המדריך לצמצום חשיפה בפני תביעות עובדים

מעסיקים רבים בישראל מנהלים עסקים משגשגים, ומצליחים במקביל לשמור גם על יחסים טובים עם העובדים שלהם. אולם קיימים מקרים שבהם, דווקא מעסיק שהיה בטוח כי הוא מעניק לעובדיו את תנאי ההעסקה ההוגנים והמוצלחים ביותר, מופתע לגלות כי עובד לשעבר או עובד קיים בחר לפתוח בהליכים משפטיים כנגדו.

נשאלת השאלה: כיצד נדרש מעסיק בישראל לפעול כדי לא להיות חשוף לתביעות עובדים? האם קיימת בכלל אפשרות להבטיח שגם העובדים וגם המעסיק יהיו תמיד מרוצים? את כל התשובות תמצאו במאמר שלפניכם. כדאי לקרוא ולהכיר.

תביעות עובדים – אל תגידו "לי זה לא יקרה"

אף שתביעות עובדים עשויות להצטייר כתרחיש שאינו רלוונטי לעסק שלכם, לא מעט בעלי עסקים נאלצים להתמודד עם תביעות של עובדים לשעבר ואף עובדים שעדיין מועסקים אצלם, מכל מיני סיבות, שלא בהכרח יכלו לצפות מראש. בשורות הבאות נבחן את הדרכים לצמצום החשיפה של העסק שלכם לתביעות מצד העובדים שלכם.

 

צמצום של תביעות עובדים מתחיל בצמצום מרחב הטעות שלכם

בעלי עסקים רוצים לשעוט קדימה ולהגיד ליעדים חדשים, וזוהי כמובן אמביציה מבורכת מאוד. מה שכן, האמביציה הזו עלולה לעלות לכם ביוקר, אם לא תשימו לב לדרך שבה אתם צועדים אל עבר ההצלחות שלכם.

היות והם המנוע של העסק, העובדים צריכים לקבל את תשומת הלב המלאה שלכם, במיוחד בכל הנוגע לזכויות והתנאים שלכם. רוצים לצמצם סיכוי לתביעות עובדים? התחילו מלצמצם את הטעויות שאותן אתם עלולים לעשות, והקפידו על היצמדות עיקשת לדיני עבודה.

 

לתביעות עובדים יש לא מעט גורמים שכדאי להכיר

אז אילו גורמים יכולים להוביל לתביעות עובדים? ובכן, לא מעט. דיני עבודה מפרטים באופן מלא את כל הזכויות של העובדים שלכם, ולכן אם תקפידו לפעול בהתאם להם – מראש תוכלו ליהנות מהשקט הנפשי הנלווה לידיעה שהקטנתם את החשיפה שלכם למחלוקות מול העובדים שלכם ולתביעות מצידם. אחד התחומים הבולטים שמהווים פתח למחלוקות בשוק העבודה, למשל, הינו עניין החתימה על חוזה ההעסקה כפי שנסביר בשורות הבאות.

המדריך לצמצום חשיפה בפני תביעות עובדים
המדריך לצמצום חשיפה בפני תביעות עובדים

חתימה על חוזה עבודה מפורט כדרך לצמצום תביעות עובדים

ברגע שאתם מחתימים את העובדים שלכם על חוזה עבודה, אתם למעשה מבטיחים את מימוש הזכויות המלאות שלו כל עוד הוא מועסק אצלכם, ומצד העובד – הוא יוכל לדעת בדיוק מה הציפיות ממנו בזמן מילוי תפקידו.

עסקים שלא מקפידים על עניין החתימה על חוזה ההעסקה, חושפים את עצמם באופן משמעותי לתביעות עובדים, כאשר מדובר כאן על פצצה מתקתקת של ממש. בהקשר הזה, חשוב להגיד שהחוזה צריך להיות חוזה קביל מבחינה משפטית שאינו סותר את דיני העבודה או כל חוק אחר במדינת ישראל.

 

הימנעות מתביעות עובדים בנושא הטרדה מינית בסביבת העבודה

אחד הנושאים הבוערים ביותר וגם החשובים ביותר לדיון בהקשר לדיני עבודה ובכלל, הוא הנושא של הטרדה מינית במקום העבודה. למרבה הצער, גם בישראל של שנת 2020, אנשים רבים עדיין חווים הטרדות מיניות על שלל גווניהן, ולצערנו רבות מההטרדות הללו מתרחשות במקום העבודה.

עסק שמקפיד על הדרכות תכופות לעובדיו בנושא מניעת הטרדה מינית, יוכל לצמצם את הפוטנציאל לתביעות עובדים בגין "העלמת עין" וחוסר מעורבות מספקת של המעסיק במניעת אותן הטרדות.

על חשיבות ההימנעות מאפליה במקום העבודה

קיימים לא מעט עסקים שכושלים בנקודה הזו, ולא מקדישים לה מספיק תשומת לב. לצערנו, גם במאה ה-21 ניתן לשים לה ללא מעט הערות גזעניות, קיפוח על רקעים שונים כמו גזע, דת ועוד, וההתנהלות האפלייתית הזו מגיעה הרבה פעמים גם מצד המעסיקים עצמם, וגם מצד העובדים. על מנת להימנע מתביעות עובדים בתחום הזה, חשוב להקפיד על התנהלות נטולת אפליה מכל סוג, וכמובן להדריך את העובדים ולמנוע את ההתנהלות הזו גם מצידם.

 

על חשיבות תשלום המשכורות במועד לעניין צמצום תביעות עובדים

נושא השכר הוא אחד הנושאים היותר רגישים שקשורים בתביעות עובדים. העובדים יכולים לתבוע את המעסיק בלא מעט סיטואציות הנוגעות בשכר – הלנת שכר, תשלום שכר נמוך יותר ממה שהיו אמורים העובדים לקבל, אי הקפדה על תשלום שכר מינימום, הימנעות מתשלומים כמו דמי הבראה, הפרשות לקרן הפנסיה, תשלום בגין ימי חופש או מחלה ועוד. בכל הנוגע לשכר, הקפידו על התנהלות נכונה, בליווי רואה חשבון, כך שלא תעמדו בפני סיטואציות שיובילו לתביעות עובדים.

 

מה חשוב לדעת בנושא תלוש השכר?

תלוש השכר הוא המסמך המפרט את אופן התשלומים ואת גובה התשלומים, מרכז את הנתונים הקשורים בשכר כמו תשלומי ביטוח לאומי, מס הכנסה, הוותק של העובד ועוד, והוא משמש ראייה חותכת לתשלומים שהעברתם לעובדים שלכם. כל אלו הופכים אותו למסמך חשוב וקריטי עבורכם ועבור העובדים. לא הנפקתם אותו? צפו פגיעה.

 

מדוע קריטי לתאם ציפיות מול העובדים כדי לבסס יחסי עבודה תקינים?

המטרות העסקיות שלכם, הציפיות שלכם מהעובדים, הגבולות שיש לבסס בין העובדים לביניכם כמעסיקים ובין העובדים לבין עצמם, הם נושאים שמחייבים הגדרות ברורות מצידכם כמעסיקים. ברגע שגם אתם וגם העובדים מגיעים למקום העבודה כשאתם מבינים את תחומי האחריות, החובות והזכויות של כל צד בעסקה – הסיכוי לתביעות עובדים פוחת מאליו.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה מסייע למעסיקים להימנע מתביעות עובדים ולהתמודד עימן בעת הצורך

נקלעתם למחלוקת עם העובדים? עורך דין דיני עבודה הוא הגורם המקצועי שיוכל לסייע לכם ליישר את ההדורים ולהגן על האינטרסים שלכם כמעסיקים. בין אם אתם זקוקים לייעוץ ובוודאי כאשר אתם זקוקים לייצוג משפטי – עורך דין דיני עבודה הוא הגורם המשפטי שעליכם לפנות אליו.

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה.

במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.