צוואה וירושה עתידית

בהתאם לכך שאנשים עובדים וקונים דברים, הם רוכשים וצוברים במשך כל חייהם הרבה רכוש, נכסים וממון. כאשר הם בחיים הם הבעלים החוקיים של כל אלו אך כאשר הם הולכים לעולמם יש הכרח להחליט מה לעשות איתם כעת. מבחינת העברת בעלות על נכסים מסוימים, חלוקת ממון מתוך חשבון הבנק של המנוח וכל דבר אשר היה שייך לו טרם מותו וכעת נותר יתום. על מנת להקדים את המאוחר, וכדי שחוק הירושה לא יתפוס פיקוד, זכותו של כל אדם מעל גיל 18 לנסח צוואה אשר תגדיר מה יהיה הלאה עם כל אלו.

צוואה מסדרת את חלוקת הרכוש שלכם לאחר מותכם. חשוב לדאוג לעתיד של הילדים והקרובים שלכם ולדאוג כי אתם אלו שתחליטו מה יעשה עם כל מה שצברתם עד עתה. לצורך כך, אנחנו נשמח לעמוד לשירותכם, לסייע בכתיבת, עריכת ווידוא חוקיותה של הצוואה שלכם. מחכים לשמוע מכם.

 

צוואה וירושה עתידית

אף אחד לא יכול לצפות את העתיד, מתי נלך לעולמנו או מתי הקרובים שלנו יהיו אלה שיעזבו אותנו בצער וכאב רב. בעוד כולם עושים תהליך של צבירת רכוש וממון לאחר שהחיים נגמרים כל אלו עתידים לעבור הלאה, לידיים אחרות אשר ישמרו עליהם באחריות. אמנם כל אלו נשמעים כמו בשורה די מדכאת אך לא חייב להיות כך הדבר. דווקא צוואה וירושה עתידית הן כלים נהדרים לקבלת והחלת החלטות של אדם בסוגיית מה יהיה כשהוא כבר לא יהיה לפחות בנושא הרכוש שלו.

עיזבון

על מנת בכלל לעסוק בהליכי צוואה וירושה עתידית יש להבין במה בעצם מדובר. עיזבון הוא כל מה שמועבר הלאה מאדם אחד לאחר מותו ליורשיו. ההחלטה מה יעשה בדבר רכושו וממונו של אדם תלויה בצוואה או בחוקי המדינה. בעצם כל רכוש, נכסים ומקרקעין וכמובן כסף אשר אגור בחשבונות בנק של אדם, עשויים יום אחד לעבור למישהו אחר, אשר בשאיפה יהיה קרוב משפחה מדרגה ראשונה של המנוח.

ירושה

העיזבון, הרכוש של אדם, מועברים הלאה בהליך אשר נקרא ירושה. משורש זה נגזרת גם המילה יורשים, אנשים אשר זכאים על פי חוק, או על פי הצוואה לרשת אדם, לקבל את מה שהותיר אחריו. ירושה עתידית היא הליך בו אדם קובע לפני מותו מה יעשה בדבר עיזבונו לכשימות. הליך זה נעשה על ידי צוואה. בעצם ניתן להגיד כי צוואה וירושה עתידית מסייעות ומעניקות לאדם כוח להחליט על דברים שיקרו אחרי המוות שלו בגלל שמדובר בדברים השייכים לו וכעת הם ללא בעלים הנמצאים בין החיים.

צוואה וירושה עתידית
צוואה וירושה עתידית

יורשים עתידיים

כאמור, חלק מצוואה או מחוק הירושה מתייחס ועוסק בהגדרת מי הם היורשים החוקיים של אדם, כלומר מי האם האנשים או הקבוצות אשר ירשו אותו לאחר מותו. על פי חוק הירושה היורשים הם קודם כל ילדיו ובן\בת הזוג של המנוח ולאחר מכן הוריו ושאר קרובי המשפחה שלו בסדר הגיוני על פי קרבה. הצוואה חזקה יותר מחוק הירושה ועל כן באם יוגדר בה להוריש לאדם שאינו קרוב משפחה, זה אכן יתממש במסגרת צוואה וירושה עתידית.

חוק הירושה

הן היורשים החוקיים והן החלוקה ביניהם או המדרג שלהם, מעוגנים כחלק מחוק הירושה הישראלי. מטרתו של חוק זה לעגן כל מה שקשור להליכים ולתקנות בנושא מה לעשות עם עיזבונו של אדם לאחר מותו. צוואה וירושה עתידית מעוגנות גם כן בחוק, מעצם כך שמוגדר מה היא צוואה תקינה, מתי נפסלת וכמובן, מה עושים כאשר אין צוואה, כלומר מי הם היורשים החוקיים ומה יקבל כל אחד.

צוואה

בהמשך נפרט ונכיר את הצוואה יותר לעומק אך על מנת להבהיר במה מדובר כשמדברים על צוואה וירושה עתידית נסביר תחילה בקצרה. צוואה היא מסמך שאדם מנסח במהלך חייו, היא מסמך אשר התוקף שלו עתידי. עד שאדם מת לצוואה אין שום משמעות, ניתן לבצע בה שינויים והיא אינה מורה על שום קיום או מימוש סעיף מידי. מהרגע שאדם מת, הצוואה נכנסת לתוקף ומורה לרשויות הרלוונטיות מה לעשות עם עיזבונו של המנוח, באם הוגדר מנהל עיזבון הוא יהיה זה שיהיה אמון על הוצאתה לפועל, או לחילופין משרד הרשם לענייני ירושה אשר אמון על ירושות באופן כללי בארץ.

קביעת העתיד על ידי צוואה וירושה עתידית

הזכרנו כבר כי אדם לא יכול לדעת איך ומתי ימות אך הוא בהחלט יכול להחליט, ועל כן גם לדעת, מה יקרה עם כל מה שצבר במהלך השנים לאחר מותו. הרעיון בצוואה הוא לתת לאדם חופש לשנות את חוק הירושה ולחלק אחרת את הנכסים והממון שלו בין קרובי משפחתו או אפילו כאלה שאינם קרובים אליו בקשר דם. ניתן כמובן גם להתייחס לכסף שאדם מוריש כאל תרומה ולנתב אותו לעמותות או גופים מסוימים אשר אדם חש בצורך לתרום להם.

מקרים פרטיים

פעמים רבות צוואה גם מגשרת על פערים בהגדרות מסוימות, כדוגמת ילדים מאומצים או ידועים בציבור. מקרים פרטיים מסוג זה מקשים על מימוש צוואה וירושה עתידית שכן ללא צוואה מסודרת ומותאמת, יכול להיות כי ילדים מאומצים או בן זוג של המנוח שרק היה ידוע עמו בצבור ולא נשוי לו, עשויים לא לקבל דבר. על כן, במקרים מסוג זה, בהחלט מומלץ לקבוע את העתיד, להתגבר על חוק הירושה ולנסח צוואה.

מוכנות לשינויים קטנים

כחלק מכך שאנו לא יודעים את העתיד אנו גם לא יכולים לדעת או אפילו להעריך כל שינוי שיקרה במהלך חיינו. בגלל אתגרים או קשיים אלו, חשוב לנסח צוואה אשר מצד אחד תהיה מאוד נקודתית וספציפית כדי שיהיה קשה לשבור אותה אך מצד שני כמה שיותר כוללת את התרחישים הלא ידועים הללו. ניתן לעשות זאת על ידי ניסוח של תנאים, לדוגמא אדם אשר מוריש לבעלה של בתו חלק מכספו רק בתנאי שהם לא התגרשו טרם מותו. כמובן שהתנאים חייבים להיות חוקיים על מנת שאכן יהיה להם תוקף משפטי ושתהיה להם יכולת להשפיע על הצוואה ועל חלוקת העיזבון.

צוואה על ערש דווי – לעתיד הקרוב

לעיתים אדם לא ניסח צוואה טרם מותו בשל שהיה מוות מפתיע או שמא לא גילה עניין רב בהליך. כאשר הוא מגיע לערש דווי, במצב של טרום מוות ודאי בבית החולים, הוא יכול לנסח צוואה, אפילו בעל פה, על מנת להספיק להנחות את עורכי הדין ומנהלי העיזבון מה לעשות לאחר מותו. על מנת שצוואה זאת תהיה תקפה, בשל הבעייתיות של פסול דין, יש צורך בכמה עדים ובביצוע הליכים מסוימים. כדאי לבדוק זאת במידה ואתם נתקלים בסיטואציה שכזאת עם עורך דין אשר יסייע לוודא כי היא אכן תהיה בתוקף למרות הנסיבות.

תכנון מיסוי על הירושה

עד שנות השמונים (שנת 1981) במסגרת חוק הצוואה היה מעוגן מיסוי על ממון אשר עובר בירושה מאדם לקרובי משפחתו. כלומר באם אדם צבר 2 מיליון שקלים בחשבון הבנק שלו, בפועל ילדיו יקבלו פחות מהסכום הזה. לאחר שחוק זה השתנה, עדיין נשאר המיסוי השגרתי על מקרקעין ונכסים. במקרים אלו, ניתן לתכנן צוואה וירושה עתידית כך שהיורשים יתקלו במינימום של מיסוי במהלך חלוקת העיזבון ביניהם על פי הצוואה. זאת בהחלט עורכי דין מנוסים מסוגלים לעשות על מנת לסייע ליורשים להרוויח כמה שיותר ובעצם את מה שמגיע להם.

מה קורה בעתיד ללא צוואה?

אחת השאלות שמתעוררות אצל אנשים צעירים, אשר אין ביכולתם או ברצונם לנסח צוואה בשל גילם הצעיר או הפנאי שלהם מבחינה מחשבתית ופרקטית, היא מה יקרה אם אכן אדם ילך לעולמו ללא צוואה. הזכרנו כבר קודם כי אמנם צוואה וירושה עתידית יכולות לסייע לאדם אשר מנסח אותן ורוצה שליטה בחייו, אך גם ללא צוואה אדם יכול לשער מה יעלה בדבר עיזבונו לאחר מותו. זאת על פי חוק הירושה שצוין ופורט לעיל.

צוואה וירושה עתידית הן דברים אשר כל אדם יודע שיום אחד יצטרך להתעסק איתן או שיעסקו בהן עבור עיזבונו שלו. כאשר מדברים על עיזבון הכוונה לרכוש ולכל מה שהיה שייך לאדם טרם מותו. כדי לתכנן את העתיד ניתן לנסח צוואה אשר בה יפורט בדיוק מה לעשות עם כל העיזבון, מבחינת למי לחלק, כמה יקבל ואפילו על פי אילו תנאים. במידה ולא תהיה צוואה עתידית, הירושה תהיה על פי חוק הירושה אשר מגדיר באופן יבש מה יש לעשות עם עיזבונו של אדם לאחר מותו.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

עסקאות בירושה עתידה

כל אדם רשאי להוריש את הרכוש שלו לאחר פטירתו. יתרה מכך – החוק במדינת ישראל, כמו גם במרבית המדינות בעולם, מאפשר ואפילו מעודד בעלי רכוש,

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?