פירוק חברה – המדריך המלא!

כשיזם עושה את צעדיו הראשונים בעולם העסקים, נחשפים בפניו בתהליך נושאים בירוקרטיים רבים שאותם הוא נדרש להכיר לעומקם. בין הנושאים הללו ישנם עניינים משפטיים וענייני מיסוי הקשורים בהליכי הקמת החברה. אולם מעטים בלבד בוחרים להתעמת בסוגיה הפחות נעימה, והיא: כיצד נכון להתנהל במקרה בו החברה מגיעה למצב של חדלות פירעון שמחייב פנייה להליך של פירוק חברה.

פירוק חברה הוא נושא שחשוב ביותר להכיר, בין היתר – על מנת שניתן יהיה לנסות ולהימנע מתרחיש כזה, ולהתמודד עימו בצורה עניינית ושקולה ככל שיעלה הצורך. קיימים גם היבטים רבים הסובבים סביב הליכי פירוק חברה, שנוגעים לעובדים בארגון, כך שבתור מעבידים, מן הראוי להכיר בקיומם. לכן במסגרת המדריך הבא נכסה את סוגיות המפתח הנוגעות להליכי פירוק חברה, בתקווה שלא יעלה הצורך להשתמש בידע זה בפועל.

איך עסקים מגיעים למצב של פירוק חברה מלכתחילה?

כל בעל עסק שנמצא בתחילת דרכו רוצה להאמין שהעסק שלו יצליח וישגשג. חלק מבעלי העסקים אכן מגיעים למצב כזה, אך חלקם מוצאים את עצמם אט אט בדרך לפירוק חברה ופשיטת רגל.

אז איך הדבר הזה קורה? עסק נולד מתוך שאיפה שיהיו לו כמה שיותר הכנסות, אך במקביל יש לו גם לא מעט הוצאות. ככל שמתחילות בעיות שקשורות בהכנסות וההוצאות – כך הדרך אל פירוק חברה ופשיטת רגל עלולה לצבור תאוצה.

 

כיצד תרחיש של פירוק חברה עשוי לקרות גם בעסק בעל הכנסות נאות?

אם יש מכנה משותף לכל העסקים במדינת ישראל, הוא טמון בעובדה שכולם עובדים על פי תזרים. התזרים מאפשר לעסקים להבין מה המצב שלהם מבחינת הכנסות לעומת הוצאות, לפלח נתונים על פי תקופות זמן שונות ולבצע עוד פעולות על מנת לשמור על המאזן ההגיוני והרווחי של העסק.

בעיות שהתזרים מצביע עליהן עלולות להוביל למצב של פירוק חברה ופשיטת רגל, ולכן חשוב להיות עם האצבע על הדופק בעניין הזה. רמת ההכנסות צריכה להיות גבוהה, אך לא רק גבוהה ביחס לעצמה, אלא גם גבוהה ביחס לרמת ההוצאות. ככל שהמצב יישאר כך, יצטמצם הסיכוי לפירוק חברה ופשיטת רגל.

פירוק חברה - המדריך המלא!
פירוק חברה – המדריך המלא!

מה חשוב לדעת בתור מעסיקים על הליכי פירוק חברה וחדלות פירעון?

בעלי עסקים לא פועלים לבדם, ומתחתם קיים מערך שלם של עובדים המועסקים בארגון ומתפרנסים בזכות הפעילות העסקית שלו. לכן במידה ואתם מזהים קשיים כלכליים בעסק שלכם, מכל סוג כזה או אחר, כדאי לנקוט צעדים מקדימים בצורה כמה שיותר מיידית. צעדים כמו התייעצות עם עורך דין דיני עבודה, לדוגמא, עשויים להיות צעד חכם בהיערכות לקראת ההמשך.

 

מה קורה עם עובדי החברה במסגרת הליכי פירוק חברה?

עסק שנמצא בהליכים של פירוק חברה ופשיטת רגל, הוא עסק שלמעשה מחלק הודעות פיטורין בין עובדיו. מאותו הרגע, העובדים עוברים לטיפול על ידי ביטוח לאומי, באשר למימוש הזכויות אשר מגיעות להם. על מנת לממש את הפיצויים שלהם, ישתמש המוסד לביטוח לאומי בנתונים שונים כמו תשלומי הכשר, תשלומים עבור ימי חופש, פיצויי פיטורין ועוד.

מעבר לסוגי התשלומים שצוינו קודם לכן, המוסד לביטוח לאומי יהיה אמון גם על הפקדות המעסיק לקרנות הפנסיה, ביטוח המנהלים או קופות הגמל של העובדים, במידה והמעסיק לא שילם את כל אלו בעצמו.

 

האפשרות למימוש זכויות העובדים בעת פירוק חברה באמצעות תביעת נזיקין

למותר לציין שמעמד העובדים בעת פירוק חברה אינו תלוי ברצונו הטוב של המוסד לביטוח לאומי לבדו. עובדים הבוחרים להתאגד יחדיו, יכולים לשטוח את טענותיהם מול בית הדין המטפל בהליכי הפירוק כדי למצות את זכויותיהם בהליך, וכן להגיש תביעת פיצויים כנגד בעלי המניות של החברה, ככל שרשלנות מצד אלו היא שהובילה לפירוקה של החברה, למשל – במקרים של עבירות מרמה.

פירוק חברה – מהם הליכי פירוק מרצון?

לעתים תאגיד בוחר להגיש בקשה לפירוק מרצון לטובת סגירת העסק ומחיקתו מספרי רשם החברות. עורך דין פירוק חברות מסייע לנהל את ההליך ביעילות ובמהירות המרבית עם מינימום בירוקרטיה.

 

מה זה פירוק חברה בהוראת בית משפט?

במקרים רבים, פירוק החברה מתבצע בעקבות בקשת פירוק שהוגשה לבית משפט בידי נושי החברה, בעלי המניות של החברה או מי מעובדיה – עקב מצב של חדלות פירעון או משיקולים אחרים שנכנסים תחת בקשות פירוק בעילה של "מן הצדק ומן היושר" – הנתונות לשיקול דעתו של בית המשפט.

עורך דין פירוק חברות מספק ליווי משפטי הן לתאגידים ובעלי המניות העומדים בפני הליכי הפירוק כאשר הם מעוניינים להתנהג לבקשת הפירוק, והן לנושים שמעוניינים לשפר את סיכוייה של בקשת הפירוק להתקבל בבית המשפט ולמצות את זכויותיהם במסגרת הליכי הפירוק באם יאושרו.

 

איך להתמודד בתבונה עם הליכי פירוק חברה על רקע חדלות פירעון?

ראשית, כדאי להבין שלמצב שבו אין לחברה עוד אפשרות לשלם את חובותיה יש שם והוא חדלות פרעון. ברגע שמצב כזה אכן נוצר, בעלי העסק יכולים לבחור בכמה דרכים שבאמצעותן ניתן להתמודד איתו. הדרך הראשונה היא בהתנהלות ישירה אל מול הנושים, בבקשה להפוך את החוב לקטן יותר, או בבקשה להחזיר אותו בפריסה רחבה יותר. הדרך הזו יכולה להיות יעילה ולחסוך כסף לחברה.

 

מה קורה במסגרת הגשת בקשה לפירוק חברה לבית המשפט?

במידה ולא הושג הסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, לא נותרת ברירה אחרת אלא לפנות אליו. במצב זה או אתם, בתור בעלי העסק, או הנושים, פונים אל בית המשפט בבקשה לפתוח בהליכים של פירוק חברה ופשיטת רגל. היות ומדובר בהליכים מורכבים, רצוי מאוד שעורך דין דיני עבודה יקח חלק בדבר.

בשלב הזה בית המשפט יצטרך לוודא שהפנייה אליו לצרכי פירוק חברה ופשיטת רגל היא פנייה מוצדקת. במידה וכן, בית המשפט ינפיק צו פירוק שבמסגרתו הליכים שונים יוקפאו, הליכים אשר עומדים כנגד העסק. בנוסף, צו הפירוק יכלול את מינויו של כונס נכסים, כמו גם הגבלות שונות שיקבעו במסגרתו, הגבלות הנוגעות בנכסיו של העסק.

 

מה התפקיד של כונס נכסים בהליכי פירוק חברה?

כונס הנכסים תפקידו יהיה להעריך את שוויו ומצבו של העסק. בהמשך הדרך ימונה גם מפרק לחברה, שבמסגרת תפקידו הוא יצטרך לממש את נכסי החברה על מנת שזו תוכל להיות מסוגלת להשיב את החובות שלה לנושים. בתום התהליך מתקבל צו מבית המשפט, שבמסגרתו החברה נמחקת מכל הרישומים הרלוונטים לה, וכן מצוין בו פטור עבור בעלי החברה מחובות או טענות משפטיות כלשהן.

 

כיצד עורך דין דיני עבודה יכול לסייע בהליכי פירוק חברה וחדלות פירעון?

אין ספק כי פירוק חברה והליכי חדלות פירעון הם הליכים מורכבים המלווים בקשיים הן עבור המעביד והן עבור עובדיו. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הליך של פירוק חברה ופשיטת רגל עדיין צריך להתבצע על פי הוראות החוק. הפנייה לייצוג מטעם עורך דין דיני עבודה היא חיונית להפיכת פירוק החברה ופשיטת הרגל להליך יעיל, שיתבצע תוך שמירה מלאה על זכויות העובדים מבלי לפגוע בזכויותיכם כמעסיקים.

 

התכנים המובאים להלן אינם בגדר חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מוסמך, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום צורה. במקרים בהם נדרש ליווי משפטי בנושא זכויות מעסיקים, זכויות עובדים או בכל נושא אחר, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה.