רשלנות רפואית באבחון טרם לידה

תקופת ההריון והלידה הינן תקופות משמחות ומרגשות בחיי ההורים הטריים. עם זאת, כיום, בעידן הבדיקות הרבות הנעשות טרם הלידה, עלולה תקופה זו להיות מלחיצה ואינטנסיבית יותר. למרות, שעם הרגשת הרוגע שיש לאם לעתיד לגבי הבדיקות הנפוצות אשר עשויות לגלות מומים ותופעות שונות עוד לפני הלידה, קיימת תחושה שאם בדיקות אלו לא יבוצעו באופן תקין עלול העובר להיוולד עם מומים שלא ניתנים לריפוי.

כאשר ישנו חשש מצד ההורים הטריים כי התרחשה פעולה רשלנית טרום הלידה, באופן אשר משפיע על חייהם בצורה משמעותית, עליהם להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית לגבי הגשת תביעה.

 

בדיקות טרם לידה

קיימות היום בדיקות רבות הנעשות טרם לידה אשר מטרתן היא לבדוק האם קיימים מומים ותסמונות בעובר אשר ימנעו ממנו לחיות חיים תקינים ונורמטיבים. ממצאי בדיקות אלו אשר מבטאים מום או תסמינים אחרים אשר עלולים להעיד על מחלה או מצב רפואי צריכים להיות מועברים להורים על ידי הרופא המטפל, המבצע את הבדיקה או האחראי לפענוחה.

הבדיקות הנעשות טרם הלידה כוללות  סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת (על פי שלב ההריון), בדיקת מי שפיר או סיסי שליה. כמו כן, לפעמים יידרשו בדיקות גנטיות, בהתבסס על מוצא ההורים וקבוצת הסיכון אליה הם משתייכים. ההורים העתידיים חייבים להיות מיודעים על בדיקות אלו ולהחליט בעצמם האם הם רוצים לעבור את הבדיקות או לא.

 

איך נמנעים מרשלנות רפואית בבדיקות טרם לידה

כיוון שתחום זה של בדיקות טרום לידתיות מתפתח באופן תדיר, על הרופא המטפל, המבצע את מעקב ההריון ליידע את ההורים על מגוון הבדיקות שעליהם לעבור. רופא אשר אינו פורס בפני ההורים העתידיים את התמונה הרחבה על מגוון האופציות הקיימות של הבדיקות האפשריות, חוטא לתפקידו ועלול להיות חשוף לתביעת רשלנות רפואית.

פעולה רשלנית עלולה להתרחש גם בעת ביצוע הבדיקות או בעת פענוחן. במקרה והרופא המטפל לא יכול לבצע את הבדיקות הנדרשות, או את פענוחן, באחריותו לשלוח את האם העתידית למומחים אשר יוכלו לעשות כן.

רשלנות רפואית באבחון טרם לידה
רשלנות רפואית באבחון טרם לידה

משמעותה של רשלנות רפואית בבדיקות טרם לידה

רשלנות רפואית אשר התבטאה באי שליחת ההורים המיועדים לבדיקות הנדרשות או בביצוע לקוי של הבדיקות ופיענוחן עלולה להוביל להולדה בעוולה ולחיי סבל לתינוק ולמשפחתו. לרשלנות זו ישנן מספר השלכות:

  • תינוק הסובל ממום או מחלה אשר אינה ניתנת לריפוי וימי חייו קצובים – לפעמים במקרים אלה לרוע המזל, עלול להיוולד התינוק כשהוא כבר ללא רוח חיים.
  • תינוק הסובל ממחלה המפחיתה באופן משמעותי מאיכות ורמת החיים אולם מאפשרת לו שנות חיים ארוכות – כמו למשל במקרה של תסמונת דאון.
  • תינוק הסובל ממחלה או מום הניתנים לטיפול כירורגי או טיפול תרופתי המאפשרים ריפוי חלקי או מלא – כמו במקרה של מומי לב.
  • תינוק הסובל ממחלה קשה אשר אינה ניתנת לריפוי ומורידה באופן משמעותי מאיכות החיים אך מאפשרת חיים למספר שנים – כמו במקרה של מחלת הטיי זקס.

 

ניהול תביעת רשלנות רפואית באבחון טרם לידה

עורך דין רשלנות רפואית אשר ינהל את תיק התביעה בנושא זה, ינסה להוכיח במהלך המשפט שאם ההורים היו מודעים למום ממנו יסבול התינוק ולחיי הסבל והכאב שעובדה זו תגרום להם, הם היו מחליטים על הפסקת הריון. על עורך הדין להוכיח שאכן התבצעה רשלנות רפואית של הרופא אשר נדרש היה לאבחן את המום המולד ולהתריע בפני ההורים על מום זה, על סיכוניו וסיכוייו של התינוק לשרוד וכי ההורים היו מסכימים לבצע הפסקת הריון.

השאלה העולה בבית המשפט היא האם המום ממנו סובל התינוק הינו כה חמור עד כי ההורים היו אכן מסכימים לבצע הפלה בעת ההריון לעומת לידת התינוק עם מום זה. טווח קבלת ההחלטות אשר מתאפשר לבית המשפט במקרה זה הינו נרחב, כיוון שבעוד שמום קטן סביר להניח לא היה מעורר בהורים את הרצון להפלה, מומים נרחבים ומשמעותיים יותר נמצאים בספק.

 

על התנאים להגשת תביעת הולדה בעוולה

כיום תביעה על רשלנות רפואית באבחון טרם לידה ניתן להגיש עד שהילד מגיע לגיל 7. לכן, אין להתמהמה זמן רב כאשר עולה החשש לרשלנות רפואית. כאשר יש חשש להולדה בעוולה, במקרים בהם המום איתו נולד התינוק הינו קשה ומורכב ומשפיע על חיי המשפחה כולה, תשלום הפיצויים יהיה גבוה וייקח בחשבון את שנות העבודה הפוטנציאלית האבודה של התינוק, את חיי הסבל של ההורים, את הדרישות הכספיות שלהם לצורך טיפולים עתידיים לשיפור חייו של הילד, העזרה הנדרשת ועוד.

בית המשפט לא מקל ראש התביעות אלו, אולם הן נחשבות לקשות באופן מיוחד, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה מוסרית וההתמודדות מול שאלות חיים פילוסופיות. בסופו של דבר בתביעות אלו יש תפקיד משמעותי ועיקרי למידת ניסיונו של עורך דין רשלנות רפואית אשר ינסה לשכנע את בית המשפט בצידקתם של ההורים ובצדקת התביעה.

 

לסיכום

רשלנות רפואית באבחון טרם הלידה עלולה להוביל להשלכות על כל המשפחה ועל חייה בהווה ובעתיד. יש לזכור כי תביעת רשלנות רפואית אבחון טרם לידה יש לבצע עד הגיעו של הילד לגיל 7. רשלנות זו עלולה לכלול אי שליחת ההורים המיועדים לבדיקות הנדרשות, ביצוע הבדיקה ופענוחה באופן לקוי ושגוי.

עורך דין רשלנות רפואית אשר מטפל בתיק התביעה ינסה להוכיח כי אם ההורים היו יודעים על המום ממנו יסבול התינוק הם היו מעדיפים לבצע הפסקת הריון עוד בשלב שבו הדבר היה ניתן.

השאלה הסבוכה אשר עולה בבית המשפט היא עד כמה המום צריך להיות חמור ומשמעותי כדי להחליט שהפסקת הריון עדיפה על הולדת תינוק עם מום. בכל מקרה בו הוכחה כי אכן התרחשה הולדה בעוולה גובה דמי הפיצויים יהיה גבוה מאד.

 

זקוקים לפרטים נוספים בנושא רשלנות רפואית באבחון טרם לידה? בנבחרת המשפטית, תמצאו מידע מקיף על דיני רשלנות רפואית ומגוון עורכי דין המתמחים בתביעות רשלנות רפואית שיוכלו לייעץ לכם ולסייע לכם במימוש זכויותיכם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
אישה בהריון

מידע נוסף סביב הנושא

5 דרכים לקבלת הקלות במיסים!

לכולנו יש חלום לשלם פחות מיסים, אך רק מעטים מצליחים למצוא דרכים חוקיות להגשמתו. חוקי המס מורכבים ומסובכים, והתמצאות בהם דורשת מומחיות ייחודית. עם זאת,

3  סיבות לפנות לנוטריון לצרפתית

הקשרים בין מדינת ישראל לצרפת הם קשרים דינאמיים ומרובי אינטרסים מסוגים שונים. ישראלים רבים מבקשי לנצל את המעמד של צרפת בעולם ולהנות מהייתרונות הברורים של