עבירות זיוף והתחזות

אנו חיים בעולם בו האפשרויות לבצע עבירות פליליות הן רבות ומגוונות. למרבה הצער, כולנו חשופים לעבירות זיוף והתחזות אשר יכולות להתבצע בידי גורמים זדוניים ופליליים כאלו ואחרים. בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, עבירות זיוף והתחזות הפכו שכיחות מתמיד ולכן חשוב להכיר את הנושא ולגלות ערנות יתרה לגביו. בסקירה זו נסביר מהן עבירות זיוף והתחזות, כיצד הן באות לידי ביטוי ומהם העונשים הקבועים בדין הפלילי בגינן.

מהן עבירות זיוף והתחזות?

עבירות זיוף והתחזות, הן עבירות פליליות הנוגעות לנטילת זהותו של הזולת והתחזות אליו באמצעות זיוף של תעודות ומסמכים שונים, וזאת מתוך כוונה לקבל כספים, גישה למידע ופרטים הקשורים לקורבן ההתחזות, שלא כדין. עבירות זיוף והתחזות מתבצעות גם בתצורה של זיוף זהות והתחזות לאדם שאינו קיים כלל, תחת זהות בדויה ובעזרת זיוף האסמכתאות המתאימות. בכל מקרה, כל אחת מהפעולות הללו אינן חוקיות בעליל.

עבירות זיוף במסמכים

לעיתים, ישנם גורמים שונים אשר מבקשים לזייף את הפרטים שלהם על מסמכים שאינם שלהם או למסור פרטים מוטעים לגורמים שונים. עבירת זיוף יכולה להתבצע הן על ידי מסירה של פרטים שגויים והן על ידי לקיחתו של מסמך קיים ושינוי פרט מפרטיו על מנת שיתאים לצרכי הגורם שעובר על החוק.

עבירת התחזות – במה מדובר?

עבירת התחזות נעשית בעת שבני אדם מתחזים לאחרים, בין אם מדובר על התחזות לאנשים קיימים או נטילת זהויות בדויות. בכל מקרה, ברגע שאדם מתחזה לאדם אחר, הרי שהוא מבצע עבירה פלילית לכל דבר ועניין. כאשר אדם מוסר את פרטיו של אדם אחר לגורמים מסוימים או עושה שימוש בפרטיו האישיים של זולתו כדי להתחזות לו, הוא צפוי לעונשים הקבועים בדין הפלילי, בהם נדון בהרחבה המשך.

עבירות זיוף והתחזות
עבירות זיוף והתחזות

 

הקלות הבלתי נסבלת של זיוף מסמכים

בהקשר לעבירות זיוף והתחזות, מתבקש להתמקד בעניין של זיוף מסמכים מאחר שזהו האמצעי המרכזי שבאמצעותו יוצאות אל הפועל עבירות הזיוף וההתחזות. כיום, מסמכים רבים מתקיימים הם במרחב הפיזי והן במרחב הדיגיטלי. מאחר שמסמכים מזהים ואישורים ניתנים כיום לייצור גם באמצעים טכנולוגיים, זיוף מסמכים הופך לזמין ונגיש ביותר למגוון גורמים מיום ליום.

על זיוף מסמכים באמצעים דיגיטליים

תוכנות שונות ואפליקציות המותקנות על מחשבים ומכשירי טלפון סלולריים, יכולות בהחלט לשמש גורמים זדוניים לטובת ביצוען של עבירות זיוף והתחזות. כיום המגוון של תוכנות מסוג זה, הינו גדול ביותר ומכאן החשיבות הרבה של הצנעת הפרטים האישיים שלכם ומסמכים המכילים מידע רגיש הנוגע לכם.

זיוף מסמכים בצורה פיזית

אף שהדבר פחות שכיח בעידן הדיגיטל, זיוף מסמכים עדיין מתבצע כיום גם בתצורה של זיוף אישורים ותעודות ברמה הפיזית. זאת הן על ידי גורמים בעלי מומחיות לעניין, והן על ידי זייפנים חובבים. חשוב לדעת כי ברגע שאדם בישראל מוסר לזולתו מסמך המכיל פרטים שגויים או פרטים שהם אינם שלו, הוא עובר על החוק. לכן כאשר אתם מקבלים לידיכם מסמך החשוד כמזויף, בקשו להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי.

נפגעתם מעבירות זיוף והתחזות? זה הזמן לנקוט בפעולה משפטית

היה ואתם סבורים כי נפגעתם מעבירות זיוף והתחזות זכותכם כאזרחיה המדינה לפנות לעזרתם של גורמי האכיפה והחוק. על מנת שלא תידרשו לשאת בהלשכות הבעייתיות של עבירות אלו, מומלץ לפנות בראש ובראשונה להתייעצות מול עורך דין פלילי ולאחר מכן לפעול בהתאם להמלצותיו.

עבירות זיוף והתחזות – לא רק מנת חלקם של עבריינים

כמו שכבר ודאי הבנתם, עבירות של זיוף והתחזות יכולות להתבצע בקלות יחסית בימינו, ולכן גם אזרחים מן השורה עלולים לגלות כי הם נחשדים בביצוען אף שפעלו בתום לב. מסיבה זו, כאשר אתם מוסרים פרטים אישיים בעת מילוי מסמכים הנמסרים לגורמים רשמיים או ממשלתיים, הקפידו למסור את הפרטים המדויקים שלכם בלבד. מסירה של פרטים שגויים עשויה להוביל לאישומים בעבירות זיוף והתחזות, והדבר עלול לגרור אף הליכים משפטיים כאלו ואחרים.

עבירות זיוף והתחזות ברשתות חברתיות

הפרטים האישיים שלנו נמצאים ברשתות החברתיות ובמרחב הקיברנטי, מה שהופך רבים מהם לחשופים לציבור מבלי שאנו יכולים לשלוט בדבר. הודות לכך, גורמים שונים יכולים להשתמש בפרטים האישיים שלנו הנמצאים ברשתות החברתיות. מצב כזה עשוי לבוא לידי ביטוי בפתיחת פרופיל משתמש פיקטיבי בשמכם, כאשר הגורמים מבצעים מהלכים שונים כאשר הם מתחזים אליכם. לכן גם במקרה זה, יש לחשוב פעמיים לפני שמוסרים מידע אישי אונליין ובערוצי המדיה החברתית.

מה ההבדל בין עבירות התחזות לבין עבירות זיוף?

אדם עשוי למלא מסמכים בפרטים שאינם פרטיו ממגוון סיבות שונות. מעשה שכזה הוא כאמור עבירה פלילית, אך הקלות שבה הוא מתבצע עשויה להפתיע. במציאות של היום, אנשים שונים יכולים להשתמש בפרטים האישיים שלכם המפורסמים במקומות שונים באופן שמסכן אתכם ברמה האישית. מכאן שיש להיות ערניים בנוגע למידע שאתם מוסרים הן במרחב האינטרנטי והן בעולם האמיתי, כך שבמקרה בו פלוני ינסה להתחזות לכם בעזרת שימוש במסמכים מזויפים, תוכלו להוכיח כי לא אתם מילאתם את מסמכים אלו.

האם ניתן לבטל כתב אישום בגין עבירות זיוף והתחזות?

בעזרת עורך דין פלילי מנוסה, קיימת אפשרות לצמצם בסעיפי האישום בגין עבירות זיוף והתחזות, ואף לבטלם כליל במידה והעבר הפלילי של החשוד או הנאשם בביצוע העבירה נקי יחסית.

איך להגן על עצמכם מפני עבירות זיוף והתחזות?

עבירות זיוף והתחזות הינן עבירות בעייתיות מעצם מהותן היות והן פוגעות הן בצנעת הפרט והן בזכויות נוספות שלו. למרבה הצער, כל אחד ואחת מאיתנו עלולים ליפול קורבן לעבירות זיוף והתחזות.  על כן, יש להקפיד שלא למסור פרטים אישיים ומסמכים אישיים לגורמים בלתי מזוהים ובפרט כשמדובר על מסירת מידע ברשת האינטרנט. היה ואתם סבורים כי אדם אחר עשה שימוש בלתי חוקי בזהותכם ובפרטיכם, חשוב לפנות להתייעצות משפטית מקצועית בהקדם האפשרי מול עורך דין המתמחה בעבירות זיוף והתחזות, על מנת לבצע בקרת נזקים ולצמצם את ההשלכות האפשריות.

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

שאלות ותשובות בנושא

גורם המבקש לזייף פרטים על מסמכים, או לחילופין, פרט המוסר מידע שגוי, מואשם בדבר עבירת זיוף. זיוף מסמכים יכול להתקיים הן בעזרת אמצעים דיגיטליים, על ידי שימוש בתוכנות לביצוע מעשה זה, והן באמצעים פיזיים, על ידי מומחים או זייפנים חובבים. עבירות זיוף הן עבירות פליליות לכל דבר.
עבירת התחזות היא כאשר אדם בוחר לנטול לעצמו זהות על מנת לשטות בפרט, ועל כן מדובר בעבירה פלילית. ישנם מספר סוגי התחזות, כאשר המודרני שבניהם הוא התחזות ברשת. במצב זה הפרט נעזר בפרטים אישיים ותמונות, על מנת להציג את עצמו כאדם אחר במרחב הווירטואלי.
עבירות זיוף והתחזות הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין ואדם שהורשע בביצוען צפוי לעונשים הקבועים בדין הפלילי בהתאם לחומרת עבירת הזיוף וההתחזות שביצע. במקרים מסוימים העוברים על החוק יכולים למצוא את עצמם מאחורי סורג ובריח ולעתים מדובר אף בעונשי מאסר כבדים, כאשר עבירת הזיוף קשורה לעבירה פלילית חמורה נוספת. עם זאת, עורך דין פלילי יכול בהחלט לעזור למזער את העונש בגין עבירות שכאלו.
בית המשפט מבצע הבחנה בין עבירות שונות של זיוף והתחזות. בעוד שישנם מצבים שבהם השופטים יכולים לראות עבירות זיוף והתחזות ככאלו שנעשו בתום לב, במקרים אחרים אין ספק בכך שמדובר בעבירה שבוצעה במחשבה תחילה ובכוונת זדון. יש להבין כי כל מקרה נבדק לגופו, ולא קיימת הלכה פסוקה התקפה בצורה גורפת לכל תיקי הזיוף וההתחזות.

מידע נוסף בנושא

זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן

מגפת הקורונה שהתפשטה במהירות עצומה ברחבי העולם, גרמה לסגירה כמעט מוחלטת של המשק הישראלי. למעט עסקים ומקומות עבודה חיוניים, הוחלט כבר בשלב מוקדם של התפשטות

עורך דין עבירות זיוף והתחזות

עבירות זיוף והתחזות, הן עבירות פליליות הכרוכות בנטילת הזהות של אדם אחר והתחזות לו, המתבצעת על ידי זיוף של תעודות ואישורים שונים, מתוך כוונה לקבל

גניבת זהות והתחזות – עונש

גניבת זהות והתחזות הן עבירות לא פשוטות ובמקרים רבים קשה לפענח את ההתחזות ולפתור את הבעיה. מי שעלול לסבול הוא דווקא קורבן ההתחזות ולאו דווקא

זיוף מסמכים – העונשים הקבועים בחוק

זיוף מסמכים הוא קטגוריה נרחבת של עבירות פליליות המגלמת בחובה סוגים שונים של מעשי זיוף, ובכללם: זיוף של תעודות מזהות כמו תעודות זהות, רשיונות נהיגה

עבירות זיוף – סוגים ועונשים

אחת מן העבירות השכיחות יותר בעשורים האחרונים, הן עבירות זיוף. ישנם סוגים שונים של עבירות זיוף המנויות בחוק העונשין הישראלי ועונשים שונים בגין עבירות זיוף

זיוף דרכון

מעת לעת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם גילה כי תעודה מזהה שבבעלותו או מסמך אישי המכיל מידע רגיש, זויף על ידי גורמים זדוניים כגון

זיוף תעודת זהות

עם התקדמות הטכנולוגיה ישנן לא מעט בעיות שרשויות האכיפה בעולם כולו ובמדינת ישראל נאלצות להתמודד מולן. אחת מהסיבות השכיחות ביותר זה זיוף תעודת זהות, דבר

זיוף מסמכים

רוב האנשים אינם יודעים זאת אך עבירת זיוף מסמכים היינה עבירה נפרדת מאשר עבירת הזיוף הרגילה. סעיף 420 לחוק העונשין דן באופן ספציפי על נאשם אשר

עורך דין אייל שמולביץ - תמונת פרופיל
עו"ד פלילי - אייל שמולביץ

משרד עו"ד אייל שמולביץ עוסק אך ורק בתחום הפלילי ונחשב ותיק ומוביל בתחום. עו"ד שמולביץ הינו מומחה בעל מוניטין רב מזה למעלה מ 20 שנה, מאחוריו אלפי משפטים בתחום הפלילי ואינספור סיפורי הצלחה.

צריכים סיוע וליווי משפטי?