צוואת שניים שמתו כאחד

חוק הירושה מכיל לא פחות מ – 161 סעיפים שונים הנוגעים בתתי נושאים הקשורים בצוואות וירושות. סעיף 9 לחוק הירושה מדבר על צוואת שניים שמתו כאחד, ומתייחס למעשה למקרים שבהם שני יורשים נפטרו, אך סדר הפטירה שלהם לא ידוע. היות וחוק הירושה מגדיר בצורה ברורה את סדר חלוקת היורשים במקרים "רגילים", סעיף 9 נוגע באופן ספציפי יותר בזכויות היורשים וסדר חלוקת הירושה ביניהם במקרה שבו שניים מהם נפטרו כאחד, במידה והמוריש לא הותיר אחריו צוואה עם הוראות ברורות. אספנו כאן למטה פרטים חשובים שכדאי לדעת בנושא צוואת שניים שמתו כאחד, על מנת שברגע האמת תוכלו להבין כיצד להתמודד.

 

מה קורה במצב רגיל שבו היורשים נמצאים בין החיים וזכאים לירושה על פי דין?

ברגע שהמוריש לא מותיר אחריו צוואה, חלוקת הרכוש, הממון והנכסים שלו תתבצע על סמך ירושה על פי דין. על פי החוק, הירושה תתחלק באופן שוויוני, "חצי חצי", בין ילדיו של המוריש לבין בן או בת זוגו, כך שבן או בת הזוג של המוריש יקבלו חצי מהירושה ואילו ילדיו יתחלקו בחצי הירושה השני. בן או בת הזוג יקבלו בירושה גם נכסים שונים כמו רהיטים, רכב וכו'. עד כאן חלוקת ירושה על פי דין, ללא כל סייגים או תסבוכות.

מתי סעיף 9 לחוק הירושה, צוואת שניים שמתו כאחד, בא לידי ביטוי?

כאמור, מדובר כאן על סעיף שמגדיר מקרה שבו היורשים מצאו את מותם במשותף. סיטואציות של מוות משותף עלולות לבוא לידי ביטוי במקרי השתתפות בלחימה במסגרת שירות סדיר, קבע או מילואים, דרך תאונת דרכים, פעולות איבה, התרסקות מטוס, טביעת ספינה ועוד, בהנחה ולא ברור סדר מותם של היורשים. ברגע שסיטואציה כזו אכן מתרחשת, נקבעות הזכויות באשר לעיזבון בהתאם ל – 3 כללים, אשר מבחינים בין יורש ספק לבין יורש ודאי.

 

מיהו יורש ודאי ומיהו יורש ספק מבחינת החוק?

כאשר מדברים על יורש ודאי מדברים על אדם הנחשב כיורש ללא תלות במועד פטירתו ביחס לנפטר השני. לעומת זאת, יורש ספק הוא יורש שהיה אמור להיחשב יורש אך ורק באם אחד מהיורשים הנפטרים מת קודם לכן. במילים פשוטות: הזכאות לקבלת העיזבון בירושה על ידי היורש הודאי אינה תלויה בשום אופן בסדר הפטירה, ואילו הזכאות לקבלת העיזבון בירושה על ידי יורש ספק אכן תלויה בסדר הפטירה.

צוואת שניים שמתו כאחד
צוואת שניים שמתו כאחד

 

3 כללים להבחנה בין יורש ספק לבין יורש ודאי

מוקדם יותר הזכרנו בקצרה 3 כללים שמבחינים בין יורש ספק לבין יורש ודאי, אז הבה ונבחן אותם קצת יותר לעומק:

 

  1. במידה ושני יורשים תובעים את זכויות העיזבון ובהנחה ואחד מהם מוגדר בתור יורש ודאי ואילו השני מוגדר בתור יורש ספק, תינתן קודם כל עדיפות למי מביניהם שמוגדר בתור יורש ודאי.
  2. במידה ושני יורשים תובעים את זכויות העיזבון ובהנחה שהם שניהם מוגדרים בתור יורשי ספק, העדיפות תינתן למי מהם שהוא בן או בת זוגו של המוריש או קרובו של המוריש שהעיזבון שלו הוא זה שיש לחלק.
  3. במידה ולא נערכה צוואה המורה על חלוקת עיזבון ברורה, ובהנחה שהתובעים מוגדרים תחת אותה דרגה של עדיפות – יחולק ביניהם העיזבון בהתאם לחוק הירושה על פי דין.

 

 

צוואה כתובה יכולה לעשות סדר במקרים של שני יורשים שמתו כאחד

לא מעטים הם האנשים אשר במועד עריכת צוואתם לוקחים בחשבון אפשרות של צוואת שניים שמתו כאחד, ומעדיפים לפרט הוראות מדויקות לחלוקת העיזבון גם בהינתן מקרה מסוג זה.

בהנחה והצוואה אכן מכילה הוראות ברורות המתייחסות לחלוקת העיזבון במקרים בהם היורשים הולכים לעולמם, לא יהיה כל צורך להתייחס לסעיף 9 לחוק הירושה ולקחת אותו בחשבון, אלא לממש את רצונו האמיתי של המוריש כפי שציין בצוואתו.

 

 

מהי מידת הרלוונטיות של צוואת שניים שמתו כאחד במדינת ישראל?

לצערנו, מקרי מוות של יורשים הם לא מקרים נדירים במדינת ישראל. תרחישים כגון תאונות הדרכים, למשל, אותם הזכרנו קודם לכן, הם מקרים נפוצים בכל העולם, אך בניגוד למדינות אחרות, מדינת ישראל נאלצת להציב לא מעט אנשים צעירים בפני סכנת מוות ממשית באופן יומיומי, במסגרת שירות קרבי בצבא ההגנה לישראל או לאור המצב הבטחוני שבו אנו חשופים לפיגועי טרור ופעולות איבה בשגרה, אירועים שלצערנו אינם נדירים בנוף המקומי כלל ועיקר. לכן, הסיכוי שצוואת שניים שמתו כאחד אכן תתממש במדינת ישראל הוא גבוה אפילו יותר מבשאר מדינות העולם.

 

 

צוואת שניים שמתו כאחד – מה קרה לפני שסעיף 9 התווסף לחוק הירושה?

סעיף 9 לחוק הירושה הנוגע בצוואת שניים שמתו כאחד הוא סעיף שלא הופיע תחילה בנוסח המקורי של החקיקה, והוא נולד מתוך ההבנה שיש למצוא פתרון לעניין המורכב הזה. עד למועד הוספת הסעיף, המקרים השונים היו נבחנים במסגרת חקיקה שיפוטית.

החקיקה השיפוטית מקורה בדיני המשפט העברי, ובמסגרתה ניתנה עדיפות ליורשים של הנפטר הצעיר יותר מבין היורשים שנפטרו. עם זאת, היום אין כל צורך להסתמך עוד על החקיקה השיפוטית, וסעיף 9 העוסק בנושא של צוואת שניים שמתו כאחד, הוא הסעיף שיוכל לסייע בהכרעת הדין.

 

 

החוק מאפשר הגעה לכדי הכרעה תוך התחשבות בנסיבות והגורמים השונים

היות וכל מקרה נבחן לגופו, קיימים מקרים שבהם נלקחים בחשבון שיקולים נוספים בטרם מגיע בית המשפט לכדי הכרעה. במקרים מסוימים ההגדרות של יורש ודאי ויורש ספק הן לא וודאיות וחד משמעיות, דבר הגורר אחריו מריבות פנים משפחתיות, וכאשר לא קיימת צוואה שניתן להסתמך עליה ולהיעזר בה – כמעט ובלתי אפשרי להגיע לכדי הסכמה מוחלטת בין כל הצדדים. לכן, חוק הירושה על סעיפיו מאפשרים למערכת המשפט להגיע לכלל הכרעה בכל מקרה, תוך לקיחת כל המשתנים בחשבון.

 

 

על חשיבות ההיכרות עם דיני צוואות וירושות בהקשר של צוואת שניים שמתו כאחד

במידה ואתם מתמודדים עם הליך משפטי הקשור בצוואת שניים שמתו כאחד, אתם ודאי מבינים שמדובר על הליך ארוך וסבוך  שיכול להוביל לתוצאות בלתי צפויות. אי היכרות וחוסר בקיאות בנבכי החוק והמערכת המשפטית, עלולה להפוך את ההליך המשפטי לסאגה שתותיר אתכם מתוסכלים וללא התוצאות שאליהן קיוויתם להגיע. מהסיבה הזאת בדיוק עורך דין לדיני צוואות וירושות הוא הגורם עימו נכון להיוועץ ברגע הזה.

 

 

השאירו את העבודה למי שמכיר אותה מקרוב – עורך דין לדיני צוואות וירושות

עצם ההתעסקות המשפטית בנושאי צוואות ועזבונות היא ממילא לא פשוטה בצל מותו של המצווה ופטירתם של היורשים, ולכן לא מעט רגשות מעורבים בתהליך. אנשים רבים אינם פנויים רגשית במצב כזה, לרדת לדקויות ולבדוק את יסודות החוק באופן מלא, אך עורך דין לדיני צוואות וירושות בהחלט יכול לספק שירות כזה.

הפניה לסיוע מצד עורך דין לדיני צוואות וירושות, מסייעת להבטיח התקדמות בטוחה בהליך המשפטי, כולל ייצוג הולם, הגנה על האינטרסים של המיוצגים, וכמובן – ייעוץ וליווי צמוד ואישי לאורך כל הדרך המורכבת הזו. לא משנה מאיזה צד של המתרס אתם נמצאים, סיוע משפטי מצד עורך דין לדיני צוואות וירושות הוא הפתרון הטוב ביותר עבורכם.

 

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה. 

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

איך מממשים צוואה

הליך מימוש צוואה הינו עדין ומורכב, במיוחד לאור העובדה שהוא מתרחש בשלב קשה מאד מבחינה נפשית עבור הנוגעים בו. הליך מימוש הצוואה מתחיל מרגע פטירת

גילוי צוואה

מסמך הצוואה הינו מסמך משמעותי ובעל השלכות רבות הקובע כיצד יש לחלק את נכסיו של המנוח. מכיוון שלמסמך זה יש כוח כה רב, ישנם מקרים

איך מתחלקת ירושה

עזבונו של אדם כולל את כל רכושו ונכסיו, קנייניו החומריים והרוחניים, וכן כולל הוא את כל זכויותיו וחובותיו של אותו אדם. לאחר מותו של האדם,

עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה

תפקידה של הצוואה הוא לבטא את החלוקה הרצויה בעיניכם בדבר חלוקת נכסיכם לאחר לכתכם. צוואה טובה היא אחת כזו אשר תזכה את היורשים העתידיים בנכסים

מינוי אפוטרופוס והקשר לצוואה

ניתן להניח כי רובנו שמענו בעבר את המילה אפוטרופוס, אך לא בהכרח הבנו מה בדיוק היא אומרת. המונח אפוטרופוס פגש אותנו בכל מיני נקודות בחיים

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: