נכסים ומקרקעין בירושה

רובנו לא נוטים לחשוב הרבה על מה יהיה לאחר שנעזוב את העולם, אך עבור אנשים עם נכסים ורכוש רב, בהחלט כדאי לחשוב על כך, לפחות מבחינת צוואה. ההחלטה מה לעשות עם כל עזבונו של אדם מעוגנת בחוק הישראלי, חוק הירושה. אך כל אחד רשאי גם לעגן החלטה שונה בעצמו, על ידי כתיבת וניסוח צוואה, כך הוא יוכל להבטיח שמה שהוא רוצה וכיצד שהוא רוצה, יחולק בין כל קרוביו, וגם אלו שאינם קרובים אליו במידה ויבחר בכך.

במידה ועוד אין לכם צוואה, או שהנכם מעוניינים לערוך אותה, מומלץ מאוד להיעזר בשירותי עורך דין אשר מתמחה בתחום. אצלנו תמצאו שנים של ניסיון שישחקו לטובתכם על מנת למצות את הרצונות שלכם וליצור צוואה חזקה, חוקית ואיכותית מאוד.

 

נכסים ומקרקעין בירושה

כולנו מכירים את המושג ירושה, אדם הולך לעולמו וילדיו או קרובי משפחה אחרים, יורשים, מקבלים באופן חוקי תחת אחריותם ובעלותם את הנכסים והרכוש שלו. בהמשך נעמיק במה התוקף המשפטי, אופן ההעברה והנהלים בנוגע לתחום נכסים ומקרקעין בירושה, אך טרם נבין לעומק מה היא ירושה ומה הם נכסים ומקרקעין.

ירושה

כאשר אדם הולך לעולמו הוא מותיר אחריו רכוש. גם אם מדובר ברכוש רב הכולל דירה או בית, וגם אם מדובר רק ברכוש מועט, יש להחליט מה לעשות עם כל עזבונו. ירושה יכולה להיות מעוגנת בצוואה, הסכם אשר מעגן מה לעשות בדבר נכסים ומקרקעין בירושה, למי יעבור, איזה אחוזים ואיזה כמויות. במידה ולא מגדירים זאת בצוואה הירושה תהיה על פי חוק הירושה בישראל. כעת נרחיב על שניהם.

חוק הירושה

מתוך הנחה כי לא כל אדם דואג לצוואה טרם מותו, הן בשל מוות פתאומי או כי לא ראו בכך חשיבות, ישנו חוק בישראל אשר תופס את מקומה של הצוואה כאשר אינה קיימת. החוק נחקק לראשונה בשנת 1965 והוא מגדיר מי הם יורשים חוקיים וכיצד יראו נכסים ומקרקעין בירושה שלא מעוגנת בצוואה.

בגדול ניתן לומר כי חוק הירושה מותיר את רכושו של אדם לילדיו החוקיים, לבן או בת הזוג החוקיים (נשואים או ידועים בציבור בהתאם לתנאים מסוימים שיש להוכיח) ובמידה ואין כאלה, לאחיו, אחיותיו והוריו של המנוח.

נכסים ומקרקעין בירושה
נכסים ומקרקעין בירושה

צוואה

חוק הירושה רלוונטי רק כאשר אין צוואה לאדם או שהיא אינה חוקית. צוואה היא בעצם הסכם אשר מעגן מה לעשות בדבר נכסים ומקרקעין בירושה. כל אחד מעל גיל 18 יכול לנסח צוואה (זאת במידה והוא אינו פסול דין מבחינה נפשית או פיזית). בצוואה מגדיר כל אדם מי יהיו יורשיו וכיצד יתחלק ביניהם כל רכושו. כך יכול אדם להבטיח מה יעלה בגורל רכושו לאחר שימות. כמובן שצוואה היא מסמך משפטי אל מול החוק ולכן חשוב מאוד לערב עורך דין בהליך.

נכסים ומקרקעין

אמנם נראה כי מושג זה מתייחס לאיילי נדל"ן או סוחרים בשוק ההון, אך בכלל לא כך הדבר. כל אדם אשר מחזיק בבית, כלומר בעל של דירה או בית פרטי, מחזיק במקרקעין. אך נכסים ומקרקעין בירושה הם לא רק בתים ודירות, גם אחזקה של חנות, מפעל וכדומה, נחשבים נכסים בבעלות מישהו, וכשהמישהו הזה ימות, הם צריכים לעבור לבעלות מישהו אחר. מקרקעין מתייחס בעיקר לנכסים אשר נייחים, כלומר צמודים ובנויים על הקרקע, ואילו נכסים יכולים להיות גם פריטים שאפשר להזיז או כסף בהשקעות.

חלוקת נכסים ומקרקעין בירושה

לאחר שאדם נפטר הנכסים והמקרקעין שלו עוברים הלאה ליורשיו. במקרים בהם יש נכס אחד או קרקע אחת ההליך די פשוט, ובכלל כשישנה צוואה מאוד ברור מה לעשות וכיצד לחלק את כל הרכוש. הבעיה מתעוררת כאשר לא ברור בעלות הנכסים של האדם (לדוגמא כתוצאה מחוב או משכנתא קיימת) וכן כאשר אין צוואה ויש התנגדות מצד אחד מקרוביו של המנוח.

חלוקת נכסים ומקרקעין בירושה עם צוואה

כאשר יש צוואה אין כל כך טווח תנועה. לפי מה שמוגדר בצוואה יחולק הרכוש. במידה ויהיו דברים שלא הוגדרו בצוואה יכנס לתוקף חוק הירושה וישלים את החסר. בגלל שאדם ממשיך לצבור נכסים כדאי להמשיך לערוך את הצוואה בהתאם לצבירת הנכסים, זאת על מנת לדייק ככל האפשר ברצונות של אדם טרם מותו שאכן יבואו לידי ביטוי.

חלוקת נכסים ומקרקעין בירושה ללא צוואה

ללא צוואה מדובר כבר בסיפור אחר לגמרי. מבחינת החוק הנכסים מחולקים בין כל היורשים החוקיים. היורשים הם קודם כל ילדיו החוקיים של המנוח, לאחר מכן בן\בת זוג ולבסוף הוריו ואחיו של המנוח. במקרים חריגים מאוד מי שירש את כל עזבונו של אדם תהיה דווקא המדינה. בהתאם לכמות הילדים, וקיום בן\בת זוג, כל יורש מקבל אחוז או חלק מסוים מתוך כלל הנכסים של המנוח.

חלוקת אחוזים בין היורשים

כאמור כל אחד מהיורשים מקבל אחוז מסוים מהנכסים על פי מקומו על פי החוק. מי שמקבלים את כל הרכוש, נכסים ומקרקעין בירושה וגם נמצאים בראש הרשימה הם צאצאיו של המנוח. בהתאם למספרם, באם יש ילד אחד הוא יקבל הכל, שניים חצי חצי וכן הלאה.

כך ממשיכה הלאה גם לילדיהם של ילדיו (כלומר הנכדים של המנוח), חלוקה שווה בהתאם להוריהם (ילדיו של המנוח). שיטה זאת נקראת ירושה ענפית, בדומה לענפיו של עץ הלוא הוא במקרה הזה עץ המשפחה של המנוח.

חובות נכסים ומקרקעין בירושה

עסקנו עד כה במקרים בהם אדם היה בעל נכסים ויורשיו ירשו אותם על פי חקו הירושה או על פי הצוואה שלו. אך מה קורה כאשר אדם מעביר לא רק בנכסים ומקרקעין בירושה אלא גם חובות, כדוגמת משכנתא שהוא לא סיים לשלם טרם מותו.

אם אדם ירש דירה שחייבת במשכנתא הוא יורש גם את החוב על המשכנתא. הדבר נכון לכל חוב, גם אם מדובר בהלוואה לדוגמא שאינה מבוטחת במקרה של מות המלווה.

ביטוח משכנתא

אם כך, נשמע כי דווקא לרשת דירה עם משכנתא היא בעצם לרשת חוב וזה מעין לא פייר להוריש דבר כזה לילדיכם. לצורך תיקון מצב זה קיים ביטוח חיים למשכנתא. בעיקרון כאשר אדם לא מחזיר את המשכנתא לפי התנאים, הבנק לוקח את הנכס ומוכר אותו בעצמו. כאשר אדם הולך לעולמו, הוא אינו יכול לשלם את החוב ועל כן החוב עובר ליורשיו.

ביטוח חיים במשכנתא

במידה ולבעל המשכנתא המקורי היה ביטוח חיים למשכנתא החוב שנותר ליורשיו לשלם משתנה. עלות הביטוח תלויה בגובה המשכנתא שיש לשלם על הנכס. עלות הביטוח משתנה ככל שמתקדמים עם הזמן.

חברת הביטוח אשר אצלה נקנתה הפוליסה לביטוח חיים של המשכנתא אחראית לשלם את החלק שנותר במשכנתא במקרה שאדם נפטר לפני שהספיק לשלם הכל. כך יורשיו אינם חייבים לשלם את החוב ונחסך מהם הרבה בעקבות הביטוח. תשמחו לדעת שביטוח משכנתא הוא חובה, זאת גם על מנת להגן על הלווה וגם על הבנק.

מקרים חריגים בירושה

במסגרת ירושה על פי חוק, ישנם מקרים חריגים בהם יש אנשים הטוענים לרשת אדם אך הם אינם קבילים בפני החוק לרשת. במקרים אלו מאוד מומלץ להיעזר בעורך דין אך בכל מקרה, ניתן גם לטעון בבית משפט לחוקיות הירושה.

ידועים בציבור

דוגמא אחת לכך היא ידועים בציבור. כיום, בעקבות מגוון סיבות, ישנם אנשים אשר מחליטים לא להתחתן באופן חוקי במדינה. אחת החלופות לנישואין במדינה היא הכרה כידועים בציבור. למעמד זה יש חסרונות וגם יתרונות.

כאשר מדובר בירושה, לא תמיד בן\בת זוג אשר ידוע בציבור מוכר כבן\בת זוג מן המניין ועל כן יכול להיות כי בן\בת זוג לא יהיו זכאים לקבל את העיזבון של המנוח למרות שהוא כנראה היה רוצה להעביר הכל דווקא לבן\בת זוגו הידוע עמו בציבור. במקרים מסוימים ידוע בציבור כן יחשב כבן זוג חוקי אשר יקבל חלק מהירושה. על מנת להתגבר על מקרים אפורים אלו כדאי מראש לנסח צוואה.

נכסים ומקרקעין בירושה תלויים באם המנוח ניסח צוואה טרם מותו או שמא אין לו אחת שכזאת. בהיעדר צוואה מי שיקבע הוא החוק העוסק בירושה במדינה. החוק מגדיר מי הם היורשים החוקיים, מה המעמד שלהם ואיזה חלק יקבל כל יורש.

גם במקרים חריגים תהיה התייחסות. בכל אופן מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין אשר מתמחה בתחום. באופן כללי מותו של אדם מורכב מאוד רגשית ועורך דין יכול לסייע להקל על המצב ועל הטיפול בעיזבונו בעבור קרוביו של המנוח.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

שמאי מקרקעין ירושה

"שמאי מקרקעין ירושה" –  ביטוי שנשמע מפחיד כששומעים אותו בפעם הראשונה, אבל בפועל מדובר באיש מקצוע שישמח לעזור לנו בעת הצורך. אז מי הוא שמאי?

העברת נכס בירושה

לעיתים קרובות, כשאדם נפטר מן העולם יש בידיו נכסים על שמו אותם הוא מוריש, בדרך כלל, במסגרת צוואה שנקבעה מראש. זה לא משנה אם ירשתם

בקשה לרישום מקרקעין ירושה

באם קיבל אדם בירושה זכויות למקרקעין, כלומר – זכויות לבעלות על שטח קרקע או נכס שבנוי עליה – הוא יכול לרשום את זכותו על הנכס

כינוס נכסי העיזבון

כאשר אדם הולך לעולמו, הוא מותיר אחריו בחלק מן המקרים צוואה אשר תורה באופן ברור וחד משמעי על אופן חלוקת כלל הרכוש, הממון והנכסים שלו

רישום מקרקעין בירושה

עולם הצוואות והירושות טומן בחובו הוראות ברורות, סעיפים וכללים שעליהם יש להקפיד הן בעת כתיבת הצוואה והן בעת הוצאתה מן הכוח אל הפועל. בהקשר זה

נכסים שאינם ניתנים לחלוקה בצוואה

חוק הירושה פורש בפני מערכת המשפט למעלה מ – 160 סעיפים אשר מגדירים מהי ההתנהלות החוקית והתקינה בעת התמודדות עם מצבים כאלו ואחרים אשר קיימים

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?