רישום מקרקעין בירושה

עולם הצוואות והירושות טומן בחובו הוראות ברורות, סעיפים וכללים שעליהם יש להקפיד הן בעת כתיבת הצוואה והן בעת הוצאתה מן הכוח אל הפועל. בהקשר זה ניתן להבחין גם בתחום ספציפי שמופיע בלא מעט ירושות – תחום המקרקעין. תחום המקרקעין מגדיר נכסים שיכולים לעבור בירושה, בעת שהם מפורטים באופן ברור ומוסדר בנוסח הצוואה וכן ניתן לחלק אותם, כשלמים או חלקים מהם, בין היורשים השונים.

רישום מקרקעין בירושה מוגדר בסעיף 123 לחוק המקרקעין תשכ"ט 1969, ויש בו שני סעיפים שמצביעים על אופן ההתנהלות בנושא נכסי הנדל"ן של המנוח. בין אם אתם עומדים בפני כתיבת צוואה ובין אם אתם יורשים לעתיד שמעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בנושא זה – המאמר שלפניכם מכיל מידע שחשוב מאוד שתכירו.

 

כיצד מטפל סעיף 123 לחוק המקרקעין בנושא של רישום מקרקעין בירושה

לשון סעיף 123 לחוק המקרקעין, "הפנקסים" מצביע על שני סעיפים וזוהי לשונם:

 

סעיף 123 א'

"בכל לשכה יתנהלו הפנקסים שנקבעו בחוק זה או בתקנות על פיו, וירשמו בהם המקרקעין הנמצאים באזור פעולתה של הלשכה".

 

סעיף 123 ב'

"בפנקסים ירשמו לגבי המקרקעין הנוגעים בדבר –

  • העסקאות שהרשם אישרן לרישום;
  • פסקי דין, החלטות וצווים שניתנו על ידי בית משפט או על ידי רשות אחרת המוסמכת לכך על פי דין, והוגשו לרשם;
  • כל דבר אחר הטעון רישום, או ניתן לרישום, לפי חיקוק."

אם כן, ניתן להבחין שהמקרקעין השונים מרוכזים באופן מסודר אצל הלשכות השונות, כאשר הרישום כולל, כמובן, גם את פרטיהם של בעלי המקרקעין. אין הפנקסים אמורים לקבוע או לשנות את זהותם של בעלי המקרקעין, אלא לתעד את פרטיהם בלבד.

רישום מקרקעין בירושה
רישום מקרקעין בירושה

 

מה בין סעיף 123 לחוק המקרקעין לבין רישום מקרקעין בירושה?

בהתאם לכל הנ"ל – כאשר בעל נכסים מנסח את צוואתו ומפרט בה את פרטי נכסי מקרקעין שבהם הוא מחזיק, הירושה עצמה תגדיר מחדש את בעלי המקרקעין, ואלו יצטרכו להיות מפורטים בפנקסים בהתאם.

 

מדוע יש לבצע רישום מקרקעין בירושה?

רישום מקרקעין בירושה מאפשר, למעשה, להבין איזה נכס שייך לאילו בעלים. באמצעות ניהול פנקסים מסודר, מפורט וברור, יכולה להתבצע בקרה על המקרקעין השונים ועל בעליהם, וכמו כן להסיק מסקנות לגבי תשלומי מיסים, למשל, וביצוע פעולות נוספות הקשורות במקרקעין.

 

כיצד נדרשים היורשים להתמודד עם רישום מקרקעין בירושה?

לאחר שהמוריש הלך לעולמו, יכולים היורשים אשר מצוינים בצוואתו לרשום בלשכת רישום המקרקעין את זכויות ההורשה שהועברו להם. זכויות אלו מועברות ליורשים בהתאם לקיומם של צו ירושה או צו קיום צוואה או הסכם שנערך בין היורשים. כמו כן, בטרם תוגש הבקשה לרישום זכויות יורשים במקרקעין, הם צריכים לאמת את העובדה שבעל הזכויות במקרקעין אכן היה המוריש בעצמו.

 

כך תבצעו רישום מקרקעין בירושה שלב אחר שלב

ברגע שאדם הולך לעולמו ומותיר אחריו צוואה, על מנת לקיימה, היורשים שלו יצטרכו להצטייד בצו קיום צוואה. צו זה הוא הצו שיתן את התוקף החוקי לצוואה, והיא תוכל להתממש בהתאם למפורט בה. במידה והמוריש לא הותיר אחריו צוואה בלכתו, הצו שהיורשים החוקיים יצטרכו לבקש יהיה צו ירושה, אשר יפרט את אופן חלוקת העיזבון ביניהם על פי דין.

לאחר שהצווים ניתנו ליורשים, ובמידה והם מעוניינים בכך, הם יוכלו לבצע הסכם ביניהם שיפרט את חלוקת העיזבון בצורה שונה מן המפורט בצוואה. צווים אלו והסכם זה הם תנאי להגשת הבקשה לרישום זכויות היורשים בנכסי המקרקעין של המנוח, ובתנאי שאכן בעל הזכויות במקרקעין היה המוריש, כאמור. אל הבקשה יש לצרף נסח רישום אותו ניתן להפיק באופן מקוון או באמצעות לשכת רישום המקרקעין הרלוונטית.

 

איך מגישים את הבקשה לרישום זכויות היורשים בנכס?

את הבקשה לרישום זכויות היורשים בנכסי הנדל"ן של המנוח, יש להגיש ללשכת רישום המקרקעין הרלוונטית. לא יודעים איזו לשכה רלוונטית עבור הנכס הספציפי שלכם? תוכלו להיכנס לאתר האינטרנט של רישום והסדר מקרקעין ולחפש אותה על פי מספר גוש או על פי ישוב. לאחר מכן, תוכלו להגיש את הבקשה באחת משלוש הדרכים הבאות:

1. הגשת הבקשה באמצעות דואר ישראל
2. הגשת הבקשה באמצעות הפקדת התיק בלשכה הרלוונטית, זו שמצאתם בחיפוש שערכתם.
3. הגשת הבקשה באמצעות אתר האינטרנט

חשוב לציין כי הגשת הבקשה באמצעות אתר האינטרנט יכולה להתבצע על ידי עורכי דין בעלי גישה לאתר. כמו כן, הגשת הבקשה באמצעות אתר האינטרנט מתאפשרת כאשר הגורם שנתן תוקף לצו הירושה או לצו קיום הצוואה הוא הרשם לענייני ירושה.

 

רישום מקרקעין בירושה – האם זה עולה לנו כסף?

רישום מקרקעין בירושה כרוך בתשלום אגרה, אותה ניתן לשלם באמצעות אתר האינטרנט בעזרת עורך דין בעל גישה לאתר, או באמצעות עמדות התשלום אשר קיימות בכל לשכת מקרקעין באשר היא. כמו כן, דואר ישראל מציע גם הוא אפשרות לתשלום האגרה עבור רישום מקרקעין בירושה.

 

מסמכים שיש להצטייד בהם לקראת בקשה לרישום מקרקעין בירושה

בטרם תפנו בבקשה לרישום מקרקעין בירושה, תצטרכו להיערך עם כמה וכמה טפסים רלוונטים. בשלב הראשון תצטרכו למלא טופס בקשה לרישום מקרקעין. בקשה זו צריכה להכיל את חתימתו של לפחות אחד מבין היורשים, וכן לעבור הליך של אימות שיתבצע על ידי רשם או עורך דין. במידה וקיים מנהל עיזבון עבור הצוואה, חתימת אחד היורשים תוחלף בחתימתו של מנהל העיזבון.

במידה והבקשה לרישום מקרקעין בירושה מכילה יותר מנכס מקרקעין אחד, והוא והמקרקעין הנוספים רשומים באותה לשכת מקרקעין, הבקשה תכיל את כלל הפרטים של כלל הנכסים הנדלניים הרלוונטיים. כמו כן, במידה ותבחרו בהגשת הבקשה באמצעות אתר האינטרנט, תצטרכו לצרף אליה כתב הצהרה והתחייבות של עורך דין.

 

מה עוד חשוב לדעת על הליך הבקשה לרישום מקרקעין בירושה?

במקרים בהם צו הירושה או צו לקיום צוואה אושרו על ידי הרשם לענייני ירושה, מספיק לציין במהלך הבקשה את פרטי המוריש שהלך לעולמו באמצעות שם מלא ומספר תעודת זהות. את הצו עצמו אין כל צורך לצרף לבקשה במקרה כזה. לעומת זאת, במידה והצו אינו אושר על ידי הרשם לענייני ירושה אלא על ידי גורם מוסמך שונה, בהחלט יש לצרף את הצו כולל אישורו של אותו גורם.

 

רישום מקרקעין בירושה מבצעים באמצעות עורך דין צוואות וירושות בלבד

זה נכון, יש לא מעט פעולות בחיים שתוכלו לבצע באופן עצמאי, ללא התערבות או סיוע מטעם עורך דין, אולם בכל הנוגע לרישום נכסי מקרקעין בירושה ומגוון פעולות אחרות הקשורות בעולם הצוואות והירושות – עורך דין לדיני צוואות וירושות הוא הפתרון הטוב ביותר עבורכם. ידע מקצועי, ניסיון עשיר וסבלנות הם רק חלק ממה שעורך דין לדיני צוואות וירושות יביא איתו, וכל אלו יאפשרו לכם לטפל בחלוקת נכסי העיזבון של המנוח בראש שקט ובמקסימום ביטחון.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

שמאי מקרקעין ירושה

"שמאי מקרקעין ירושה" –  ביטוי שנשמע מפחיד כששומעים אותו בפעם הראשונה, אבל בפועל מדובר באיש מקצוע שישמח לעזור לנו בעת הצורך. אז מי הוא שמאי?

העברת נכס בירושה

לעיתים קרובות, כשאדם נפטר מן העולם יש בידיו נכסים על שמו אותם הוא מוריש, בדרך כלל, במסגרת צוואה שנקבעה מראש. זה לא משנה אם ירשתם

בקשה לרישום מקרקעין ירושה

באם קיבל אדם בירושה זכויות למקרקעין, כלומר – זכויות לבעלות על שטח קרקע או נכס שבנוי עליה – הוא יכול לרשום את זכותו על הנכס

כינוס נכסי העיזבון

כאשר אדם הולך לעולמו, הוא מותיר אחריו בחלק מן המקרים צוואה אשר תורה באופן ברור וחד משמעי על אופן חלוקת כלל הרכוש, הממון והנכסים שלו

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: