהות של חומצה לקטית. באבחון התסמונת יש לקחת משתנים רבים בשיקול הדעת ולבצע אבחון מעמיק ויסודי של החולה. מכיוון שחולים אלה עלולים מלכתחילה להיות במצב פיזי ירוד, אבחנת הספסיס לא תמיד כה ברורה כפי שנדמה. בכל מקרה של אבחון הספסיס, הטיפול חייב להיות מיידי ולכלול טיפול אנטיביוטי ספציפי, טיפול ישיר במקור הזיהום (למשל ניקוז אבצס) וייצוב החולה מבחינה המודינמית.

רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס
רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס

מתי עשויה רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס להתרחש

רשלנות  רפואית בתסמונת ספסיס עלולה להתרחש בשתי נקודות חשובות בניהול המחלה:

  1. רשלנות רפואית בעת אבחון ספסיס
  2. רשלנות רפואית בעת הטיפול בספסיס

 

רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס בעת האבחון

רשלנות רפואית בעת אבחון התסמונת עלול להתרחש כאשר לא מבצעים בדיקה מקיפה הכוללת את כל הגורמים והפרמטרים שהיה צריך לבדוק. כמו כן, הפעולה הרשלנית עלולה להתבטא כאשר מתבצע פענוח לקוי של בדיקות הדם או הבדיקות הנוספות, באופן אשר מעכב את אבחון התסמונת והטיפול בה.

החולים אשר נמצאים בקבוצת סיכון להתפתחות ספסיס חייבים להיות במעקב צמוד יותר של הרופאים המטפלים. על הרופא המטפל להיות אחראי לשלום מטופליו, הן מבחינה פיסית והן מבחינה רגשית, ולכן עליו להכיר את כל גורמי הסיכון הקיימים אצל החולה, לרבות פצעים או תסמינים חדשים המתגלים ואמורים לעורר נורות אזהרה.

 

רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס במהלך הטיפול

רשלנות רפואית במהלך הטיפול עלולה להתבטא בטיפול לא נכון או לא מהיר מספיק בתסמונת, עד כדי השפעה על הידרדרות מצב החולה ואיום ממשי על חייו. סוג הטיפול בתסמונת ספסיס נדרש להשתנות על פי דרגת הזיהום. כך שעל הרופאים המטפלים מוטלת האחריות לבדוק באופן עקבי וצמוד את מצב החולה, כדי לאתר שינויים במצב ולהתאים את הטיפול היעיל והדפניטיבי באופן המהיר ביותר.

כל פעולה אשר לא תיקח בחשבון את התמונה הרחבה, ואת השינויים במצב החולה, תיחשב כפעולה רשלנית אשר לא מנוהלת או לוקחת בחשבון את כל הידע המקצועי הקיים בתחום.

 

ניהול תביעת רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס

מכיוון שלתסמונת ספסיס ישנן כמה דרגות חומרה, המבטאות מצבים שונים, על עורך דין רשלנות רפואית להוכיח במהלך המשפט כי הנזק שנגרם לחולה נבע באופן ישיר מהפעולה הרשלנית שנעשתה. אם התרחש עיכוב באבחון או טיפול שגוי, המחלה עלולה הייתה להידרדר עוד ועוד עד כדי גרימת נזק ממשי ובלתי הפיך לחולה.

כמו כן, עורך דין רשלנות רפואית יידרש להוכיח כי הפעולה שביצע הרופא המטפל כשלה מלעמוד בסטנדרטים המצופים מהרופא הסביר וממלוא אחריותו כלפי המטופל ומצבו. על מנת להוכיח זאת, ידרש עורך דין רשלנות רפואית לרכז את כלל הנתונים הרפואיים והמקצועיים בתיק, לרבות זמני שליחת המטופל לבדיקות, פענוחן או נתונים רלוונטיים אחרים.

כמו כן, ידרש עורך הדין להציג בבית המשפט חוות דעת של מומחים בתחום, כמו רופאים פנימיים, אשר יוכלו לפרט את השתלשלות האירועים בתיק וידגימו את הפעולה הרשלנית שנעשתה באמצעות מקרים דומים אחרים מהשטח אשר הניבו תוצאות אחרות.

 

לסיכום

רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס עלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים אצל החולה עד כדי מוות. לכן, בתי המשפט מחמירים עם עבירות של רשלנות רפואית, ובדרך כלל פוסקים תשלום דמי פיצויים גבוה למטופל או לבני משפחתו. פיצויים, גבוהים ככל שיהיו, לא יכולים להחזיר את הגלגל לאחור או לרפא את המטופל, אולם הם עשויים לשפר את רמת חיי המשפחה ולבטא עשיית צדק.

עורך דין רשלנות רפואית יידרש במהלך המשפט להוכיח כי פגיעת המטופל נבעה ישירות מן הפעולה הרשלנית של רופאיו או מטפליו, כמו גם את העובדה שהרופא המטפל לא התנהל כפי שניתן היה לצפות מ"הרופא הסביר" במצב הנתון, ולמשה חטא לתפקידו כאחראי על בריאות המטופל ושלומו.

 

מעוניינים לדעת עוד על רשלנות רפואית בתסמונת ספסיס? באתר הנבחרת המשפטית, תמצאו מידע רב בכל הנוגע לדיני רשלנות רפואית, ושלל עורכי דין מנוסים שישמחו לעמוד לרשותכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
גוף האדם

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של