רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי, ככל ניתוח אחר, הוא מהלך כירורגי שנלווים אליו סיכונים שונים. אולם כאשר מתרחשים מחדלים רפואיים שונים לקראת הניתוח הקיסרי, במהלכו או לאחריו, הדבר עלול להציב את חיי היולדת והילוד בסכנה של ממש, שאין לה כל הצדקה. החוק בישראל מאפשר משפחות שנפגעו מרשלנות רפואית בניתוח קיסרי, להעמיד את האחראיים לנזקים שנגרמו להם לדין.

הגשת תביעת רשלנות רפואית בניתוח קיסרי, מוטב שתתבצע בליווי מלא של עורך דין המתמחה בתיקי רשלנות רפואית בלידה, על מנת למצות את זכויותיהם של מיוצגיו בהליך ולהשיג עבורם פיצוי גבוה עד כמה שניתן בגין העוול שנגרם להם.

 

מה מוביל לרשלנות רפואית בניתוח קיסרי?

ניתוח קיסרי הפך להיות ניתוח שכיח מאד בבתי החולים בארץ. למרות שכיחותו הרבה, וניסיונם של הרופאים המנתחים בסוג זה של ניתוח, עדיין הוא עלול לכלול סיבוכים רבים ומשמעותיים, אשר יש למנוע אותם בכל מצב. במהלך הניתוח, על הרופא להקפיד על הנהלים המקצועיים הנהוגים, כמו חיתוכים שצריכים להיעשות בצורה מסוימת, זהירות מפני זיהומים ועוד.

יש להיות מודעים לכל אותם סיבוכים, ולגלות אותם עוד בטרם התרחש הנזק אשר ממנו חוששים. נזקים משמעותיים אשר עלולים להתרחש במהלך הניתוח הם ניקוב המעי של היולדת, נזק משמעותי שייגרם לרחם, פציעות או שברים אצל העובר, איבוד דם ועוד.

כאשר ישנו חשש כי בעקבות רשלנות רפואית אשר התרחשה במהלך הניתוח הקיסרי, חל נזק כלשהו, יש להיוועץ עם עורך דין רשלנות רפואית בלידה, שיוכל לנהל את התיק, אשר בדרך כלל הינו מורכב ומבוסס על ראיות מקצועיות. עורך דין מיומן ידע לזהות את הפעילות הרשלנית שנעשתה בכל אחד מהשלבים של הניתוח הקיסרי, וינסה להוכיח את הקשר הישיר שלה אל הנזק שנגרם.

 

האם יש דרך למנוע רשלנות רפואית בניתוח קיסרי?

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי היא מחדל המתרחש לפני, תוך כדי או לאחר הניתוח הקיסרי, בצורה שעלולה לחשוף גם את האם היולדת וגם את הילוד לפגיעות חמורות. הצוות הרפואי בחדר הלידה ובחדר הניתוח נדרש, לפיכך לגלות הקשבה רבה לתלונות מצד היולדת, לשים לב אם מתעוררים סימנים למצוקה עוברית מכל סוג שהוא, ולמצבם הכולל של האם והעובר.

לשם כך קיימים פרוטוקולי טיפול ובדיקות מפורטים שצוות חדר הלידה נדרש לפעול על פיהם בכל עת.

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי
רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

במה מתבטאת רשלנות רפואית בניתוח קיסרי?

רשלנות רפואית בניתוח קיסרי עלולה להתרחש לא רק במהלך הניתוח אלא גם לפניו. למשל, במצב שבו יש עיכוב או איחור של ממש בהחלטה לנתח את היולדת. במהלכו – כאשר נעשית טעות פרוצדורלית החורגת מן הנוהל המקובל ולאחריו – כאשר סיבוכים פוטנציאליים ונלווים לניתוח לא מתגלים.

בתהליך הלידה, ישנם מצבים אשר יידרשו ניתוח קיסרי דחוף, בעיקר במקרים של מצוקה עוברית, כליאת כתפיים ועוד. כאשר הרופא, אשר נמצא בחדר הלידה, מעכב את החלטתו לביצוע ניתוח קיסרי עלולים להתרחש סיבוכים רבים עקב המצוקה העוברית, הן לאם והן לעובר.

מעבר לכך, על הרופא לציין בפני היולדת את כל אותם סיבוכים אשר עלולים להתרחש מהמשך הלידה ומהניתוח הקיסרי. שלב ההחלטה הוא שלב קריטי בהמשך התהליך, והוא משמעותי מאד לקביעת העובדה האם התרחשה רשלנות רפואית.

ישנן נשים אשר נקבע להן מועד לניתוח קיסרי עוד בשלב תכנון הלידה, מטעמים שונים וגם הן צריכות לקבל את כל המידע הקיים על סיבוכי הניתוח וסיבוכי הלידה הוגינאלית אם תתרחש.

המקרים בהם יולדת תוזמן לניתוח קיסרי הם כאשר העובר גדול מדי, הריון בסיכון או מרובה עוברים, מצג עכוז בו נמצא התינוק, או כאשר ישנה סיבה אחרת, כמו זיהום, אשר מונעת את הפרוצדורה הניתוחית. בכל אחד מהמקרים על הרופא ליידע את היולדת על מצבה, על מצב התינוק ולהציג לה את התמונה המלאה.

 

הידעתם? רשלנות רפואית בניתוח קיסרי יכולה גם להתרחש לאחר הניתוח

לאחר הניתוח הקיסרי, יש צורך רב אף יותר למעקב ובקרה אחר המדדים החיוניים של היולדת, הרגשתה הפיזית והנפשית. חלק מסיבוכי הניתוח עלולים להיחשף מיד לאחר סיומו, כך שאפשר יהיה עדיין לטפל במקור הבעיה ולהציל את היולדת. סיבוכים אלה עלולים לכלול סיבוכים נשימתיים, אלח דם (זיהומיים כלל מערכתיים) או סיבוכים שנגרמו עקב ההרדמה.

על הצוות הרפואי להיות קשוב לצרכיה של היולדת, ולספק את הטיפול הדרוש, אם יש צורך בכך. רשלנות רפואית עלולה להתרחש עקב מעקב לא מספק או חוסר תשומת לב לתלונותיה.

גם אם המחלקה עמוסה, או לא איפשרה לצוות לתת את תשומת ליבו לתלונות היולדת, בית המשפט עלול לפסוק על פי עיקרון הרופא הסביר. עיקרון זה יוכל לוודא כי הרופא הסביר והמקצועי היה נוהג אחרת במקרה הנידון, באופן אשר היה מונע או מטפל בנזק שנגרם.

 

הסעדים הזמינים לנפגעות רשלנות רפואית בניתוח קיסרי

יש לזכור כי לא כל סיבוך בעקבות הניתוח, במהלכו או בסופו, הינם תוצאה של רשלנות רפואית. בפרוצדורות פולשניות כירורגיות, כמו גם בניתוח קיסרי, עלולים להתרחש סיבוכים משמעותיים רבים, ובלבד שהמטופלת קיבלה את כל הנתונים והמידע שיש עליה לקחת בחשבון בעת הסכמתה להליך.

עם זאת, כאשר ישנו חשש לנזק שנגרם בגין ניתוח קיסרי כושל, כדאי ורצוי להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בלידה, כדי שיוכל להעריך האם ישנו קשר ישיר בין רשלנות רפואית לבין הנזק שנגרם, בין אם לתינוק ובין אם ליולדת. במהלך המשפט יידרש עורך הדין לחוות דעת של רופאים מומחים ומקצועיים בתחום, באופן שיבססו את ההוכחה שהוא רוצה להעביר.

גובה הפיצויים במקרה של נכות מלאה שנגרמת עשויים להיות גבוהים ומשמעותיים מאד ויוכלו להקל על נטל ההורים, גם אם לא יטפלו בנזק עצמו.

הרשלנות הרפואית יכולה להתרחש בכל אחד משלבי ההליך – לפני הניתוח, במהלכו ואחריו. למשל, לפני הניתוח הרשלנות יכולה להתבטא בכך שההחלטה לבצע את הניתוח מתקבלת באיחור ניכר, במהלך הניתוח אם הרופא חורג מהנהלים המקובלים, ואחרי הניתוח אם לא מתגלים סיבוכים שונים שנוצרו בעקבות הניתוח.
כן. הרופא מחויב לשקף ליולדת את התמונה המלאה והכוללת על מצבה ועל מצב העובר, את הסיבות שבגינן יש לשלוח אותה לבצע ניתוח קיסרי, את ההשלכות והסיכונים הפוטנציאליים שיכולים להתעורר בעקבות הניתוח, את פרוצדורת ההחלמה ועוד. רופא שאינו עושה זאת עלול להיחשב כרשלן.
כן. במידה ונגרם נזק גוף כלשהו ליולדת או לעובר, וניתן להוכיח כי נזק זה נגרם באופן ישיר כתוצאה מהתרשלותו של הגורם הרפואי המטפל, ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית ובכך לזכות בסכום פיצויים שיהלום את חומרת המקרה ואת הנזק שנגרם.
עורך דין רשלנות רפואית עוסק בתחום זה באופן יום יומי, וידע כיצד להכין את התביעה בצורה הטובה ביותר וכיצד לבסס את הקשר הסיבתי בין הנזק לבין ההתרשלות. בזכות עורך הדין סיכויי התביעה להתקבל עולים משמעותית, וכך גם סכום הפיצויים שיוכל להיפסק לטובת היולדת.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
תינוק

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של