צוואה – למה זה חשוב ומי צריך את זה

צוואה היא כל אמירה או בקשה של אדם, אשר הוא מבקש שתתמלא או תבוצע לאחר מותו. בשורות להלן נדון בהרחבה בנושא הצוואה ונסביר בלשון בהירה ומובנת לכל את משמעותה של עריכת צוואה, מתי חייבים לממש אותה ובאילו מקרים הצוואה או חלקים ממנה לא ימומשו, או שעשויה להיות להם פרשנות שונה של בית המשפט מזאת שאליה התכוון כותב הצוואה. מהי בדיוק צוואה ומהן המשמעות שלה? מתי כדאי להתקין צוואה ואילו בעיות היא עשויה למנוע? מה קורה בהעדר צוואה לאחר מותו של אדם? למה חשוב לכתוב צוואה בסיוע של עורך דין צוואות וירושות המכיר את הנושא? אלו הן הסוגיות בעניינן נרחיב את היריעה במסגרת המאמר הבא.

 

מהי צוואה ומה המשמעות שלה

צוואה היא, כאמור לעיל, אמירה או בקשה של אדם הנוגעת למה שהוא מעוניין שיתבצע לאחר מותו. בדרך כלל, הצוואה נוגעת לטיפול ברכוש שהותיר אדם ולחלוקה שלו בין יורשיו. עם זאת, יש מקרים שהצוואה נוגעת גם להתניות כאלה ואחרות הנוגעות למוטבים בירושה. בדרך כלל, הנטייה היא לקבל את הצוואה שאדם כתב עוד בחייו ולנסות למלא אותה כלשונה.

כך למשל, אם על פי חוקי הירושה, רכושו של אדם מתחלק שווה בשווה בין הילדים, הרי שצוואה יכולה להדיר את אחד הילדים מחלקו, לחלק את הרכוש בצורה מסוימת או להוריש את כל הרכוש לאדם או לגוף אחר. אם הצוואה נכתבת ומנוסחת בסיוע של עורך דין צוואות וירושות המכיר את הנושא לעומקו, היא תהיה תקפה ויהיה קשה עד בלתי אפשרי לשנות אותה.

 

מתי יש לקיים את הצוואה כלשונה

בדרך כלל, יש לקיים את הצוואה כלשונה. ואולם יש מקרים, שבהם הצוואה, חלקה או כולה, עלולה להיפסל. מקרה אחד כזה הוא אם בעת כתיבת הצוואה, כותב הצוואה היה אדם בלתי כשיר נפשית וניתן להוכיח שלא היה מודע למעשיו. כך למשל, לא ניתן להחתים אדם הסובל משיטיון (אלצהיימר) על צוואה, אם היא נכתבה לאחר שהוכח שהוא לקה בשיטיון.

בנוסף, במקרה של אדם מבוגר שיש סבירות גבוהה שההשפעה עליו מצד המטפלים בו היא רבה, והוא כתב צוואה המורישה לאלו את כל רכושו ומדירה ממנו את ילדיו, קיים יסוד להניח כי הצוואה תיפסל. באותה המידה, גם כשמדובר על אדם מבוגר שאחד הילדים קרוב אליו יותר מהשאר, עד כדי יצירת תלות מצידו של כותב הצוואה באותו הילד, עריכת צוואה המדירה את שאר הילדים מזכותם בעיזבון, עלולה להיפסל, כולה או חלקה.

צוואה – למה זה חשוב ומי צריך את זה
צוואה – למה זה חשוב ומי צריך את זה

 

בקשות בצוואה שבית המשפט עלול לדחות

בנוסף לחלוקת הרכוש, מלווה צוואתו של אדם לעיתים בהתניה לדרך חלוקת הרכוש. כך לדוגמא, אם אדם מתנה הורשת רכושו לאחד הילדים בכך שיתגרש תחילה מבן או מבת הזוג שלו, ההתניה הזאת לא תאושר קרוב לוודאי בבית המשפט. עורך דין צוואות וירושות המכיר את הנושא, עשוי לייעץ לכותב הצוואה להימנע מהתניה כזאת, בידיעה ברורה שהיא תידחה בערכאות משפטיות.

לא ניתן לפרק משפחה בכוח הצוואה, גם אם מדובר במשפחה שבה שני בני הזוג הם מאותו המין. מנגד, התניה של העברת רכוש בעיכוב המכירה שלו, עשויה להתקבל בערכאות משפטיות. כך למשל, ניתן להוריש בית או נכס אחר, בתנאי שהיורש לא ימכור את הנכס, או יעכב את המכירה לזמן קצוב.

 

האם עריכת צוואה רלוונטית לכל אדם?

באופן עקרוני, עריכת צוואה היא מומלצת עבור כל אדם בישראל ובכלל. כדאי לעשות זאת בצורה מסודרת אצל עורך דין, גם אם הצוואה דומה במידה רבה להוראות החוק הנוגעות לחלוקת רכוש בהעדר צוואה. זאת, כיוון שההליכים הנוגעים לקיום צוואה עשויים להיות קצרים יחסית להליכים הקשורים בהוצאת צו ירושה במקרה של העדר צוואה.

במקרה כזה, עלול להיווצר מצב שבו יש מערערים על צו הירושה, מה שיאריך את התהליך. לדוגמה – אם לנפטר יש ילד מחוץ לנישואין מידועה בציבור שהייתה לו והוא לא כתב צוואה, יהיה זכאי גם הילד הלא חוקי לחלק מהרכוש. לפיכך אם לכותב הצוואה יש רצון לחלק את הרכוש בצורה שונה ממה שקובעות הוראות החוק, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לכתוב צוואה.

 

מה קורה אם לא נכתבה צוואה

אם אדם הלך לעולמו ולא כתב צוואה, הרכוש שלו יתחלק שווה בשווה בין כל הילדים שלו. אם לא היו לו ילדים, היורשים יהיו בני משפחה אחרים, בסדר קרבה יורד. אחים או אחיות, אחיינים, דודנים וכך הלאה. לא בכדי נפוצו לא פעם סיפורים על אנשים שזכו בירושה מאדם עשיר שאותו לא הכירו מעולם. עם זאת, הליך העברת הרכוש צריך להתבצע כחוק, כאשר היורש חייב להגיש בקשה לצו ירושה.

ילדיו של הנפטר יכולים להגיש, נכון להיום, בקשה מקוונת. בכל מקרה אחר, ההגשה צריכה להתבצע באופן ידני.כל יורש המגיש בקשה לצו ירושה כדאי שיהיה מיוצג על ידי עורך דין. הדבר נכון על אחת כמה וכמה, אם מדובר באדם שיש ספק באשר לזכויות שלו. עורך הדין ידאג לאינטרסים של מרשו ולשמירה על חלקו בעזבון של הנפטר.

 

על עורך דין צוואות וירושות וכתיבת צוואה חוקית

צוואה חוקית היא צוואה שברור שאדם כתב אותה בעצמו ובהעדר השפעה זרה ולא הוגנת עליו, מכל סוג שהוא. אם צוואה נכתבה על ידי מאן דהוא ונחתמה על ידו בכתב ידו מראשיתה ועד סופה, היא יכולה להיחשב לחוקית. גם צוואה שנכתבה ונחתמה על ידי שני עדים עשויה להיחשב חוקית. עם זאת, במקרים רבים יהיו מי שיערערו על צוואה כזאת. ואולם הצוואה שנחשבת מהימנה ביותר, היא צוואה שנערכה בסיוע ובליווי של עורך דין צוואות וירושות. לרוב, צוואה כזאת תעמוד בכל הדרישות החוקיות. בדרך כלל, עורך דין איכותי ידאג גם להסביר לכותב הצוואה את כל מה שנדרש מבעוד מועד וימנע ממנו ניסוח דרישות שברור שיפסלו בבית המשפט.

 

מה צריך לעשות על מנת להוציא צוואה אל הפועל?

אם קיימת צוואה, על מי שמוזכרים בצוואה לפנות לרשויות לאחר מותו של כותב הצוואה. זאת, על מנת לקבל צו קיום צוואה. את הבקשה לקיום הצוואה אפשר להגיש באופן מקוון, אם ברשותו של מגיש הבקשה יש עותק מהצוואה ואם הוא אחד הזוכים – כלומר הוא נזכר בצוואה כיורש. הדבר הנכון ביותר הוא להסתייע בעורך דין צוואות וירושות, המכיר את התהליך על בוריו, וימנע מן היורשים והמוטבים לעשות טעויות שעלולות לעכב את ביצוע הצוואה ולייקר אגב כך את התהליך כולו.

אם יש לכם עניין לקיים צוואות של אדם שהלך לעולמו בצורה המהירה והחלקה ביותר, צרו קשר בהקדם עם עורך דין מנוסה בתחום הצוואות והירושות, ותוכלו להבטיח כי חלוקת הירושה תתבצע בצורה ההוגנת וההולמת ביותר האפשרית. התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

איך מממשים צוואה

הליך מימוש צוואה הינו עדין ומורכב, במיוחד לאור העובדה שהוא מתרחש בשלב קשה מאד מבחינה נפשית עבור הנוגעים בו. הליך מימוש הצוואה מתחיל מרגע פטירת

גילוי צוואה

מסמך הצוואה הינו מסמך משמעותי ובעל השלכות רבות הקובע כיצד יש לחלק את נכסיו של המנוח. מכיוון שלמסמך זה יש כוח כה רב, ישנם מקרים

איך מתחלקת ירושה

עזבונו של אדם כולל את כל רכושו ונכסיו, קנייניו החומריים והרוחניים, וכן כולל הוא את כל זכויותיו וחובותיו של אותו אדם. לאחר מותו של האדם,

עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה

תפקידה של הצוואה הוא לבטא את החלוקה הרצויה בעיניכם בדבר חלוקת נכסיכם לאחר לכתכם. צוואה טובה היא אחת כזו אשר תזכה את היורשים העתידיים בנכסים

מינוי אפוטרופוס והקשר לצוואה

ניתן להניח כי רובנו שמענו בעבר את המילה אפוטרופוס, אך לא בהכרח הבנו מה בדיוק היא אומרת. המונח אפוטרופוס פגש אותנו בכל מיני נקודות בחיים

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: