רשלנות רפואית בטיפול שיניים

רשלנות רפואית בטיפול שיניים עלולה לקרות כאשר מטופל נפגע מטיפולי שיניים כושלים, מאי אבחון של בעיות דנטליות ואוראליות במועד, אבחון שגוי של בעיות שיניים, מחדלים רפואיים שמתרחשים בבדיקות של חלל הפה, או בשלבי המעקב אחר בעיות שיניים וחניכיים שונות.

בסקירה להלן נסביר כיצד רשלנות רפואית בטיפול שיניים באה לכלל ביטוי, נבחן את העילות המקובלות להגשת תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים ונסביר מה צריך לעשות מטופל שנפגע מרופא שיניים שהתרשל בתפקידו, על מנת למצות את זכויותיו.

 

רשלנות רפואית בטיפול שיניים – מי אחראי?

רופאי שיניים, בדומה לכל רופא אור איש מקצוע אחר בתחום הרפואה, נדרשים לבצע את תפקידם בכפוף לסטנדרטים רפואיים מסוימים. ישנם פרוטוקולים מקצועיים שרופאי שיניים נדרשים לפעול על פיהם במסגרת מילוי תפקידם ומידת מיומנות מסוימת שהם מצופים לתפקד בה.

בנוסף לאלו, מצופה הרופא לפעול במסירות למען מטופליו ולגלות אחריות לבריאותם. כאשר רופאי שיניים אינם פועלים על פי הסטנדרטים המקצועיים הנדרשים או שאינם נוקטים משנה זהירות בעבודתם ומקצים תשומת לב ראויה למטופליהם, הם עשויים לשאת באחריות לכל נזק שנגרם למטופל כתוצאה מכך, ולעמוד לדין בגין רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בטיפול שיניים – במה היא מתבטאת?

רשלנות רפואית בטיפול שיניים עשויה לבוא לכלל ביטוי באי עמידה של רופא שיניים או איש מקצוע אחר מתחום רפואת השיניים, כגון שיננית, או טכנאי שיניים, בסטנדרט המקצועי הנדרש מבעלי מקצוע בתחום התמחותם ובנהלי הטיפול המקובלים בענף.

רשלנות רפואית בטיפולי שיניים עלולה להוביל לפציעות שנגרמות למטופלים במסגרת ניתוחי פה ולסת או טיפולי שיניים פשוטים יותר – החל מניקוי שיניים אצל שיננית ועד לסתימות, עקירות וכיוצא באלו. חשוב לדעת שבמרבית המקרים רשלנות רפואית בטיפולי שיניים ניתנת למניעה בקלות יתרה, ומאידך – היא עלולה להוביל לסיבוכים רציניים, עד כדי סיכון חיי המטופל. מכאן חשיבות המודעות לזכויות המטופל גם במקרי רשלנות רפואית בטיפול שיניים, והגשת תביעות פיצויים במקרים כאלו.

רשלנות רפואית בטיפול שיניים
רשלנות רפואית בטיפול שיניים

על שכיחותם של מקרי רשלנות רפואית בטיפול שיניים בישראל

מקרי רשלנות רפואית בטיפולי שיניים חלים כיום בתדירות נמוכה יחסית בהשוואה לרשלנות רפואית בתחומי רפואה אחרים. יחד עם זאת, כאשר מקרים כאלו בכל זאת מתרחשים הם עלולים להוביל לנזקים חמורים למטופל לטווח הארוך.

רשלנות רפואית בטיפול שיניים מתרחשת בכל פעם שרופאי שיניים אינם עומדים בסטנדרט הטיפול המקובל בתחומם ומחדליהם גורמים לפגיעה במטופל. באופן מפתיע, רשלנות רפואית בטיפולי שיניים מתרחשת בתדירות גבוהה יותר דווקא במסגרת טיפולים שגרתיים יחסית, ופחות בניתוחי שיניים וחניכיים מורכבים.

 

העילות הנפוצות להגשת תביעות רשלנות רפואית בטיפול שיניים

עם העילות השכיחות יותר להגשת תביעות של רשלנות רפואית בטיפול שיניים, ניתן למנות:

  • אבחון שגוי או מאוחר של בעיות שיניים / חניכיים / לסת
  • הימנעות מהפניית מטופלים לרופא מומחה כנדרש
  • עיכוב במתן טיפולי פה ולסת
  • מתן טיפולי שיניים לא מתאימים
  • בחירת טיפול שיניים מסוג שגוי
  • ביצוע טיפולי שיניים באופן חלקי / שגוי / לא מדויק

 

מה דרוש על מנת שתביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים תצליח?

יש לקחת בחשבון כי על מנת שתביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים תצליח, יש להוכיח כי פעולותיו של רופא השיניים או איש המקצוע שממנו נפגע המטופל, הפרו את פרוטוקול הטיפול המקובל בתחומם. חשוב להבין גם שאין מניעה מדחיית טיפולי שיניים לעתים, ושתמיד קיים הסיכוי לכך שרופא שיניים יבחר עבור מטופל סוג טיפול שהתברר בדיעבד כפיתרון שאינו מתאים באופן מושלם למצבו.

לשם חידוד, פעולותיו של רופא השיניים יסווגו כרשלנות רפואית בטיפול שיניים, רק במידה והן לא תואמות את הסטנדרטים המקצועיים המקובלים בענף. יתר על כן, בתביעת הרשלנות יש גם להוכיח קשר עובדתי ברור בין הטיפול שניתן או לא ניתן למטופל ובין הנזקים שלטענתו נגרמו לו.

 

דוגמאות למקרים של רשלנות רפואית בטיפול שיניים

טענות רבות על רשלנות רפואית בתחום רפואת השיניים מתייחסות לטיפול לא תקין או לא מתאים שניתן למטופל במסגרת הליכים מקובלים ושגרתיים למדי, אשר גרמו לפגיעות או לנזקים אחרים למטופל. הכרת הדוגמאות למקרי רשלנות רפואית שכיחים בטיפולי שיניים יכולה לסייע לכם להעריך האם אכן קיימת עילה מוצדקת להגשת תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים, גם בנסיבות המקרה שלכם:

  • עקירות לא תקינות
  • מיקום לא נכון של כתרים או גשרים
  • אי אבחון מחלות פה או סרטן בחלל הפה במועד
  • אי מתן טיפול הולם לאחר טיפולי שיניים
  • מתן מרשם לתרופה שגויה או במינון לא נכון

 

איך מגישים תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים?

על מנת להצליח להוכיח כי קיימת עילה מוצדקת להגשתה של תביעת רשלנות רפואית בטיפול שיניים, על התובע (היינו, המטופל/ת הנפגע לכאורה ממקרה הרשלנות) לבצע מספר מהלכים חשובים וביניהם:

  • להציג את הסכם הטיפול שלו מול איש המקצוע הנאשם לרבות הפרטים שמגדירים מהם הרכיבים הנכללים במסגרת הטיפול המדובר.
  • להוכיח כי הנתבע פעל באופן שהיה בו משום הפרה של מחויבותו להענקת רמת טיפול נאותה.
  • להראות שהפרת התחייבותו של הנאשם כלפי המטופל/ת היא שהובילה לפגיעה שספג/ה.

הוכחת האלמנטים האלה עשויה להיות מאתגרת ולהצריך חוות דעת של מומחה, תיעוד מפורט של הטיפול שקיבל המטופל, ואף חוות דעת מאנשי מקצוע נוספים בתחומים הרלוונטיים לטענת התביעה.

 

בשורה התחתונה

אם סבלתם מפגיעות שונות או מסיבוכים רפואיים בעקבות טיפולי שיניים, חניכיים או לסת שעברתם, יתכן בהחלט כי אתם זכאים לקבלת פיצוי כספי. יחד עם זאת חשוב להיות מודעים מבעוד מועד לעובדה שהגשה של תביעת רשלנות רפואית בטיפולי שיניים, עלולה להיות מורכבת ותובענית מבחינה כספית ומבחינת לוחות זמנים.

בעזרת שירותיו של עורך דין רשלנות רפואית מיומן תוכלו לאסוף מידע רלוונטי ולבנות תיק ראיות חזק שישפר את סיכויי ההצלחה שלכם בתביעה.

ראשית יש להפריד בין טעות אנוש לבין פעולה רשלנית. על מנת לעשות את ההפרדה הזו משתמשים במבחן הרופא הסביר, אשר משווה את פעולתו של הרופא בפועל לבין פעולתו של הרופא הסביר שהיה נתקל בסיטואציה דומה. במידה ואכן הרופא הפעיל שיקול דעת בצורה שאינה סבירה, או פעל בצורה הנוגדת את הנהלים המקובלים – ניתן להגיש נגדו תביעה בגין רשלנות רפואית.
במידה ואתם מרגישים כי חוויתם רשלנות רפואית עליכם להוכיח שני דברים: א. הימצאותה של הפעולה הרשלנית. ב. קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית לנזק אשר נגרם לכם. על מנת להוכיח את הדברים הללו עליכם לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים בתחום כולל מסמכים, צילומים, פרוטוקולים רפואיים, חוות דעת של מומחים, עדויות וכדו'.
רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל אחד משלבי הטיפול הרפואי הקשור בתחום השיניים, קרי שלב האבחון, הטיפול, מתן התרופות, הביקורות, וכדו'. תחומים אלה כוללים דברים רבים כגון אבחנה שגויה, טיפול רפואי ללא צורך, פעולה כירורגית בסטנדרט שאינו הולם את המקצוע, מתן מרשם במינון לא נכון וכדו'.
בהשוואה לתחומים רפואיים אחרים, תחום רפואת השיניים מכיל מעט מקרי רשלנות, אולם גם הוא מכיל מקרים רבים. מקרים אלה מופיעים על פי רוב דווקא בטיפולים שגרתיים, ופחות מצויים בטיפולים מורכבים כגון ניתוחים וכדו'.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
טיפול שיניים

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של