פירוק חברה ופשיטת רגל – מה אתם צריכים לדעת כמעסיקים?

כאשר יזמים עושים את צעדיהם הראשונים בעולם העסקי, הם מגלים לא מעט הליכים בירוקרטיים שאותם הם צריכים להכיר לעומק. עוד בתחילת הדרך נדרשים אותם יזמים להכיר את כל הנושאים המשפטיים והמיסויים הנוגעים להליכי הקמת העסק, אך מעטים מעסיקים עצמם בשאלה הפחות נעימה: כיצד יש להתנהל אם החברה נקלעת למצב של פשיטת רגל ומגיעה להליכי פירוק חברות.

גם אם אתם יזמים בתחילת דרככם, פירוק חברה ופשיטת רגל הם נושאים שחשוב מאוד להכיר מבעוד מועד, על מנת שניתן יהיה למנוע אותם במידת האפשר ולהתמודד עימם בצורה מחושבת, שקולה והגיונית, במידה ויעלה הצורך.

ישנם גם היבטים רבים בהליכי פירוק חברה ופשיטת רגל, הנוגעים לעובדים שלכם, כך שבתור מעסיקים, חשוב להיות מודעים אליהם. בכך נתמקד במאמר הבא, בתקווה שהנושא ישמש אתכם רק לידיעה כללית.

פירוק חברה ופשיטת רגל – איך עסקים מגיעים למצב כזה?

כל בעל עסק שנמצא בתחילת דרכו רוצה להאמין שהעסק שלו יצליח וישגשג. חלק מבעלי העסקים אכן מגיעים למצב כזה, אך חלקם מוצאים את עצמם אט אט בדרך לפירוק חברה ופשיטת רגל.

אז איך הדבר הזה קורה? עסק נולד מתוך שאיפה שיהיו לו כמה שיותר הכנסות, אך במקביל יש לו גם לא מעט הוצאות. ככל שמתחילות בעיות שקשורות בהכנסות וההוצאות – כך הדרך אל פירוק חברה ופשיטת רגל עלולה לצבור תאוצה.

 

מדוע הכנסות גבוהות אינן מנבא להצלחת העסק?

אם יש מכנה משותף לכל העסקים במדינת ישראל, הוא טמון בעובדה שכולם עובדים על פי תזרים. התזרים מאפשר לעסקים להבין מה המצב שלהם מבחינת הכנסות לעומת הוצאות, לפלח נתונים על פי תקופות זמן שונות ולבצע עוד פעולות על מנת לשמור על המאזן ההגיוני והרווחי של העסק.

בעיות שהתזרים מצביע עליהן עלולות להוביל למצב של פירוק חברה ופשיטת רגל, ולכן חשוב להיות עם האצבע על הדופק בעניין הזה. רמת ההכנסות צריכה להיות גבוהה, אך לא רק גבוהה ביחס לעצמה, אלא גם גבוהה ביחס לרמת ההוצאות. ככל שהמצב יישאר כך, יצטמצם הסיכוי לפירוק חברה ופשיטת רגל.

פירוק חברה ופשיטת רגל - מה אתם צריכים לדעת כמעסיקים
פירוק חברה ופשיטת רגל – מה אתם צריכים לדעת כמעסיקים

כיצד מתמודדים עם הליכי פירוק חברה ופשיטת רגל?

אז ראשית, כדאי להבין שלמצב שבו אין לחברה עוד אפשרות לשלם את חובותיה יש שם והוא חדלות פרעון. ברגע שמצב כזה אכן נוצר, בעלי העסק יכולים לבחור בכמה דרכים שבאמצעותן ניתן להתמודד איתו. הדרך הראשונה היא בהתנהלות ישירה אל מול הנושים, בבקשה להפוך את החוב לקטן יותר, או בבקשה להחזיר אותו בפריסה רחבה יותר. הדרך הזו יכולה להיות יעילה ולחסוך כסף לחברה.

 

פנייה לבית המשפט – הדרך השניה לפירוק חברה ופשיטת רגל

במידה ולא הושג הסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, לא נותרת ברירה אחרת אלא לפנות אליו. במצב זה או אתם, בתור בעלי העסק, או הנושים, פונים אל בית המשפט בבקשה לפתוח בהליכים של פירוק חברה ופשיטת רגל. היות ומדובר בהליכים מורכבים, רצוי מאוד שעורך דין דיני עבודה יקח חלק בדבר.

בשלב הזה בית המשפט יצטרך לוודא שהפנייה אליו לצרכי פירוק חברה ופשיטת רגל היא פנייה מוצדקת. במידה וכן, בית המשפט ינפיק צו פירוק שבמסגרתו הליכים שונים יוקפאו, הליכים אשר עומדים כנגד העסק. בנוסף, צו הפירוק יכלול את מינויו של כונס נכסים, כמו גם הגבלות שונות שיקבעו במסגרתו, הגבלות הנוגעות בנכסיו של העסק.

תפקידו של כונס הנכסים בזמן פירוק חברה ופשיטת רגל

כונס הנכסים תפקידו יהיה להעריך את שוויו ומצבו של העסק. בהמשך הדרך ימונה גם מפרק לחברה, שבמסגרת תפקידו הוא יצטרך לממש את נכסי החברה על מנת שזו תוכל להיות מסוגלת להשיב את החובות שלה לנושים. בתום התהליך מתקבל צו מבית המשפט, שבמסגרתו החברה נמחקת מכל הרישומים הרלוונטים לה, וכן מצוין בו פטור עבור בעלי החברה מחובות או טענות משפטיות כלשהן.

 

מה חשוב לדעת בתור מעסיקים על הליכי פירוק חברה ופשיטת רגל?

בעלי עסקים לא פועלים לבדם, ומתחתם קיים מערך שלם של עובדים המועסקים בארגון ומתפרנסים בזכות הפעילות העסקית שלו. לכן במידה ואתם מזהים קשיים כלכליים בעסק שלכם, מכל סוג כזה או אחר, כדאי לנקוט צעדים מקדימים בצורה כמה שיותר מיידית. צעדים כמו התייעצות עם עורך דין דיני עבודה, לדוגמא, עשויים להיות צעד חכם בהיערכות לקראת ההמשך.

 

מה קורה עם העובדים בעסק במהלך פירוק חברה ופשיטת רגל?

עסק שנמצא בהליכים של פירוק חברה ופשיטת רגל, הוא עסק שלמעשה מחלק הודעות פיטורין בין עובדיו. מאותו הרגע, העובדים עוברים לטיפול על ידי ביטוח לאומי, באשר למימוש הזכויות אשר מגיעות להם.

על מנת לממש את הפיצויים שלהם, ישתמש המוסד לביטוח לאומי בנתונים שונים כמו תשלומי הכשר, תשלומים עבור ימי חופש, פיצויי פיטורין ועוד. מעבר לסוגי התשלומים שצוינו קודם לכן, המוסד לביטוח לאומי יהיה אמון גם על הפקדות המעסיק לקרנות הפנסיה, ביטוח המנהלים או קופות הגמל של העובדים, במידה והמעסיק לא שילם את כל אלו בעצמו.

 

עורך דין לדיני עבודה – לסיים בלב שקט

אין ספק כי פירוק חברה ופשיטת רגל הם הליכים מורכבים המלווים בקשיים עבור המעסיק ועובדיו כאחד. עם זאת, חשוב לזכור כי הליך של פירוק חברה ופשיטת רגל עדיין צריך להתבצע על פי הוראות החוק. הפנייה לייצוג מטעם עורך דין דיני עבודה היא חיונית להפיכת פירוק החברה ופשיטת הרגל להליך יעיל, שיתבצע תוך שמירה מלאה על זכויות העובדים מבלי לפגוע בזכויותיכם כמעסיקים.

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.