פסילת רישיון נהיגה

אחת הסמכויות הכואבות ביותר לנהגים הקיימות ביחס לעבירות תעבורה שונות הינה פסילת רישיון הנהיגה. בעידן המודרני, בו אנשים רבים תלויים ברישיון הנהיגה לטובת עבודתם, פסילת רישיון הנהיגה הינה מכה קשה אשר יכולות להיות לה השלכות חמורות וחשוב לדעת מה לעשות כדי להימנע מן הסיטואציה בה הדבר עולה בכלל על הפרק ובנוסף כיצד לבטל את הפסילה האמורה כאשר הדבר מתרחש.

בהתאם לכך, במאמר זה אנו נפרט אודות פסילת רישיון הנהיגה, כאשר בחלקו הראשון של המאמר אנו נציג את המקרים בהם יש לשוטר או בית המשפט את הסמכות המנהלית לפסול את רישיונו של נהג, משך הפסילה וכיוצא בזה ובחלקו השני נדון בנוגע לאפשרויות העומדות בפניכם מרגע שהדבר התרחש.

חשוב להדגיש, ישנן עילות נוספות בגינן רישיון יכול להיות מושעה או להישלל כמו חובות בהוצאה לפועל, עגינות ומקרים נוספים. אין אנו עוסקים במאמר זה בעילות אלו, אלא בפסילת רישיון נהיגה בשל עבירות תעבורה.

 

כיצד שוטר יכול לשלול את רישיון הנהיגה של נהג?

קצין משטרה, ולא שוטר רגיל, אשר מחזיק ביסוד סביר כי אדם כלשהו עבר עבירה מבין אלו המנויות בחוק המאפשרות זאת, יכול לשלול לנהג באמצעות ענישה מנהלית את רישיון הנהיגה למשך תקופה של עד 30 ימים.

הפסילה המדוברת הינה פסילה מקדימה אשר מלווה בהתייצבות בבית משפט, כאשר לבתי המשפט יש נטייה להוסיף לענישה המנהלית תקופות נוספות של שלילת רישיון בגין עבירות אלו.

דוגמאות בולטות שאינן ממצות לעבירות תעבורה בגינן יכול שוטר לשלול ל-30 ימים באמצעות ענישה מנהלית:

  1. נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ונהיגה תחת השפעת סם
  2. אי ציות לתמרור עצור או זכות קדימה.
  3. הסעה אסורה של נוסעים בשכר ("מוניות פיראטיות")
  4. כאשר לא נותנים זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה

 

בנוסף לאמור, לקצין משטרה ישנה גם הסמכות לשלול ל-60 ימים במידה והשוטר בעל יסוד סביר כי אדם עבר עבירה שגרמה לתאונת דרכים אשר הובילה לנזק לאדם או לרכוש וכן ל-90 ימים במקרים בהם התרחשה תאונת דרכים בה אדם מצא את מותו כתוצאה מן העבירה.

 

כיצד להתמודד עם עבירות מסוג זה?

ראשית יש לבחון את סמכותו של השוטר והאם הופעלה כדין. כלומר לבחון האם העבירה בה הנהג המואשם הינה אחת מן העבירות המוגדרות ככאלו בהן ניתן לשלול באמצעות ענישה מנהלית, האם הגורם שביצע את השלילה הינו קצין וכיוצא בזה.

לאחר שנתונים אלו נבדקו ובהנחה כי המשטרה פעלה באופן תקין, יש לבחון את נסיבות המקרה. כלומר המכשור באמצעותו נקבע כי בוצעה העבירה והאם הוא עמד בתקן הרלוונטי, הנסיבות בגינן העבירה בוצעה וכיוצא בזה. בתוך כך חשוב לזכור כי העובדה שלשוטר היה יסוד סביר להאמין כי בוצעה עבירה, אין זה אומר כי מדובר בעובדה חלוטה וניתן לערער על כך.

לבסוף במישור השלישי, יש לפעול על מנת להציג את הנהג מחוץ לעבירה הספיצפית הזו כנהג שומר חוק, בעל עבר תעבורתי נקי וכיוצא בזה, זאת על מנת שגם במידה ושני הנדבכים הנוספים לא יסייעו והוא יורשע בעבירה הענישה תהיה לקולא.

 

מתי בתי משפט יכולים לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג?

בנוסף לאמור, חשוב להזכיר בתי המשפט אף הם יכולים לשלול את רישיון הנהיגה ואף מחזיקים בשיקול דעת נרחב במיוחד בהקשר זה.

אומנם מאמר זה אינו שם את הדגש על כך, בשל השוני הרב בין העבירות השונות והמשתנים הרבים אשר נכנסים לתוך המשוואה של ההליך המשפטי אך ככלל נציין כי גם לבתי המשפט יש ענישת מינימום בעבירות תעבורה שונות.

בניגוד לקצין המשטרה, בתי המשפט אינם מוגבלים לרשימת עבירות המוגדרות בחוק, אלא בעלי סמכות נרחבת לשלול את רישיון הנהיגה כאשר הם מוצאים כי מדובר בעונש הראוי בגין העבירה.

בתוך כך, על אף שבמקרים מסוימים נקבע כי החוק מורה על מתן של שלילה של חודשיים לכל הפחות, מקרים אלו מופיעים בתוספת הראשונה והשנייה לחוק, עדיין הקנה המחוקק שיקול דעת לבית המשפט המאפשר לו לחרוג מענישת מינימום זאת.

לצד אלו קיימת גם ענישה מינימום של שלילה לשלושה חודשים במידה והעבירה בגינה הנהג הורשע הובילה לתאונת דרכים בה נגרם נזק לאדם או לרכוש ואף לשנה במידה ומדובר בחבלה חמורה או בשל הרשעה של נהיגה בשכרות.

עם זאת לשם כך יש להראות נסיבות מיוחדות וחריגות ואין זה נפוץ שבית המשפט יחרוג מענישת המינימום במידה והוא מרשיע את הנהג בעבירה הרלוונטית המנויה בתוספות הראשונה או השניה לפקודת התעבורה וקל וחומר במידה ומדובר בעבירות חמורות יותר אשר גרמו נזק לבני אדם או רכוש.

 

עורך דין במקרים של פסילת רישיון נהיגה

הדבר המשותף לכלל המקרים בהם רישיון הנהיגה עומד על הפרק הינו הצורך בעורך דין מקצועי המתמחה בתיקים מסוג זה שינהל את ההליך ויפעל להפחתת תקופת הפסילה ואף ביטולה המוחלט.

כפי שפירטנו במהלך המאמר ישנם צעדים שונים אשר יש לנקוט במידה שאדם כלשהו מתמודד עם פסילה בין אם מנהלתית על ידי שוטר ובין אם על ידי בית משפט. עליו לבחון את העובדות של המקרה הפרטני ואת תקינות הראיות ולצד אלו להראות את עברו של הנהג ביחס לנהגים אחרים. עבודת מחקר זו הכוללת בחינת העובדות ביחס למערכת הדינים בישראל תיעשה בצורה מיטבית רק על ידי עורך דין המתמחה וחי סוגיות אלו.

בנוסף על כך, עורך דין תעבורה הוא גם בעל ניסיון אשר יוכל לשקף ללקוח את מצב הדברים לאשורם ובאמצעות זאת לאפשר ללקוח לכלכל את צעדיו בתבונה בהתאם לחוות דעת הגורם המומחה.

פסילת רישיון נהיגה
     

תגובות והערות: (0)
כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: