צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה

קיומה של צוואה הוא אחד הערכים המקודשים בחוק הישראלי. זאת, בדומה למה שמקובל במקומות רבים אחרים בעולם. הצוואה נוגעת לענייני כספים, וכן לעניינים אחרים שאותם הנפטר מעוניין להביא על פתרונם בצוואתו. כיוון שהצוואה מעידה על רצונו האחרון של הנפטר, יש הקפדה מרובה מצד המחוקק ומצד כלל הרשויות הנוגעות לעניין, על קיומן של צוואות ככתבן וכלשונן. רק במקומות שהצוואה לא היתה ברורה, נחלצים בתי המשפט לעזרת היורשים ומציעים פרשנות המאפשרת את קיום הצוואה בצורה הנכונה ביותר.

עם זאת, יש מקרים שבהם הצוואה שכתב המנוח היא בלתי חוקית. לחילופין, חלקים מהצוואה עשויים להיות בלתי חוקים, ולפיכך קיומם יבוטל. סעיף 34 לחוק הירושה, קובע בקיצור נמרץ כי "הוראת צוואה שביצועה בלתי חוקי, בלתי מוסרי או בלתי אפשרי – בטלה". מהי אם כן, המשמעות של צוואה, ולמה יש הקפדה על הקיום שלה ככתבה וכלשונה? מהם המקרים שבהם צוואה או חלקים ממנה ייחשבו בלתי חוקיים? מה דינה של צוואה אשר היא חוקית ברובה, אבל כוללת סעיפים בלתי חוקיים או לא מוסריים? מהו התפקיד של עורך דין בדרך ליישום הצוואה ומילוי רצון המת? על כך במאמר הבא.

 

מהי צוואה ומה המשמעות שלה

כל אדם הוא בן חלוף, וימיו על פני האדמה קצובים. מנגד, כל אדם עשוי לצבור רכוש, שסביר מאוד להניח שקיומו יימשך הרבה אחרי שהבעלים שלו ילך לעולמו. לפיכך, המחוקק מכיר בזכותו של אדם לצוות מה לעשות עם הרכוש שצבר. כאשר כל הציוויים שאדם שהלך לעולמו כלל בצוואה עומדים במסגרת החוק והמוסר, אין לערער על קיומה של הצוואה ויש למלא אותה ככתבה וכלשונה.

המחוקק מקפיד על כך במיוחד, פשוט כיוון שהנפטר עצמו לא יכול אלא לצוות ואיננו יכול להבטיח בעצמו שהצוואה שלו תקוים. התנהלותן של רשויות החוק במקרה הזה, נועדה להבטיח את זכותו של כל אדם לצוות, ולהיות בטוח שהצוואה אכן תמומש. עורך דין צוואות וירושות מנסח את הצוואה, אמון על כך שהיא תעמוד בכל דרישות החוק והמוסר.

 

מהי צוואה בלתי חוקית

צוואה בלתי חוקית, היא צוואה הכוללת התניות בלתי חוקיות לקבלת הירושה או לאופן ההתנהלות של בן משפחה אחד או יותר כנגד בן משפחה אחר. דוגמה קיצונית (ודמיונית, כמובן) לצוואה או סעיף ממנה שיכול להיות מנוגד לחוק, היא סיום חייו של אדם מסוים כתנאי לקבלת הירושה. כיוון שאין אפשרות לצוות על אדם לבצע רצח, שהוא עבירה פלילית, כתנאי לקבלת הירושה, הסעיף הזה יחשב כבטל מיסודו.

צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה
צוואה בלתי חוקית והמשמעויות שלה

מקרה נוסף, קיצוני פחות אבל לא חוקי לכשעצמו, היא התנייה של העברת כספי הירושה לאחד היורשים, בכך שהוא יתגרש מבן או מבת הזוג שלו. מעבר להיותה של ההתניה הזאת בלתי מוסרית, היא גם מנוגדת בתכלית לדרישות החוק. גם דרישה כזאת נחשבת, כמובן מאליו, בלתי חוקית. ניתן לחשוב שאחרי מאות ואפילו אלפי שנים של ניסוח צוואות, החוקיות או העדר החוקיות של צוואה תהיה ברורה מאליה. אך האמת היא שמעת לעת מתגלות הפתעות חדשות בעניין זה.

 

האם קיומו של סעיף בלתי חוקי פוסל את כל הצוואה

גם הסוגיה הזאת נדונה לא אחת בערכאות משפטיות שונות. באופן גורף, קבעו השופטים פעם אחר פעם כי סעיף לא חוקי אחד או יותר שהוכנס לצוואה, איננו פוסל כלל ועיקר את הצוואה כולה. זאת, בתנאי שהביטול של הסעיף הבלתי חוקי אינו משנה בצורה מהותית את הצוואה כולה. לרוב, השופטים יבטלו את הסעיף הבלתי חוקי בצוואה, אבל יאפשרו לשאר החלקים בה להתקיים כלשונם.

 

סעיפים בצוואה שעצם החוקיות שלהם שנוי במחלוקת

לעיתים מזומנות קורה שסעיף מסוים בצוואה עלול להיתפס אצל היורשים בלתי חוקי, בעוד השופטים בבית המשפט לא יפסלו את הסעיף הזה. אחד הסעיפים שיכולים לשמש דוגמה לכך, היא התניית האפשרות להשתמש ברכוש שאליו מתייחסת הצוואה, בשהייה בתחומי מדינת ישראל. אכן היו דברים מעולם, והתניה כזאת התרחשה לא פעם. היורשים טענו לזכותם לבטל את הסעיף הזה ולמכור את רכושם או לעשות בו שימוש למרות שהם לא חיים בתחומי מדינת ישראל. במקרים כאלה, השופטים קבעו חד משמעית שקיומו של סעיף כזה הוא חוקי ואיננו מפר את זכותו של היורש לקבל את המגיע לו אלא רק מתנה אותה בבקשה לגיטימית מיסודה.

 

חוקיות הסעיפים בצוואה – ביחס למועד הכתיבה או בעת הקיום שלה

אם מי שכתב את הצוואה כלל בה סעיף שבעת כתיבת הצוואה עצמה נחשב לבלתי חוקי, אבל בזמן שהוא נפטר היה הסעיף זה חוקי לחלוטין, אין מניעה מלקיים אותו. דוגמא (תיאורטית, כמובן) יכולה להיות דרישה מהיורש להשקיע חלק מהכסף שלו בגידול קנאביס. לפני עשר שנים, בקשה כזאת הייתה עבירה ברורה וממשית על החוק.

אבל נכון להיום, יש אפשרות להשקיע בתחום, וההשקעה נחשבת רווחית למדי, כך שהסעיף המחייב השקעה בגידול קנאביס עשוי להיחשב קביל ובר ביצוע. לעומת זאת, אם ציווי מסוים נחשב לחוקי בעת כתיבת הצוואה, אבל החוקיות שלו בטלה בעת שכותב הצוואה הלך לעולמו – אזי הסעיף הזה ייחשב לבלתי חוקי ולא ניתן ליישם אותו בשלב מימוש הצוואה.

 

תפקידו של עורך דין צוואות וירושות בניסוח צוואה חוקית

כל אדם שהחליט לנסח צוואה, יכול לעשות זאת במספר דרכים: באמצעות כתיבת צוואה בכתב ידו, באמצעות כתיבת צוואה והחתמת עדים עליה או על ידי כתיבת צוואה שתאושר על ידי עורך דין ונוטריון המתמחה בצוואות וירושות. מבין כל הדרכים הללו, הדרך האחרונה היא הבטוחה ביותר. ככל שהרכוש של כותב הצוואה הוא רב יותר, קיומה של צוואה חשוב עוד יותר. עורך דין צוואות וירושות ינסח את הצוואה כך ששום סעיף בה לא יהיה מנוגד לחוק ולא יהווה עילה לניסיונות לפסול את הצוואה. בנוסף, ניסוח ברור ומדויק יבטיח שהצוואה תתקיים במלואה, ככתבה וכלשונה.

זאת, בניגוד לניסוחים לא ברורים שעלולים להיכלל בצוואה שנכתבה באופן עצמאי. אולם מעבר לכל אלו – צוואה שנכתבה באופן עצמאי, עלולה להיות מאותגרת שוב ושוב על ידי יורשים פוטנציאלים שלא הוזכרו בה והמימוש שלה עלול להתעכב שנים על גבי שנים. לסיכומו של עניין, לעומת התועלת המרובה בקיומה של צוואה שנכתבה באמצעות עורך דין, העלויות הכרוכות בה הן בטלות בשישים.

 

צוואה חוקית מנסחים באמצעות עורך דין צוואות וירושות בלבד

אם יש לכם עניין לכתוב צוואה חוקית שתשקף בצורה הטובה ביותר את הכוונות והרצונות שלכם, ותביא לידי ביטוי באופן המכובד ביותר את ההתייחסות שלכם ליורשיכם, מומלץ וכדאי ליצור קשר כבר כעת עם עורך דין המתמחה בנושא הצוואות והירושות, על מנת להבטיח שניסוח הצוואה עומד בדרישות החוק שיאפשרו את הוצאתה אל הפועל בבוא העת.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

צוואה שנשתכחה

לכל אדם הזכות לכתוב צוואה בכל זמן ובכל גיל (מגיל 18 כמובן). יש ואדם כותב צוואה ונסיבות חייו משתנות מן הקצה אל הקצה. על הצוואה

צוואה אשר שוללת זכות ירושה בלבד

בדיני הצוואות קיים עיקרון הקובע כי צוואה מאוחרת גוברת על צוואה קודמת, כלומר מתייחסים לצוואה שנכתבה אחרונה (במידה ולא ניתן לקיים את שניהן). צוואה אשר

צוואה בחיים

לא אחת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם השרוי במצב רפואי קשה, לעיתים אפילו בתרדמת, זקוק נזקק לטיפול ממושך וכואב. מצב זה הינו בעייתי לשני

צוואות במשפחות חדשות

משפחה חדשה הינו מונח המתאר סוגי משפחות אשר החלו להיווצר בשנים האחרונות, ובאופן כללי נכללות במונח זה משפחות חד מיניות ומשפחות חד הוריות. במשפחות אלה,

צוואה פגומה

כתיבה של צוואה במסגרת תהליך הגירושין היא פעולה בלתי נעימה אך הכרחית עבור כל אחד מהצדדים. זאת לאור העובדה שבהיעדר צוואה, חוק הירושה בישראל מקנה

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: