חוקים וזכויות ירושה

ירושה יכולה להיות הליך מאוד פשוט. אדם נפטר וילדיו מתחלקים באופן שווה בשווה בכל רכושו, אולי אפילו בן או בת הזוג יקבלו אחוז. לכאורה נראה כי אין צורך אפילו בצוואה, די מובן מאליו לאן ואיך יתחלק הרכוש. אך לא תמיד זה המצב. על מנת למנוע אי נעימויות, ריבים ואפילו הליכה לבית משפט, מדינת ישראל עיגנה חוקים אשר מגדירים מה יעשה בדבר רכושו ועיזבונו של אדם לאחר מותו.

ניסוח צוואה או התעסקות עם צוואה הוא לא דבר פשוט, הן רגשית והן משפטית. אצלנו תמצאו מומחים מקצועיים אשר ילוו אתכם הן בתהליך כתיבת, ניסוח ועריכת הצוואה וגם בהליך של חלוקת העיזבון לאחר שאדם הלך לעולמו.

 

ירושה

המושג ירושה מתייחס הן לעיזבון והן להליך שמתבצע לאחר שאדם הולך לעולמו. לאור העובדה שאדם משאיר אחריו רכוש, נכסים ומקרקעין, לאחר שהוא הולך לעולמו יש הכרח למצוא ולהגדיר בעלים חדשים חוקיים לכל עיזבונו. יש 2 דרכים עיקריות להחליט מה עושים בדבר ירושה של אדם, אחת היא על פי צוואה (באם נוסחה טרם המוות), הדרך השנייה היא בהיעדר צוואה – חוק הירושה במדינת ישראל.

מה כוללת ירושה?

כאשר מדברים על עיזבון של בן אדם מדובר בכל דבר אשר היה שייך לו ותחת בעלותו למעט קופות מסוימות שהיו שייכות למנוח טרם מותו. בחוק הירושה (עליו נפרט בהמשך) אמנם מוגדר מה לעשות עם ירושתו של אדם אך לא מוגדר מה מוגדר כעיזבון, כלומר אין רשימה מפורטת של מה אמור לעבור בירושה. זאת מתוך הנחה כי בעצם מדובר בכל דבר אשר היה שייך לו. החל מכסף בחשבון הבנק, עד למאוורר תקרה או מקרר שהיה בביתו וכולל קניין רוחני שהיה שייך לו.

מה לא כוללת ירושה?

בניגוד לכך שבחוק הירושה לא מוגדר מה נכנס תחת ההגדרה של ירושה כן נכנס בחוק מה לא נחשב ירושה, עיזבון. גם על הגדרה זאת יש ביטוחים או תשלומים אשר ניתנים ומוצעים במטרה להתגבר על חוק זה וכן לאפשר ירושה של קופות מסוימות אשר על פי חוק לא עוברות בירושה. על מנת להחליט בדיוק מה יהיה מוגדר בתוך הירושה, ולהתגבר על מה שמפורט בחוק הירושה, ניתן לנסח סעיפים מתאימים בצוואה או לחילופין לרכוש ביטוחים לקופות אלה.

חוקים וזכויות ירושה
חוקים וזכויות ירושה

מה לא נכלל בהגדרת חוקים וזכויות ירושה

  1. זכאות או תשלומים מקרן פנסיה, כל הכסף שנצבר בקרן הפנסיה נלקח לחברת הביטוח ולא עובר בירושה
  2. זכאות או תשלומים בקופת תגמולים, כל הכסף שצבור שם או הבעלות על הקופה אינו עובר בירושה
  3. תשלומי ביטוח מסוימים אינם עוברים בירושה (לדוגמא למעט ביטוח רכב אשר עובר ביחד עם הרכב בירושה)

חוקים וזכויות ירושה

בהתאם למצב בישראל שבו לא כולם מנסחים צוואה בעקבות מוות מוקדם בגיל צעיר או אנשים שפשוט לא הספיקו או הקדישו זמן לנסח צוואה, ישנם חוקים וזכויות ירושה אשר מגדיר מה עושים בהיעדר צוואה. חוק זה נקרא חוק הירושה. חשוב להבין כי מטרתו של החוק להחליט מה עושים כאשר אין צוואה אך גם להנחות כיצד לנסח את הצוואה מבחינת מדרג קרובי משפחה ואופן חלוקת רכוש מומלץ.

חוק הירושה

במדינת ישראל מעוגן חוק החל משנת 1965 אשר מגדיר את נושא הירושה כולל התייחסות לעיזבון (כפי שצוין לעיל) ולמעמדה של הצוואה בהקשר ירושה. בתוך החוק ישנה גם התייחסות לזהות היורשים והמדרג ביניהם, כלומר מי מהיורשים מקבל קודם את הירושה ולפי איזו חלוקה.

חוקים וזכויות ירושה

הגדרת יורשים

כאשר ישנה צוואה אדם יכול להוריש מה שהוא רוצה למי שהוא רוצה, גם אם היורש שנקבע בצוואה אינו קרוב משפחה שלו כלל וכלל. לעומת זאת חוק הירושה מגדיר מי הם היורשים תוך ביסוס על קרבה משפחתית. במידה ואין לאדם קרובי משפחה או אנשים אשר עונים על ההגדרות הירושה תלך למדינת ישראל. בחוק מעוגן סדר היורשים מבחינת כמה יקבל כל אחד ומי מקבל ראשון ומי אחרון.

סדר היורשים

על פי חוקים וזכויות ירושה, בהנחה שהמנוח היה נשוי (או ידוע בציבור במקרים מסוימים) וגם היה לו ילדים, סדר היורשים בהתאם. כל יורש המוגדר בחוק אך אינו קיים בעבור המנוח מעביר את הירושה או את המקום בסדר הירושה לבא אחריו. במקרים אפורים יש להיעזר בעורך דין ובפנייה לבית משפט, לדוגמא במקרה של מאורסים, ידועים בציבור, ילדים מאומצים וכו'.

  1. בן\בת זוג – אמנם לא בהכרח מקבלים את החלק הכי גדול אך מעצם היותם האנשים שחלקו עם המנוח את הבית, הם ירשו את כל התכולה של הבית והמכונית (כמובן באם קיימת).
  2. ילדים – החלוקה בין הילדים היא שווה בשווה כך שכל העיזבון שנותר לאחר ירושת בן\בת הזוג מתחלק ביניהם. אם היו ילדים והם נפטרו והיו למנוח נכדים או נינים הם נכנסים גם תחת קטגוריה זאת. כל נכד או נין יקבלו אחוזים מתוך החלק שקיבל ההורה שלהם שהוא צאצא של המנוח.
  3. הורי המנוח – באם לא היה למנוח בן\בת זוג חוקיים ובנוסף גם לא היו לו ילדים, הירושה תעבור להוריו ובהתאם גם לאחיו.
  4. מדינת ישראל – כפי שצוין, במידה ולמנוח לא היו אף אחד מהקרובים שצוינו עד עתה כל עיזבונו מועבר ישירות למדינת ישראל.

זכות התנגדות לירושה

כאשר אדם הולך לעולמו ישנו משרד אשר אחראי להתעסק עם חוקים וזכויות ירושה ולנהל את חלוקת העיזבון שלו ובעצם ניהול הירושה. במידה והייתה לו צוואה ההליך מתבצע על פי הצוואה שלו, לרוב בליווי עורך הדין שלו או עורך הדין שמונה על הצוואה. במקביל להליך קיום הצוואה יש לכל אדם זכות גם להתנגד לצוואה או לירושה. את ההתנגדות ניתן להגיש עד 14 יום מפרסום תחילת הליך הירושה. ההתנגדות כרוכה בתשלום אגרה של כ-950 שקלים במקביל להגשת טפסים או עדות בבית משפט אשר מסבירה את ההתנגדות. במידה ויהיה ספק בדבר קיום הירושה התיק יועבר לבית המשפט, שם יחליטו מה לעשות בהמשך עם עיזבונו של המנוח.

צוואה

כאשר אדם הולך לעולמו עיזבונו יחולק בהתאם לחוק בתוך חוקים וזכויות ירושה, בליווי עובד מהמוסד שאמון על טיפול בירושות או עורך דין. על מנת להתגבר על חוק הירושה ולשנות את אופן החלוקה, היורשים והסדר ביניהם, כל אדם מעל גיל 18 יכול לנסח צוואה אשר בה יהיה מפורט מי היורשים, מה כל אחד מקבל וגם תנאים מסוימים על מנת לדייק את הירושה לאחר מותו.

ניסוח ועריכת צוואה

כפי שצוין לעיל, על פי חוקים וזכויות ירושה, מותר לנסח צוואה רק מגיל 18. מומלץ מאוד לכל אדם אשר יש לו רכוש ונכסים, בן\בת זוג וכמובן כאשר כבר יש ילדים, לנסח צוואה. חשוב שניסוח הצוואה יעשה בליווי עורך דין אשר מתמחה בענייני צוואות וירושות. זאת כדאי להבטיח כי הצוואה תצא לפועל בדיוק רב ככל האפשר במקביל למניעת אישור קבלת התנגדויות מאנשים שיתעוררו לאור נוסח הצוואה על מנת לשנות או לבטל אותה.

חוקים וזכויות ירושה – צוואה

במסגרת חוקים וזכויות ירושה מוגדר מעמדה של הצוואה בנוסף לתקנות ודגשים לניסוח הצוואה. ההחלטה מה יהיה תוכן הצוואה תלוי במנסח הצוואה, אך חשוב כי האופן בו תנוסח הצוואה, כולל הסעיפים שקיימים בה יהיו בהתאם לחוק ולתנאי הסף המוגדרים בחוק.

דוגמאות לדרישות סף לצוואה:

  1. שפת ציווי – ניסוח הצוואה בעזרת פעלי ציווי בשל כך שמנסח הצוואה מורה על מוציאי הצוואה לפועל מה לעשות.
  2. נוסח רהוט וברור – תנאי זה די מתבקש, הצוואה חייבת להיות מנוסחת באופן ברור ככל האפשר. ללא סעיפים המשתמעים לכמה צדדים.
  3. חוקיות – את סעיף זה כדאי לוודא עם עורך דין. הצוואה חייבת לכלול רק תנאים חוקיים וסעיפים חוקיים. באם יהיה סעיף אשר מתבסס על מעבר על החוק הסעיף יבוטל וההחלטה מה לעשות בדבר מה שהסעיף התייחס אליו תהיה בהתאם לחוק הירושה.

חוקים וזכויות ירושה מעוגנים בחוק הירושה שנחקק בישראל בשנת 1965. מעבר לחוק הירושה, באם ישנה צוואה (שגם אופיה ומעמדה מוגדר בחוק) היא זאת שתחליט ותקבע מה יהיה בדבר עזבונו של אדם לאחר מותו. בכל שאלה או אי הבנה מבחינת צוואה יש לפנות לקרוא את החוק או לחילופין, להיעזר בעורך דין אשר מתמחה בנושאי צוואות וירושות על מנת שהוא יאשר כי הצוואה תקנית או לחילופין, ילווה את קרובי המנוח בהליך חלוקת הירושה על פי הרצונות שלהם בהתאם לחוק

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

חוק הירושה בין בני זוג

כאשר אחד מבני הזוג הולך לעולמו הוא משאיר אחריו רכוש, נכסים וחובות מסוימים. כל אלו נקראים בעגה המקצועית עיזבון. אם בן הזוג המנוח רשם צוואה

זכות ירושה מכוח

אחד הדברים הכי קשים למשפחה, הוא מוות בתוך המשפחה. מוות של בן משפחה, כשהוא צפוי כמו שהוא מפתיע, מעורר התמודדות עם מחשבות ורגשות שיכולים להיות

דיני ירושה – סקירה מקוצרת

חוק הירושה הוא אחד החוקים המפורטים, המקיפים והיעילים ביותר במערכת המשפט הישראלית, שכן הוא חולש על הגדרת אינספור מצבים הקשורים בתחום הצוואות והירושות. דיני ירושה

זכות הירושה של המדינה

כל אדם רשאי לערוך בחייו מסמך צוואה שיגדיר בדיוק מי הם האנשים שביום מן הימים יזכו לרשת את עזבונו ולהנות מכלל הרכוש, הנכסים והממון שהוא

זכות הירושה של בן זוג

בעודנו צעירים, אנו שואפים למצוא את האדם שעמו נוכל לחלוק את חיינו, לבנות איתו בית, להקים איתו משפחה ולהזדקן לצידו. אולם אחד הנושאים שפחות מקובל

הצהרה על זכויות היורשים

ניתן להניח כי כל אחד ואחת מכם שמע לפחות פעם אחת בחייו את המונחים "צוואה", "ירושה", וכן הלאה. אולם לא כולנו נחשפנו בהכרח לסיטואציה שמחייבת

חוק הירושה

חוק הירושה הוא אחד מן החוקים החשובים הקיימים במדינת ישראל, והוא הדין הקובע בכל הנוגע להסדרת הטיפול בענייני צוואות וירושות. במסגרת חוק הירושה קיימת התייחסות

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?