צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד

צווי מניעה הם נפוצים מאוד בדין האזרחי והם למעשה מונעים מאנשים פרטיים לבצע פעולות או לחדול מביצוע פעולה כלשהי עד אשר הנושא יתבהר. באופן עקרוני, צווי מניעה שמורים לבית המשפט המחוזי, אך בפועל הצווים הללו ניתנים גם על ידי בתי דין אחרים. הוצאת הצווים רלוונטית בעיקר בשוק העבודה, שם נהוג להוציא צו מניעה בין עובד למעביד במצב של סכסוך עבודה. הצווים הללו נועדו כדי לקנות זמן, ולראות האם בוצעה איזושהי עוולה אל אחד הצדדים המסוכסכים, כפי שנסביר בשורות הבאות.

מתי מוציאים צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד?

חוקי העבודה בישראל מאפשרים לכל גורם בשוק העבודה – עובדים, קבלנים, מעבידים וארגונים עובדים, להוציא צווי מניעה בנושאים שונים, לבטח כדי למנוע פיטורים נקודתיים או לשמור על זכויות שהגיעו לאחר הסכם קיבוצי מסוים.

כאשר צו מניעה בין עובד למעביד הוא זמני, יש התמודדות לא נעימה מול הצד השני, אך לעיתים זהו הפתרון הטוב ביותר, עד אשר ימצא פתרון. ישנם גם צווים קבועים, אך הם ניתנים במקרים יחסית חריגים, בהם אין פתרון ויש ליישם בפועל החלטה שהיא לרוב קיבוצית.

 

על הפרוצדורה של הוצאת צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד

ישנה פרוצדורה מאוד ברורה בנושא של צו מניעה בין עובד למעביד והיא כוללת פנייה לבית הדין לעבודה. בית הדין מוסמך על פי חוק לתת לעותר צו מניעה זמני או קבוע, ולספק לו את מבוקשו, אם בית הדין רואה זאת לנכון. בקשה לצו מניעה זמני תוגש לרוב במקביל לכתב התביעה העיקרית על ידי עורך דין דיני עבודה מוסמך.

במקרה כזה, התובע, באמצעות באי כוחו, צריך להוכיח כי יש לו סיכוי ממשי לזכות בתביעה, וייגרם לו נזק משמעותי במצב בו הבקשה תידחה והתביעה תתקבל.

 

חריגים לעניין הוצאת צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד

ישנם חריגים בנושא של צו מניעה בין עובד למעביד, שכן ישנם מקרים של בקשה למען מניעת שביתה. כאן נכנסים לידי ביטוי כמה שיקולים, כולל זהות המעביד (ארגון גדול או קטן), אופי המשרות (ממשלתיות או פרטיות) וכן חוקיות השביתה. השיקולים למתן צו זמני או קבוע הם כמובן משתנים ותלויים בסיטואציה. לכן, שווה להתייעץ ולעבוד עם עורך דין דיני עבודה מומחה שיידע לבטח להוציא את הצווים במהרה ולהשתמש בידע שלו על מנת להוכיח נזק אמיתי לתובעים.

צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד
צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד

האלמנטים הקובעים הוצאת צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד

צו מניעה בין עובד למעביד מתחשב בהרבה מאוד אלמנטים, כולל אופי השביתה, אם מתוכננת כזו, כאשר שביתה פוליטית היא אסורה, ושביתה כלכלית היא מותרת תחת מגבלות מסוימות. שיקולים נוספים כוללים את תום הלב של של שני הצדדים, עילת השביתה, המקום בו נמצא המשא ומתן בין הצדדים, אם קיים אחד כזה, וכמובן חומרת הנזק שיכולה להיווצר מהשביתה, או מהצו.

בתי המשפט נוטים לצדד לטובת העובדים השכירים והסכמי הקיבוצים, אך לעיתים זה לא המצב, אם תוכח פגיעה גדולה מדי או יגיע מצב בו בית המשפט יראה שלעותרים אין קייס.

 

צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד בהקשר של חוקיות הפיטורים ומצב ביניים

אחד מהנושאים המורכבים ביותר בתוך הנושא של צו מניעה בין עובד למעביד הוא נושא צו נגד פיטורים. הנושא עולה כאשר נושא החוקיות של הפיטורים מוטל בספק, ובמקרה כזה, רשאי העובד לפנות לבין הדין לעבודה ולדרוש שישאר בעבודתו עד הדיון בבית המשפט. במצב כזה, נוצרת אי נעימות גדולה, כאשר למעשה עובד נשאר בעבודתו, למרות שהוא נמצא בסכסוך מול המעסיקים, שנדרשים להעסיק אותו ולשלם לו.

על חשיבות הסיוע המשפטי בעניינים שבין עובד למעביד

בהרבה מאוד מקרים, עובדים מעדיפים פשוט לוותר לגופים הגדולים ולקבל את הפיטורים, או להתפטר. עם זאת, ישנם הרבה מקרים בהם אפשר לחרוק שיניים, לעבוד עם עורך דין דיני עבודה ולהוציא סכומים גדולים מאוד הנוגעים לאי חוקיות הפיטורים.

פיטורים לא חוקיים יכולים לקרות ממגוון רחב של סיבות, וזה קשור לעולם סכסוכי העבודה, צו מניעה בין עובד למעביד הוא למעשה כלי בידי העובד, להתמודדות ראשונית מול המעסיק, עוד לפני הכניסה לאולם בית המשפט.

 

מדוע חשוב לשים לב לפרטים הקטנים כשיש חשד להליך פיטורים בלתי חוקי

חלק מהמקרים בהם יוצא צו מניעה בין עובד למעביד הם כאשר הפיטורים, כאמור לא חוקיים. כך למשל, זה יכול להתחיל מפיטורים ללא שימוע, או מאפליה, הרעת תנאים ועוד כל מיני סוגים של עוולות שנעשות, לבטח לשכירים, אך גם לאנשים המוגדרים כנותני שירות קבלני. כאשר שופט מזהה כי הפיטורים נעשו שלא כחוק, ואפילו אם ההפרה היא קטנה כמו פיטורים ללא שימוע, מדובר בעילה להוצאת צו מניעה.

 

איך מבצעים בדיקת היתכנות לפני הוצאת צו מניעה בין עובד למעביד?

כל ההתעסקות עם צו מניעה בין עובד למעביד חייבת להתבצע באמצעות עורך דין דיני עבודה אשר יודע להתמודד עם המערכת. יש מגוון עניינים מורכבים הנוגעים להוצאת צו מניעה, והם כוללים בעיקר עבודה נכונה ומהירה בשלב הראשוני של העבודה. העותר חייב להוכיח סיכוי ממשי לזכות במשפט, ולכן, הבקשה חייבת להיות מנומקת, נכונה, ובעיקר תחת לחץ של זמן, כדי לא לתת זמן למעסיק לבצע פעולות נגד.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה רלוונטי להוצאת צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד?

בית המשפט, כאמור, לא מהסס להוציא צו מניעה בין עובד למעביד וגם אם העובד הוא בסה"כ בורג קטן בתוך מכונה גדולה מאוד. בית המשפט לענייני עבודה נוטה לקחת את הצד של העובד הפשוט, גם במקרים של סכסוכים עם מקומות עבודה גדולים מאוד במשק.

יש דוגמאות לעובדים שהצליחו להוציא צו מניעה לחברות גדולות, להמשיך לעבוד, ואף לקבל פיצוי הוגן עם הזמן. עם זאת, הנוכחות של עורך דין דיני עבודה היא בגדר חובה, שכן בלעדי אחד יהיה קשה מאוד להצליח.

 

ייעוץ שוטף של עורך דין דיני עבודה – הדרך למנוע מראש צורך בצווי מניעה

מבחינת המעסיקים, חשוב מאוד גם כן לקבל ייעוץ שוטף בנושא התנהלות מול עובדים. אף מעסיק לא רוצה לקבל צו מניעה בין עובד למעביד בגלל טעות בירוקרטית או התנהלות לא נכונה, שתעלה לו לבטח בכאב ראש, ולעיתים גם תפגע לו בכיס. עורך דין דיני עבודה יכול לספק את התשובות לכל השאלות ולהנחות את בעל העסק אל עבר הפעולה הטובה ביותר שהוא יכול לבצע. כאשר מקבלים את ההנחייה הנכונה, הסיכוי לקבל צו מניעה קבוע הוא שואף לאפס.

 

זכרו: צו מניעה בעניינים שבין עובד למעביד מומלץ להוציא\ רק כמוצא אחרון

אף עובד לא רוצה להגיע למצב בו הוא צריך להוציא צו מניעה בין עובד למעביד והאינטרס הוא למעשה משותף. עם זאת, בהרבה מקרים מגיעים לסכסוכי עבודה בגלל דינמיקה לא נכונה של דברים ויש להוציא צו שכזה. על מנת לאכוף את הצו, צריך להוכיח היתכנות ממשית לזכייה בתביעה, וזוהי בדיוק העבודה של עורך דין דיני עבודה אשר יכול לאפשר להרבה אנשים לשמור על מקום עבודתם והזכויות שלהם, גם במקרה של סכסוך.

 

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.