רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות

מחלת הסרטן היא בין המחלות היותר קטלניות שידועות למין האנושי. למרבה הצער, רבים ממקרי המוות ניתנים היו למניעה באמצעות אבחון מוקדם של המחלה, אך מפאת היעדר מודעות מספקת בציבור ובמקרים מסוימים – חוסר תשומת לב מצד מערכת הבריאות, רבים מן החולים אינם מאובחנים במועד. בשורות הבאות נדון בהרחבה בנושא של רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות, בהשלכותיה ובדרכי ההתמודדות עם המחדלים הללו בפן המשפטי.

באילו מקרים מוגשות תביעות רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית הינה מחדל של אנשי מקצוע מתחום הרפואה המאופיין במתן שירותים רפואיים המתבצע תוך חריגה מרמת הזהירות המתבקשת. נדבך נוסף שהופך מקרים של רשלנות גרידא למקרי רשלנות רפואית מובהקים, הוא קיומם של נזקים שנגרמים למטופלים כתוצאה מהמחדל הרפואי הנ"ל.

כאשר ניתן להוכיח כי אלמלא הרשלנות הרפואית, היינו – אותה הסטייה מרמת הזהירות הנדרשת, לא היו נגרמים נזקים ממשיים למטופל – או אז תיתכן בהחלט עילה להגשתה של תביעת נזיקין ודרישת פיצוי בגין הרשלנות הרפואית.

 

חשיבות האבחון המוקדם של סרטן הריאות

סרטן הריאות הינו מחלה ממארת, שתוקפת את החולים בה באחד האיברים החיוניים והרגישים ביותר בגוף האדם, שהוא הריאות. חלון הזמן בו ניתן לאתר ולטפל בסרטן הריאות ביעילות הוא קצר למדי, וככל שחל עיכוב רב יותר באבחון המחלה, כך קטן הסיכוי לשרוד אותה. ניתן לומר אם כך, שעל רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות, מטופלים משלמים בחייהם.

 

על רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות והשלכותיה הקשות

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאה עשויה להתרחש באחת מ – 3 דרכים:

  1. איחור באבחון המחלה
  2. אבחון שגוי של המחלה
  3. אי אבחון כלל

המשמעות של רשלנות רפואית באבחון המחלה בכל אחד מן המקרים הללו, הינה שחלון הזמן שבו למטופל ישנה הזדמנות לטפל במחלתו ולאפשר לעצמו להחלים ממנה, הולך ומצטמצם ואף נסגר לחלוטין. כלומר, ניתן לומר שרשלנות רפואית באבחון של סרטן הריאות, לא רק שתורם באופן ישיר להחמרת המחלה אלא גם מקצר כפועל יוצא את תוחלת החיים של החולה.

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות
רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות

הגורמים הידועים להתפתחות סרטן הריאות שהרופאים מצופים לזהות

בין הגורמים השכיחים להתפתחותם של גידולי ריאה ממאירים, ניתן למנות:

עישון צריכה של סיגריות ומוצרי טבק הוכחה לא זה מכבר, כגורם שתורם באופן משמעותי להתפתחות של סרטן הריאות.
חשיפה למזהמים החשיפה לאוויר מזוהם, כימיקלים או זיהום מסוגים אחרים, בסביבת העבודה ומחוץ לה, עשויה גם היא להגביר את הסיכוי להתפתחותו של סרטן הריאות.
חשיפה לאסבסט וחומרים תעשייתיים מלבד החשיפה לאוויר מזוהם, גם החשיפה לחומרים שנמצאים בשימוש בתעשיות שונות, כמו אסבסט, עשויה להגדיל את הסיכוי להתפתחות של סרטן הריאות.
מחלות רקע היסטוריה של מחלות ריאה כמו ברונכיטיס ושחפת, תורמת לפוטנציאל תחלואה מוגבר בסרטן הריאות.
גורמים גנטיים במרוצת השנים התגלה כי שיעור האנשים שמתגלה אצלם סרטן הריאות ויש להם קרובי משפחה שלקו בסרטן הריאות בעצמם, הוא גבוה יחסית. כלומר, ניכר שקיים מרכיב תורשתי של נטייה גנטית לתחלואה בסרטן הריאה.

 

למרבה הצער, אף שברור מי הם האנשים הנמצאים בקבוצות הסיכון הנ"ל, רבים מן המטופלים בכל זאת אינם מאובחנים במועד. זאת חרף העובדה שרבים מהם מראים תסמינים אשר מעידים על האפשרות לכך שהמחלה מתפתחת בגופם.

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות – איך ניתן לדעת אם מדובר ברשלנות רפואית לשמה?

במקרים שבהם רופא אינו נוקט בכל אמצעי הבטיחות הנחוצים כדי לשלול אפשרות לקיומן של מחלות ממאירות בקרב מטופליו, וכאשר ניתן להוכיח שכל רופא אחר בתחום עיסוקו, היה פועל אחרת על מנת לגלות את סרטן הריאות בשלב מוקדם יותר, ניתן לטעון שמדובר בסבירות גבוהה ברשלנות רפואית המצדיקה הגשת תביעת פיצויים.

הדבר נכון אף יותר כאשר מתגלה כי סרטן הריאות שלח גרורות לאזורים אחרים בגוף החולה, שאלמלא המחדל הרפואי ניתן היה למנוע את התפשטותו אליהם.

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות שמתבטאת באי הפניית המטופל לבדיקות

ישנם תסמינים ספציפיים שעשויים להעיד על כך שאדם סובל מסרטן הריאות, וביניהם:

  • שיעול כרוני שמלווה במקרים מסוימים בליחה מעורבת בדם.
  • קוצר נשימה יוצא דופן, שמונע מן המטופל לבצע פעולות שחורגות מתפקוד יומיומי בסיסי.
  • ירידה של למעלה מ – 10% במשקל הגוף של המטופל.
  • כאבי חזה
  • כאב בעצמות
  • דלקת ריאות כרונית שהמטופל לא מחלים ממנה גם לאחר קבלת טיפול יסודי.

 

אלו הם רק חלק מהתסמינים האופייניים לסרטן הריאות, שאליהם ניתן לצרף גם חום גבוה, שינויים במראה האצבעות, הזעה מוגברת ובעיקר בשעות הלילה, וחולשה. כאשר מטופל מדווח על חלק מן הסממנים האלו או על כולם, רופאיו מצופים להפנותו ללא דיחוי לביצוע בדיקות שישללו את האפשרות לכך שהוא חולה בסרטן הריאות.

 

דרכי ההתמודדות עם רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות בפן המשפטי

ההתמודדות עם מקרים של רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות, איננה פשוטה – לא במישור הבריאותי, לא במישור הרגשי וודאי שלא בפן המשפטי. הגשת תביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות, מחייבות הן בקיאות בכלל היבטים המשפטיים של התהליך והן מומחיות רפואית במחלות אונקולוגיות של דרכי הנשימה.

מסיבות אלו נהוג להסתייע בעורך דין מקצועי להגשת התביעה. עורכי דין המתמחים בליווי תביעות רשלנות רפואית מסוג זה, עובדים בדרך כלל עם יועצים מומחים שיכולים לבחון את התנהלות גורמי הרפואה במקרה המדווח על מנת להכריע האם קיימת עילה מוצקה להגשת תביעת נזיקין ופוטנציאל משמעותי לקבלת פיצוי כספי לנפגעי הרשלנות הרפואית.

 

מעוניינים ללמוד עוד על רשלנות רפואית באבחון סרטן הריאות? באתר "הנבחרת המשפטית", תוכלו לאתר מידע נוסף בנושא זה ובנושא של דיני רשלנות רפואית, לצד עורכי דין איכותיים ומסורים שישמחו לעמוד לרשותכם.

כמו מרבית סוגי הסרטן, גם כאשר מדובר בסרטן ריאות ישנה חשיבות עצומה בגילוי מוקדם של המחלה. ככל שהאבחון מוקדם יותר, כך סיכויי ההחלמה המלאה של המטופל עולים, הטיפול הנדרש יהיה פחות אגרסיבי וקשה עבור המטופל, והסיכוי שהמחלה תתפשט בגוף קטן משמעותית.
ישנם מספר אינדיקציות שעל הרופא המטפל לזהות אצל המטופל שיכולות להעלות את הסיכון לסרטן ריאות – וביניהן אם המטופל מעשן, נחשף לחומרים מזהמים או לחומרים תעשייתיים (כמו אסבסט למשל), אם ישנן מחלות רקע אצל המטופל, או יש לו קרובי משפחה שחלו בסרטן הריאות ועוד.
רשלנות רפואית יכולה להתרחש כאשר הרופא המטפל לא מאבחן מוקדם מספיק או לא מאבחן כלל את סרטן הריאות. כמו כן, מקרים נוספים של רשלנות רפואית יכולים להיות טיפול שגוי למטופל, אי שליחת המטופל לביצוע הבדיקות הרלוונטיות, פענוח שגוי של ממצאי הבדיקות ועוד.
במצב של רשלנות רפואית, הצעד המתבקש הוא להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד הרופא המטפל או כנגד בית החולים שבו טופלתם. אם החלטתם להגיש תביעה, מומלץ להיעזר בעורך דין רשלנות רפואית, שיידע לבסס את התביעה בצורה הטובה ביותר וכך לזכות עבורכם בפיצויים.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
ריאות

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של