צוואות במשפחות חדשות

משפחה חדשה הינו מונח המתאר סוגי משפחות אשר החלו להיווצר בשנים האחרונות, ובאופן כללי נכללות במונח זה משפחות חד מיניות ומשפחות חד הוריות. במשפחות אלה, ישנה חשיבות מיוחדת לכתיבת צוואה. במאמר זה נסביר את חשיבות הצוואות במשפחות חדשות, מה הם כוללות ודברים שחשוב להכניס בצוואות אלו.

 

צוואה לזוג חד מיני

 

רקע

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר הזוגות החד מיניים המגדירים עצמם כמשפחה. בישראל ישנם כ-18,000 זוגות חד מיניים ומתוכם בערך 15% אחוז מגדלים ילדים (נפוץ יותר אצל זוגות של שתי נשים). בשנת 2003 הגיע לבית המשפט בנצרת מקרה שבו זוג חד מיני חי יחד במשך כ-40 שנה, ולאחר מות אחד מהם התברר שלא היו רשומים כנשואים, ולכן בן הזוג הנותר אינו מוגדר כיורשו של הנפטר.

בן הזוג ביקש לקבל מעמד של "ידוע בציבור" אולם בית המשפט סירב כיוון שלשון החוק בסעיף 55 בחוק הירושה  קובע כי "איש ואישה החיים חיי משפחה במשק בית משותף אך אינם נשואים זה לזה", כלומר לשון החוק מתייחסת לזוגות סטרייטים בלבד. לאחר ערעור לביהמ"ש המחוזי ביהמ"ש קיבל את הערעור ואף הוגשה הצעה לתקן את החוק לאחר מספר שנים.

 

ילדים

בעיה נוספת הקיימת בזוגות חד מיניים הינה המשמורת על הילדים וכן הירושה שלהם את הוריהם, כיוון שרק אחד מבני הזוג הוא ההורה מבחינה ביולוגית – במקרה של שני גברים, רק אחד מהם תרם את הזרע, ובמקרה של שתי נשים רק אחת מהם שימשה כאם פונדקאית. מכיוון שכך להורה השני אין קשר משפטי לילדים אף על פי שהוא גידל אותם כהורה לכל דבר. על מנת למנוע מצב זה זוגות רבים בוחרים באפשרות האימוץ, כלומר לאחר הבאת הילד הם מגדירים את ההורה השני כמאמץ את הילד, דבר המגדיר את בן הזוג כהורה לכל דבר וכך ילדיו יכולים לרשת אותו בצורה חלקה.

צוואות במשפחות חדשות
צוואות במשפחות חדשות

מה חשוב להכניס לצוואה של זוג חד מיני

בית המשפט העליון טרם הכריע בנושא מתן מעמד של ידוע בציבור לזוגות חד מיניים, ועל כן רצוי מאד לזוגות שאינם רשומים כנשואים להגדיר בצוואה את בן זוגם כיורש על מנת למנוע סיבוכים משפטיים. בנוסף, בצוואה של זוגות חד מיניים המגדלים ילדים רצוי להגדיר במדויק את החלוקה בין הרכוש שילך לבן הזוג ובין הרכוש שילך לילדים. למשל אם אחד מבני הזוג הוא בעל דירה ורוצה להבטיח שדירה זו תעבור לילדיו ולא לבן זוג חדש או ליורשי בן זוגו יש לציין זאת במדויק בצוואה.

אגב, אפשרות חדשה שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות היא "צוואה ביולוגית". צוואה זו מגדירה מה לעשות בחומר הביולוגי של המנוח (ביצית, זרע, וכדו'). אפשרות זו פותחת אופציות של הפריה לאחר המוות ומבטיחה המשכיות גם לאחר עזיבתנו את העולם. ישנן כמה חברות בארץ אשר נותנות שירות של כתיבת צוואות אלו.

 

צוואה במשפחה חד הורית

 

רקע

בשנים האחרונות ישנם יותר ויותר נשים שהתייאשו מלמצוא בן זוג לחיים, או שאינן מעוניינות בכזה, ובכל זאת מעוניינות לגדל ילדים ולשמש כאם. נשים אלו מוצאות פתרון במקומות כמו בנק הזרע וכך הם מוגדרות כהורה יחיד לחלוטין (בשונה מזוגות נשואים שהתגרשו, כיוון שאז האב משמש כאפוטרופוס משני, אולם אנו איננו מתייחסים למקרים אלו במאמר זה). מקרים אלו מחייבים צוואה כיוון שבניגוד לזוגות עם שני הורים, במקרה של פטירת האם לילד אין אפוטרופוס משני ואין מי שינהל את הכספים של העיזבון.

 

מה חשוב להכניס לצוואה של אם חד הורית

במקרה של אם חד הורית הצוואה צריכה לכלול שני דברים עיקריים:

  1. מינוי אפוטרופוס שיגדל את הילד. סוגיה זו חשובה ביותר, ועל האם לחשוב על נושא זה ברצינות רבה. אמנם, בית המשפט אינו מחויב לציית לבקשה הרשומה בצוואה בעניין זה, אולם בחירת האם היא דבר בעל משקל רב, ואם היא תיעשה בצורה מנומקת אין לביהמ"ש סיבה שלא להקשיב להם. כמובן שבמקרה שהאם לא מינתה אפוטרופוס המדינה תמנה אחד כזה, אולם לעיתים אנו מעוניינים באדם ספציפי ועל כן רצוי לקבוע זאת בצוואה.
    כדאי לעדכן את האפוטרופוס מבעוד מועד ולקבל את הסכמתו על מנת למנוע בעיות עתידיות.
  2. שליטה בנכסים. גם אם ברצונך להעניק את כל הנכסים לילדייך, יש צורך להגדיר אפוטרופוס שיטפל בנכסים עד שהילדים יגיעו לגיל מסוים שבו הם יכולים לנהל את הנכסים בעצמם. כמובן שניתן גם להגדיר במדויק מה לעשות עם הרכוש ועל מה הוא ייצא (למשל חינוך במקום מסוים, מימון תואר, הקמת עסק וכדו').
    רצוי להכניס בצוואה גם את הגיל ואת הסדר שבו את מעוניינת שהכסף יגיע לילדייך, על מנת לעשות את ההעברה בצורה מסודרת עד כמה שניתן.

רצוי לפרט את הצוואה עד כמה שניתן באופן כללי, ולתת התייחסות מדויקת לכל שלב בחיי הילד (ייתכן ובחירת האפוטרופוס בגיל הילדות של הילד תהיה שונה מהאפוטרופוס הרצוי במקרה והצורך עולה בגיל מאוחר יותר, או חלוקת הכסף תהיה שונה בהתאם לגיל הילד). כמובן שכל מה שכתבנו נוגע אף למקרים שבהם מדובר על גבר חד הורי ואלם מקרים אלו נפוצים פחות, ולכן בחרנו לנקוט בלשון נקבה.

 

סיכום

המשפחות החדשות המתפתחות למול עינינו הינן בעלי צרכים שיתאימו לאופי המיוחד להן, כל אחת ואופייה הייחודי. מכיוון שזהו תחום חדש הדברים משתנים ומתעדכנים בו לעיתים קרובות מבחינה משפטית. מומלץ לפנות לעורך דין מוסמך ומקצועי בתחום הצוואות למשפחות חדשות כדי לוודא שהצוואה שלנו תהיה תקפה מבחינה משפטית ותתממש במלואה, תגשים את רצוננו ותשלים את בקשתנו אף כשאנו לא נהיה כאן להבטיח זאת.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

צוואה שנשתכחה

לכל אדם הזכות לכתוב צוואה בכל זמן ובכל גיל (מגיל 18 כמובן). יש ואדם כותב צוואה ונסיבות חייו משתנות מן הקצה אל הקצה. על הצוואה

צוואה אשר שוללת זכות ירושה בלבד

בדיני הצוואות קיים עיקרון הקובע כי צוואה מאוחרת גוברת על צוואה קודמת, כלומר מתייחסים לצוואה שנכתבה אחרונה (במידה ולא ניתן לקיים את שניהן). צוואה אשר

צוואה בחיים

לא אחת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם השרוי במצב רפואי קשה, לעיתים אפילו בתרדמת, זקוק נזקק לטיפול ממושך וכואב. מצב זה הינו בעייתי לשני

צוואה פגומה

כתיבה של צוואה במסגרת תהליך הגירושין היא פעולה בלתי נעימה אך הכרחית עבור כל אחד מהצדדים. זאת לאור העובדה שבהיעדר צוואה, חוק הירושה בישראל מקנה

צוואה נוטריונית

אחת הזכויות הכי בסיסיות של אדם היא הזכות לכתוב צוואה ולבחור מי יהיו היורשים שלו לאחר שילך לעולמו בנסיבות כאלו ואחרות.  זכות זו יכולה לבוא

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: