צוואה בלתי אפשרית  – איך זה קורה

אחד היסודות הבלתי ניתנים לשינוי בחקיקה בעולם כולו ובכלל זה במדינת ישראל, עוסק בקיומן של צוואות. הצוואה נתפסת כאמירה שאין אפשרות לערער אחריה, והיא אכן סוג של ציווי. זה די הגיוני, בהתחשב בעובדה שכותב הצוואה איננו בחיים בעת שהיא מתפרסמת ולא ניתן להתווכח איתו, או לשנות את דעתו. מנגד, הערך של קיום רצון המת הוא גבוה, מה שתורם עוד יותר לצורך לקיים את הצוואה כלשונה. עם זאת, ולמרות האמור לעיל, קורה לא אחת שבתי המשפט מונעים את הקיום של חלק מהצוואה, ולעיתים נדירות אפילו את כולה.

זאת, אם ניצבת בפניהם הוכחה לכך שהצוואה היא בלתי חוקית או בלתי מוסרית. נוסף על אלה, יש מקרים שבהם קיומה של הצוואה הוא פשוט בלתי אפשרי, ובסוג הזה של צוואות או חלקים מצוואות, עוסקות השורות הבאות. מהי בעצם צוואה? מתי הופכת צוואה, או לכל הפחות חלקים ממנה, לבלתי חוקיים או בלתי מוסריים? מהי צוואה בלתי אפשרית ואיך קורה שקיומה של צוואה הופך לבלתי אפשרי למימוש, הלכה למעשה? להלן התשובות.

 

צוואה – קווים לדמותה

צוואה היא הביטוי לרצונו האחרון של אדם, אשר אותו הביע לפני לכתו לעולם שכולו טוב. כבר בזמן הקדום השתרשה ההבנה שלכל אדם יש זכות מלאה לצוות את רצונו ולהורות על אופן חלוקת הרכוש בין יורשיו לאחר לכתו. הגדרת מסמך הכוונות הזה כציווי היא תולדה של העובדה שאין מקום לדיונים ולא ניתן לשנות את הצוואה לאחר מותו של מי שכתב אותה. הצוואה עשויה לעסוק כמעט בכל דבר, שכן היא ביטוי אמיתי לרצונו הכן והמלא של הנפטר.

בפועל, הצוואות עוסקות בחלוקת הרכוש שהותיר אחריו הנפטר ואופן העברתו ליורשים. בדרך כלל, מי שמשאיר צוואה מעוניין כי הרכוש שהותיר אחריו יחולק בצורה שונה ממה שקובע החוק כברירת מחדל. מצב זה מתאפשר הודות לעובדה שהצוואה גוברת על הוראות החוק קובע ומאפשרת לכותב הצוואה לשנות, ואפילו בצורה מהותית, את אופן חלוקת הרכוש והממון שהותיר אחריו.

 

צוואה בלתי חוקית או בלתי מוסרית

לא אחת קורה, שאדם שניסח צוואה עשה זאת באופן שגרם לכך, שהקיום המלא שלה אינו מתאפשר. זאת, בעקבות כשל חוקי או מפאת בעיה מוסרית שהצוואה מעוררת. בשני המקרים, עלול בית המשפט למנוע את ההוצאה אל הפועל של חלק מן הצוואה שנחשב לא חוקי או לא מוסרי. סעיף 34 בחוק הירושה, מאפשר לבטל או למנוע קיום של חלק מצוואה אם מתעוררות בה בעיות חוקיות, מוסריות או בעיה שהופכת את קיום הצוואה לבלתי אפשרי הלכה למעשה. בעיה חוקית יכולה להתעורר, אם לדוגמא, מבקש כותב הצוואה מאחד היורשים לבצע פעולה בלתי חוקית כתנאי לקבלת החלק שיועד לו בירושה.

צוואה בלתי אפשרית  - איך זה קורה
צוואה בלתי אפשרית  – איך זה קורה

ברגע שהצוואה תיחשף, האפשרות שבית המשפט יפסול את הסעיף הזה היא יותר מסבירה. עורך דין צוואות וירושות מונע, בדרך כלל, הכנסת סעיפים כאלה לצוואה ומביא לידיעת הכותב מבעוד מועד, את העובדה שהסעיף המבוקש פשוט לא יתקיים. סעיף בלתי מוסרי הוא מעט בעייתי יותר. זאת, כיוון שאין קביעות חד משמעיות באשר למוסריות של בקשה כזאת או אחרת. עם זאת, במהלך השנים נוצרו תקדימים שונים בנושא, והיד עוד נטויה.

צוואה בלתי אפשרית – איך זה קורה

לעיתים מזומנות, כתיבת הצוואה מתבצעת זמן רב לפני שכותב הצוואה הולך לעולמו. באותה המידה, גם המוטבים בצוואה עלולים להיות שונים מאלה שהצוואה המקורית הפנתה אליהם. אולם מה שמעניין יותר לצורך העניין, הוא מצב שבו כותב הצוואה מתייחס לרכוש או קניין, אשר במועד כתיבת הצוואה נמצאים ברשותו. לא אחת קורה, כי קניין רוחני או רכוש אחר שהיו שייכים לכותב הצוואה בעת הכתיבה שלה, לא יהיו ברשותו ביום פטירתו.

לפיכך, לא ניתן לקיים את החלק בצוואה המתייחס לרכוש הזה. דוגמא טובה לכך יכולה להיות נכס נדל"ני כלשהו, אשר בעת כתיבת הצוואה היה ברשות כותב הצוואה ולפיכך הובטח לאחד מן היורשים. במשך הזמן, המבנה הזה נמכר וביום שבו הלך כותב הצוואה לעולמו, המבנה כבר לא היה חלק מהרכוש שבבעלותו. לפיכך, קיום החלק המתייחס למבנה הספציפי הזה הוא פשוט בלתי אפשרי.

 

מה ניתן לעשות על מנת למנוע את קיומה של צוואה בלתי אפשרית?

האמת הלא נעימה היא, שלא תמיד ניתן למנוע מצב שבו יהיו חלקים או סעיפים בצוואה שלא ניתן לקיים אותם. ככל שהזמן החולף בין מועד כתיבת הצוואה לבין מועד הקיום שלה בפועל הוא ארוך יותר, כך גוברים הסיכויים שחלק מסעיפי הצוואה יהיו בלתי אפשריים לקיום לאחר לכתו של המצווה. מובן מאליו שככל שהרכוש והממון שאליהם מתייחסת הצוואה יהיה רב יותר, כך המשמעות של העדר האפשרות לקיום צוואה תהיה גדולה יותר.

עם זאת, עורך דין צוואות וירושות יכול לסייע לכותב הצוואה לנסח אותה בצורה כזאת, שתפחית את הסיכויים לקיומם של סעיפים כאלה. כך למשל, אפשר לחלק את כלל הרכוש באחוזים ליורשים, מבלי להתייחס בצורה פרטנית לחלק ממנו. ככל שהנוסח של הצוואה יימנע מלציין רכוש ספציפי, כך תימנע בפועל האפשרות לכך שחלק מהצוואה יהפוך לבלתי אפשרי למימוש. למרבה הצער, צוואות שלא נוסחו כהלכה גרמו לא מעט בעיות בעבר. הפתרון הוא, כאמור, הסתייעות באיש מקצוע מיומן לכתיבה וניסוח של הצוואה.

 

האם אפשר לערער על צוואה בלתי אפשרית

למעשה, קשה למדי לערער על חלק מהצוואה, אשר הפך לבלתי אפשרי לקיום מכורח הנסיבות או משיקולים אחרים. יש מקרים שבהם חלק מהיורשים ניסו לערער על תקפותה של הצוואה בשלמותה, בעקבות כך שחלק ממנה נהפך לבלתי אפשרי. זאת, במטרה להגדיל את הסיכויים שלהם לקבל חלק מהירושה על פי לחוק הירושה ולא על פי הצוואה דווקא. במרבית המקרים, בתי המשפט נוטים להימנע מביטול כולל של הצוואה גם בהתקיים מצב שחלק ממנה הוא בלתי אפשרי. רק במקרים נדירים מתבצע ביטול צוואה כולל, וגם זאת רק אם בית המשפט התרשם שבמצב שנוצר, אין אפשרות לקיים את הצוואה כלשונה בשום אופן.

 

למה חשוב לבחור עורך דין טוב לטיפול בנושא הצוואה?

כשמנסחים צוואה, ובעיקר אם הצוואה עוסקת ברכוש משמעותי, חשוב לנסח אותה באופן שישמר את הזכויות של כל מי שנזכר בה, בכל מצב אפשרי. ניסוח שגוי עלול להשאיר אחד היורשים או יותר מחוץ למשחק ולגרום לסכסוכים מיותרים. עורך דין מנוסה יכול לכוון את כותב הצוואה ולנווט את העניינים כך שהמסמך שייכתב בסיכומו של עניין יהיה ענייני וישמור על הזכויות של היורשים הנזכרים בצוואה בכל מצב. בכוחו סיוע משפטי מעורך דין צוואות וירושות בהקשר הטיפול בעריכת צוואות או הוצאתן אל הפועל, לפשט גם מצבים מורכבים לכאורה ולהבטיח כי זכויותיהם של כל המעורבים יקבלו מענה ראוי במסגרת ההליך.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

צוואה שנשתכחה

לכל אדם הזכות לכתוב צוואה בכל זמן ובכל גיל (מגיל 18 כמובן). יש ואדם כותב צוואה ונסיבות חייו משתנות מן הקצה אל הקצה. על הצוואה

צוואה אשר שוללת זכות ירושה בלבד

בדיני הצוואות קיים עיקרון הקובע כי צוואה מאוחרת גוברת על צוואה קודמת, כלומר מתייחסים לצוואה שנכתבה אחרונה (במידה ולא ניתן לקיים את שניהן). צוואה אשר

צוואה בחיים

לא אחת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם השרוי במצב רפואי קשה, לעיתים אפילו בתרדמת, זקוק נזקק לטיפול ממושך וכואב. מצב זה הינו בעייתי לשני

צוואות במשפחות חדשות

משפחה חדשה הינו מונח המתאר סוגי משפחות אשר החלו להיווצר בשנים האחרונות, ובאופן כללי נכללות במונח זה משפחות חד מיניות ומשפחות חד הוריות. במשפחות אלה,

צוואה פגומה

כתיבה של צוואה במסגרת תהליך הגירושין היא פעולה בלתי נעימה אך הכרחית עבור כל אחד מהצדדים. זאת לאור העובדה שבהיעדר צוואה, חוק הירושה בישראל מקנה

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: